Gå til innhold

Man har ikke fedme, man er feit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• Katt-ja

4

• ShitDiddelyDo

3

• determegdet

3

Hun tar feil i at gener ikke spiller noen rolle. Ingen forskere vil gi henne rett i at vi har likt utgangspunkt. Men det stemmer selvfølgelig at alle kan påvirke vekten sin allikevel.

''Jeg ville aldri dømt et menneske på grunn av størrelsen''

Særlig. Hun oser av fordømmelse hver gang hun får medieplass.

Jeg mener ikke at man bare skal skylde på alt annet og sitte i sofaen med godteposen, poenget mitt er at hun stadig kjører fram at det er dette overvektige gjør. Og det er ikke sant. Når hun f.eks. gnåler om at ungdom ikke må ha overvektige venner, slik hun gjorde i en av helgeavisene, støtter hun opp om fordommene.

For ordens skyld - jeg er selv langt unna å være helseskadelig overvektig.

Hun tar feil i at gener ikke spiller noen rolle. Ingen forskere vil gi henne rett i at vi har likt utgangspunkt. Men det stemmer selvfølgelig at alle kan påvirke vekten sin allikevel.

Jeg mener ikke at man bare skal skylde på alt annet og sitte i sofaen med godteposen, poenget mitt er at hun stadig kjører fram at det er dette overvektige gjør. Og det er ikke sant. Når hun f.eks. gnåler om at ungdom ikke må ha overvektige venner, slik hun gjorde i en av helgeavisene, støtter hun opp om fordommene.

''Når hun f.eks. gnåler om at ungdom ikke må ha overvektige venner''

*Sjokkert*

Sa hun det?? (Eller rettere: skrev journalisten at hun sa det) Det var da helt forferdelig!

''Når hun f.eks. gnåler om at ungdom ikke må ha overvektige venner''

*Sjokkert*

Sa hun det?? (Eller rettere: skrev journalisten at hun sa det) Det var da helt forferdelig!

Ja, datteren min leste det høyt for meg. Det kan ha vært VG helg.

Poenget hennes var at slike venner "drar deg ned". For de vil bare sitte i sofaen og se 3 filmer på rad.

Hun fordømmer liksom ikke noen, neida...

Ja, datteren min leste det høyt for meg. Det kan ha vært VG helg.

Poenget hennes var at slike venner "drar deg ned". For de vil bare sitte i sofaen og se 3 filmer på rad.

Hun fordømmer liksom ikke noen, neida...

Himmel og hav. Så de som er overvektige, de skal da helst ikke ha noen venner. Det var virkelig en sjokkerende uttalelse. Man bør sikkert heller ikke være venn med handikappede. Eller lesehester/"nerder". Hmm.

Gjest Elextra

Så jeg er ikke den eneste som har irritert meg over den dama, altså? Godt!

Annonse

Gjest Tatjana

Heia Laban!

Jeg har irritert meg over akkurat det samme med denne dama. Menneskeverd måles ikke kilo.

(For ordens skyld: Jeg er heller ikke overvektig, men jeg har faktisk noen overvektige venner...)

Himmel og hav. Så de som er overvektige, de skal da helst ikke ha noen venner. Det var virkelig en sjokkerende uttalelse. Man bør sikkert heller ikke være venn med handikappede. Eller lesehester/"nerder". Hmm.

Det er nok ikke akkurat det hun mener. Men hun kan jo tenke litt over hvordan slike påstander blir gjengitt i media.

Poenget hennes var nok at hvis man omgås folk som helst vil tilbringe fritiden i sofaen, kan man fort havne der selv.

Mitt poeng er at hun ikke automatisk bør anta at alle overvektige tilbringer all sin tid i sofaen. Det understøtter et syn på at overvektige er late / inaktive og uten kontroll. Og det er noe inni granskauen unyansert. Omtrent som påstander om at alle slanke er dømmesyke treningsnarkomane som lever på salat.

Jeg er tildels enig i at vi ikke skal ansvarsfraskrive oss vekten vår, da det i 99,9 prosent av tilfellene vil være mulig å gjøre noe med problemet permanent - rent fysisk. Det tar ikke vekk fra det faktum at enkelte kjemper en kamp mot genetikk og hormonbalanser.

Det psykiske rundt noens overvekt er komplisert, men dette er et tema jeg egentlig er sjeleglad for at Kari (som tross alt framstår ganske enkel) ikke tar tak i.

Forøvrig er det selvfølgelig ikke slik at alle overvektige bare trenger å røre på seg mer. Mosjon og aktivitet alene har minst påvirkningskraft på vekten. Det er først og fremst kostholdet man må forandre.

Ei heller er det slik at alle overvektige stapper i seg usunn mat hele dagen.

Jeg er tildels enig i at vi ikke skal ansvarsfraskrive oss vekten vår, da det i 99,9 prosent av tilfellene vil være mulig å gjøre noe med problemet permanent - rent fysisk. Det tar ikke vekk fra det faktum at enkelte kjemper en kamp mot genetikk og hormonbalanser.

Det psykiske rundt noens overvekt er komplisert, men dette er et tema jeg egentlig er sjeleglad for at Kari (som tross alt framstår ganske enkel) ikke tar tak i.

Forøvrig er det selvfølgelig ikke slik at alle overvektige bare trenger å røre på seg mer. Mosjon og aktivitet alene har minst påvirkningskraft på vekten. Det er først og fremst kostholdet man må forandre.

Ei heller er det slik at alle overvektige stapper i seg usunn mat hele dagen.

''Det psykiske rundt noens overvekt er komplisert, men dette er et tema jeg egentlig er sjeleglad for at Kari (som tross alt framstår ganske enkel) ikke tar tak i.''

Godt poeng...'s*

''Særlig. Hun oser av fordømmelse hver gang hun får medieplass.''

Jeg har også reagert på akkurat det. Det er noe selvforhærligende i kombinasjon med nedlatendehet som får meg til å bli uinteressert i hennes synspunkter.

Gjest harikkenickfortiden

Ja, det er fint med sånne folk som påberoper seg tittelen som verdens mest fordomsfrie menneske, når resten av det de sier oser nettopp av det..

Annonse

Gjest IdaCarine

Er enig. Hvorfor skal en ikke kalle en spade for en spade?. Hvorfor skal det være så skamfullt å skulle si at man har kommet inn i et feil mønster med mat og mosjon? Leste en artikkel om en jente som var gravid, og det problemene de skapte for henne. Hun sa at overvekten var pga en spiseforstyrrelse. Andre har sagt at det er hormonelt. Hvorfor må en ty til slike forklaringsmodeller? Er det så skamfullt?

eg ser ikke ned på mennesker som har kommet inn i et feil mønster. Noen har også en større appetitt en andre. Kanskje andre også er mere sugen på usunn mat som gjør at man er overvektig. Jeg synes de er tøffe de som innrømmer at de selv er "ansvarlig" for overvekten. Da er det også lettere å gjøre noe med det.

Gjest Fedme er ekkelt

Liker ikke akkurat kari, men tenker at hun har helt rett.

Jeg bare konstanterer at mange folk er feite, og de vet hvorfor de er det, og hvis de ønsker å gjøre noe med det, hvet de hvor de burde starte, nemlig å spise mindre, og bevege seg litt mere.

Enklere enn det er det faktisk ikke!!

Feite folk kan skylde på hva de vil for min del, men de blir ikke tynnere av den grunn.

Tenk neste gang på hva de dytter i munnen, og ikke minst på mengden.

Liker ikke akkurat kari, men tenker at hun har helt rett.

Jeg bare konstanterer at mange folk er feite, og de vet hvorfor de er det, og hvis de ønsker å gjøre noe med det, hvet de hvor de burde starte, nemlig å spise mindre, og bevege seg litt mere.

Enklere enn det er det faktisk ikke!!

Feite folk kan skylde på hva de vil for min del, men de blir ikke tynnere av den grunn.

Tenk neste gang på hva de dytter i munnen, og ikke minst på mengden.

''Enklere enn det er det faktisk ikke!!''

Nei, nettopp?

Det heter konstaterer, uten n.

Jeg synes du har et ekkelt nick.

I hovedsak er jeg enig med henne. Ingen må bli feite. For enkelte krever det en god del mer å holde seg normalvektig enn for andre, men ingen der "dømt" til å bli feit.

Men hvorfor kan ikke bare folk få lov til å være som de er uten å bli mobbet7diskriminert?

Hvis livslykke for en person f.eks er å spise masse god mat og å røyke, så må jo det bli opp til den personen som velger en slik livsstil? Ingen andre burde blande seg opp i det.

Jeg skjønner at overvektige og røykere ofte vil koste samfunnet dyrt med tanke på ulik behandling av følgesykdommer ved en slik livsstil.

Men tenker noen på hva konsekvensene av å ikke få leve livet sitt slik en selv ønsker, kan være?

Tja, f.eks depresjon. Det gir også samfunnet kostnader.

La nå folk styre sitt eget liv helt selv. Uten diskriminerende innblanding fra andre.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hvorfor kan ikke bare folk få lov til å være som de er uten å bli mobbet7diskriminert?

Hvis livslykke for en person f.eks er å spise masse god mat og å røyke, så må jo det bli opp til den personen som velger en slik livsstil? Ingen andre burde blande seg opp i det.

Jeg skjønner at overvektige og røykere ofte vil koste samfunnet dyrt med tanke på ulik behandling av følgesykdommer ved en slik livsstil.

Men tenker noen på hva konsekvensene av å ikke få leve livet sitt slik en selv ønsker, kan være?

Tja, f.eks depresjon. Det gir også samfunnet kostnader.

La nå folk styre sitt eget liv helt selv. Uten diskriminerende innblanding fra andre.

Har jeg sagt noe om dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...