Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''De hjemmelagde er i alle fall mye sunnere! :o) Og myyyye bedre på smak!'' Enig!! :) Og når du begynner å nevne kjøttkaker av hjort og elg og alskens: mmmmm... da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)

''da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)''

Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.

*småsulten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

''Hva i all verden lager dere når dere lager mat fra bunnen av til hverdags dere da? Kan ikke se at det blir mer enn et par visper og et par kjeler ekstra her?''

Min dille for tiden er strimlet svinekjøtt eller en kyllingfilet skåret i biter - stekes i en liten stekepanne i smør med krydder. Har så i en god neve frosne ferdig kokte bønner eller linser og en dæsj saus av soltørkede tomater og litt chilipasta. Lar det stå litt av varmen før jeg rører inn 1-2 ss seterrømme. Tar en halv pakke frosne grønnsaker som varmes i en dyp tallerken i microen.

Oppvask: stekepanna (som har slipp-belegg og blir ren på et blunk), den dype tallerkenen som heller ikke er spesielt vanskelig å vaske etter å ha inneholdt vann og grønnsaker + 2-3 røreredskaper. :o) Og vanvittig mye bedre (og sunnere!) enn noe man kjøper ferdig!

Nam, høres godt ut. Klipp og lim og skal prøves til uka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager.''

Brød skal da ikke oppbevares i kjøleskapet!?

*sjokkert*

Jeg oppbevarer brødet til ungene i pose på benken, min kjære i pose i kjøleskapet. Selv spiser jeg ikke brød. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blandaball det samme som de gråbleke klumpene jeg fikk servert av min vestlendingsmor da jeg var barn? Bare at de hos oss het raspeballer ...

''Er blandaball det samme som de gråbleke klumpene jeg fikk servert av min vestlendingsmor da jeg var barn? Bare at de hos oss het raspeballer ...''

Kjært barn har mange navn :-) Min mor fra Haugesund serverer av og til *komle* med salt kjøtt, vossakorv, bacon, gulrot, kålrot og potet - en kulinarisk opplevelse!

Ball, blandaball, raspeball, kompe, komle osv er vel omtent det samme, men tilbehøret varierer. Ser bort fra fiskeball, da, men liker det også jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her "jukser" du jo en litt (sånn i forhold til hvor lite oppvask & rot/søppel): frosne grønnsaker, ferdig tomatsaus og chilipasta... Og enten er kjøttet ferdig strimlet - eller så har du glemt kniv og fjel når du ramser opp oppvasken ;-)

Jeg strimler kyllingen selv for ferdigstrimlet kylling er ekkelt. Fjel og kniv vaskes mens kyllingen putrer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet de deigklumpene, mens brødrene mine fortsatt synes det smaker fantastisk. Kanskje derfor den ene broren min gjorde vestlending av seg, så han kunne få lettere tilgang til alle de ekle matrettene han anser som kulinariske nytelser (f.eks. smalahaue)...

De er gode med sukker på, og tilbehør: bacon og rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)''

Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.

*småsulten*

''Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.''

Åjo! Det er jo det som virkelig setter prikken over i'en! Mye smak og saftige kjøttkaker blir det da! :o) Tror faktisk vi brukte 3 kg kjøtt og 1 kg flesk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

De er gode med sukker på, og tilbehør: bacon og rotgrønnsaker.

Bytt ut sukker meg sirup, så er jeg enig med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er gode med sukker på, og tilbehør: bacon og rotgrønnsaker.

Hvor mange ganger må jeg si at til ball / klubb / raspeball / komle er det eneste riktige tilbehøret flesk/bacon, sirup og duppe. Nemlig. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager også mest slik mat du snakker om, så du behøver ikke å misjonere for meg :-)

Men jeg synes da at det genererer en del mer oppvask og rot enn hvis man bare varmer noe fra en boks/pose/pakke...

Misforstod vel innlegget jeg ditt jeg da, for om du lager mat på den måten vet du jo at det ikke er mer tidkrevende. Men ja, litt mer mer oppvask blir det. Rot handler vel mest om vaner, ingen forskjell hos meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam, høres godt ut. Klipp og lim og skal prøves til uka! :)

Jeg elsker det og har det gjerne både til lunsj og middag! Til lunsj har jeg salat til da, ikke grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod vel innlegget jeg ditt jeg da, for om du lager mat på den måten vet du jo at det ikke er mer tidkrevende. Men ja, litt mer mer oppvask blir det. Rot handler vel mest om vaner, ingen forskjell hos meg der.

''Misforstod vel innlegget jeg ditt jeg da, for om du lager mat på den måten vet du jo at det ikke er mer tidkrevende.''

Apropos tidkrevende - i går ville min kjære ha grandis (urk) og jeg skulle lage meg den retten jeg nevnte isted, men ferdig strimlet svin. Min rett var ferdig lenge før pizzaen var ferdig stekt, det tar jo fort et kvarter før ovnen er varm nok! I tillegg var det jeg som delte grandisen i to og mekket på ekstra fyll også.

Så middag fra bunnen av er ikke nødvendigvis så tidkrevende akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg kunne selvfølgelig ha brukt andre eksempler enn gryterett. Det var bare det som falt meg først inn, siden det var det jeg laget til middag i går.

Jeg laget taco i går og det er vel like mye mat fra grunnen av det også, hvis man ser bort fra skjellene og tacolefsene?

I dag laget mannen min pizza med tacolefser til bunn og masse sunt oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)''

Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.

*småsulten*

Litt spekk må det til, men jeg er også mest glad i bare passe fete kjøttkaker - men med skikkelig kjøttsmak :) *Døyver sulten med et glass vin til kamp og doling nå* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvor mange ganger må jeg si at til ball / klubb / raspeball / komle er det eneste riktige tilbehøret flesk/bacon, sirup og duppe. Nemlig. ;o)

Hvis saltkjøttet skal droppes er baconbiter og sirup best ja. Enig der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det og har det gjerne både til lunsj og middag! Til lunsj har jeg salat til da, ikke grønnsaker.

Jeg bruker også å ta med restene til lunsj. Det er myyye bedre enn skive. Ikke fullt så flink til å ta med salat i tillegg jeg da, så faktisk spiser jeg ofte to middager og ingen lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''da er jo kjøttkaker delikatesse bedre enn noe! :)''

Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.

*småsulten*

Prøvd å lage leverpostei selv da? NAM! Og der må det også litt spekk til, men ikke så mye som oppskrifter ofte sier. Men nå er vi over på ting som både tar tid og som virkelig gir oppvask og rot! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg oppbevarer brødet til ungene i pose på benken, min kjære i pose i kjøleskapet. Selv spiser jeg ikke brød. :o)

Fra Helsenett:

''Hvordan skal jeg oppbevare brød på en god måte?

Brød er en ferskvare med begrenset holdbarhet. Du bør hindre at brødet blir utsatt for uttørking og mugning.

Uttørking skjer raskt i tørr luft, og derfor bør brød oppbevares i tett emballasje. Brød tørker lett ved temperaturer mellom fire og sju grader, og kjøleskapet er derfor en dårlig lagringsplass.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Misforstod vel innlegget jeg ditt jeg da, for om du lager mat på den måten vet du jo at det ikke er mer tidkrevende.''

Apropos tidkrevende - i går ville min kjære ha grandis (urk) og jeg skulle lage meg den retten jeg nevnte isted, men ferdig strimlet svin. Min rett var ferdig lenge før pizzaen var ferdig stekt, det tar jo fort et kvarter før ovnen er varm nok! I tillegg var det jeg som delte grandisen i to og mekket på ekstra fyll også.

Så middag fra bunnen av er ikke nødvendigvis så tidkrevende akkurat.

Ikke sant. Her i huset har vi faktisk testet det samme med pizzafyll og bunn, og siden jeg nevner det her skjønner du hvem som vant ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Gode kjøttkaker er godt - men da må det ikke blandes mye fett i, etter min smak.''

Åjo! Det er jo det som virkelig setter prikken over i'en! Mye smak og saftige kjøttkaker blir det da! :o) Tror faktisk vi brukte 3 kg kjøtt og 1 kg flesk. :o)

Aner ikke noe om blandingsforhold, men er generelt ikke glad i animalsk fett. Kunne aldri falle meg inn å spise f.eks. svoren på koteletten *urk*.

Kanskje en grunn til at jeg ikke er så glad i mye tradisjonsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...