Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen. Eller religiøs. Men jeg kan finne på å gå med et bittelite gullkors som jeg fikk av min mann. Fordi jeg synes ideèn er god.. ;0)

Løøøøv to all of us.

*knegg*

Ja "idéen" om å henge seg på et kors for å dø når man ikke har gjort annet enn å elske mennesker er en god "idé"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Det er ingen som har sagt at de er ateister, eller at de ikke tror på Jesus.

Ingen som sa noe annet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Jeg kan jo bare le av det. Det bekrefter bare det selvsagte: Svært få som døpes, konfimeres eller gifter seg i kirka, har noe som helst med kristendommen å gjøre. Det er bare en tradisjon. Ikke noe mer."

Helt klart! Den Norske Kirke er for folk flest, og folk flest har ikke en dyp relasjon med Jesus.

"Og det burde hisse opp hidi (som kristen)" - nei det syns jeg ikke. Hidi og andre kristne må godta at folk er på forskjellige stadier, og heldigvis er det Gud som dømmer når alt kommer til alt, ikke vi ;-)

Absolutt, fasanen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.

''Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.''

En personlig kristen har altså et dypere forhold til Jesus. Greit nok.

Men hvem er da kristen? Uten ordet "personlig" foran?

Det kan umulig være de andre du snakker om over. I så fall er jeg også kristen. Jeg har tittet innom opptil flere kirker, og (dette kommer kanskje som en bombe for noen) jeg er ikke muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du feil!

Du forsvarer katolisismen med hud og hår, hvorfor?

De står for det du hater mest i historien, nemlig religion!

''Du forsvarer katolisismen med hud og hår, hvorfor?''

Jeg pleier jo være anklaget for å forsvare muslimer, og nå blir jeg anklage for å forsvare kristne. :knegg:

''De står for det du hater mest i historien, nemlig religion!''

Jeg pleier jo være anklaget for å hate Frp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Vet egentlig ikke helt.... Kaller meg selv ikke kristen, men troende, kanskje fordi mange i Kirka er der for syns skyld og ikke for sjels skyld?

Og fordi Bibelen sier, at de syndige er gode nok, men det synes ikke "kristenfolket" noe om? Ikke vet jeg.

''Og fordi Bibelen sier, at de syndige er gode nok, men det synes ikke "kristenfolket" noe om? Ikke vet jeg.''

I så fall høres du ut som en sann kristen. Det er ikke mange dagene siden du omtalte 1.6 milliarder mennesker som "djevelens barn" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.''

En personlig kristen har altså et dypere forhold til Jesus. Greit nok.

Men hvem er da kristen? Uten ordet "personlig" foran?

Det kan umulig være de andre du snakker om over. I så fall er jeg også kristen. Jeg har tittet innom opptil flere kirker, og (dette kommer kanskje som en bombe for noen) jeg er ikke muslim.

Og du er heller ikke dum, såvidt jeg vet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.''

En personlig kristen har altså et dypere forhold til Jesus. Greit nok.

Men hvem er da kristen? Uten ordet "personlig" foran?

Det kan umulig være de andre du snakker om over. I så fall er jeg også kristen. Jeg har tittet innom opptil flere kirker, og (dette kommer kanskje som en bombe for noen) jeg er ikke muslim.

Tror rett og slett at ordet "personlig" kristen har dukket opp den siste tida for å markere at man er en overgitt kristen, at man faktisk tror på det kristen budskapet og det får en konsekvens i livet ditt.

Dert er jo ikke til å stikke under en stol at svært mange medlemmer av statskirken eller den katolske kirke ikke er troende ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.''

En personlig kristen har altså et dypere forhold til Jesus. Greit nok.

Men hvem er da kristen? Uten ordet "personlig" foran?

Det kan umulig være de andre du snakker om over. I så fall er jeg også kristen. Jeg har tittet innom opptil flere kirker, og (dette kommer kanskje som en bombe for noen) jeg er ikke muslim.

Offisielt er man kristen dersom man står oppført i registre over slikt. Er man døpt i den katolske kirke er man kristen resten av livet - de har intet "utmeldingsskjema". (Selv om de nok har det i Norge.)

I følge DnK er du kristen hvis du tror på Jomfrufødsel og gjennomstandelse, og at Jesus er Guds sønn.

Det som skiller kristendom fra flere andre religioner er at "troen alene frelser". Du behøver altså ikke være særlig snill (du får tilgivelse). Hitler kommer til himmelen, men Einstein gjør det ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Du forsvarer katolisismen med hud og hår, hvorfor?''

Jeg pleier jo være anklaget for å forsvare muslimer, og nå blir jeg anklage for å forsvare kristne. :knegg:

''De står for det du hater mest i historien, nemlig religion!''

Jeg pleier jo være anklaget for å hate Frp....

Din frihet! Så er det opp til oss andre å undre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og du er heller ikke dum, såvidt jeg vet:)

''Og du er heller ikke dum, såvidt jeg vet:)''

Og hvis jeg hadde vært dum hadde jeg ikke forstått det selv. Det går nemlig ikke an å fortelle en dåre at han er en dåre. Det lærte jeg av en dåre med en svær banner og "Fear God" på cap-en utenfor homsefesten i Oslo for noen uker siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Og fordi Bibelen sier, at de syndige er gode nok, men det synes ikke "kristenfolket" noe om? Ikke vet jeg.''

I så fall høres du ut som en sann kristen. Det er ikke mange dagene siden du omtalte 1.6 milliarder mennesker som "djevelens barn" ;)

Må være ærlig i hva jeg tror på.... Katolikkene er ikke å klandre, men lederne er til gangs å dømmes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Må være ærlig i hva jeg tror på.... Katolikkene er ikke å klandre, men lederne er til gangs å dømmes....

Med Paven som sjef er det rart de under ikke streiker, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være ærlig i hva jeg tror på.... Katolikkene er ikke å klandre, men lederne er til gangs å dømmes....

Det var muslimene, og ikke katolikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielt er man kristen dersom man står oppført i registre over slikt. Er man døpt i den katolske kirke er man kristen resten av livet - de har intet "utmeldingsskjema". (Selv om de nok har det i Norge.)

I følge DnK er du kristen hvis du tror på Jomfrufødsel og gjennomstandelse, og at Jesus er Guds sønn.

Det som skiller kristendom fra flere andre religioner er at "troen alene frelser". Du behøver altså ikke være særlig snill (du får tilgivelse). Hitler kommer til himmelen, men Einstein gjør det ikke.

Med vennlig hilsen

Jada, slike kristne er kristne i teorien, men lever ikke med Gud. Hvis man leser Bibelen og skal gjøre den til en rettesnor, vil man se at det handler om å leve med Gud, ikke bare være en kristen i teorien.

"Det er de som "gjør min vilje" som er mine barn", sier Gud (f.eks.Markus evangeliet 7,21).

Så da spørs det da, hvem som skal få kallenavnet "kristne"? De som har en kristen teori og går i kirka i ny og og er barnedøpt der med medlemskap - eller de som gjør Guds vilje og tror med hjertet og bekjenner med munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Og du er heller ikke dum, såvidt jeg vet:)''

Og hvis jeg hadde vært dum hadde jeg ikke forstått det selv. Det går nemlig ikke an å fortelle en dåre at han er en dåre. Det lærte jeg av en dåre med en svær banner og "Fear God" på cap-en utenfor homsefesten i Oslo for noen uker siden. ;)

Nemlig! Så forutsigbar er du!

Trodde du hadde litt mer i deg enn det...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jada, slike kristne er kristne i teorien, men lever ikke med Gud. Hvis man leser Bibelen og skal gjøre den til en rettesnor, vil man se at det handler om å leve med Gud, ikke bare være en kristen i teorien.

"Det er de som "gjør min vilje" som er mine barn", sier Gud (f.eks.Markus evangeliet 7,21).

Så da spørs det da, hvem som skal få kallenavnet "kristne"? De som har en kristen teori og går i kirka i ny og og er barnedøpt der med medlemskap - eller de som gjør Guds vilje og tror med hjertet og bekjenner med munnen?

Ooops, jeg synder enda, fasanen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nemlig! Så forutsigbar er du!

Trodde du hadde litt mer i deg enn det...:(

Hva mener du? Selvironi må man ha. :)

(Hvis du leste det som om jeg kalte deg for dum tar du feil, jeg kødda med meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, slike kristne er kristne i teorien, men lever ikke med Gud. Hvis man leser Bibelen og skal gjøre den til en rettesnor, vil man se at det handler om å leve med Gud, ikke bare være en kristen i teorien.

"Det er de som "gjør min vilje" som er mine barn", sier Gud (f.eks.Markus evangeliet 7,21).

Så da spørs det da, hvem som skal få kallenavnet "kristne"? De som har en kristen teori og går i kirka i ny og og er barnedøpt der med medlemskap - eller de som gjør Guds vilje og tror med hjertet og bekjenner med munnen?

Det står uendelig mye rart i Bibelen, og den kan tolkes til å mene stort sett det som man måtte ønske. "Pappaen" til den norske kirke, Martin Luther, tolket den dithen at kvinner var onde og kun egnet for å føde barn, og jøder burde jages ut av byen og synagogene burde brennes ned. (Hva minner det deg om?)

Så, enten kan man gjøre slik hidi gjør (tolker Bibelen etter eget forgodtbefinnende), eller så sier man at den største/eldste kirken (den katolske) har den tolkningen som gjelder og er "korrekt". (De har tross alt brukt rimelig mye tid på å lese den.)

Siden omtrent hver eneste kristen har deres egen versjon/forståelse av Bibelen og Jesu' ord, så er det i praksis enklest å høre hva den katolske kirke sier.

Utover det kan jo alle tolke Bibelen akkurat som det passer dem. Bare tenk på hvordan den har blitt tolket opp gjennom tidene - intet sier at dagens tolkning er riktigere enn Martin Luthers hatske tolkning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...