Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Welcome back!

Det var nydelig i Ekenäs havn, var det ikke (går litt i surr, var det ikke der jeg så en jeg gjettet var deg?)?

:P

Tusen takk Elextra og velkommen hjem til deg ogsaa. Det var nok ikke meg du saa iom. at jeg ikke var der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Tusen takk Elextra og velkommen hjem til deg ogsaa. Det var nok ikke meg du saa iom. at jeg ikke var der:)

Hehe, ok, jeg antok vel egentlig ikke det, jeg tenkte bare _kanskje_. Du så forresten ut til å være bråforelsket i din mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har vi hatt siden vi begynte med kristne tradisjoner i Norge.

Foreldrene døpte barna sine for de var ikke i stand selv til å bekjenne seg sin kristne tro, det var litt overtro den gangen og, det var viktig å få døpt de så fort som mulig i tilfelle noe skulle skje, barn døde ofte av sott den tiden og det var viktig å få de døpt slik at de kunne komme til himmelen.

Men formelt "kristne" ble de ikke før de ble konfirmert, det var krise å ikke bestå hos presten... for da kom man ikke til himmelen.

Men vi har beholdt litt av denne tradisjonen i Norge fortsatt,

ikke at vi nødvendigvis tror man ikke kommer til himmelen,

men at vi døper barna så de er innskrevet i kirken,

så får de selv ta valget når de skal til presten ved konfirmasjonen.

Hei,

Fra de liturgiske leddene i dåpen (av småbarn) sies det:

''De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd.''

De må for alle praktiske formål sies å være kristne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hehe, ok, jeg antok vel egentlig ikke det, jeg tenkte bare _kanskje_. Du så forresten ut til å være bråforelsket i din mann!

Jeg har forsaavidt vaert paa Kosteroyene 2 ganger. En gang med seilbaaten og en annen gang leide vi hytte og syklet rundt:)

Du vet jo hvem jeg er og jeg kan aapne opp facebookprofilen igjen for en liten stund, saa kan du se om du kanskje kjenner deg igjen paa de stedene jeg har vaert;)

Jeg er forresten forelsket i min mann da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det store flertall av kristne døper ungene når de er nyfødte, og de regnes deretter som både frelste og kristne.

At du har din egen private definisjon er selvsagt noe du har lov til, men det er ikke i tråd med det det store flertallet av kristne mener.

Feil, fordi jeg følger Jesus ord?

Jeg leser Bibelen og følger den, dermed har jeg satt meg selv som en outsider, men en lykkelig outsider;) Jesus var vel ikke akkurat noe A4 menneske i sin tid, han oppsøkte de svake og ulykkelige, hvorfor gjør ikke flere kristne det i dag?

Jeg har stor respekt for eldre mennesker, uansett tro, trives sammen med dem, de er så ekte på en måte....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge man ikke er direkte motstander mot kristendommen synes jeg det må være helt greit å gå med et smykkekors. Samme tenker jeg om kors barn har fått i gave. De får tidsnok velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil, fordi jeg følger Jesus ord?

Jeg leser Bibelen og følger den, dermed har jeg satt meg selv som en outsider, men en lykkelig outsider;) Jesus var vel ikke akkurat noe A4 menneske i sin tid, han oppsøkte de svake og ulykkelige, hvorfor gjør ikke flere kristne det i dag?

Jeg har stor respekt for eldre mennesker, uansett tro, trives sammen med dem, de er så ekte på en måte....;)

Ja, for det er selvsagt du som "følger Jesu' ord" og ikke kirkene. Du er nok den som har rett, og alle andre har nok lest feil.

/ironi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har forsaavidt vaert paa Kosteroyene 2 ganger. En gang med seilbaaten og en annen gang leide vi hytte og syklet rundt:)

Du vet jo hvem jeg er og jeg kan aapne opp facebookprofilen igjen for en liten stund, saa kan du se om du kanskje kjenner deg igjen paa de stedene jeg har vaert;)

Jeg er forresten forelsket i min mann da:)

Som vi tidligere har konstatert ser jeg ikke bildene ;).

Men ikke så fali da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Som vi tidligere har konstatert ser jeg ikke bildene ;).

Men ikke så fali da.

Ok, trodde jeg aapnet opp naa, men jeg forstaar meg ikke helt paa dette enda:)

Er saa mange nydelige steder langs kysten og Kosteroyene er en idyll:) Tenker dere hadde det fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, for det er selvsagt du som "følger Jesu' ord" og ikke kirkene. Du er nok den som har rett, og alle andre har nok lest feil.

/ironi

Ber folk lese Bibelen og all annen litteratur om religion. Jeg har flere bøker om religion enn du vil tro;)

Er åpen om min tro, men forsiktig, folk må få komme med hva de mener og tenker.

Her inne, blir jeg mer bevisst hva jeg tror på, og all negativiteten hisser meg opp:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ok, trodde jeg aapnet opp naa, men jeg forstaar meg ikke helt paa dette enda:)

Er saa mange nydelige steder langs kysten og Kosteroyene er en idyll:) Tenker dere hadde det fint:)

Ja, det var fantastisk fint, helt nydelig! *lengter allerede tilbake til ferien som sluttet i går*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det var fantastisk fint, helt nydelig! *lengter allerede tilbake til ferien som sluttet i går*

Ja, har en uke igjen av ferien jeg. Deilig aa vaere litt hjemme ogsaa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ber folk lese Bibelen og all annen litteratur om religion. Jeg har flere bøker om religion enn du vil tro;)

Er åpen om min tro, men forsiktig, folk må få komme med hva de mener og tenker.

Her inne, blir jeg mer bevisst hva jeg tror på, og all negativiteten hisser meg opp:(

Det er ikke ateister som burde hisse deg opp, men mennesker som trådstarter. Her døper hun ungen i Jesu' navn, men reagerer på at en venninne gir barnet et kors, og lurer således på om det er riktig at barnet hun selv meldte inn i kirka går med et kors rundt halsen.

Det er så dumt at man knapt tror det man leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ber folk lese Bibelen og all annen litteratur om religion. Jeg har flere bøker om religion enn du vil tro;)

Er åpen om min tro, men forsiktig, folk må få komme med hva de mener og tenker.

Her inne, blir jeg mer bevisst hva jeg tror på, og all negativiteten hisser meg opp:(

Jeg tror nok folk i kirken har både flere bøker, større kunnskap om innholdet, og har lest mer enn det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, har en uke igjen av ferien jeg. Deilig aa vaere litt hjemme ogsaa:)

Heldiggris!

Har også selv en del ferie igjen, da, som jeg tenker å spre litt utover fremover, både her hjemme og i forbindelse med et par utenlandsturer til høsten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tror nok folk i kirken har både flere bøker, større kunnskap om innholdet, og har lest mer enn det du har.

Hvilken rolle spiller det? Noen må begynne på en "bedre vei";)

Hva ville Jesus sagt om de milliardene de har tjent på fattige mennesker? Hva ville Han sagt om inkvisitasjonen? hva ville Han sagt om presteskapet som stiller seg opp i sin fineste stas, mens millioner av mennesker sulter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller det? Noen må begynne på en "bedre vei";)

Hva ville Jesus sagt om de milliardene de har tjent på fattige mennesker? Hva ville Han sagt om inkvisitasjonen? hva ville Han sagt om presteskapet som stiller seg opp i sin fineste stas, mens millioner av mennesker sulter?

Det vet verken du eller de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette blir som å diskutere reglene i et eventyr.

Når man er døpt er mann innskrevet i den kristne kirken - enten det er protestantisk eller katolsk.

Nei det er man ikke. Min sønn på 6 sier han er kristen, men han er hverken døpt eller innskrevet i noen kirke! Jeg ble døpt da jeg var 29, men ble ikke medlem noe sted før jeg meldte meg inn i menigheten min et års tid senere.

Å være døpt eller å være medlem i et kirkesamfunn eller å være kristen er ikke det samme ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei det er man ikke. Min sønn på 6 sier han er kristen, men han er hverken døpt eller innskrevet i noen kirke! Jeg ble døpt da jeg var 29, men ble ikke medlem noe sted før jeg meldte meg inn i menigheten min et års tid senere.

Å være døpt eller å være medlem i et kirkesamfunn eller å være kristen er ikke det samme ;-)

''Å være døpt eller å være medlem i et kirkesamfunn eller å være kristen er ikke det samme ;-)''

Mener jeg òg;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...