Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Ja, kanskje vil hun både ha oppmerksomhet og penger. So what?? Det undergraver ikke det faktum at hun har rett her. Det finnes ingen snarveier til vektreduksjon, alt annet er unnskyldninger om å ikke ta tak i problemet.

Jeg har vel aldri skrevet annet enn at det er forståelig at hun vil ha penger. Alle de andre vil det også. Oppmerksomheten først med muligheter til å tjene penger. Det samme som jeg vil på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Gjest Nickløsheletiden

At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap.

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap''

Enig!

Det er nok mye sannhet i det der.

Vi får lenke kvinnene til kjøkkenet igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror hun har rett i det at raske slankekurer ikke funker på lang sikt. Det er livstilsendringer som må til. Og da er første bud at skal man gå ned i vekt må mindre inn. Regnestykket ser sånn ut, og det er fakta. Hun utelukker jo ikke at overvekt kan ha årsaker som lavt stoffskifte og feks som resultat av overgrep. Men altfor mange feite kommer med unnskyldninger som gjør at de forblir overvektige. Så om hun er ute etter å tjene penger er irrelevant, så lenge hun faktisk har rett i det hun sier. Raske slankekurer funker faktisk ikke på sikt.

''Det er livstilsendringer som må til. ''

Uten å ha særlig inngående kjennskap til Grete Roede og Fedon, mener jeg da bestemt at begge to snakker om livsstilendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er livstilsendringer som må til. ''

Uten å ha særlig inngående kjennskap til Grete Roede og Fedon, mener jeg da bestemt at begge to snakker om livsstilendringer.

Ja, ihvertfall Grethe Roede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språkbruken i diskusjonene rundt overvekt oser av noe man godt kan kalle forakt overfor overvektige.

Jeg tror forøvrig at hvis man hadde gått noen år tilbake og lest debatter om kvinner og seksualitet,eller om ulike marginaliserte grupper, så ville man funnet mange argumenter som ligner.

Veldig bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap.

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap'' Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer, så min påstand er at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap'' Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer, så min påstand er at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...

''at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...''

Nja, noe mer tidkrevende er det - og genererer en del mer rot/oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap'' Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer, så min påstand er at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...

''Jeg tror det først og fremst handler om tapt kunnskap jeg. Vi lærer ikke lenger hvor lett det egentlig er å lage mat med ferske råvarer''

Fordi det er en kunnskap vi ikke lenger har like stort behov for. Nå har vi behov for annen type kunnskap og det er morsommere med pc enn stå og spe ut kjøttdeig. Kjøttkaker kan kjøpes ferdige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''at det er en myte at det er energi- eller tidkrevende å lage mat fra bunnen av...''

Nja, noe mer tidkrevende er det - og genererer en del mer rot/oppvask.

''og genererer en del mer rot/oppvask.''

Absolutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye sannhet i det der.

Vi får lenke kvinnene til kjøkkenet igjen. :)

Man trenger faktisk ikke være veldig lenket til kjøkkenbenken for å lage mat fra grunnen. Ikke tar det spesielt mye mer tid heller enn å åpne en pakke og blabla. Gryterett: Kjøttdeigen må uansett stekes. Mens den steker, hakker man opp løk, åpner et par bokser tomater og evt. gjør i stand andre ting man skal ha i. Gryteretten er like fort ferdig som om man åpner en pose toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Man trenger faktisk ikke være veldig lenket til kjøkkenbenken for å lage mat fra grunnen. Ikke tar det spesielt mye mer tid heller enn å åpne en pakke og blabla. Gryterett: Kjøttdeigen må uansett stekes. Mens den steker, hakker man opp løk, åpner et par bokser tomater og evt. gjør i stand andre ting man skal ha i. Gryteretten er like fort ferdig som om man åpner en pose toro.

Det er vel kanskje ikke det folk tenkter på som mat fra grunnen av. Det er sånt jeg lager til spagettien det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Man trenger faktisk ikke være veldig lenket til kjøkkenbenken for å lage mat fra grunnen. Ikke tar det spesielt mye mer tid heller enn å åpne en pakke og blabla. Gryterett: Kjøttdeigen må uansett stekes. Mens den steker, hakker man opp løk, åpner et par bokser tomater og evt. gjør i stand andre ting man skal ha i. Gryteretten er like fort ferdig som om man åpner en pose toro.

''åpner et par bokser tomater''

Bokser!? Hvorfor ikke friske tomater, om man først skal lagre fra grunnen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke det folk tenkter på som mat fra grunnen av. Det er sånt jeg lager til spagettien det.

Enig - "fra grunnen av" inkluderer ikke tomatbokser og kjøttdeig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skar tre skiver brød for noen dager siden, men ombestemte meg og tok ... eh, en pizza. Men jeg la dem tilbake i posen. Disse tre brødskivene var like fine et par dager etterpå. Prøv det samme med kneip. Det er ubrukelig etter to timer.

Disse brødene holder seg imponerende lenge.

''Disse brødene holder seg imponerende lenge.''

Og hva tror du de putter i deigen for å få brødene til å holde seg "imponerende lenge"? Ting man helst ikke vil vite så mye om tror jeg.

Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager. :o) Skjær det i skiver og ta opp bare de du trenger om gangen, tiner kjapt i mico eller brødrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Disse brødene holder seg imponerende lenge.''

Og hva tror du de putter i deigen for å få brødene til å holde seg "imponerende lenge"? Ting man helst ikke vil vite så mye om tror jeg.

Bak sjøl - det holder seg godt og ferskt i kjøleskapet i mange dager. :o) Skjær det i skiver og ta opp bare de du trenger om gangen, tiner kjapt i mico eller brødrister.

Hjemmebakt brød er nok det beste, men det er så jævla mye prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slank og lykkelig :))

For noen kan det være et problem å kose seg med den type mat bare av og til, jo. Du har funnet fasiten for deg, jeg har funnet den for meg - og den er opplagt ikke den samme. Det synes jeg vi begge skal akseptere.

Og det tror det nettopp er det som er poenget, folk har forskjellig "fasit".

Det å trene bort 5 - 1200 kcal hver dag, er ikke noe man kan regne med at folk med noenlunde vanlig hverdag har tid til. Det er heller ikke et krav i forhold til å holde seg frisk. 500 kcal for meg, ut i fra min vekt, tilsier mellom 1,25 og 3,75 timer med ganske høy intensitet, Det har jeg ikke tid til HVER dag. Jeg har et normalt liv med krevende jobb, barn, gamle foreldre osv. Jeg kan ikke bruke så mye tid på trening dersom jeg også skal fylle de andre funksjonene i livet mitt. Og sånn tror jeg de fleste har det.

Jeg har ikke påstått at noen må trene for å gå ned i vekt eller holde den. Tvertimot. Men jeg brukte meg selv som eksempel på at en som trener aktivt kan spise mer hvis vedkommende ikke vil ned i vekt. Dette i forhold til din kommentar om den bakte poteten til KJ, hun trener som kjent mye. Det er jo ikke slik at det er usunt å spise mat med mye energi (bortsett fra tomme karbohydrater). Det står i forhold til mengden man inntar og forbruket. Hvis ditt daglige kalorinivå f.eks. er på 1900 kcal spiller det ingen rolle for vekta hva du spiser så lenge du holder deg innenfor riktig mengde. Det er heller ingen fare for helsen hvis du av og til spiser noe som er usundt sålenge det normale kostholdet ditt er sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - "fra grunnen av" inkluderer ikke tomatbokser og kjøttdeig ;-)

Helst burde man vel kjøpe en hel eller halv skrott, dele opp kjøttet og utbene og kvere osv selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...