Gå til innhold

Lightning Process


Gjest Sverre Anders

Anbefalte innlegg

Gjest Sverre Anders

Hei ”The Phil Parker Lightning Process”, også kalt LP, har i flere år gitt gode resultater ved sykdommen ME. På nettsiden til en norsk LP-utøver (www.aktivprosess.no) finner vi følgende tekst om hvilke lidelser Lightning Process kan være nyttige for: LP er et treningsprogram, som har gitt fantastiske resultater for personer med ME/CFS, FIBROMYALGI, CANCER FATIGUE, tidlig fase av revmatiske lidelser, TINNITUS/øresus, utbrenthet og andre STRESS relaterte tilstander og langvarige utmattelser eller SMERTETILSTANDER. Treningsprogrammet innebærer en helt ny tilnærming for å snu tilstandene, og kombinerer teknikker fra osteopati, NLP (Nevro Lingvistisk Programmering), selvhypnose og coaching. Hva er ditt syn syn på bruk av ”The Phil Parkers Lightning Process” ved revmatiske sykdommer, enten vi nå snakker om inflammatoriske revmatiske sykdommer, artrose, fibromyalgi eller osteoporose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Og hvor mange er virkelig FRISKE og ikke bare lurt til å tro at de er friske? Man får jo ikke "lov" til å kjenne på symptomer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange er virkelig FRISKE og ikke bare lurt til å tro at de er friske? Man får jo ikke "lov" til å kjenne på symptomer....

Spiller det noen rolle dersom vedkommende får en bedre hverdag og kan fungere nesten normalt igjen?

Det er jo ikke bare ME som er en slik sykdom, mange har sykdommer som gjør dem "ubrukelige". Det er vel hvor mye de selv velger å la sykdommen ødelegge som avgjør til slutt. Man kan velge å ligge i senga og kjenne på vondten. Eller man kan tenke på noe annet og ta seg en tur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg syns hele LP minner om svindel og hjernevask og de som står bak tjener haugevis av penger.

Jeg kan ikke tro at det kan hjelpe mer for folk med ME enn folk med kreft. Hvis de har reell ME da og ikke en psykisk sykdom.

Det er greit at noen kan få hjelp til å tenke positivt, men til DEN prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg syns hele LP minner om svindel og hjernevask og de som står bak tjener haugevis av penger.

Jeg kan ikke tro at det kan hjelpe mer for folk med ME enn folk med kreft. Hvis de har reell ME da og ikke en psykisk sykdom.

Det er greit at noen kan få hjelp til å tenke positivt, men til DEN prisen?

æh - det svaret var til EnolaGay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyyuuu

Jeg syns hele LP minner om svindel og hjernevask og de som står bak tjener haugevis av penger.

Jeg kan ikke tro at det kan hjelpe mer for folk med ME enn folk med kreft. Hvis de har reell ME da og ikke en psykisk sykdom.

Det er greit at noen kan få hjelp til å tenke positivt, men til DEN prisen?

psykisk sykdom er også fysiske sykdommer og gir betennelsetilstand i hjernen og øker risiko for DEMENS drastisk, så lightning process kan vel ikke hjelpe noe bedre der enn ved ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

psykisk sykdom er også fysiske sykdommer og gir betennelsetilstand i hjernen og øker risiko for DEMENS drastisk, så lightning process kan vel ikke hjelpe noe bedre der enn ved ME.

LP er vel en forsminket utgave av kognitiv terapi og det kan jo hjelpe ved psykiske problemer ihvertfall...

Jeg aner ikke om LP virker ved psykisk sykdom - poenget mitt er at jeg ikke kan forstå hvordan det kan hjelpe mer ved ME enn ved feks kreft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyyuuu

LP er vel en forsminket utgave av kognitiv terapi og det kan jo hjelpe ved psykiske problemer ihvertfall...

Jeg aner ikke om LP virker ved psykisk sykdom - poenget mitt er at jeg ikke kan forstå hvordan det kan hjelpe mer ved ME enn ved feks kreft...

psykisk sykdom går ikke under ett, de fleste psykiske sykdommer er fysiske sykdommer i hjernen

så om kognitiv terapi og lightning process kan hjelpe ved enkelte av de, er det ikke rart det kan hjelpe enkelte med ME osv.

psykisk er ikke bare psykisk likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

psykisk sykdom går ikke under ett, de fleste psykiske sykdommer er fysiske sykdommer i hjernen

så om kognitiv terapi og lightning process kan hjelpe ved enkelte av de, er det ikke rart det kan hjelpe enkelte med ME osv.

psykisk er ikke bare psykisk likevel

Helt greit - men da kan det sikkert hjelpe på feks kreft også? ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt greit - men da kan det sikkert hjelpe på feks kreft også? ,

da kan sikkert cellegift hjelpe mot neglsopp og hjerneslag etter din logikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Lightning Process(LP) stammer fra England og bygger som du ganske riktig sier på prinsipper fra selvhypnose, coaching og NLP. Det er kort sagt en kombinasjon av mentale teknikker satt sammen for å få personer til å tenke annerledes og mere positivt om sin helse og sitt energinivå. Det er en forutsetning at man tror på opplegget for å få effekt og det passer ikke for alle. Min erfaring er at det kan hjelpe personer med ME/CFS og at de som har fått hjelp kan bruke de samme teknikkene også ved andre lidelser. Min erfaring som lege er at den mentale instilling til sykdommer og plager er svært viktig. To personer med samme sykdom kan i svært forskjellig grad være preget. Fra forskning kjenner vi til hvor virkningsfull placebo eller narremedisin kan være. Innen psykosomatisk forskning finnes også en rekke studier som viser betydningen av ulike mentale teknikker. Det finnes lite forskning som bekrefter effekten av LP. På en konferanse i Tromsø i mai i år ble det presentert at det var registret ca 25 tilfeller med uvanlig gode sykdomsforløp etter bruk av LP i registeret for eksepsjonelle pasienthistorier ved Universitetet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

da kan sikkert cellegift hjelpe mot neglsopp og hjerneslag etter din logikk?

Nei - det er DIN logikk

Jeg mener man må få medisiner mot ME ikke en slags hjernevask der man lærer å fornekte sykdommen.

Klart man kan få hjelp til å tenke positivt for å klare å mestre sykdommen, men da like gjerne mot kreft.

Svaret ditt viser jo at du tror ME kun er psykisk og ikke fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det er DIN logikk

Jeg mener man må få medisiner mot ME ikke en slags hjernevask der man lærer å fornekte sykdommen.

Klart man kan få hjelp til å tenke positivt for å klare å mestre sykdommen, men da like gjerne mot kreft.

Svaret ditt viser jo at du tror ME kun er psykisk og ikke fysisk.

Jeg tenker at Me er en sekkediagnose som man setter når alt annet er utredet. Derfor kan det være folk med ulikt utgangspunkt som får diagnosen. For noen kan være utløst av noe psykisk, og andre kan kanskje ha fått den etter en infeksjon.

Det er godt mulig at opplegget bare er humbug. Jeg kan ikke si at jeg selv er 100 prosent troende til opplegget.

Men jeg vet at mange har blitt bedre av dette. Kanskje det er placebo, men så lenge det fungerer så er vel det det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at Me er en sekkediagnose som man setter når alt annet er utredet. Derfor kan det være folk med ulikt utgangspunkt som får diagnosen. For noen kan være utløst av noe psykisk, og andre kan kanskje ha fått den etter en infeksjon.

Det er godt mulig at opplegget bare er humbug. Jeg kan ikke si at jeg selv er 100 prosent troende til opplegget.

Men jeg vet at mange har blitt bedre av dette. Kanskje det er placebo, men så lenge det fungerer så er vel det det viktigste?

De som driver med LP mener at ME er en fysisk betinget lidelse, til orientering.

Jeg har tatt LP, og synes det er interessant at mange har sterke meninger om noe de ikke har greie på og ikke satt seg skikkelig inn i. Jeg synes det hadde vært en forutsetning at en satte seg inn i hva det går ut på hvis en skal mene sterkt rundt det, og da ikke på en så overfladisk måte som mange gjør. En kan bestille boken en må lese i forkant og lese gjennom den for eksempel.

Lp er mer enn hjernevasking selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg tenker at Me er en sekkediagnose som man setter når alt annet er utredet. Derfor kan det være folk med ulikt utgangspunkt som får diagnosen. For noen kan være utløst av noe psykisk, og andre kan kanskje ha fått den etter en infeksjon.

Det er godt mulig at opplegget bare er humbug. Jeg kan ikke si at jeg selv er 100 prosent troende til opplegget.

Men jeg vet at mange har blitt bedre av dette. Kanskje det er placebo, men så lenge det fungerer så er vel det det viktigste?

Jeg vet at ME er en sekkediagnose. Jeg snakker om personer som har fått ME etter en infeksjon, borrelia, kyssesyken, XMRV viruset etc.

Det er utviklet en urintest som kan påvise om man har overvekst av noen bakterier i tarmen som medfører at man har altfor mye hydrogensulfid i urinen. (Nervegift). Den eneste testen (foreløbig) som kan antyde ME. Men det er på forskningsstadiet - en forsker er professor K.D.Meirleir fra Belgia. Det er han som har utviklet denne urintesten. Men det er bare en av mange tester han tar. Det som er så dumt er at utredning og behandling kan komme opp i mange hundretusen da det ikke er anerkjent og dekket av det offentlige (ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

De som driver med LP mener at ME er en fysisk betinget lidelse, til orientering.

Jeg har tatt LP, og synes det er interessant at mange har sterke meninger om noe de ikke har greie på og ikke satt seg skikkelig inn i. Jeg synes det hadde vært en forutsetning at en satte seg inn i hva det går ut på hvis en skal mene sterkt rundt det, og da ikke på en så overfladisk måte som mange gjør. En kan bestille boken en må lese i forkant og lese gjennom den for eksempel.

Lp er mer enn hjernevasking selvsagt.

Har kjennskap til det i nær familie da...

Hun prøvde virkelig så godt hun kunne - de ble tvunget til å være totalt ukritiske til LP - fornekte ethvert symptom - men symptomene forsvant jo ikke for det? Selv om hun sa at hun var frisk etter 3 dager (man MÅ jo det).

Det ble bare verre etterpå for henne - ikke dette engang mestret hun. Hun er nå verre en noengang det ble en altfor stor belastning for immunforsvaret.

Og dette betalte vi mange penger for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ME er en sekkediagnose. Jeg snakker om personer som har fått ME etter en infeksjon, borrelia, kyssesyken, XMRV viruset etc.

Det er utviklet en urintest som kan påvise om man har overvekst av noen bakterier i tarmen som medfører at man har altfor mye hydrogensulfid i urinen. (Nervegift). Den eneste testen (foreløbig) som kan antyde ME. Men det er på forskningsstadiet - en forsker er professor K.D.Meirleir fra Belgia. Det er han som har utviklet denne urintesten. Men det er bare en av mange tester han tar. Det som er så dumt er at utredning og behandling kan komme opp i mange hundretusen da det ikke er anerkjent og dekket av det offentlige (ennå).

Men tror du ikke at de med ME som er utløst av noe fysisk også kan få psykiske problemer i tillegg som bidrar til å skape en ond sirkel? det KAN jo tenkes at det kan være det for de som blir bedre av metoden. Jeg har forøvrig ikke ME selv men store fysiske plager. Kanskje kan en slik metode hjelpe meg til å tenke mer positiv og konstruktiv om mine egne plager?

Fikk lyst til å prøve. Ulempen er at det koster 15000 kroner. Jeg må si jeg stusser over at et slikt opplegg (hvis det virkelig gir store resultater ikke får offentlig støtte.

Men som sagt er jeg ikke for eller mot metoden men jeg skulle gjerne sett at de hadde mere forskningsmessig dokumentasjon på dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Men tror du ikke at de med ME som er utløst av noe fysisk også kan få psykiske problemer i tillegg som bidrar til å skape en ond sirkel? det KAN jo tenkes at det kan være det for de som blir bedre av metoden. Jeg har forøvrig ikke ME selv men store fysiske plager. Kanskje kan en slik metode hjelpe meg til å tenke mer positiv og konstruktiv om mine egne plager?

Fikk lyst til å prøve. Ulempen er at det koster 15000 kroner. Jeg må si jeg stusser over at et slikt opplegg (hvis det virkelig gir store resultater ikke får offentlig støtte.

Men som sagt er jeg ikke for eller mot metoden men jeg skulle gjerne sett at de hadde mere forskningsmessig dokumentasjon på dette her

For 15 000 kr kan man da gå lenge til en dyktig psykolog som kan hjelpe å tenke mer positivt i hverdagen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 000 kr kan man da gå lenge til en dyktig psykolog som kan hjelpe å tenke mer positivt i hverdagen ;-)

Lp er mer og noe annet enn å tenke positivt. Og om det er det man sitter igjen med når man har gått på kurs, har en dessverre ikke fått med seg essensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Lp er mer og noe annet enn å tenke positivt. Og om det er det man sitter igjen med når man har gått på kurs, har en dessverre ikke fått med seg essensen.

Nei man MÅ jo si at man er frisk etter 3 dager - det glemte jeg visst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...