Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

Ja, det er kloke ord. Håper på en måte begge parter kan finne ut av dette sammen. "Vi har et problem, hvor kan dere hjelpe oss?" Og det er jo av alles interesse at barn ikke skades. 1/3 av overgrep mot barn begås av personer under 18. Så det sier litt om hvor tragisk det er at det ikke finnes noe tiltak mot ungdommer med slike følelser. Skal vi liksom forvente at en 14-åring går til helsesøster eller rådgiver på skolen? Og kanskje aller minst hans foreldre, i frykt for å miste også de.

''1/3 av overgrep mot barn begås av personer under 18.''

Dette er høye tall!

''Så det sier litt om hvor tragisk det er at det ikke finnes noe tiltak mot ungdommer med slike følelser.''

Har du noen gang gjort deg opp tanker om hva slike tiltak kunne vært? Hva som kunne få ungdommer til oppsøke noen for å snakke om dette? Som du selv sier så er jo dette med følelser/dragning mot barn så forbudte følelser at man kan ikke forvente at ungdommer bare stikker innom helsesøster og forteller dette eller setter seg ned for å slå av en prat med sin mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mattiasen

''1/3 av overgrep mot barn begås av personer under 18.''

Dette er høye tall!

''Så det sier litt om hvor tragisk det er at det ikke finnes noe tiltak mot ungdommer med slike følelser.''

Har du noen gang gjort deg opp tanker om hva slike tiltak kunne vært? Hva som kunne få ungdommer til oppsøke noen for å snakke om dette? Som du selv sier så er jo dette med følelser/dragning mot barn så forbudte følelser at man kan ikke forvente at ungdommer bare stikker innom helsesøster og forteller dette eller setter seg ned for å slå av en prat med sin mor og far.

Jeg tenker at det ikke trenger å være mer komplisert enn et sted som sa: "Har du seksuelle tanker om barn - vi vil snakke med deg." Da hadde man visst at her er det folk som er forberedt på hva du har å si, slik at man vet før man kommer at her blir man tatt imot og forstått og hjulpet. Så slipper man å frykte fordommer og sjokkreaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Jeg tenker at det ikke trenger å være mer komplisert enn et sted som sa: "Har du seksuelle tanker om barn - vi vil snakke med deg." Da hadde man visst at her er det folk som er forberedt på hva du har å si, slik at man vet før man kommer at her blir man tatt imot og forstått og hjulpet. Så slipper man å frykte fordommer og sjokkreaksjoner.

Og at info om dette hjelpetilbudet ble informert om på skoler og rundt omkring. Kanskje kunne de hatt en anonym telefon man kan ringe til først også dersom man er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke trenger å være mer komplisert enn et sted som sa: "Har du seksuelle tanker om barn - vi vil snakke med deg." Da hadde man visst at her er det folk som er forberedt på hva du har å si, slik at man vet før man kommer at her blir man tatt imot og forstått og hjulpet. Så slipper man å frykte fordommer og sjokkreaksjoner.

''Jeg tenker at det ikke trenger å være mer komplisert enn et sted som sa: "Har du seksuelle tanker om barn - vi vil snakke med deg." Da hadde man visst at her er det folk som er forberedt på hva du har å si, slik at man vet før man kommer at her blir man tatt imot og forstått og hjulpet. Så slipper man å frykte fordommer og sjokkreaksjoner.''

Dette er jo fullt ut gjennomførbart og enkelt. Finnes ingen slike steder i dag, ikke en gang på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at jeg kanskje kommer til å forbli barnløs, men det er en utrolig vanskelig tanke som jeg ikke er helt klar for å tenke. Er så redd for å bli ensom hvis du skjønner, uten familie og sånn.

Forstår deg godt.... Men du har vel gode venner, søsken og andre familiemedlemmer rundt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

''Jeg tenker at det ikke trenger å være mer komplisert enn et sted som sa: "Har du seksuelle tanker om barn - vi vil snakke med deg." Da hadde man visst at her er det folk som er forberedt på hva du har å si, slik at man vet før man kommer at her blir man tatt imot og forstått og hjulpet. Så slipper man å frykte fordommer og sjokkreaksjoner.''

Dette er jo fullt ut gjennomførbart og enkelt. Finnes ingen slike steder i dag, ikke en gang på nettet?

Det finnes ett senter i Oslo, de står cirka 25 stykker i kø pga manglende kapasitet, og ventetiden er over ett år. Men det er det eneste i landet, og de har ingen hjelpetelefon. Tror ikke de henvender seg til ungdomsskoler og videregåendeskoler med et eget ungdomstilbud. Så det er vel voksne menn der stort sett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattiasen

Forstår deg godt.... Men du har vel gode venner, søsken og andre familiemedlemmer rundt deg?

Det har jeg. Men det er klart, når de har sine familier å være hos, så blir det litt ensomt. Drømmer om et eget hus sammen med en kone, ha barn, pynte til jul, kjøpe julegaver til barna, alt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke greit

Det har jeg. Men det er klart, når de har sine familier å være hos, så blir det litt ensomt. Drømmer om et eget hus sammen med en kone, ha barn, pynte til jul, kjøpe julegaver til barna, alt det der..

Men konen din da, skal hun måtte leve med en mann som ikke vil ha henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ett senter i Oslo, de står cirka 25 stykker i kø pga manglende kapasitet, og ventetiden er over ett år. Men det er det eneste i landet, og de har ingen hjelpetelefon. Tror ikke de henvender seg til ungdomsskoler og videregåendeskoler med et eget ungdomstilbud. Så det er vel voksne menn der stort sett vil jeg tro.

Hvorfor i all verden finnes det feks ikke en hjelpetelefon hvor man kan ringe anonymt i første omgang? Dette er jo et enkelt tiltak som kan være til hjelp vil jeg tro. Jeg synes det er skremmende at så lite gjøres med noe som har så alvorlige konsekvenser for den pedofile selv og ikke minst at det overhodet ikke tenkes på forebyggende tiltak for å forhindre mulige fremtidige overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Hvorfor i all verden finnes det feks ikke en hjelpetelefon hvor man kan ringe anonymt i første omgang? Dette er jo et enkelt tiltak som kan være til hjelp vil jeg tro. Jeg synes det er skremmende at så lite gjøres med noe som har så alvorlige konsekvenser for den pedofile selv og ikke minst at det overhodet ikke tenkes på forebyggende tiltak for å forhindre mulige fremtidige overgrep.

Jeg vet, er fortvilende å tenke på. Av alle ting, så burde dette finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Men konen din da, skal hun måtte leve med en mann som ikke vil ha henne?

Nei men nå ser jeg for meg hva jeg drømmer om i livet. Da inkluderer det jo at jeg elsker min kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, er fortvilende å tenke på. Av alle ting, så burde dette finnes.

Ingen tvil om at det er en jobb som trengs gjøres på dette området. Kanskje dette er noe du, med din innsikt i dette, kan bidra til at kan settes i verk. Ved at du ved en eller annen anledning nevner det for lege eller psykolog når du kommer i behandling. De er i tilfelle et viktig bidrag for å kunne hjelpe unge i samme situasjon som deg :) Ha det i hvertfall i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg. Men det er klart, når de har sine familier å være hos, så blir det litt ensomt. Drømmer om et eget hus sammen med en kone, ha barn, pynte til jul, kjøpe julegaver til barna, alt det der..

Huff.... skjønner at dette ikke er lett for deg....

Jeg har ikke peiling, men sikker på at det ikke er mulig å bli kvitt pedofilien? Hypnose? (Sør ...ikke bland deg inn i denne tråden nå ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes behandlingsformer som gjør at personer med tilknytningsskader og som har følt seg emosjonelt og seksuelt sårbare med voksne, kan lære seg å knytte seg til voksne, og at interessen for barn da reduseres. Det handler da om tilknytningsskader til foreldrene fra barndommen.

Spesialister innenfor dette vet nok hva de snakker om.

Kan du ikke svare NHD på hvilke spesialiter du henviser til? Gjerne linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg. Men det er klart, når de har sine familier å være hos, så blir det litt ensomt. Drømmer om et eget hus sammen med en kone, ha barn, pynte til jul, kjøpe julegaver til barna, alt det der..

Et lite poeng her: Jeg har ikke statistikk for menn, men jeg har lest at barnløse kvinner i "deres eldre dager" i gjennomsnitt er gladere enn kvinner som har fått barn. (Det har selvsagt stor betydning om det er frivillig eller ei, men poenget er at det går fint an å leve uten barn, og likevel være helt lykkelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes behandlingsformer som gjør at personer med tilknytningsskader og som har følt seg emosjonelt og seksuelt sårbare med voksne, kan lære seg å knytte seg til voksne, og at interessen for barn da reduseres. Det handler da om tilknytningsskader til foreldrene fra barndommen.

Spesialister innenfor dette vet nok hva de snakker om.

Jeg er, i likhet med flere, veldig nysgjerrig på hvem disse spesialistene er og hva de baserer sin forskning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvordan en tanke eller en følelse kan skade noen da?

''Fortell meg hvordan en tanke eller en følelse kan skade noen da?''

Som voksen kan jeg oppleve en upassende seksuell oppmerksomhet ubehagelig uten at noe har blitt sagt eller gjort. Det handler om blikk, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, væremåte, både bevisst og ubevisst.

Men som voksen blir ikke dette verre enn ubehagelig, svært sjenerende eller kvalmt. Som voksen kan jeg tolke hva som skjer og definere ansvar.

Barn er fullstendig forsvarsløse i en tilsvarende setting.

Ville du kunne gå rundt å tenke/mene at en person er en skikkelig drittsekk uten at dette på noen som helst måte påvirker ditt forhold til vedkommende?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han bløffer?

Ja, han er ikke troverdig med disse påstandene så lenge han ikke kan vise til kilder som er anerkjente. Og jeg vet ikke hvem som er anerkjente på dette området, men det regner jeg med at NHD vet, eller i alle fall undersøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...