Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Tja - før det kan man jo finne et svar på hvorfor denne påstått gode guden finner det for godt å drukne titusenvis av uskyldige småbarn med en tsunami, når han (som allmektig) selvsagt kunne forhindret det.

;-)

Med vennlig hilsen

''Tja - før det kan man jo finne et svar på hvorfor denne påstått gode guden finner det for godt å drukne titusenvis av uskyldige småbarn med en tsunami, når han (som allmektig) selvsagt kunne forhindret det.''

Guds veier er uransakelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Vel, du hevder jo at den katolske kirke tolker Bibelen feil, og det er jo ganske så underholdende.

Det er faktisk veldig underholdende og særdelers tragisk når man leser den katolske historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Tja - før det kan man jo finne et svar på hvorfor denne påstått gode guden finner det for godt å drukne titusenvis av uskyldige småbarn med en tsunami, når han (som allmektig) selvsagt kunne forhindret det.''

Guds veier er uransakelige.

Ikke i Sørs øye;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tja - før det kan man jo finne et svar på hvorfor denne påstått gode guden finner det for godt å drukne titusenvis av uskyldige småbarn med en tsunami, når han (som allmektig) selvsagt kunne forhindret det.''

Guds veier er uransakelige.

Jepp - den floskelen har jeg hørt 100 ganger. ;-)

Da må man jo også anta at alt annet som står i Bibelen er like uforståelig for mennesker, så da kan ikke Bibelen brukes til noe som helst. Altså, hvis ikke det er ondt å drukne titusenvis av småbarn, så er det jo heller intet annet i Bibelen som er forståelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig underholdende og særdelers tragisk når man leser den katolske historie...

Det er jo i all hovedsak kristen historie, og en av årsakene til at jeg er ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Det er jo i all hovedsak kristen historie, og en av årsakene til at jeg er ateist.

Det må du gjerne være;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, jeg er klar over det, men det måtte man ikke "gjerne være" da de kristne hadde mer makt.

Skjønner det går galt om du sammenligner oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.''

Det er forsåvidt sant i den betydningen. Men en jøde er ikke en jøde kun for omskjærelsens skyld, han må forbli i jødedommen.

Jeg vet at norske kirker forfekter barnedåp, men det motsier Jesus utsagn, om at all barn tilhører Han, og det var udøpte barn.

Jesus selv døpte ingen, det overlot Han til sine disipler.

Så hvorfor dåp, om det ikke garanterer en plass i himmelen?

Er det nok å døpes for å garanteres plass i himmelen???

Jeg er døpt og vil ikke ha plass i den kristne himmelen siden George W. Bush er sikker på at han skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nok å døpes for å garanteres plass i himmelen???

Jeg er døpt og vil ikke ha plass i den kristne himmelen siden George W. Bush er sikker på at han skal dit.

Go to Heaven for the climate, go to Hell for the company! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det avhenger jo av konteksten.

Hvis det er snakk om å "telle folk" (hvor mange prosent av befolkningen er kristne, muslimer, osv.) så teller man jo gjerne ungene til f. eks. kristne foreldre.

Hvis noen døper ungen så blir den medlem i kirken, og de fleste vil da si at den er kristen.

De kristne selv kan selvsagt lage utallige regler for hvem som kvalifiserer, hvem som har hvilket rituale, og hvem som har sagt hva. Det er mer for de spesielt interesserte.

Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.

Med vennlig hilsen

Lærte en gang at å "være kristen" er å "være Kristus lik".

I den sammenhengen er det vel ingen som kan kalles kristne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte en gang at å "være kristen" er å "være Kristus lik".

I den sammenhengen er det vel ingen som kan kalles kristne...

Enda en med sin egen, høyst private, definisjon av kristen.

Det er enklest å høre på hva kirken som representerer flertallet av de kristne mener, enn å høre på alle individene som har funnet på nye meninger for ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Tror rett og slett at ordet "personlig" kristen har dukket opp den siste tida for å markere at man er en overgitt kristen, at man faktisk tror på det kristen budskapet og det får en konsekvens i livet ditt.

Dert er jo ikke til å stikke under en stol at svært mange medlemmer av statskirken eller den katolske kirke ikke er troende ;-)

Jeg har aldri hørt uttrykket personlig kristen andre steder enn i Norge. Hva er egentlig forskjellen på å være personlig kristen og upersonlig kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Kjære deg. Hvis du har døpt dine barn, så er det helt i orden om barnet ditt går med et kors rundt halsen. Hvis du er ateist, så blir det litt rart. Det vet du vel selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go to Heaven for the climate, go to Hell for the company! :-)

Med vennlig hilsen

Jeg har hørt den andre versjonen: Go to hell for the climate, go to heaven fo the company

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du hevder jo at den katolske kirke tolker Bibelen feil, og det er jo ganske så underholdende.

Jeg syns det er ganske så underholdende at du tror den katolske kirke skal ha tolket bibelen så innmari sant - med tanke på at den katolske kirke oppstod som et resultat av at keiserne i Romerriket trengte et kontrollorgan over folket :o) Den har svært lite med relasjon til Jesus å gjøre - men derimot alt å gjøre med undertrykkelse av folket og maktbegjær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...