Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

ShitDiddelyDo

Huff, er vi ikke snart ferdig med denne diskusjonen?

Det er så stille her. Da er trikset alltid å lage en overskrift med en variant av ordet "feit". ;)

Neida. Jeg mente egentlig ikke å lage noen voldsom debatt. Men det der er en grei ting å lese for dem det måtte gjelde. Jeg leste det i papirutgaven i går, og tenkte allerede da på å slenge den ut, men den ble ikke lagt ut på nett før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slank og lykkelig :))

Helt enig med KJ jeg. Fedme er ingen sykdom men et resultat av at man putter mer inn enn man forbruker. Tror det er sunt med slike utspill selv om mange føler seg tråkket på. Hvis alle overvektige skal sette seg ned å vente på at helsvesenet løser problemet kommer vi jo ingen vei.

Jeg har hatt en BMI på 35. Var tung og uopplagt og blodsukkeret ble for høyt. Grunnet sykdom kunne jeg en lang periode ikke trene men tok tak i matinntaket. På den måten ble jeg kvitt 25 kg. Helsa ble bedre og etterhvert kunne jeg også begynne med fysisk aktivitet. Nå har jeg gått ned ytterligere 10 kg. Blodsukkeret er normalt og jeg føler meg frisk og opplagt.

Men lett er det ikke. Hver dag må jeg passe nøye på hva jeg putter i munnen. Men det er for meg vært kampen mot kaloriene at jeg føler meg så vel og har masse overskudd. I tillegg til at faren for livsstilssykdommer er vesentlig redusert.

Syns dama er tøff jeg som tør komme med et slikt utspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg begriper faktisk ikke hva dama mener. Nå rakker hun ned på Roede- metoden, som faktisk er en sunn kostgreie som ligger nært opptil normalt kosthold, men det er heeeelt feil. Så rakker hun ned på Fedon - som stort sett bare snakker om kostomlegging, varig sådan, og ingen slankekur. Det eneste kontroversielle han prediker, er at insulin spiller en stor rolle i dannelsen av overvekt. Og det er det knapt diskusjon om i noen leire lengre.

Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.

Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/10/14/tema/klikk/helse/13878344/

Damen jobber med ekstremt overvektige til daglig, og vet sannsynligvis hva hun snakker om. 90 minutter trening + kostomlegging er det som skal til....

Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig.

Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg begriper faktisk ikke hva dama mener. Nå rakker hun ned på Roede- metoden, som faktisk er en sunn kostgreie som ligger nært opptil normalt kosthold, men det er heeeelt feil. Så rakker hun ned på Fedon - som stort sett bare snakker om kostomlegging, varig sådan, og ingen slankekur. Det eneste kontroversielle han prediker, er at insulin spiller en stor rolle i dannelsen av overvekt. Og det er det knapt diskusjon om i noen leire lengre.

Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.

Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/10/14/tema/klikk/helse/13878344/

Damen jobber med ekstremt overvektige til daglig, og vet sannsynligvis hva hun snakker om. 90 minutter trening + kostomlegging er det som skal til....

Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig.

Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.

''Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen''

Jepp!

Og etter 20 år på helsestudioer er det min erfaring at dette er det eneste som fungerer. Det å legge om kostholdet til noe vesentlig annerledes enn det folk er vant til, er ekstremt vanskelig, og vil for de aller fleste ikke fungere. Jeg vet ikke hvor KJ har tallet 1-2 % fra, men det er et høyere tall enn jeg har sett. Jeg har ikke sett EN som har lyktes på dietter av Fedon-typen.

Roede har jeg ikke kontroll på lenger, men hvis du søker på mitt nick og 2000-2002, vil du se hva jeg hadde imot henne den gang. Det kan dog være at hun har forandret sine kostholdskurs dramatisk siden den gang. Jeg hadde i hvert fall venninner som gikk på Roede-kurs den gang, og de fikk den samme latterlige oppskriften på 1200 kcal/dag, uansett om de veide 65 kilo og skulle ned 10 kilo, eller om de veide 100 kilo og skulle ned 40 kilo. Den gang så Roede-varianten ut som en helt vanlig slankekur, hvor du kunne belønne deg selv med ditten eller datten når du fikk så-så mange poeng (eller hva det nå var hun målte i).

Et normalt kosthold + trening = suksess for de aller fleste (naturligvis med forbehold om sykdom som krever spesielle kosthold, men dette gjelder svært få av de som skal ned noen kilo).

Når det gjelder trening er KJ inne på at det må slit til. Dette er sant. I dag er det en slags tullete holdning som sier noe sånt som "en gåtur er nok". Det er pissprat. Det er klart en gåtur er bedre enn ingenting, men det er ikke nok. Det å bedrive kontinerlig onani i sofaen forbrenner også mer enn å sitte stille i sofaen. Det er likevel ikke å anbefale.

Trening må til - og den skal være så hard man kan. I starten er kanskje en gåtur det eneste enkelte klarer, og i så fall er det greit, men målet må være framgang også her. Den gåturen bør før eller siden bli til jogging. Etter hvert til hard jogging.

Hva vekttrening angår, og det er her jeg har mest kontroll, og dette er basert på hva jeg har sett siden tidlig nittitallet, er min erfaring av 99 % av kvinner trener feil. Feil fordi de synes livredde for å presse seg. De har en slags tullete innstilling om at hard trening får dem til å se ut som Arnold, noe som er galskap. Men med denne innstillinga kan du like gjerne bli hjemme. Vekttrening fungerer veldig godt, men kun for de med viljen til å presse seg til man nesten går i bakken.

Sorry mulige skrivefeil, men nå begynner andreomgangen i CL, så det var det jeg rakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg begriper faktisk ikke hva dama mener. Nå rakker hun ned på Roede- metoden, som faktisk er en sunn kostgreie som ligger nært opptil normalt kosthold, men det er heeeelt feil. Så rakker hun ned på Fedon - som stort sett bare snakker om kostomlegging, varig sådan, og ingen slankekur. Det eneste kontroversielle han prediker, er at insulin spiller en stor rolle i dannelsen av overvekt. Og det er det knapt diskusjon om i noen leire lengre.

Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.

Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/10/14/tema/klikk/helse/13878344/

Damen jobber med ekstremt overvektige til daglig, og vet sannsynligvis hva hun snakker om. 90 minutter trening + kostomlegging er det som skal til....

Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig.

Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.

Enig - høres i hvertfall fornuftig ut!

Og om en ikke kan unne seg en bakt potet i ny og ne om en skal holde vekten - så skjønner jeg godt at jeg har noen irriterende kilo ekstra å dra på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg begriper faktisk ikke hva dama mener. Nå rakker hun ned på Roede- metoden, som faktisk er en sunn kostgreie som ligger nært opptil normalt kosthold, men det er heeeelt feil. Så rakker hun ned på Fedon - som stort sett bare snakker om kostomlegging, varig sådan, og ingen slankekur. Det eneste kontroversielle han prediker, er at insulin spiller en stor rolle i dannelsen av overvekt. Og det er det knapt diskusjon om i noen leire lengre.

Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.

Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/10/14/tema/klikk/helse/13878344/

Damen jobber med ekstremt overvektige til daglig, og vet sannsynligvis hva hun snakker om. 90 minutter trening + kostomlegging er det som skal til....

Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig.

Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.

Jeg rakk ikke lese de to siste avsnittene dine da jeg svarte tidligere. Hadde litt knapt med tid.

''Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig. ''

Jeg tror du og KJ snakker om ulike ting. Du snakker om kraftig overvekt. KJ snakker, sånn jeg leser henne, om overvektige flest.

Jeg er ganske sikker på at også hun er enig i at enkelte trenger spesialopplegg.

Men det å basere debatten på disse blir feil. De er svært få. Det er ikke de ekstremovervektige som er "problemet", men den kraftige økningen i antallet med moderat overvekt.

''Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.''

Jeg synes hun burde dratt det enda lenger. Jeg tror Fedon (og varianter av hans karbo-fy-by-klan) er roten til ekstremt mye vondt. Fokuset har nemlig blitt på dette, og for folk flest - selv om jeg vet Fedon er moderat f.eks. i forhold til langt mer ekstreme Atkins - er det å kutte ut (eller i hvert fall i stor grad kutte ut) karbohydrater umulig på lang sikt.

Det funker så lenge man klarer å følge disse livsstilsendringene, men det går seriøst til helvete den dagen man ikke klarer å følge dietten lenger - og det vil for de fleste skje.

Noe KJ er inne på over.

Det er ikke ris og poteter og brød som er fienden. Fienden er meningsløse middager av ferdigmattypen, kaker, godis, potetgull, sukker, hvitt brød fylt med et eller annet sunt kalkunpålegg (som ikke veier noe, og sånn sett kan være så sunt eller usunt det bare vil).

For de fleste vil det holde lenge å kutte ut det de vet er usunt, og spise det de vet er sunt. Pizzaen, disse fæla brøda med noe fyll man dytter inn i microen - diverse varianter av dette, godteri, kaker, brus, osv + trene.

Og det er dette KJ er inne på.

Folk ser ut til å tro kosthold er enkelt. Det er det ikke. Man spiser 4-5 ganger om dagen. Det å tilpasse alle disse måltidene, ikke i tre måneder men permanent, her basert på noe så vannvittig vanskelig som lite karbohydrater, vil for de fleste være tilnærma umulig.

Treninga er til sammenligning enkel. Jeg mener ikke med det at det er enkelt (det er mye enklere å være lat), men det er definitivt enklere enn å føre et gjennomtenkt kosthold 4-5 ganger om dagen i all evighet. Det er bare å vende seg til å trene ræva av seg 1 time 4 ganger i uka, og ikke kjøre bil de 10 minuttene det tar å gå til butikken - men den økte gåfrekvensen må aldri forveksles med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er en del av oss som er helt sikre på at hun er ute etter å tjene penger. Akkurat som Fedon Lindberg og Grete Roede.

Ikke noe galt i det siden det er det vi gjør alle sammen, men det er i tillegg til fedme et av våre moderne problemer. Vi skal tjene penger fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er en del av oss som er helt sikre på at hun er ute etter å tjene penger. Akkurat som Fedon Lindberg og Grete Roede.

Ikke noe galt i det siden det er det vi gjør alle sammen, men det er i tillegg til fedme et av våre moderne problemer. Vi skal tjene penger fortest mulig.

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Det er jeg enig i, men hvorfor engasjerer hun seg? Ikke er hun overvektig selv, og vi er vant til å spørre oss hva vi tjener på ting. Ergo, vi er mange som tenker at hun vil ha oppmerksomhet og .........på sikt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er jeg enig i, men hvorfor engasjerer hun seg? Ikke er hun overvektig selv, og vi er vant til å spørre oss hva vi tjener på ting. Ergo, vi er mange som tenker at hun vil ha oppmerksomhet og .........på sikt penger.

Jeg tenker som så at hun har mye kunnskap om trening, og at hun vil bidra til å hjelpe andre med noe som åpenbart opptar henne veldig.

Men jeg synes også hun kunne ordlagt seg noe annerledes i sitt første innlegg.

(Dog hadde vi aldri fått debatten hvis hun ikke hadde brukt ord som "feit" og "lat", så det er mulig ordvalget var smart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg tenker som så at hun har mye kunnskap om trening, og at hun vil bidra til å hjelpe andre med noe som åpenbart opptar henne veldig.

Men jeg synes også hun kunne ordlagt seg noe annerledes i sitt første innlegg.

(Dog hadde vi aldri fått debatten hvis hun ikke hadde brukt ord som "feit" og "lat", så det er mulig ordvalget var smart).

Hun kan gjerne ha kunnskap om trening, men det er ikke nok. Hun må ha kunnskap om hvordan trening kan bli attraktiv for overvektige. Trening er for meg og mange andre noe forbasket kjedelig bruk av tid. Hvordan kan hun få snudd det? Det har hun ikke sagt noe om, bare at vi er late.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hun kan gjerne ha kunnskap om trening, men det er ikke nok. Hun må ha kunnskap om hvordan trening kan bli attraktiv for overvektige. Trening er for meg og mange andre noe forbasket kjedelig bruk av tid. Hvordan kan hun få snudd det? Det har hun ikke sagt noe om, bare at vi er late.

Jeg vet ikke hvordan hun kan forandre på det, og jeg vet ikke hva hun gjør for å ta tak i det, men det er noe av det viktigste. Hvis trening er et slit er det vanskelig å trene.

Edit: Hun troner førstesida i VG nå, og det ser ut som om hun drar på treningsseminarer og holder treningskurs, så hun gjør faktisk en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg vet ikke hvordan hun kan forandre på det, og jeg vet ikke hva hun gjør for å ta tak i det, men det er noe av det viktigste. Hvis trening er et slit er det vanskelig å trene.

Edit: Hun troner førstesida i VG nå, og det ser ut som om hun drar på treningsseminarer og holder treningskurs, så hun gjør faktisk en hel del.

Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige. Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Vel, for å skikkelig gasse oss i tall:

Karis inntekt, formue og skatt:

3 070 905 3 920 257 1 433 705

Fedons inntekt, formue og skatt.

476 579 0 94 429

Kanskje ikke verdens smarteste trekk å komme med et sånt utfall mot lindberg en dag før skattelistene legges ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper faktisk ikke hva dama mener. Nå rakker hun ned på Roede- metoden, som faktisk er en sunn kostgreie som ligger nært opptil normalt kosthold, men det er heeeelt feil. Så rakker hun ned på Fedon - som stort sett bare snakker om kostomlegging, varig sådan, og ingen slankekur. Det eneste kontroversielle han prediker, er at insulin spiller en stor rolle i dannelsen av overvekt. Og det er det knapt diskusjon om i noen leire lengre.

Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.

Mener hun at folk bare skal spise helt vanlig sunn mat, og trene - så går de ned i vekt? I så fall kan man jo lese denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/10/14/tema/klikk/helse/13878344/

Damen jobber med ekstremt overvektige til daglig, og vet sannsynligvis hva hun snakker om. 90 minutter trening + kostomlegging er det som skal til....

Jeg tror virkelig ikke Kari J helt vet hva hun snakker om, og heller ikke helt vet hva hun vil med det hun skriver. Jeg blir ikke provosert, jeg synes bare hun snakker langt over evne. Hun virker ikke troverdig.

Når hun i tillegg beskylder folk for å bare ville tjene penger på fedme, at det er eneste motivasjon til Lindberg - da blir det bare latterlig. Klart han vil tjene penger, hvem vil ikke det. Men det betyr ikke at han ikke kan ha fornuftige ting å komme med.

''Jeg har sett hva hun har langet i seg på bilder i aviser ogsånn, bakt potet med allverdens fyll +++. Nå er vel ikke aviser det man trenger å stole på hele tiden, men hvis det representerer kostholdet hennes, så er det laaaaangt fra det jeg kan unne meg i alle fall, hvis jeg skal klare å holde vekten omtrent som nå.''

Jeg aner ikke hvor du har sett disse bildene, men her tar du faktisk feil. Hun er megasunn og ingenting av det hun putter i munnen er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige. Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.

Jeg så debatten med henne på TV og der spesifiserte hun faktisk at hun aldri hadde kalt noen for late! Det er media som har vridd om på ordene hennes, noe media er god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg så debatten med henne på TV og der spesifiserte hun faktisk at hun aldri hadde kalt noen for late! Det er media som har vridd om på ordene hennes, noe media er god på.

Men hvorfor er hun i media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...