Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er hun i media?

Fordi hun er kjent og kjente fjes selger?

Hun begynte jo med sånne triminnslag på god morgen norge eller hva det var for sikkert 10 år siden, så vi er vant til trynet og navnet hennes

hun er vel dyktig på å tjene penger på å promotere trening og har bygget seg opp til å bli en media gidder ha med, fordi hun er kjent, og nå selger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

ShitDiddelyDo

Vel, for å skikkelig gasse oss i tall:

Karis inntekt, formue og skatt:

3 070 905 3 920 257 1 433 705

Fedons inntekt, formue og skatt.

476 579 0 94 429

Kanskje ikke verdens smarteste trekk å komme med et sånt utfall mot lindberg en dag før skattelistene legges ut :)

Men jeg synes faktisk det er en vesentlig forskjell. Fedon selger et brød som skal gjøre underverker, og har frontet en teori en del mener gjør mer skade enn godt. De siste 10 årene har ikke engang denne teorien vært omstridt. Den var det da den kom, men til slutt ble den nærmest å regne som malen. Det er litt skummelt. At Fedon selv ser ut som en som har litt for mye smør på brødet, gjør ikke saken stort bedre. Ei heller at vi som folk i løpet av de siste 15 årene har begynt å nærme oss amerikanerne i overvekt.

KJ (jeg har litt problemer med å huske hvordan etternavnet hennes skrives, derfor KJ) forsøker derimot å motivere folk til å trene. Hun holder treningsforedrag, drar på treningseminarer, skriver treningsbøker og har noen treningsDVDer. Hun har ingen enkle løsninger. Alt hun sier baseres på slit.

Dette finnes ikke omstridt. At trening fungerer, og er svært viktig i en tid hvor vi sitter mer og mer, er det ingen tvil om.

Dette med trening hyler hun om i media med jevne mellomrom, og hun understreker hvor viktig det er med slit. Dette i sterk kontrast til alle disse andre skruene som enten forsøker å selge ubrukelige slankeprodukter alle vet at ikke fungerer, kjendiser som står fram med sine treningsopplegg (som ofte er så svimle at man skulle tro de fant på noe for å sørge for at de som tror dem ikke lykkes), diverse "5 minutter om dagen er nok"-opplegg, osv.

Felles for de fleste av disse er at det ser så forbanna lett ut.

Da er det befriende at KJ taler disse midt imot med sannheten om trening. Det er ingen tvil om det hun sier om slit er sant.

Ta meg som eksempel. Jeg trente veldig mye i mange år, men jeg ble lei. Ikke av å presse meg, men jeg så ikke lenger noen grunn til å gå rundt og veie 100 kilo. Så jeg roet ned vektreninga kraftig. Uten motivasjon og mål (noe jeg hadde før), er det vanskelig. Jeg sluttet ikke, jeg trener vekter med jevne mellomrom, jeg jogger litt, sykler litt, men det går i bølger. Jeg har en meget god treningsmåned før jeg muligens ikke trener i det hele tatt på en måned. Jeg planlegger å ta en løpetur "om tre timer", men i dårlige perioder finner jeg en unnskyldning for å la være. I går, da jeg skulle jogge, så jeg på gradestokken som viste 2 minusgrader. I kjøleskapet sto det en iskald øl. Valget var enkelt - det ble øl. Planen var å trene tre vektøkter denne uka, pluss et par joggeturer. Samme forrige uke. Resultatet forrige uke var en vektøkt. Resultatet til nå denne uka (og i dag er det torsdag) er en joggetur (men nå skal jeg klare vekter i dag og i morgen).

Jeg bør være motivert siden jeg fra slutten av januar skal ligge på stranda i en måned.

Dette skyldes en ting, og kun en ting: Latskap.

Men her kommer det virkelige skremmende: Jeg er blant de flinke av oss. En av de som, tross latskap omtrent 50 % av året, trener ganske jevnt og trutt.

Derfor er jeg helt enig med KJ i latskapssnakket.

Men - og det tror jeg gjelder KJ også - jeg ser ikke en person på 150 kilo og tenker latskap. Når du når ekstrem overvekt er det ikke lenger så enkelt som å be personen dra på seg joggeskoene, tømme ut colaen og komme seg ut i frisk luft.

Jeg ser derimot en person på sytti kilo, som klager over at hun er 10 kilo unna "trivselsvekta" (og disse er det mange av!) - som intet annet enn lat. Når du sliter med 10-20 kilo ekstra, altså moderat overvekt, er det veldig ofte latskap. Det og en kombinasjon av idiotiske kostholdsteorier - og disse "enkle" løsningene kostholdsmessig.

Tilsynelatende enkle ...

Latskap og idioti, med andre ord.

Jeg er glad noen som får spalteplass i pressen også skriver det. Med det kan hun kanskje sørge for at enkelte med moderat overvekt får ut fingeren før livsstilen sørger for sykdommer som siden gjør alt så utrolig mye vanskeligere, med resultat ekstrem overvekt (og alle helserelaterte plager forbundet med dette).

For øvrig må jeg kommentere en ting jeg ikke rakk i innlegget du skrev i går. Det gjelder denne bakte poteten som rant utover ansiktet til KJ (jeg tror det var du som skrev det?). Det er intet problem å dytte i seg en bakt potet med alt av usunnheter på. For en som KJ - som sannsynligvis er langt over gjennomsnittlig strikt med kostholdet, og som i tillegg trener mye, fungerer det sannsynligvis også positivt for å kickstarte en forbrenning som fort kan bli litt rusten hvis den aldri får noe å bryne seg på.

Problemet oppstår når denne bakte poteten med mengder av rømme og annen snacks blir et typisk måltid. Den bakte poteten i seg selv, pizza, en gigameny på McDonalds, osv - er intet problem i seg selv så lenge man ellers fører et ok kosthold.

Det er som de sier: Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men hva du spiser mellom nyttår og jul.

Som jeg alltid har skrevet her inne: Jeg har ingen tro på dramatiske livsstilsendringer. Ikke fordi det ikke fungerer å kutte ut mye karbohydrater, men fordi nesten ingen klarer det over tid. Alle klarer det over en måned eller 10, men før eller siden er det slutt, og da skjærer det seg.

Det er enkelt å gå ned i vekt. Det er bare å ligge på sultegrensen i noen uker, og vekta vil rase av, men det er ikke fettet man vil miste som forsvinner, men det man ikke vil miste, som muskler (noe som medfører at fettprosenten går opp, forbrenninga ned, osv), og når man begynner å spise igjen får man vektnedgangen man nylig hadde midt i trynet. Gjør dette tilstrekkelige mange ganger og du vil ende opp med livsstilssykdommer. Jo-jo er farlig.

Derfor heier jeg på alle som taler disse "enkle" diettene eller treningsformene midt imot. Flere burde gjøre det. Flere gjør det, for såvidt, men ikke i rikspressen. VG og Dagbladet og Nettavisen (som er spesielt ille) vil ha noe som gir overskrifter av typen "slanket seg på blåbær - se den kroppen!".

Det er som nigeriamailene. Det høres veldig enkelt ut, men det eneste som er sikkert er at du blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Hun tjener da penger på å være på tv stadig vekk. Hun er vel stadig på frokosttv med reporasjer. Hun tjener sikkert penger på bloggen sin osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Og hvorfor skal trening og kosthold krige mot hverandre? De burde jo heller være partnere. Det norske kosthold følger opp mot Fedon. Før trodde man fett var farlig, og kuttet det. Men aldri hadde det vært mer hjertefeil og feite folk. Nå har man kanskje skjønt at det er raske karbohydrater som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hun tjener da penger på å være på tv stadig vekk. Hun er vel stadig på frokosttv med reporasjer. Hun tjener sikkert penger på bloggen sin osv....

Ja, det står akkurat nå på forsiden av VG hva hun trener penger på.

Hun tjener penger på trening.

Jeg ser ikke noe i veien med det. Ikke så lenge det hun lærer bort er som ABC-boka for trening.

Langt verre ville det vært hvis hun f.eks. frontet suspekte slankeprodukter eller kontroversielle kostholdsteorier som fikk alle til å kjøpe hennes overprisa brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med Jaquesson her. Jeg tror at mange overvektige flykter fra dette faktum ved å komme med unnskyldninger. Fordi de innerst inne VET at det krever hardt arbeid, som mange ikke orker å begynne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det står akkurat nå på forsiden av VG hva hun trener penger på.

Hun tjener penger på trening.

Jeg ser ikke noe i veien med det. Ikke så lenge det hun lærer bort er som ABC-boka for trening.

Langt verre ville det vært hvis hun f.eks. frontet suspekte slankeprodukter eller kontroversielle kostholdsteorier som fikk alle til å kjøpe hennes overprisa brød.

Jeg synes det er kjempebra at vi har en som Fedon også. De fleste brød er ganske overprisa. Det beste er å lage det selv hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av oss som er helt sikre på at hun er ute etter å tjene penger. Akkurat som Fedon Lindberg og Grete Roede.

Ikke noe galt i det siden det er det vi gjør alle sammen, men det er i tillegg til fedme et av våre moderne problemer. Vi skal tjene penger fortest mulig.

Men jeg tror hun har rett i det at raske slankekurer ikke funker på lang sikt. Det er livstilsendringer som må til. Og da er første bud at skal man gå ned i vekt må mindre inn. Regnestykket ser sånn ut, og det er fakta. Hun utelukker jo ikke at overvekt kan ha årsaker som lavt stoffskifte og feks som resultat av overgrep. Men altfor mange feite kommer med unnskyldninger som gjør at de forblir overvektige. Så om hun er ute etter å tjene penger er irrelevant, så lenge hun faktisk har rett i det hun sier. Raske slankekurer funker faktisk ikke på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

Men jeg blir uhyre provosert av myndighetene. Nå skal de endelig legge på prisene på usunn mat. Men ikke søren om de gjør sunn mat billigere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og hvorfor skal trening og kosthold krige mot hverandre? De burde jo heller være partnere. Det norske kosthold følger opp mot Fedon. Før trodde man fett var farlig, og kuttet det. Men aldri hadde det vært mer hjertefeil og feite folk. Nå har man kanskje skjønt at det er raske karbohydrater som er verst.

Raske karbohydrater har aldri vært bra. Det var ikke bra før Fedon heller. Men mange har det med å generalisere rundt karbohydrater generelt. Loff har f.eks. aldri vært ok mat. Det er vel knapt mat i det hele tatt.

Kosthold og trening kriger ikke mot hverandre, og har alltid vært viktige partnere. Du lykkes ikke med trening uten å tilpasse kostholdet.

Det er kosthold og kosthold som kriger mot hverandre. Her lanseres det nye teorier daglig, og folk blir forvirra.

F.eks. er ikke en skikkelig middag med torsk, poteter og grønnsaker sunt. Ikke før du fjerner potetene. Dette er absurd. En måltid bestående av torsk, poteter og grønnsaker er nok sunnere enn det 99 % av folk flest spiser i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Men jeg blir uhyre provosert av myndighetene. Nå skal de endelig legge på prisene på usunn mat. Men ikke søren om de gjør sunn mat billigere :(

Ja, det er for ille, men det går fint an å spise sunt også i dag. Det går f.eks. an å spise fisk fra frysedisken.

Og disse matvarene jeg så ble sammenlignet i media forleden, disse med grønt merke kontra de andre, der varene med merket er sunnere (og langt dyrere) enn varene uten, ville jeg ikke tatt så seriøst. Den sunne osten er heller ikke sunn. Grandiosaen med det grønne merket er ikke sunn (for øvrig utrolig at Grandiosa kan få grønt merke ...).

Det betyr bare at osten og grandiosaen med merket er sunnere enn osten og grandiosaen uten merket.

Det blir som med sjokolada. Ja, New Energi er sunnere enn Snickers, men nei - den er ikke sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men hvorfor engasjerer hun seg? Ikke er hun overvektig selv, og vi er vant til å spørre oss hva vi tjener på ting. Ergo, vi er mange som tenker at hun vil ha oppmerksomhet og .........på sikt penger.

Ja, kanskje vil hun både ha oppmerksomhet og penger. So what?? Det undergraver ikke det faktum at hun har rett her. Det finnes ingen snarveier til vektreduksjon, alt annet er unnskyldninger om å ikke ta tak i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg synes det er kjempebra at vi har en som Fedon også. De fleste brød er ganske overprisa. Det beste er å lage det selv hjemme.

Og hvis man ikke lager det selv bør man gå for den mørkeste og tyngste jævelen av et brød man finner i butikken.

Den er dyrere, men sannsynligvis går det opp i opp. Mens kneipen holder seg ca. 6 timer i brødskuffen før brødet er tørt, er det mørke brødet som ferskt etter mange dager. Dessuten trenger man ikke like tykke skiver, da dette brødet, i motsetning til kneipen, metter.

Brødet varer altså så lenge at man kaster mindre, og da er det ikke sikkert det blir noe dyrere å kjøpe brødet til 28 kroner kontra kneipen til 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er for ille, men det går fint an å spise sunt også i dag. Det går f.eks. an å spise fisk fra frysedisken.

Og disse matvarene jeg så ble sammenlignet i media forleden, disse med grønt merke kontra de andre, der varene med merket er sunnere (og langt dyrere) enn varene uten, ville jeg ikke tatt så seriøst. Den sunne osten er heller ikke sunn. Grandiosaen med det grønne merket er ikke sunn (for øvrig utrolig at Grandiosa kan få grønt merke ...).

Det betyr bare at osten og grandiosaen med merket er sunnere enn osten og grandiosaen uten merket.

Det blir som med sjokolada. Ja, New Energi er sunnere enn Snickers, men nei - den er ikke sunn.

Kan si meg enig i det. Jeg også stusset på det merket jeg så på grandiosaen en dag. Næh..det eneste som funker er faktisk langvarig hardt arbeid, og ikke latskap. Jeg har full forståelse for at overvektige synes det er tungt. Kanskje burde de fått mer oppfølging i forhold til kosthold og trening, spesielt de ille overvektige. Men maneg er dessverre for late altfor glad i maten de trykker i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man ikke lager det selv bør man gå for den mørkeste og tyngste jævelen av et brød man finner i butikken.

Den er dyrere, men sannsynligvis går det opp i opp. Mens kneipen holder seg ca. 6 timer i brødskuffen før brødet er tørt, er det mørke brødet som ferskt etter mange dager. Dessuten trenger man ikke like tykke skiver, da dette brødet, i motsetning til kneipen, metter.

Brødet varer altså så lenge at man kaster mindre, og da er det ikke sikkert det blir noe dyrere å kjøpe brødet til 28 kroner kontra kneipen til 10.

Det brødet holder seg ganske lenge ja, så jeg synes faktisk ikke prisen er så ille. Godt smaker det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raske karbohydrater har aldri vært bra. Det var ikke bra før Fedon heller. Men mange har det med å generalisere rundt karbohydrater generelt. Loff har f.eks. aldri vært ok mat. Det er vel knapt mat i det hele tatt.

Kosthold og trening kriger ikke mot hverandre, og har alltid vært viktige partnere. Du lykkes ikke med trening uten å tilpasse kostholdet.

Det er kosthold og kosthold som kriger mot hverandre. Her lanseres det nye teorier daglig, og folk blir forvirra.

F.eks. er ikke en skikkelig middag med torsk, poteter og grønnsaker sunt. Ikke før du fjerner potetene. Dette er absurd. En måltid bestående av torsk, poteter og grønnsaker er nok sunnere enn det 99 % av folk flest spiser i dag.

En kan i stor grad spise såkalt "normal mat", bare man kutter ned på fettet og karbohydratene...det er mengden som er cluet her, mener jeg...noen klarer ikke begrense seg. Det å spise ofte og lite, grovt brød, kutte ned på karbo og fett uten noen store forandringer, samt trening, kan faktisk gjøre at man mister en del kg i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan hun kan forandre på det, og jeg vet ikke hva hun gjør for å ta tak i det, men det er noe av det viktigste. Hvis trening er et slit er det vanskelig å trene.

Edit: Hun troner førstesida i VG nå, og det ser ut som om hun drar på treningsseminarer og holder treningskurs, så hun gjør faktisk en hel del.

Kanskje skulle hun satset på et sammensydd opplegg for overvektige på rehabiliteringsentre, hvor de får tett oppfølging i matlagingskurs, kostholdsveiledning og intens opptrening. Jeg vet det finnes sånne opplegg, men er de bra nok??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige. Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.

Jeg mener at latskap er en del av det, ja. Ikke for alle, men for mange. Og dette er jo et kjent fenomen, så skjønner ikke helt hva du vil med det du skriver nå. Det er et kjent fenomen at vi er langt mindre aktive i dag enn for 40 år siden (da var folk generelt slankere), nå har vi det bekvemt og nordmenn har faktisk blitt LATE. VI spiser mer ferdigmat enn noensinne, vi stresser mer enn noensinne (stress kan føre til vektøkning) og det fører vel også til at kostholdet blir nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Kanskje skulle hun satset på et sammensydd opplegg for overvektige på rehabiliteringsentre, hvor de får tett oppfølging i matlagingskurs, kostholdsveiledning og intens opptrening. Jeg vet det finnes sånne opplegg, men er de bra nok??

Aner ikke, men jeg tror ikke KJ er rette person for ekstrem overvekt.

Det er nok moderat overvekt som er hennes bord.

Tror jeg. Det er i hvert fall disse hun ser ut til å rette seg mot. Har problemet blitt til kraftig overvekt må det nok kyndigere folk til enn en kvinne med treningsfetish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det brødet holder seg ganske lenge ja, så jeg synes faktisk ikke prisen er så ille. Godt smaker det også :-)

Jeg skar tre skiver brød for noen dager siden, men ombestemte meg og tok ... eh, en pizza. Men jeg la dem tilbake i posen. Disse tre brødskivene var like fine et par dager etterpå. Prøv det samme med kneip. Det er ubrukelig etter to timer.

Disse brødene holder seg imponerende lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...