Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Den MINST religiøse gruppen i Norge er faktisk iranere. De er enda mindre religiøse enn den gjennomsnittelige nordmann.

Med vennlig hilsen

Stemmer sikkert,

mannen til en dame jeg jobbet med var fra Iran, men han var såkalt "ikke-praktiserende muslim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

''Min søster (som er ateist) sørget for å få ungene døpt og kristne.''

Ingen blir kristne av å bli døpt.....

Vel, dette blir som å diskutere reglene i et eventyr.

Når man er døpt er mann innskrevet i den kristne kirken - enten det er protestantisk eller katolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bør vi vente til hun kan velge selv? Det er jo bare et smykke, men føler da at andre ser at vi har valgt kristendommen for henne. Vi er kristne sånnsett, men ikke såpass at jeg selv ville gått rundt med kors på halsen, føler det er mer for de som er veldig "kirkegjengerkristen" om dere skjønner."

Beklager, dette blir bare for dumt - har dere ikke allerede valgt å døpe henne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er hun døpt i kirken hvis hun ikke kan gå med et kors rundt halsen? Synes et er helt sinnsykt at folk døper barna sine i kirken når de ikke er kristne.. Dere burde ha hatt navnfest i stedet.. Hvis du vil at hun skal kunne velge sin tro senere så er det veldig motsigende å døpe henne.. Hun er nå døpt som kristen.

Veldig enig med deg! Jeg trodde dette var et tulleinnlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vel, dette blir som å diskutere reglene i et eventyr.

Når man er døpt er mann innskrevet i den kristne kirken - enten det er protestantisk eller katolsk.

Tilogmed eventyr har regler, ja.....

NT sier tydelig når man er en kristen, "når man med sin munn bekjenner at Jesus Kristus er Herre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke uvanlig,- men hvis man nå først hyklende står der og lover - i en kirke, foran en prest - å oppdra ungen i den kristne tro osv., så tror jeg man bare må forvente seg at man kan finne et kors i en dåpsgave, altså.

"Selvsagt er det ikke uvanlig,- men hvis man nå først hyklende står der og lover - i en kirke, foran en prest - å oppdra ungen i den kristne tro osv., så tror jeg man bare må forvente seg at man kan finne et kors i en dåpsgave, altså."

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilogmed eventyr har regler, ja.....

NT sier tydelig når man er en kristen, "når man med sin munn bekjenner at Jesus Kristus er Herre".

Hvor i NT står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvorfor i alle dager er hun døpt i kirken hvis hun ikke kan gå med et kors rundt halsen? Synes et er helt sinnsykt at folk døper barna sine i kirken når de ikke er kristne.. Dere burde ha hatt navnfest i stedet.. Hvis du vil at hun skal kunne velge sin tro senere så er det veldig motsigende å døpe henne.. Hun er nå døpt som kristen.

Hun er døpt, ikke som kristen, bare døpt. For å være en kristen må munnen bekjenne at Jesus Kristus er Herre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne din Bibel har du tidligere påstått!

Rom 10;9

''Du kunne din Bibel har du tidligere påstått!''

Her er det nok du som ikke kan din Bibel, hidi. Dette er det du skrev:

''NT sier tydelig når man er en kristen, "når man med sin munn bekjenner at Jesus Kristus er Herre".''

Dette er det som står i verset du utpekte:

''For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.''

Der står det at man skal bli frelst - ikke at man er "kristen". (Og diskusjonen gikk på at du benektet at folk som er døpt er kristne, hvis de ikke bekjenner at Jesus er Herre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er døpt, ikke som kristen, bare døpt. For å være en kristen må munnen bekjenne at Jesus Kristus er Herre....

Dette er bare regler du dikter opp som det passer deg, hidi.

Dessuten står det "frelse", og ikke "kristen", i bibelverset du siterte, så det blir også feil.

Husk budet om ikke å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Du kunne din Bibel har du tidligere påstått!''

Her er det nok du som ikke kan din Bibel, hidi. Dette er det du skrev:

''NT sier tydelig når man er en kristen, "når man med sin munn bekjenner at Jesus Kristus er Herre".''

Dette er det som står i verset du utpekte:

''For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.''

Der står det at man skal bli frelst - ikke at man er "kristen". (Og diskusjonen gikk på at du benektet at folk som er døpt er kristne, hvis de ikke bekjenner at Jesus er Herre.)

''Matt.10,32-33;

32 Den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, ham skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

Luk.12,8-9;

8 Jeg sier dere: Den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også Menneskesønnen kjennes ved for Guds engler. 9 Men den som fornekter meg for menneskene, han skal også bli fornektet for Guds engler.

Rom.10,9-10;

9 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.

Den som ikke kan bekjenne at Kristus er Herre, den er IKKE av Gud, men av antikristens ånd. Demoner vil nemlig NEKTE et menneske å bekjenne tro på Jesus.

1.Joh.4,2-3;

2 Guds Ånd kjenner dere på dette: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er allerede nå i verden.

2.Joh.1,7-11;

7 For det er gått mange forførere ut i verden, slike som ikke bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod. Det er forføreren, det er Antikrist! 8 Vær på vakt, så dere ikke mister det dere har vunnet med arbeidet deres, men får full lønn.

9 Den som ikke holder seg til Kristi lære, men går ut over den, har ikke samfunn med Gud. Den som holder seg til læren, han har samfunn med Faderen og Sønnen. 10 Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, så ta ikke imot ham i deres hjem, og hils ham ikke vel møtt. 11 For den som hilser ham, blir medskyldig i det onde han gjør.''

Ingen er kristen før de bekjenner sin tro, men barn er Guds barn uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Matt.10,32-33;

32 Den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, ham skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

Luk.12,8-9;

8 Jeg sier dere: Den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også Menneskesønnen kjennes ved for Guds engler. 9 Men den som fornekter meg for menneskene, han skal også bli fornektet for Guds engler.

Rom.10,9-10;

9 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.

Den som ikke kan bekjenne at Kristus er Herre, den er IKKE av Gud, men av antikristens ånd. Demoner vil nemlig NEKTE et menneske å bekjenne tro på Jesus.

1.Joh.4,2-3;

2 Guds Ånd kjenner dere på dette: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er allerede nå i verden.

2.Joh.1,7-11;

7 For det er gått mange forførere ut i verden, slike som ikke bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod. Det er forføreren, det er Antikrist! 8 Vær på vakt, så dere ikke mister det dere har vunnet med arbeidet deres, men får full lønn.

9 Den som ikke holder seg til Kristi lære, men går ut over den, har ikke samfunn med Gud. Den som holder seg til læren, han har samfunn med Faderen og Sønnen. 10 Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, så ta ikke imot ham i deres hjem, og hils ham ikke vel møtt. 11 For den som hilser ham, blir medskyldig i det onde han gjør.''

Ingen er kristen før de bekjenner sin tro, men barn er Guds barn uansett;)

Ja, og fremdeles står det intet om hvem som er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Dette er bare regler du dikter opp som det passer deg, hidi.

Dessuten står det "frelse", og ikke "kristen", i bibelverset du siterte, så det blir også feil.

Husk budet om ikke å lyve.

Ærlig talt, Sør, såpass vet du òg, at for å være en kristen så må man bekjenne sin tro....!

Jesus velsignet barna, men lot de voksne døpe. Barn trenger ikke dåp, for å være elsket av Gud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Sør, såpass vet du òg, at for å være en kristen så må man bekjenne sin tro....!

Jesus velsignet barna, men lot de voksne døpe. Barn trenger ikke dåp, for å være elsket av Gud!

Det store flertall av kristne døper ungene når de er nyfødte, og de regnes deretter som både frelste og kristne.

At du har din egen private definisjon er selvsagt noe du har lov til, men det er ikke i tråd med det det store flertallet av kristne mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, og fremdeles står det intet om hvem som er kristne.

Mulig du er litt sløv, når det gjelder oss kristne, men det har du lov til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som du sier, det er bare et smykke.

Welcome back!

Det var nydelig i Ekenäs havn, var det ikke (går litt i surr, var det ikke der jeg så en jeg gjettet var deg?)?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Dette er bare regler du dikter opp som det passer deg, hidi.

Dessuten står det "frelse", og ikke "kristen", i bibelverset du siterte, så det blir også feil.

Husk budet om ikke å lyve.

Nei, dette har vi hatt siden vi begynte med kristne tradisjoner i Norge.

Foreldrene døpte barna sine for de var ikke i stand selv til å bekjenne seg sin kristne tro, det var litt overtro den gangen og, det var viktig å få døpt de så fort som mulig i tilfelle noe skulle skje, barn døde ofte av sott den tiden og det var viktig å få de døpt slik at de kunne komme til himmelen.

Men formelt "kristne" ble de ikke før de ble konfirmert, det var krise å ikke bestå hos presten... for da kom man ikke til himmelen.

Men vi har beholdt litt av denne tradisjonen i Norge fortsatt,

ikke at vi nødvendigvis tror man ikke kommer til himmelen,

men at vi døper barna så de er innskrevet i kirken,

så får de selv ta valget når de skal til presten ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du er litt sløv, når det gjelder oss kristne, men det har du lov til...

Det er du som falsifiserer Bibelen, hidi.

Bibelversene du siterer sier overhodet ikke det du påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...