Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Gjest Nickløsheletiden

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak! Av de ferdiglagde jeg har smakt er det Coop sine som er best, dvs. at de er spisbare, ellers er det ikke mat omtrent. Usj.

Men min elskedes vilt-kjøttkaker... *sikle* Kvernet hjortekjøtt, kvernet svinespekk, potetmel, melk/vann, løk og krydder... Mmmm...

''De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak!''

Det kommer an på kokken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei. Men da er ikke hjemmelagede kjøttkaker heller mat fra bunnen da? :-P

Joda :) Men med begrepet "fra bunnen av" ser jeg for meg litt mer styr...koking av kraft osv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også sånn mat.

Vet ikke helt hva jeg tenker på som mat fra bunnen av jeg. Sildball og blandaball kanskje.

Er blandaball det samme som de gråbleke klumpene jeg fikk servert av min vestlendingsmor da jeg var barn? Bare at de hos oss het raspeballer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

''Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?''

Min dille for tiden er strimlet svinekjøtt eller en kyllingfilet skåret i biter - stekes i en liten stekepanne i smør med krydder. Har så i en god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser og en dæsj saus av soltørkede tomater og litt chilipasta. Lar det stå litt av varmen før jeg rører inn 1-2 ss seterrømme. Tar en halv pakke frosne grønnsaker som varmes i en dyp tallerken i microen.

Oppvask: stekepanna (som har slipp-belegg og blir ren på et blunk), den dype tallerkenen som heller ikke er spesielt vanskelig å vaske etter å ha inneholdt vann og grønnsaker + 2-3 røreredskaper. :o) Og vanvittig mye bedre (og sunnere!) enn noe man kjøper ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo selvfølgelig, men jeg tror nok de fleste lager sånn mat også i 2010.

Jeg kunne selvfølgelig ha brukt andre eksempler enn gryterett. Det var bare det som falt meg først inn, siden det var det jeg laget til middag i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

Man forbruker vel noen kalorier mens man lager dem :-)

''Man forbruker vel noen kalorier mens man lager dem :-)''

Nåja, de gangene jeg bruker litt tid på å lage mat pleier jeg nyte et glass rødvin til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Er blandaball det samme som de gråbleke klumpene jeg fikk servert av min vestlendingsmor da jeg var barn? Bare at de hos oss het raspeballer ...

Ja, jeg mener det er det samme om jeg ikke husker feil. Serveres gjerne til saltkjøtt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst burde man vel kjøpe en hel eller halv skrott, dele opp kjøttet og utbene og kvere osv selv :-)

''Helst burde man vel kjøpe en hel eller halv skrott, dele opp kjøttet og utbene og kvere osv selv :-)

''

Ser du er inne i mimremodus om dagen. Var det ikke i går du tok for deg telefonsentraler, og i deg minner du oss om kjøp av halve griser...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Disse brødene holder seg imponerende lenge.''

Og hva tror du de putter i deigen for å få brødene til å holde seg "imponerende lenge"? Ting man helst ikke vil vite så mye om tror jeg.

Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager. :o) Skjær det i skiver og ta opp bare de du trenger om gangen, tiner kjapt i mico eller brødrister.

''Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager.''

Brød skal da ikke oppbevares i kjøleskapet!?

*sjokkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er det samme om jeg ikke husker feil. Serveres gjerne til saltkjøtt:-)

Jeg hatet de deigklumpene, mens brødrene mine fortsatt synes det smaker fantastisk. Kanskje derfor den ene broren min gjorde vestlending av seg, så han kunne få lettere tilgang til alle de ekle matrettene han anser som kulinariske nytelser (f.eks. smalahaue)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager.''

Brød skal da ikke oppbevares i kjøleskapet!?

*sjokkert*

''Brød skal da ikke oppbevares i kjøleskapet!?

''

Det perfekte oppbevaringssted er stekovnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?''

Min dille for tiden er strimlet svinekjøtt eller en kyllingfilet skåret i biter - stekes i en liten stekepanne i smør med krydder. Har så i en god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser og en dæsj saus av soltørkede tomater og litt chilipasta. Lar det stå litt av varmen før jeg rører inn 1-2 ss seterrømme. Tar en halv pakke frosne grønnsaker som varmes i en dyp tallerken i microen.

Oppvask: stekepanna (som har slipp-belegg og blir ren på et blunk), den dype tallerkenen som heller ikke er spesielt vanskelig å vaske etter å ha inneholdt vann og grønnsaker + 2-3 røreredskaper. :o) Og vanvittig mye bedre (og sunnere!) enn noe man kjøper ferdig!

Men her "jukser" du jo en litt (sånn i forhold til hvor lite oppvask & rot/søppel): frosne grønnsaker, ferdig tomatsaus og chilipasta... Og enten er kjøttet ferdig strimlet - eller så har du glemt kniv og fjel når du ramser opp oppvasken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?

Nei det er nok ikke rare forskjellen, man unngår nok bare masse tilsetningsstoffer jeg ikke har tro på. Jeg lager dem selv fordi vi ikke tåler egg og melk her i huset, så jeg bruker erstatningsprodukter.

Derimot tror jeg man blir slankere av å spise rene kjøtt- og fiskeprodukter, og ikke så farseprodukter som kjøttkaker, fiskekaker, fiskeboller fiskepudding, familiefarse etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak! Av de ferdiglagde jeg har smakt er det Coop sine som er best, dvs. at de er spisbare, ellers er det ikke mat omtrent. Usj.

Men min elskedes vilt-kjøttkaker... *sikle* Kvernet hjortekjøtt, kvernet svinespekk, potetmel, melk/vann, løk og krydder... Mmmm...

''De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak!'' Enig!! :) Og når du begynner å nevne kjøttkaker av hjort og elg og alskens: mmmmm... da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjemmebakt

''Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager.''

Brød skal da ikke oppbevares i kjøleskapet!?

*sjokkert*

Enkelte hjemmebakte brød skal oppbevares i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg hatet de deigklumpene, mens brødrene mine fortsatt synes det smaker fantastisk. Kanskje derfor den ene broren min gjorde vestlending av seg, så han kunne få lettere tilgang til alle de ekle matrettene han anser som kulinariske nytelser (f.eks. smalahaue)...

Jeg liker det. Det skal være ertersuppe til forett til den retten jeg nevnte. Hjemmelaget selvfølgelig. Min mor lager det fremdeles. En dag hadde de det i kantina på jobben også. Kjempegodt. Det er sånn mat jeg aldri gidder å lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...