Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

''Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige.''

Mener du virkelig at noen andre skal komme inn og løse dine overvektsproblemer?

''Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.''

Hva kaller du grunnen til at du ikke trener, da?

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke trener? Mine overvektsproblemer er ikke noe jeg har tenkt å diskutere med deg, men lat er jeg ikke.

De holdningene du har med at alle overvektige sitter stille hele tiden og spiser er et problem. Jeg har trent i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Jeg er også enig med Jaquesson her. Jeg tror at mange overvektige flykter fra dette faktum ved å komme med unnskyldninger. Fordi de innerst inne VET at det krever hardt arbeid, som mange ikke orker å begynne på.

''Jeg tror at mange overvektige flykter fra dette faktum ved å komme med unnskyldninger. Fordi de innerst inne VET at det krever hardt arbeid, som mange ikke orker å begynne på.''

Ja, det er klart det er hardt arbeid og det krever stor viljestyrke. Men ikke alle har like forutsetninger for for å orke/klare det. Psykiske vansker, f.eks. kan være èn grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjemmebakt

Det er en del av oss som tror hun er ute etter å tjene penger (som Fedon etc), skrev du, og det var det jeg svarte på. Jeg syns hun utstråler en dyp overbevisning om at det hun tenker er rett, og jeg tror hun erfarer det hver dag i jobben sin. Da er det med penger mer sekundært tror jeg da.

Husker du Trobjørn Mork, helsedirektøren fra 70-tallet? Jeg er litt for ung men husker han vagt, og syns det var utrolig komisk å se et klipp for ikke lenge siden. Da satt han i et tåkete studio i TV- debatt, og røyka som en skorstein mens han mente dette og hint om helse :)

Jeg synes det er helt greit at hun er ute etter å tjene penger, akkurat som Lindberg, Roede og andre som tjener penger på overvektige..

Det jeg har reagert på når jeg har sett debatter og intervjuer med henne er at hun rett og slett ler av og forakter andre endringer i livet enn den hun selv går for. Og det synes jeg er rett og slett tåpelig. Vi mennesker er forskjellige og må finne den livsstilen som passer oss for å gå ned i vekt og bli der. Og det må hun respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjemmebakt

Jeg er lei meg hvis jeg har støtt noen med det jeg skrev. Jeg vil bare si at jeg absolutt ikke ser ned på overvektige. Jeg var overvektig selv ei stund pga overgrep og traumer, så jeg vet hva det er for noe. Da er det veldig sårt å bli stigmatisert i tillegg. Det som er et tankekors for meg er hvor mye bedre jeg ble behandlet av andre, og spesielt i feks klesbutikker, etter at jeg slanket meg ned igjen til normalen.

Vet du, det merker jeg utrolig godt også - jeg har gått ned nesten 20 kg. nå den siste tiden, og det er utrolig hvordan ansatte i blant annet klesbutikker behandler meg nå i forholdt il for 20 kg. siden. Helt utrolig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi hadde mye bær i hagen så moren min saftet alltid mye solbær. Jeg mener fortsatt at man må drikke solbærsaft hvis man er syk...*s*

''Jeg mener fortsatt at man må drikke solbærsaft hvis man er syk...*s*''

Dette er et udiskutabelt faktum!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg hvis jeg har støtt noen med det jeg skrev. Jeg vil bare si at jeg absolutt ikke ser ned på overvektige. Jeg var overvektig selv ei stund pga overgrep og traumer, så jeg vet hva det er for noe. Da er det veldig sårt å bli stigmatisert i tillegg. Det som er et tankekors for meg er hvor mye bedre jeg ble behandlet av andre, og spesielt i feks klesbutikker, etter at jeg slanket meg ned igjen til normalen.

Det var absolutt ikke meint som et angrep på deg, Missimo! Det fikk meg bare til å tenke på hvor lett det er å utilsikta såre andre, særlig de som allerede er "utsatt" på en eller annen måte. Jeg gjør det garantert sjøl stadig vekk...

Det du skriver om bl.a klesbutikker er skremmende, og bekrefter dessverre at fordommene mot overvektige fortsatt er utbredt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke noe om blandingsforhold, men er generelt ikke glad i animalsk fett. Kunne aldri falle meg inn å spise f.eks. svoren på koteletten *urk*.

Kanskje en grunn til at jeg ikke er så glad i mye tradisjonsmat.

''Kunne aldri falle meg inn å spise f.eks. svoren på koteletten *urk*.''

Jeg antar du mener fettranden? Den spiser ikke jeg heller, det klarer jeg bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser ''

Er det ferdigprodukter fra frysedisken? (vel, grønne bønner kjenner jeg jo)

''Er det ferdigprodukter fra frysedisken? (vel, grønne bønner kjenner jeg jo)''

Høh. Jeg kjøper faktisk tørre linser, kikerter og bønner, bløtlegger (bønnene og kikertene), koker dem, avkjøler og putter i fryseren. Nemlig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo godt ut, men med frosne grønnsaker, mener du blanding fra frysedisken? Synes ikke denne smaker mye :/.

Ja, med frosne grønnsaker mener jeg grønnsaksblanding, da gjerne wok-blandingene - Deli og Lotus er to av favorittene. Hiv en smørklatt, litt salt og pepper oppi så blir det så godt atte. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er det ferdigprodukter fra frysedisken? (vel, grønne bønner kjenner jeg jo)''

Høh. Jeg kjøper faktisk tørre linser, kikerter og bønner, bløtlegger (bønnene og kikertene), koker dem, avkjøler og putter i fryseren. Nemlig. :o)

Høh, ok. Sånt gjør ikke jeg (ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye bær i hagen så moren min saftet alltid mye solbær. Jeg mener fortsatt at man må drikke solbærsaft hvis man er syk...*s*

Solbær fantes ikke i hagene der jegg vokste opp :-) Bare rips og rogn! *he he*

Men solbærsaft er jo den beste saften, selv om den kjøpes på butikken, så jeg kan lett forestille meg at hjemmelaget solbærsaft er veldig godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i et samfunn hvor dyrene ble alt og slaktet som mat. NØYAKTIG ALT ble gjort hjemme, og det var tidkrevende. Jeg lærte å lage mat fra bunnen av og har gjort mye av det, og gjør det gjerne innimellom siden jeg er glad i å lage mat. Dvs. jeg kan godt finne på å lage kjøttkaker, men da kjøper jeg kjøttdeig og vet ikke helt hvor mye væske osv. Før i tiden kvernet jeg kjøttdeigen selv.

Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid. Det å dyrke sine egne grønnsaker tar tid. Det tar også tid å finne ferske gode grønnsaker og frukt i butikken. Mange i andre land bruker enorm tid på å handle.

Det tar tid å bake brød, og ikke vet jeg helt hva som blir puttet i melen.

''Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid.''

Nei, det er ingen tvil om at det er mye enklere å f eks varme opp en boks ferdig lapskaus enn å lage det fra scratch. Det er egentlig ikke noe å diskutere.

Om man synes det er en overkommelig oppgave å lage lapskaus fra scratch er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid.''

Nei, det er ingen tvil om at det er mye enklere å f eks varme opp en boks ferdig lapskaus enn å lage det fra scratch. Det er egentlig ikke noe å diskutere.

Om man synes det er en overkommelig oppgave å lage lapskaus fra scratch er en annen diskusjon.

Det var mer overkommelig for meg før da jeg hadde små barn hjemme, selvom det var en stadig kamp om tiden. Tidsklemma er ikke myte. Å lage lapskaus tar tid, men om det er koselig er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solbær fantes ikke i hagene der jegg vokste opp :-) Bare rips og rogn! *he he*

Men solbærsaft er jo den beste saften, selv om den kjøpes på butikken, så jeg kan lett forestille meg at hjemmelaget solbærsaft er veldig godt :-)

''Men solbærsaft er jo den beste saften, selv om den kjøpes på butikken, så jeg kan lett forestille meg at hjemmelaget solbærsaft er veldig godt :-)

''

Og veeeeeldig sunt hvis man er syk.

Moren min har vært sukkermotstander hele mitt liv, hun var godt i gang (!) lenge før Fedon. (Vi hånflirte f.eks. når hun mente at for mye sukker kunne gi f.eks. sukkersyke... ) Men sukkeret i solbærsaften var visst av en egen karakter...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men solbærsaft er jo den beste saften, selv om den kjøpes på butikken, så jeg kan lett forestille meg at hjemmelaget solbærsaft er veldig godt :-)

''

Og veeeeeldig sunt hvis man er syk.

Moren min har vært sukkermotstander hele mitt liv, hun var godt i gang (!) lenge før Fedon. (Vi hånflirte f.eks. når hun mente at for mye sukker kunne gi f.eks. sukkersyke... ) Men sukkeret i solbærsaften var visst av en egen karakter...*s*

Er man syk i form av forkjølelse eller magetrøbbel er nå sukker veldig fint. Jeg pådro meg 'feriemagesjuke' i høstferien, og da var loff & cola omtrent det eneste jeg spiste et par dager...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var absolutt ikke meint som et angrep på deg, Missimo! Det fikk meg bare til å tenke på hvor lett det er å utilsikta såre andre, særlig de som allerede er "utsatt" på en eller annen måte. Jeg gjør det garantert sjøl stadig vekk...

Det du skriver om bl.a klesbutikker er skremmende, og bekrefter dessverre at fordommene mot overvektige fortsatt er utbredt :-(

Jeg skjønte at du ikke mente det som et angrep :)

Har som sagt selv erfaring med overvekt, men det var pga medisiner og lavt stoffskifte. Før det, var jeg ganske slank, og er nå blitt relaitvt slank igjen etter flere år med livstilsendringer. Jeg vet at det er hardt, og det er ingen snarvei, men det KAN være at det for enkelte hjelper det å bli litt provosert...for det er ikke alltid så enkelt at regnestykket er inn/ut, men likevel så har det med egeninnsats å gjøre, selv om den egeninnsatsen må variere fra person til person.

Jeg er altså ikke avvisende til at det finnes fordommer, og jeg vil ikke være en som bidrar til fordommer. Men noen ganger må man sette ting på spissen for å få frem et budskap.

Det finnes mange grunner til overvekt, og jeg ser ingen grunn til hvorfor man skal slanke seg om man ikke ønsker det selv. Det må ikke bli sånn overformynderi og slankehysteri. Om man er litt rund, eller stor, så skal man bli behandlet med like stor respekt som alle andre. Mange trives med overvekten sin - la dem få lov til det!! De fleste vet jo, i dagens opplyste samfunn, at det er skadelig.

Men for dem som ønsker å slanke seg, så hjelper det lite å støtte seg til "grunnene" for at man er overvektig. Man må komme seg ut å gjøre noe!! Og det krever langsiktig og nitidig innsats. Og oppskriften må hver enkelt finne ut av selv.

Jeg er ingen ekspert, men skriver bare litt av mine tanker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det merker jeg utrolig godt også - jeg har gått ned nesten 20 kg. nå den siste tiden, og det er utrolig hvordan ansatte i blant annet klesbutikker behandler meg nå i forholdt il for 20 kg. siden. Helt utrolig egentlig.

Ja, det er egentlig ganske sjokkerende, er enig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at du ikke mente det som et angrep :)

Har som sagt selv erfaring med overvekt, men det var pga medisiner og lavt stoffskifte. Før det, var jeg ganske slank, og er nå blitt relaitvt slank igjen etter flere år med livstilsendringer. Jeg vet at det er hardt, og det er ingen snarvei, men det KAN være at det for enkelte hjelper det å bli litt provosert...for det er ikke alltid så enkelt at regnestykket er inn/ut, men likevel så har det med egeninnsats å gjøre, selv om den egeninnsatsen må variere fra person til person.

Jeg er altså ikke avvisende til at det finnes fordommer, og jeg vil ikke være en som bidrar til fordommer. Men noen ganger må man sette ting på spissen for å få frem et budskap.

Det finnes mange grunner til overvekt, og jeg ser ingen grunn til hvorfor man skal slanke seg om man ikke ønsker det selv. Det må ikke bli sånn overformynderi og slankehysteri. Om man er litt rund, eller stor, så skal man bli behandlet med like stor respekt som alle andre. Mange trives med overvekten sin - la dem få lov til det!! De fleste vet jo, i dagens opplyste samfunn, at det er skadelig.

Men for dem som ønsker å slanke seg, så hjelper det lite å støtte seg til "grunnene" for at man er overvektig. Man må komme seg ut å gjøre noe!! Og det krever langsiktig og nitidig innsats. Og oppskriften må hver enkelt finne ut av selv.

Jeg er ingen ekspert, men skriver bare litt av mine tanker her.

''Jeg skjønte at du ikke mente det som et angrep :)''

Godt jeg fikk det oppklart :-)

Dessuten et klokt og tankevekkende innlegg, takk for at du deler dine erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønte at du ikke mente det som et angrep :)''

Godt jeg fikk det oppklart :-)

Dessuten et klokt og tankevekkende innlegg, takk for at du deler dine erfaringer!

Takk for det Angustia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønte at du ikke mente det som et angrep :)''

Godt jeg fikk det oppklart :-)

Dessuten et klokt og tankevekkende innlegg, takk for at du deler dine erfaringer!

Takk for det Angustia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...