Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

De er gode med sukker på, og tilbehør: bacon og rotgrønnsaker.

''De er gode med sukker på, ''

Sukker? Hyperventilerer, og skal aldri fortelle om sukkertradisjonen til min kjære mor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Gjest Elextra

Prøvd å lage leverpostei selv da? NAM! Og der må det også litt spekk til, men ikke så mye som oppskrifter ofte sier. Men nå er vi over på ting som både tar tid og som virkelig gir oppvask og rot! :D

Har ikke laget leverpostei selv, nei, men klart den må ha mer fett enn kjøttkaker!

Liker dog leverposteien i tynne skiver ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helst burde man vel kjøpe en hel eller halv skrott, dele opp kjøttet og utbene og kvere osv selv :-)

''

Ser du er inne i mimremodus om dagen. Var det ikke i går du tok for deg telefonsentraler, og i deg minner du oss om kjøp av halve griser...*s*

Ja, mine minner om kjøp og oppdeling av helt eller halvt slakt er fra omtrent samme tiden som telefonsentralen :-) Det var litt mer matauk-tankegang før i tida - ihvertfall i min familie!

I tillegg til egenoppdeling av slakt osv, var foreldrene mine utrolig flittoge bærplukkere. Spesielt min far, som sikkert plukket et par-tre hundre liter bær hver høst! (tyttebær, blåbær, molter) Moren min saftet og syltet, og vi barna ble satt til rensing...;-)

Hva barn nå til dags blir skånet for ...he he... både å dra sveiva på kjøttkverna og rense tyttebær på et skrått bord;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

Det høres godt ut, men med blanding av marinade, marinering og steking av hele fileter må det nødvendigvis gå mer enn 20 minutter :P.

Gjør lignende selv, men typisk går det 40 minutter til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, mine minner om kjøp og oppdeling av helt eller halvt slakt er fra omtrent samme tiden som telefonsentralen :-) Det var litt mer matauk-tankegang før i tida - ihvertfall i min familie!

I tillegg til egenoppdeling av slakt osv, var foreldrene mine utrolig flittoge bærplukkere. Spesielt min far, som sikkert plukket et par-tre hundre liter bær hver høst! (tyttebær, blåbær, molter) Moren min saftet og syltet, og vi barna ble satt til rensing...;-)

Hva barn nå til dags blir skånet for ...he he... både å dra sveiva på kjøttkverna og rense tyttebær på et skrått bord;-)

''Hva barn nå til dags blir skånet for ...he he... både å dra sveiva på kjøttkverna og rense tyttebær på et skrått bord;-)''

Mine foreldre var også ivrige bærplukkere, og husker jeg ofte fikk jobben med rens av bær på hjemmelaget renser - snekret av to parallelle bord med strukket stoff i mellom (ikke helt stramt) - der skulle bærene renne ned for å legge igjen blader og rusk :-).

Fikk overdose matauk i oppveksten og klarer fint å begrense meg på den fronten. I motsetning til mange venner har jeg aldri klart å la meg begeistre av velfylte frysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blandaball det samme som de gråbleke klumpene jeg fikk servert av min vestlendingsmor da jeg var barn? Bare at de hos oss het raspeballer ...

Hos oss heter det klubb og serveres med - hold dere fast - stekt flesk og en brunostsaus vi kalle dupp. Klubb og dupp altså :)

Jeg har lagd det én gang som jeg kan huske, og erfarte at det er mat jeg spiser hos mamma fordi det fremkaller en følelse av nostalgi, ikke fordi det er godt. Utenfor kjøkkenbordet hos mamme smakte det bare lim ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres godt ut, men med blanding av marinade, marinering og steking av hele fileter må det nødvendigvis gå mer enn 20 minutter :P.

Gjør lignende selv, men typisk går det 40 minutter til sammen.

Ligger lovlig kort i marinaden kyllingen mnin, så her er det mer juks med språkbruk enn med tidsperspektiv. Egentlig heter det jeg driver på med kyllingen "blander smak inn i oljen før steking"... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også sånn mat.

Vet ikke helt hva jeg tenker på som mat fra bunnen av jeg. Sildball og blandaball kanskje.

Den eneste type 'ball' som jeg var vant til, var det vi kalte klubb og duppe. Det var favorittretten til den ene søsteren min!

For noen år siden fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage det selv, og ringte min mor og fikk forklaring. Dette er ikke spesielt variert kost, for å si det mildt, for klubben er laget av byggmel og vann (og salt?), og man slipper en seig deigklatt oppi fosskokende vann. Til dette serveres duppe, som er en saus ala hvit saus tilsatt brunost (og sikkert noe annet dilldall jeg ikke husker)

Og disse seige, kokte melklumpene spises da med denne brunostsausen og strøsukker. Så ikke all gammeldags mat laget fra bunnen av er sunt! *he he*

Nuvel, tilbake til den ene gangen i mitt liv jeg lagde dette, Det var nokså mye jobb, tok lang tid, og kreerte veldig skitten oppvask. Dette var en lørdag på dagen, sønnen haadde besøk av to-tre venner som også skulle smake på denne retten fra gamle da'r.

ALLE gutta grein på nesen, og spyttet ut igjen klubben. Mannen i huset spiste litt til nød, men beklagde seg fælt da ungene var utenfor hørevidde, og selv syntes jeg ikke det var spesielt godt heller! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

Det kommer jo an på hva man sammenligner med. Det som gjør absolutt minst oppvask må jo være å hive en ferdigpizza i ovnen, oppå et stekepapir.

Selv en ganske enkel rett laget fra bunnen betyr jo et par-tre kasseroller/stekepanne, skjærefjøl, kniv og stekespade/visp/øse, så alt er relativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss heter det klubb og serveres med - hold dere fast - stekt flesk og en brunostsaus vi kalle dupp. Klubb og dupp altså :)

Jeg har lagd det én gang som jeg kan huske, og erfarte at det er mat jeg spiser hos mamma fordi det fremkaller en følelse av nostalgi, ikke fordi det er godt. Utenfor kjøkkenbordet hos mamme smakte det bare lim ;-)

*nikker gjenkjennede både til nostalgien og limet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva barn nå til dags blir skånet for ...he he... både å dra sveiva på kjøttkverna og rense tyttebær på et skrått bord;-)''

Mine foreldre var også ivrige bærplukkere, og husker jeg ofte fikk jobben med rens av bær på hjemmelaget renser - snekret av to parallelle bord med strukket stoff i mellom (ikke helt stramt) - der skulle bærene renne ned for å legge igjen blader og rusk :-).

Fikk overdose matauk i oppveksten og klarer fint å begrense meg på den fronten. I motsetning til mange venner har jeg aldri klart å la meg begeistre av velfylte frysere.

''Fikk overdose matauk i oppveksten og klarer fint å begrense meg på den fronten. ''

Samme her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?''

Min dille for tiden er strimlet svinekjøtt eller en kyllingfilet skåret i biter - stekes i en liten stekepanne i smør med krydder. Har så i en god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser og en dæsj saus av soltørkede tomater og litt chilipasta. Lar det stå litt av varmen før jeg rører inn 1-2 ss seterrømme. Tar en halv pakke frosne grønnsaker som varmes i en dyp tallerken i microen.

Oppvask: stekepanna (som har slipp-belegg og blir ren på et blunk), den dype tallerkenen som heller ikke er spesielt vanskelig å vaske etter å ha inneholdt vann og grønnsaker + 2-3 røreredskaper. :o) Og vanvittig mye bedre (og sunnere!) enn noe man kjøper ferdig!

''god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser ''

Er det ferdigprodukter fra frysedisken? (vel, grønne bønner kjenner jeg jo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man sammenligner med. Det som gjør absolutt minst oppvask må jo være å hive en ferdigpizza i ovnen, oppå et stekepapir.

Selv en ganske enkel rett laget fra bunnen betyr jo et par-tre kasseroller/stekepanne, skjærefjøl, kniv og stekespade/visp/øse, så alt er relativt!

''et par-tre kasseroller/stekepanne, skjærefjøl, kniv og stekespade/visp/øse, så alt er relativt!'' Klart det er relativt. Og det er vel der jeg syns at en visp, en kniv, en spekefjøl og et par kjeler glir lett i maskina sammen med det man bruker til middags uavhengig av ferdigmat/ fra bunnen av, sånn som tallerkener, glass og bestikk. Makter man ikke en ekstra visp og fjøla er det kanskje snakk om latskap likevel da, hehe.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?''

Min dille for tiden er strimlet svinekjøtt eller en kyllingfilet skåret i biter - stekes i en liten stekepanne i smør med krydder. Har så i en god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser og en dæsj saus av soltørkede tomater og litt chilipasta. Lar det stå litt av varmen før jeg rører inn 1-2 ss seterrømme. Tar en halv pakke frosne grønnsaker som varmes i en dyp tallerken i microen.

Oppvask: stekepanna (som har slipp-belegg og blir ren på et blunk), den dype tallerkenen som heller ikke er spesielt vanskelig å vaske etter å ha inneholdt vann og grønnsaker + 2-3 røreredskaper. :o) Og vanvittig mye bedre (og sunnere!) enn noe man kjøper ferdig!

Høres jo godt ut, men med frosne grønnsaker, mener du blanding fra frysedisken? Synes ikke denne smaker mye :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også sånn mat.

Vet ikke helt hva jeg tenker på som mat fra bunnen av jeg. Sildball og blandaball kanskje.

Lett å tenke "mat fra bunnen av" som "husmannskost" ja. Har skjelden husmannskost hjemme hos oss. Alle er mer glad i behandlede ferske grønnsaker og litt god saus enn en mengde poteter og masse saus over. Eller forsåvidt: når gutta camperer alene har de alltid maaaassee peppersaus over friterte poteter og et megakjøttstykke til - og null grønnsaker ved siden av ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''et par-tre kasseroller/stekepanne, skjærefjøl, kniv og stekespade/visp/øse, så alt er relativt!'' Klart det er relativt. Og det er vel der jeg syns at en visp, en kniv, en spekefjøl og et par kjeler glir lett i maskina sammen med det man bruker til middags uavhengig av ferdigmat/ fra bunnen av, sånn som tallerkener, glass og bestikk. Makter man ikke en ekstra visp og fjøla er det kanskje snakk om latskap likevel da, hehe.. ;-)

Jeg vet ikke hva som får folk til å velge de superletteste variantene, men det kan kanskje ha noe med _troen_ på at det tar kortere tid? Og noen ganger gjør det faktisk det, som f eks å kjøpe ferdig risgrøt og varme opp. :-)

Men man klarer fint å lage hjemmelaget pizza på omtrent samme tid som det tar å steke en grandis, når man tar med tida det tar å varme opp ovnen.

Men lager man en grandis, kan man jo bruke ventetida til _andre ting_, og det skjønner jeg jo kan virke fristende, selv om det for mitt vedkommende ikke er 'nok' til at jeg ønsker å spise grandis, men det er en annen skål! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som får folk til å velge de superletteste variantene, men det kan kanskje ha noe med _troen_ på at det tar kortere tid? Og noen ganger gjør det faktisk det, som f eks å kjøpe ferdig risgrøt og varme opp. :-)

Men man klarer fint å lage hjemmelaget pizza på omtrent samme tid som det tar å steke en grandis, når man tar med tida det tar å varme opp ovnen.

Men lager man en grandis, kan man jo bruke ventetida til _andre ting_, og det skjønner jeg jo kan virke fristende, selv om det for mitt vedkommende ikke er 'nok' til at jeg ønsker å spise grandis, men det er en annen skål! :-)

Samme her. Nå er ikke jeg en av dem som syns det er omsorgsvikt å servere ferdigmat, men jeg syns bare det smaker slapt, metallisk og altfor mye salt, og jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om tid og lettvindthet, for jeg opplever det virkelig ikke sånn selv.

Jeg kan skjønne at eldre eller enslige velger Fjordlands, men sliter mer med å skjønne at folk velger hermetikk som jeg syns smaker graut og posemat som vitterligen tar like lang tid å tilberede som vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget taco i går og det er vel like mye mat fra grunnen av det også, hvis man ser bort fra skjellene og tacolefsene?

I dag laget mannen min pizza med tacolefser til bunn og masse sunt oppå.

''Jeg laget taco i går og det er vel like mye mat fra grunnen av det også, hvis man ser bort fra skjellene og tacolefsene?'' Om du ikke lager kryddersausmixen og salsaen selv må du se bort fra dem også da. Og guacuamolen, om du bruker det i lefsevarianten ;-) *hardt å være husmor/ far*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Nå er ikke jeg en av dem som syns det er omsorgsvikt å servere ferdigmat, men jeg syns bare det smaker slapt, metallisk og altfor mye salt, og jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om tid og lettvindthet, for jeg opplever det virkelig ikke sånn selv.

Jeg kan skjønne at eldre eller enslige velger Fjordlands, men sliter mer med å skjønne at folk velger hermetikk som jeg syns smaker graut og posemat som vitterligen tar like lang tid å tilberede som vanlig mat.

''men sliter mer med å skjønne at folk velger hermetikk som jeg syns smaker graut og posemat som vitterligen tar like lang tid å tilberede som vanlig mat.''

Jeg får begynne med å si at jeg ikke argumenterer for egen måte å gjøre det på - for jeg bruker ikke veldig ofte ferdigmat.

Men - det er virkelig enklere med ferdigmat - i tillegg til oppvask er det jo hva man må handle inn. Istedetfor en boks lapskaus må man kjøpe inn ganske mange ingredienser. Eller gryte-poser - masse forskjellig krydder etc. Jeg tenker særlig på for eldre eller studenter - det skal litt til før man har fylt opp skapet/kjøleskap/fryser med alle mulige ingredienser som de fleste av oss litt mer garvede "husmødre" har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap'' Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer, så min påstand er at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...

Jeg er vokst opp i et samfunn hvor dyrene ble alt og slaktet som mat. NØYAKTIG ALT ble gjort hjemme, og det var tidkrevende. Jeg lærte å lage mat fra bunnen av og har gjort mye av det, og gjør det gjerne innimellom siden jeg er glad i å lage mat. Dvs. jeg kan godt finne på å lage kjøttkaker, men da kjøper jeg kjøttdeig og vet ikke helt hvor mye væske osv. Før i tiden kvernet jeg kjøttdeigen selv.

Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid. Det å dyrke sine egne grønnsaker tar tid. Det tar også tid å finne ferske gode grønnsaker og frukt i butikken. Mange i andre land bruker enorm tid på å handle.

Det tar tid å bake brød, og ikke vet jeg helt hva som blir puttet i melen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...