Gå til innhold

Sånn apropos feite


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Ja, mine minner om kjøp og oppdeling av helt eller halvt slakt er fra omtrent samme tiden som telefonsentralen :-) Det var litt mer matauk-tankegang før i tida - ihvertfall i min familie!

I tillegg til egenoppdeling av slakt osv, var foreldrene mine utrolig flittoge bærplukkere. Spesielt min far, som sikkert plukket et par-tre hundre liter bær hver høst! (tyttebær, blåbær, molter) Moren min saftet og syltet, og vi barna ble satt til rensing...;-)

Hva barn nå til dags blir skånet for ...he he... både å dra sveiva på kjøttkverna og rense tyttebær på et skrått bord;-)

Vi hadde mye bær i hagen så moren min saftet alltid mye solbær. Jeg mener fortsatt at man må drikke solbærsaft hvis man er syk...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    31

  • Missimo

    21

  • morsan

    16

  • tzatziki1365380058

    14

Hos oss heter det klubb og serveres med - hold dere fast - stekt flesk og en brunostsaus vi kalle dupp. Klubb og dupp altså :)

Jeg har lagd det én gang som jeg kan huske, og erfarte at det er mat jeg spiser hos mamma fordi det fremkaller en følelse av nostalgi, ikke fordi det er godt. Utenfor kjøkkenbordet hos mamme smakte det bare lim ;-)

''Utenfor kjøkkenbordet hos mamme smakte det bare lim ;-)

''

Endelig noen som kjente limsmaken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Prøvd å lage leverpostei selv da? NAM! Og der må det også litt spekk til, men ikke så mye som oppskrifter ofte sier. Men nå er vi over på ting som både tar tid og som virkelig gir oppvask og rot! :D

Jeg har bodd i Danmark som blakk student, og da lagde jeg leverpostei i store porsjoner og fryste ned i små bokser som jeg siden bakte i ovnen og vi spiste da gjerne hjemmebakt dansk rugbrød og varm leverpostei til middag. Det var godt og morsomt. I åresvis etter dette lagde jeg alltid leverpostei før jul, bakte rugbrød, marinerte sild ofl. og inviterte venner til dansk julefrokost. Det var koselig og jeg mimrer om det som noe godt.

Jeg kan godt si at jeg har ikke tid i dag. Det er også noe med at den gangen hadde jeg små barn og brukte mer tid på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av oss som er helt sikre på at hun er ute etter å tjene penger. Akkurat som Fedon Lindberg og Grete Roede.

Ikke noe galt i det siden det er det vi gjør alle sammen, men det er i tillegg til fedme et av våre moderne problemer. Vi skal tjene penger fortest mulig.

Så forskjellig det går an å se ting. Man blir vel ikke hele norges trenings-Kari om man ikke tror på og brenner for det man gjør? Selvsagt er hun ute etter å tjene penger i jobben sin, men hva er det du egentlig mener da? At hun burde hatt dette som hobby og ikke som levevei? Eller at hun burde donert pengene hun tjener?

Jeg jobber langtfra innenfor samme felt som Kari J, men jeg kjenner meg igjen i det å ha en jobb jeg virkelig tror utgjør en forskjell for folk innenfor mitt felt. Dette er en sterk motivator for meg, og heldigvis tjener jeg også pengene mine i denne jobben. Den betraktningen gjetter jeg at jeg deler med en sånn som Kari J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Så forskjellig det går an å se ting. Man blir vel ikke hele norges trenings-Kari om man ikke tror på og brenner for det man gjør? Selvsagt er hun ute etter å tjene penger i jobben sin, men hva er det du egentlig mener da? At hun burde hatt dette som hobby og ikke som levevei? Eller at hun burde donert pengene hun tjener?

Jeg jobber langtfra innenfor samme felt som Kari J, men jeg kjenner meg igjen i det å ha en jobb jeg virkelig tror utgjør en forskjell for folk innenfor mitt felt. Dette er en sterk motivator for meg, og heldigvis tjener jeg også pengene mine i denne jobben. Den betraktningen gjetter jeg at jeg deler med en sånn som Kari J.

Jeg mener ingenting om henne og er ikke ute etter noe. Forstår ikke hvorfor du er så opptatt av det jeg skrev.

Jeg kan ikke engang finne frem til det jeg skrev, men jeg antar at jeg har kommet med noen bemerkninger om at hun nå får en masse oppmerksomhet slik som Fedon Lindberg gjorde for en del år tilbake. Han har tjent rått på det. Jeg har ingen spesiell mening om denne dama eller at det er noe galt i at hun vil tjene penger, og kan ikke tenke meg at jeg har skrevet noe som kan tolkes slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ingenting om henne og er ikke ute etter noe. Forstår ikke hvorfor du er så opptatt av det jeg skrev.

Jeg kan ikke engang finne frem til det jeg skrev, men jeg antar at jeg har kommet med noen bemerkninger om at hun nå får en masse oppmerksomhet slik som Fedon Lindberg gjorde for en del år tilbake. Han har tjent rått på det. Jeg har ingen spesiell mening om denne dama eller at det er noe galt i at hun vil tjene penger, og kan ikke tenke meg at jeg har skrevet noe som kan tolkes slik.

Det er en del av oss som tror hun er ute etter å tjene penger (som Fedon etc), skrev du, og det var det jeg svarte på. Jeg syns hun utstråler en dyp overbevisning om at det hun tenker er rett, og jeg tror hun erfarer det hver dag i jobben sin. Da er det med penger mer sekundært tror jeg da.

Husker du Trobjørn Mork, helsedirektøren fra 70-tallet? Jeg er litt for ung men husker han vagt, og syns det var utrolig komisk å se et klipp for ikke lenge siden. Da satt han i et tåkete studio i TV- debatt, og røyka som en skorstein mens han mente dette og hint om helse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i Danmark som blakk student, og da lagde jeg leverpostei i store porsjoner og fryste ned i små bokser som jeg siden bakte i ovnen og vi spiste da gjerne hjemmebakt dansk rugbrød og varm leverpostei til middag. Det var godt og morsomt. I åresvis etter dette lagde jeg alltid leverpostei før jul, bakte rugbrød, marinerte sild ofl. og inviterte venner til dansk julefrokost. Det var koselig og jeg mimrer om det som noe godt.

Jeg kan godt si at jeg har ikke tid i dag. Det er også noe med at den gangen hadde jeg små barn og brukte mer tid på kjøkkenet.

Hjemmelagd leverpostei er ikke del av matauk her i huset heller, men jeg har lagd til jul og gitt bort i gaver. Litt sånn flere fluer i en smekk det: vi får no godt på matbordet og jeg slipper å springe rundt å finne noe dill til folk som har alt de trenger, men som jeg gjerne vil si god jul med litt ekstra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var absolutt ikke meningen å stigmatisere.''

Det tviler jeg ikke et sekund på; ergo utsagnet om at det er "fort gjort".

Jeg tror vi alle kan tenke over ordbruk, kroppsspråk, blikk osv når vi kommuniserer med andre. Særlig når det gjelder "utsatte grupper" av ymse slag..

For ordens skyld: Jeg er slank - heilt tilfeldig og absolutt høyst ufortjent - men har vært vitne til det som kan kalles 'stigmatisering' av noen overvektige venner i dagliglivet, og de lever sunnere enn meg.

Jeg er lei meg hvis jeg har støtt noen med det jeg skrev. Jeg vil bare si at jeg absolutt ikke ser ned på overvektige. Jeg var overvektig selv ei stund pga overgrep og traumer, så jeg vet hva det er for noe. Da er det veldig sårt å bli stigmatisert i tillegg. Det som er et tankekors for meg er hvor mye bedre jeg ble behandlet av andre, og spesielt i feks klesbutikker, etter at jeg slanket meg ned igjen til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri skrevet annet enn at det er forståelig at hun vil ha penger. Alle de andre vil det også. Oppmerksomheten først med muligheter til å tjene penger. Det samme som jeg vil på andre områder.

Jepp. Da er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg blir uhyre provosert av myndighetene. Nå skal de endelig legge på prisene på usunn mat. Men ikke søren om de gjør sunn mat billigere ''

Om alt usunt blir dyrere får en glede seg over at sunn mat blir relativt billigere :D

Jepp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi spiser mer ferdigmat har sammenheng med samfunnsendringer som at kvinner ikke er lenket til kjøkkenbenken lenger og har ikke tid til å servere hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing. Ikke latskap.

Jeg sier ikke at det kun er latskap det er snakk om. Men jeg tror vi lever i en stresset verden hvor alt skal være så effektivt,og da er hurtigmat veldig fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er livstilsendringer som må til. ''

Uten å ha særlig inngående kjennskap til Grete Roede og Fedon, mener jeg da bestemt at begge to snakker om livsstilendringer.

Jeg vet vel egentlig for lite til å uttale meg om akkurat dette. Trodde også at de også forfekter livstilsendringer. Så jeg er ikke uenig med deg, slankekurer funker nok ikke på sikt, kun livstilsendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i et samfunn hvor dyrene ble alt og slaktet som mat. NØYAKTIG ALT ble gjort hjemme, og det var tidkrevende. Jeg lærte å lage mat fra bunnen av og har gjort mye av det, og gjør det gjerne innimellom siden jeg er glad i å lage mat. Dvs. jeg kan godt finne på å lage kjøttkaker, men da kjøper jeg kjøttdeig og vet ikke helt hvor mye væske osv. Før i tiden kvernet jeg kjøttdeigen selv.

Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid. Det å dyrke sine egne grønnsaker tar tid. Det tar også tid å finne ferske gode grønnsaker og frukt i butikken. Mange i andre land bruker enorm tid på å handle.

Det tar tid å bake brød, og ikke vet jeg helt hva som blir puttet i melen.

''Jeg er vokst opp i et samfunn hvor dyrene ble alt og slaktet som mat. NØYAKTIG ALT ble gjort hjemme, og det var tidkrevende. Jeg lærte å lage mat fra bunnen av og har gjort mye av det, og gjør det gjerne innimellom siden jeg er glad i å lage mat. Dvs. jeg kan godt finne på å lage kjøttkaker, men da kjøper jeg kjøttdeig og vet ikke helt hvor mye væske osv. Før i tiden kvernet jeg kjøttdeigen selv.'' Min mor er oppvokst på gård og har gjort dette, mens jeg er vokst opp med en "blandings". Vi fikk dyr av onkel, parterte og pakket til eget formål og frøs ned, og det ble kokt kraft på bein og slingser. Men vi kjøpte pålegg i butikken også, og også kjøttfarse hos slakteren, selv om mamma innimellom spedde egen farse. Men - farsen før i tiden var UTROLIG mye bedre enn det skvipet man får i kjedebutikkene i dag! :) Eller dyrket vi poteter, kålrot, gullerøtter, reddiker og neper som vi hadde i fryseren, og vi plukket frukt og bær. Jeg har bare urter i hagen selv, i tillegg til frukt og bær som jeg bare plukker inn innimellom... Poteter hadde jeg aldri gidda å dyrke i dag, og de grønnsakene vi spiser mest av trives heller dårlig i Trøndelag ;-) ''Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid. Det å dyrke sine egne grønnsaker tar tid. Det tar også tid å finne ferske gode grønnsaker og frukt i butikken. Mange i andre land bruker enorm tid på å handle.'' Dette tror jeg handler litt om rutiner og vaner. Jeg har et hushold på tre personer, så det er jo ikke store mengder som skal til, men har alltid selvplukket sopp og frukt i fryseren. Jeg kjøper dessuten halve dyr, men da ferdig pakket av en lokal slakter, og vi kjøper et dyr sammen med en gjeng der parteringsdagen er et artig sosialt lag med felles kjøttsuppe til lunsj og no godt til kvelds. Jeg kjøper dermed veldig lite kjøtt i butikken. ingen av oss er noen fiskere, så vi kjøper frossefisk. Syns ikke jeg bruker mye tid på grønnsaker heller egentlig. ''Det tar tid å bake brød, og ikke vet jeg helt hva som blir puttet i melen.'' Dette er også vane. Jeg baker hver mandag - igjen; vi er bare tre personer så en ovn pr uke rekker. Jeg setter som regel brøddeig mandag etter jobb, og den hever mens vi spiser. Den som er hjemme passer brødene, evt vi stiller inn ovnen med tidsur om alle skal ut. Opplever ikke dette som voldsomt tidkrevende heller egentlig. :)

Nå høres jeg ut som den husmora, men det er jeg ikke altså :) Jeg er bare glad i velsmakende mat, og skeptisk på å dytte i meg tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan gjerne ha kunnskap om trening, men det er ikke nok. Hun må ha kunnskap om hvordan trening kan bli attraktiv for overvektige. Trening er for meg og mange andre noe forbasket kjedelig bruk av tid. Hvordan kan hun få snudd det? Det har hun ikke sagt noe om, bare at vi er late.

''Hun må ha kunnskap om hvordan trening kan bli attraktiv for overvektige. Trening er for meg og mange andre noe forbasket kjedelig bruk av tid.''

Jøss, du forventer da vel ikke at alt her i livet skal være dritgøy? Jeg synes det å brette klær er dødskjedelig, vaske vinduer enda verre - og verst av alt er gulvvask. Allikevel må det jo gjøres!

Slik er det med trening også. Om man ikke synes det er gøy, så må man i grunnen bare gjøre det. Sånn er det bare.

Alt er ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige. Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.

''Det kan godt hende, men hun har ikke løst problemene for oss overvektige.''

Mener du virkelig at noen andre skal komme inn og løse dine overvektsproblemer?

''Egentlig har hun økt dem betydelig med å kalle oss LATE.''

Hva kaller du grunnen til at du ikke trener, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men driver KJ med noe annet enn treningsvideoer''

Timingen i forhold til utspillet hennes var neppe tilfeldig. I tillegg til det sirkuset hun selv fikk satt i gang, så ble et fatcamp-opplegg som hun er involvert i usedvanlig godt eksponert i Aftenposten (tror det var aftenposten?). De som arrangerer disse fatcampene sørget samtidig for å legge ut opplysninger på sin nettside om at de nå tar i mot påmelding til neste runde med fatcamp.

Det er svært god butikk for tiden å tilby opplegg for overvektige.

Det var Dagbladets lørdagsmagasin som hadde reportasje om FatCamp. Det var fra artikkelen der (og altså ikke noen rask, sleivete nettside) jeg skrev av og siterte her, det hun sa til deltakerne om at de ikke måtte ha overvektige venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er en del av oss som tror hun er ute etter å tjene penger (som Fedon etc), skrev du, og det var det jeg svarte på. Jeg syns hun utstråler en dyp overbevisning om at det hun tenker er rett, og jeg tror hun erfarer det hver dag i jobben sin. Da er det med penger mer sekundært tror jeg da.

Husker du Trobjørn Mork, helsedirektøren fra 70-tallet? Jeg er litt for ung men husker han vagt, og syns det var utrolig komisk å se et klipp for ikke lenge siden. Da satt han i et tåkete studio i TV- debatt, og røyka som en skorstein mens han mente dette og hint om helse :)

Jeg er ikke ute etter henne spesielt for all del. Jeg interesser meg bare ingenting for hva hun sier selvom jeg er overvektig, og kanskje akkurat derfor. Jeg har erfaring av så mange profeter at jeg er blitt likegyldig overfor slike diskusjoner.

Nei jeg husker ikke Mørk fra 70-tallet, men da røykte jeg. Jeg røykte aldri foran foreldrene mine, men jeg bodde f.eks. på hybel og der satt vi og dampet og så sov jeg i tykke røyken etterpå. Det var helt andre tider og det kommer andre tider etter tiden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Hun må ha kunnskap om hvordan trening kan bli attraktiv for overvektige. Trening er for meg og mange andre noe forbasket kjedelig bruk av tid.''

Jøss, du forventer da vel ikke at alt her i livet skal være dritgøy? Jeg synes det å brette klær er dødskjedelig, vaske vinduer enda verre - og verst av alt er gulvvask. Allikevel må det jo gjøres!

Slik er det med trening også. Om man ikke synes det er gøy, så må man i grunnen bare gjøre det. Sånn er det bare.

Alt er ikke gøy.

Jeg har vasket ganske mye om dagene uten å synes det er morsomt. Jeg ble ikke født med sølvskje i munnen og vet godt hva hardt arbeid er.

Jeg beklager at jeg ikke formulerte meg slik at du forsto meg, men jeg orker ikke å omformulere dette. Svaret ditt oser av fordommer mot oss som er overvektige og går ikke ned i vekt på tross av diverse profeteri. Jeg føler ikke for å diskutere overvekten min med deg og hvor flink du er til å stryke skjorter og løpe i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg sier ikke at det kun er latskap det er snakk om. Men jeg tror vi lever i en stresset verden hvor alt skal være så effektivt,og da er hurtigmat veldig fristende.

Vi lever i en verden med mange muligheter andre enn stå å lage mat. Jeg som vokste opp i en tid hvor alle jenter skulle bli husmødre er veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg er vokst opp i et samfunn hvor dyrene ble alt og slaktet som mat. NØYAKTIG ALT ble gjort hjemme, og det var tidkrevende. Jeg lærte å lage mat fra bunnen av og har gjort mye av det, og gjør det gjerne innimellom siden jeg er glad i å lage mat. Dvs. jeg kan godt finne på å lage kjøttkaker, men da kjøper jeg kjøttdeig og vet ikke helt hvor mye væske osv. Før i tiden kvernet jeg kjøttdeigen selv.'' Min mor er oppvokst på gård og har gjort dette, mens jeg er vokst opp med en "blandings". Vi fikk dyr av onkel, parterte og pakket til eget formål og frøs ned, og det ble kokt kraft på bein og slingser. Men vi kjøpte pålegg i butikken også, og også kjøttfarse hos slakteren, selv om mamma innimellom spedde egen farse. Men - farsen før i tiden var UTROLIG mye bedre enn det skvipet man får i kjedebutikkene i dag! :) Eller dyrket vi poteter, kålrot, gullerøtter, reddiker og neper som vi hadde i fryseren, og vi plukket frukt og bær. Jeg har bare urter i hagen selv, i tillegg til frukt og bær som jeg bare plukker inn innimellom... Poteter hadde jeg aldri gidda å dyrke i dag, og de grønnsakene vi spiser mest av trives heller dårlig i Trøndelag ;-) ''Det er ikke myter at matlaging av rene råvarer tar tid. Det å dyrke sine egne grønnsaker tar tid. Det tar også tid å finne ferske gode grønnsaker og frukt i butikken. Mange i andre land bruker enorm tid på å handle.'' Dette tror jeg handler litt om rutiner og vaner. Jeg har et hushold på tre personer, så det er jo ikke store mengder som skal til, men har alltid selvplukket sopp og frukt i fryseren. Jeg kjøper dessuten halve dyr, men da ferdig pakket av en lokal slakter, og vi kjøper et dyr sammen med en gjeng der parteringsdagen er et artig sosialt lag med felles kjøttsuppe til lunsj og no godt til kvelds. Jeg kjøper dermed veldig lite kjøtt i butikken. ingen av oss er noen fiskere, så vi kjøper frossefisk. Syns ikke jeg bruker mye tid på grønnsaker heller egentlig. ''Det tar tid å bake brød, og ikke vet jeg helt hva som blir puttet i melen.'' Dette er også vane. Jeg baker hver mandag - igjen; vi er bare tre personer så en ovn pr uke rekker. Jeg setter som regel brøddeig mandag etter jobb, og den hever mens vi spiser. Den som er hjemme passer brødene, evt vi stiller inn ovnen med tidsur om alle skal ut. Opplever ikke dette som voldsomt tidkrevende heller egentlig. :)

Nå høres jeg ut som den husmora, men det er jeg ikke altså :) Jeg er bare glad i velsmakende mat, og skeptisk på å dytte i meg tull.

Det du beskriver er husmoraktiviteter som jeg har holdt på med selv. De kan være utrolig koselige, men de tar tid.

Jeg lever med mye reising. Jeg har to døtre i tyveårene som synes det er godt å komme hjem og få servert maten til mamma. Jeg synes det er koselig og sist nå på tirsdag kom de og spiste lammestek sammen med meg. Jeg har regnet ut at jeg har hittil i år vært 10 uker utav Norge. Jeg bor stort sett alene, men har alltid jentene mine boende her i perioder. Jeg er ikke lei meg for de forandringene i livet, men å bake brød for meg alene faller meg ikke inn.

Det du beskriver er et liv som jeg også har levd, men jeg er ikke alene om å oppleve forandringer i livet og jeg ser at mine døtre lever det samme urbane livet som jeg gjør nå. De lever ikke et liv i nærheten av det livet jeg levde da jeg var i tyveårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...