Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''åpner et par bokser tomater''

Bokser!? Hvorfor ikke friske tomater, om man først skal lagre fra grunnen? ;)

- og rent kjøtt selvfølgelig, kjøttdeig er fyfy, om en skal lage fersk mat fra grunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Jeg trente faktisk i dag. :)

Men nå er jeg litt usikker på hva jeg svarer på. Brød eller trening. ;)

*he he* Jeg spurte ikke om du var lat mht trening, men mht brødbaking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer''

Fordi det er en kunnskap vi ikke lenger har like stort behov for. Nå har vi behov for annen type kunnskap og det er morsommere med pc enn stå og spe ut kjøttdeig. Kjøttkaker kan kjøpes ferdige:-)

Når gjennomsnittsvekta stadig øker vil jo jeg påstå at dette nettopp _er_ kunnskap vi har behov for. Og kanskje skal vi sitte litt mindre på ræva og dol'e også når alt kommer til alt? Hihi... ;-)

Men seriøst: Jeg lager så og si all mat fra bunnen av. Til å begynne handlet det om at jeg ikke spiser mye men er veldig glad i velsmakende mat, men etter at både jr og jeg fikk påvist intoleranse og allergier har det blitt en nødvendighet. Og tro meg: det er ikke mye jobb å lage saus fra bunnen av. Kjøttkaker lager jeg i store porsjoner og der går det jo litt tid. Men det er som med stryking: man tar det når man _har_ tid. ;-)

Til hverdags går det mye i rene kjøtt- og fiskeprodukter, med saus fra bunnen av og masse dampede grønnsaker til. Bruker veldig skjelden mer enn 20 min på en hverdagsmiddag, og det ene unntaket jeg kommer på her og nå er fiskegrateng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Når gjennomsnittsvekta stadig øker vil jo jeg påstå at dette nettopp _er_ kunnskap vi har behov for. Og kanskje skal vi sitte litt mindre på ræva og dol'e også når alt kommer til alt? Hihi... ;-)

Men seriøst: Jeg lager så og si all mat fra bunnen av. Til å begynne handlet det om at jeg ikke spiser mye men er veldig glad i velsmakende mat, men etter at både jr og jeg fikk påvist intoleranse og allergier har det blitt en nødvendighet. Og tro meg: det er ikke mye jobb å lage saus fra bunnen av. Kjøttkaker lager jeg i store porsjoner og der går det jo litt tid. Men det er som med stryking: man tar det når man _har_ tid. ;-)

Til hverdags går det mye i rene kjøtt- og fiskeprodukter, med saus fra bunnen av og masse dampede grønnsaker til. Bruker veldig skjelden mer enn 20 min på en hverdagsmiddag, og det ene unntaket jeg kommer på her og nå er fiskegrateng. :)

Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

Man forbruker vel noen kalorier mens man lager dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var absolutt ikke meningen å stigmatisere.

''Det var absolutt ikke meningen å stigmatisere.''

Det tviler jeg ikke et sekund på; ergo utsagnet om at det er "fort gjort".

Jeg tror vi alle kan tenke over ordbruk, kroppsspråk, blikk osv når vi kommuniserer med andre. Særlig når det gjelder "utsatte grupper" av ymse slag..

For ordens skyld: Jeg er slank - heilt tilfeldig og absolutt høyst ufortjent - men har vært vitne til det som kan kalles 'stigmatisering' av noen overvektige venner i dagliglivet, og de lever sunnere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

Man forbruker vel noen kalorier mens man lager dem :-)

''Man forbruker vel noen kalorier mens man lager dem :-)''

Ja en 2-3 kalorier kanskje ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men jeg blir uhyre provosert av myndighetene. Nå skal de endelig legge på prisene på usunn mat. Men ikke søren om de gjør sunn mat billigere :(

''Men jeg blir uhyre provosert av myndighetene. Nå skal de endelig legge på prisene på usunn mat. Men ikke søren om de gjør sunn mat billigere ''

Om alt usunt blir dyrere får en glede seg over at sunn mat blir relativt billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...''

Nja, noe mer tidkrevende er det - og genererer en del mer rot/oppvask.

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

Jeg lager også sånn mat.

Vet ikke helt hva jeg tenker på som mat fra bunnen av jeg. Sildball og blandaball kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''åpner et par bokser tomater''

Bokser!? Hvorfor ikke friske tomater, om man først skal lagre fra grunnen? ;)

Fordi friske tomater ikke smaker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?

Typisk hverdagsmat fra bunnen av her i huset er torsk- eller laksefilet som dampes eller stekes i panne/ ildfastform, alt ettersom. samtidig dampes brokkoli/ gullerøtter/ poteter i en kjele, og helt på tampen varmes varmes feks frosne erter eller spinat som moses med stavmikser sammen med litt soyarømme, sitron, olje, salt & pepper. Vips; 20 min senere er det klart for middag.

Ikke rare oppvasken av det der?

Og for å ta kyllinvarianten; kylling marineres i en skål, stekes i form sammen med opphakket løk, paprika, brokkoli, aubergin eller annet jeg har i kjøleskapet, en skvett soyafløte over, kanskje litt mozarella på toppen og inn i steikovn med formen. Mens dette stekes, kokes pasta, ris eller poteter, alt etter hva huset har lyst på, og vips: middag etter 20 min med en ildfastform, en skål og en kjele brukt.

Skjønner at en fjordlandpakke i mikro er bare én skål, men kan ikke se at det er rare forskjellen egentlig.

Vi lager også mest slik mat du snakker om, så du behøver ikke å misjonere for meg :-)

Men jeg synes da at det genererer en del mer oppvask og rot enn hvis man bare varmer noe fra en boks/pose/pakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - "fra grunnen av" inkluderer ikke tomatbokser og kjøttdeig ;-)

Neinei. Men da er ikke hjemmelagede kjøttkaker heller mat fra bunnen da? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke det folk tenkter på som mat fra grunnen av. Det er sånt jeg lager til spagettien det.

Det er vel likevel mat fra bunnen i motsetning til å åpne en pose med noe frysetørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er vel likevel mat fra bunnen i motsetning til å åpne en pose med noe frysetørret?

Jo selvfølgelig, men jeg tror nok de fleste lager sånn mat også i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?

''Men blir man slankere av hjemmelagede kjøttkaker enn av ferdigkjøpte?''

De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak! Av de ferdiglagde jeg har smakt er det Coop sine som er best, dvs. at de er spisbare, ellers er det ikke mat omtrent. Usj.

Men min elskedes vilt-kjøttkaker... *sikle* Kvernet hjortekjøtt, kvernet svinespekk, potetmel, melk/vann, løk og krydder... Mmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer? Hvis ikke er det begrenset hvor mye hun kan tjene på dette.

Jeg tror hun er genuint interessert i trening (og med dette følger interessen for kosthold naturlig - da kosthold er viktig for resultatene).

Og jeg tror hun, som mange andre, har sett seg ganske lei på alt det meningsløse babbelet om ulike dietter og fyfymat i pressen - der fokus nærmest tas vekk fra noe av det viktigste: Fysisk aktivitet.

Jeg liker at hun legger vekt på slit. Alle de andre skal gjøre alt så forbaska enkelt, men det finnes ingen enkel vei utenom "slitet", og det er ingen grunn til å lure folk til å tro det - noe debatten de siste 10 årene ser ut til å ha gjort.

''Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer''

Timingen i forhold til utspillet hennes var neppe tilfeldig. I tillegg til det sirkuset hun selv fikk satt i gang, så ble et fatcamp-opplegg som hun er involvert i usedvanlig godt eksponert i Aftenposten (tror det var aftenposten?). De som arrangerer disse fatcampene sørget samtidig for å legge ut opplysninger på sin nettside om at de nå tar i mot påmelding til neste runde med fatcamp.

Det er svært god butikk for tiden å tilby opplegg for overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...