Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mattiasen

Jeg leste den her i går kveld, interessant, lærerikt og tungt. Har du lest den?

http://www.duo.uio.no/publ/psykologi/2008/86355/KirstenxResalandxhovedoppgave.pdf

Takk for at du deler med deg av hvordan det er for deg, selv om det sikkert koster noe vanvittig. Jeg har gjennom at du har tatt opp temaet fått noe innblikk i noe jeg visste svært lite om.

Ja, har lest denne og over 300 forskningsartikler og studier om dette, så føler meg passe oppdatert på hva som foregår!

Glad du føler du har fått mer innsikt. Jeg skulle ønske flere kanskje fremfor å komme med sine fordommer, heller kunne tenkt "hmm, dette er noe jeg faktisk ikke vet så mye om, kanskje jeg heller skal spørre hvordan dette er for å kanskje lære noe jeg ikke visste i går"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Hørte nylig deler av et intervju med Thore Langfeldt på radio. Slik jeg husker det (med risiko for unøyaktig gjengivelse), så hadde de erfaring med at _noen_ av de som var i behandling hos dem også utviklet ønsker om seksuell kontakt med voksne.

Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at noen seriøs fagperson har uttalt at pedofile trygt kan jobbe med barn...

Det finnes behandlingsformer som gjør at personer med tilknytningsskader og som har følt seg emosjonelt og seksuelt sårbare med voksne, kan lære seg å knytte seg til voksne, og at interessen for barn da reduseres. Det handler da om tilknytningsskader til foreldrene fra barndommen.

Spesialister innenfor dette vet nok hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

''En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.''

Er det en tanke i dette at det også er viktig å "normalisere" denne legningen noe mer og gjennom det sørge for at det blir lettere for dem å snakke om dette med andre. Man kan jo ikke behandle noen som ikke står frem med dette av frykt for konsekvensene, slik som trådstarter beskriver. Det er vel slik at de fleste pedofile først kommer i behandling etter et overgrep ?

Ja, det er jo pga samfunnets fordommer og holdninger til dette at de færreste oppsøker hjelp. Media har skapt et så unyansert bilde. Så terskelen for å søke hjelp blir høy. Den eneste måten å snu dette på, er å begynne å se på pedofile som personer som trenger og fortjener hjelp og omsorg, og ikke som avskum. Husk at pedofile vanligvis oppdager sine følelser i alderen 12-15 år,selv var jeg 13. Det finnes ikke ett eneste tiltak i hele verden som retter seg mot denne aldersgruppen i forhold til dette problemet. Det får meg virkelig til å gråte.

Jeg er likevel glad nå for at jeg til slutt oppsøkte hjelp, og ser frem til det. Jeg orket ikke gå med det alene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest denne og over 300 forskningsartikler og studier om dette, så føler meg passe oppdatert på hva som foregår!

Glad du føler du har fått mer innsikt. Jeg skulle ønske flere kanskje fremfor å komme med sine fordommer, heller kunne tenkt "hmm, dette er noe jeg faktisk ikke vet så mye om, kanskje jeg heller skal spørre hvordan dette er for å kanskje lære noe jeg ikke visste i går"

Det går faktisk an å vite mye om dette og fremdeles mene at du slettes ikke burde arbeide med eller oppdra barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Det går faktisk an å vite mye om dette og fremdeles mene at du slettes ikke burde arbeide med eller oppdra barn.

Du kan ikke dømme noen pga legning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke dømme noen pga legning.

Vi har alle begrensninger her i livet. Mange er syke og har store begrensninger i forhold til hva de kan jobbe med/som, noen kan faktisk aldri jobbe i det hele tatt. Noen av oss kan ikke være i det forholdet/forhold overhodet eller få barn.

At du ikke kan akseptere det er ditt største problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo pga samfunnets fordommer og holdninger til dette at de færreste oppsøker hjelp. Media har skapt et så unyansert bilde. Så terskelen for å søke hjelp blir høy. Den eneste måten å snu dette på, er å begynne å se på pedofile som personer som trenger og fortjener hjelp og omsorg, og ikke som avskum. Husk at pedofile vanligvis oppdager sine følelser i alderen 12-15 år,selv var jeg 13. Det finnes ikke ett eneste tiltak i hele verden som retter seg mot denne aldersgruppen i forhold til dette problemet. Det får meg virkelig til å gråte.

Jeg er likevel glad nå for at jeg til slutt oppsøkte hjelp, og ser frem til det. Jeg orket ikke gå med det alene lenger.

Nå begynte jeg faktisk å gråte her...

Jeg begynte å tenke på min egen sønn som 13-åring, i dag 19. Om han skulle gått rundt alene å takle så forbudte følelser som du oppdaget at du hadde allerede som barn og hver eneste dag være alene om dette. Som du selv sier, dette er ikke noe du kan noe for. Dette gjør meg oppriktig vondt Mattiasen og jeg mener ikke noe annet enn at du fortjener all den hjelp du kan få og måtte trenge. I tillegg skulle jeg ønske at vi mennesker kunne se mer enn din legning i dette. Du er ikke kriminell, men du behandles som det. Du møtes vel av enkelte oppriktig talt som noe langt værre enn kriminell. Trist, bare trist. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si akkurat nå, det ble for mye trykk på noen morsknapper her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Vi har alle begrensninger her i livet. Mange er syke og har store begrensninger i forhold til hva de kan jobbe med/som, noen kan faktisk aldri jobbe i det hele tatt. Noen av oss kan ikke være i det forholdet/forhold overhodet eller få barn.

At du ikke kan akseptere det er ditt største problem.

Ja, men det går ikke an å si at enkelte typer legninger gjør en uegnet til enkelte type jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Hvorfor er det så viktig for deg å arbeide med barn?

Jeg jobber ikke med barn, så SÅ viktig er det faktisk ikke for meg. Jeg bare synes generelt ikke man skal tenke at noen ikke egner seg til det, bare pga følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest denne og over 300 forskningsartikler og studier om dette, så føler meg passe oppdatert på hva som foregår!

Glad du føler du har fått mer innsikt. Jeg skulle ønske flere kanskje fremfor å komme med sine fordommer, heller kunne tenkt "hmm, dette er noe jeg faktisk ikke vet så mye om, kanskje jeg heller skal spørre hvordan dette er for å kanskje lære noe jeg ikke visste i går"

Det var akkurat det siste du skriver om som du bidro til at jeg gjorde. Søkte mer kunnskap og fikk litt mer innsikt. Jeg skulle i likhet med deg ønske at flere gjorde nettopp det. Fordi denne kunnskapen, i tillegg til å hjelpe oss med å se litt mer av deg, også er viktig med tanke på forebygging av overgrep mot barn. At vikan se at vi ikke hjelper deg eller barna ved å støte deg vekk, behandle deg dårlig og lukke øynene for at du finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Nå begynte jeg faktisk å gråte her...

Jeg begynte å tenke på min egen sønn som 13-åring, i dag 19. Om han skulle gått rundt alene å takle så forbudte følelser som du oppdaget at du hadde allerede som barn og hver eneste dag være alene om dette. Som du selv sier, dette er ikke noe du kan noe for. Dette gjør meg oppriktig vondt Mattiasen og jeg mener ikke noe annet enn at du fortjener all den hjelp du kan få og måtte trenge. I tillegg skulle jeg ønske at vi mennesker kunne se mer enn din legning i dette. Du er ikke kriminell, men du behandles som det. Du møtes vel av enkelte oppriktig talt som noe langt værre enn kriminell. Trist, bare trist. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si akkurat nå, det ble for mye trykk på noen morsknapper her :(

Vil takke deg for støtten. Dersom vi som samfunn kan tenke mer på denne måten, så tror jeg vi kan unngå en del overgrep. Det er jeg opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ikke med barn, så SÅ viktig er det faktisk ikke for meg. Jeg bare synes generelt ikke man skal tenke at noen ikke egner seg til det, bare pga følelser.

Hvis jeg gikk rundt med tanker/ønsker om å banke opp barn, så hadde jeg selv fortstått at jeg ikke burde velge yrker hvor jeg kom i kontakt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Det var akkurat det siste du skriver om som du bidro til at jeg gjorde. Søkte mer kunnskap og fikk litt mer innsikt. Jeg skulle i likhet med deg ønske at flere gjorde nettopp det. Fordi denne kunnskapen, i tillegg til å hjelpe oss med å se litt mer av deg, også er viktig med tanke på forebygging av overgrep mot barn. At vikan se at vi ikke hjelper deg eller barna ved å støte deg vekk, behandle deg dårlig og lukke øynene for at du finnes.

Det er sant. Pedofile ønsker virkelig omverdenens hjelp, og jeg håper at samfunnet vil gi oss det. Nå finnes det selvsagt også pedofile som har problemer som gjør at de er mer i faresonen for overgrep, og som kanskje ikke innser at de trenger hjelp. MEN, ingen tenker sånn i utgangspunktet. Så hvis man kan gi hjelp, fra tidlig alder (ungdomskolealder og oppover) så kan vi også unngå at noen isolerer seg og utvikler feil tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Pedofile ønsker virkelig omverdenens hjelp, og jeg håper at samfunnet vil gi oss det. Nå finnes det selvsagt også pedofile som har problemer som gjør at de er mer i faresonen for overgrep, og som kanskje ikke innser at de trenger hjelp. MEN, ingen tenker sånn i utgangspunktet. Så hvis man kan gi hjelp, fra tidlig alder (ungdomskolealder og oppover) så kan vi også unngå at noen isolerer seg og utvikler feil tanker.

Det er sant. Pedofile ønsker virkelig omverdenens hjelp, og jeg håper at samfunnet vil gi oss det. Nå finnes det selvsagt også pedofile som har problemer som gjør at de er mer i faresonen for overgrep, og som kanskje ikke innser at de trenger hjelp. MEN, ingen tenker sånn i utgangspunktet. Så hvis man kan gi hjelp, fra tidlig alder (ungdomskolealder og oppover) så kan vi også unngå at noen isolerer seg og utvikler feil tanker.

Jeg tror også dette med behandling må starte tidlig for å unngå overgrep. Som du sier øker faren for overgrep med ingen behandling og med et første overgrep tror jeg terskelen for å overgripe på nytt blir lavere. Seksualitet er en for stor del av et menneske til at man kan forvente at dette er noe som pedofile skal håndtere i ensomhet fra ung alder og at om de bare begrenser seg i forhold til kontakt med barn så vil overgrep unngås. Det fungerer neppe slik. Jeg håper for din del at du velger behandling og at vi som samfunn finner en vei å møte deg og likesinnede på som gjør at vi øker vår forståelse og bidrar til at din hverdag kan føles noe bedre og at barna våre kan bli trygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke deg for støtten. Dersom vi som samfunn kan tenke mer på denne måten, så tror jeg vi kan unngå en del overgrep. Det er jeg opptatt av.

Jeg vet ikke i hvilken grad det jeg bidrar med kan kalles støtte, men takk allikevel. Vi har en jobb å gjøre på dette området og i stedet lukker mange øynene, dessverre. Jeg har i hvertfall fått åpnet mine bittelitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Det er sant. Pedofile ønsker virkelig omverdenens hjelp, og jeg håper at samfunnet vil gi oss det. Nå finnes det selvsagt også pedofile som har problemer som gjør at de er mer i faresonen for overgrep, og som kanskje ikke innser at de trenger hjelp. MEN, ingen tenker sånn i utgangspunktet. Så hvis man kan gi hjelp, fra tidlig alder (ungdomskolealder og oppover) så kan vi også unngå at noen isolerer seg og utvikler feil tanker.

Jeg tror også dette med behandling må starte tidlig for å unngå overgrep. Som du sier øker faren for overgrep med ingen behandling og med et første overgrep tror jeg terskelen for å overgripe på nytt blir lavere. Seksualitet er en for stor del av et menneske til at man kan forvente at dette er noe som pedofile skal håndtere i ensomhet fra ung alder og at om de bare begrenser seg i forhold til kontakt med barn så vil overgrep unngås. Det fungerer neppe slik. Jeg håper for din del at du velger behandling og at vi som samfunn finner en vei å møte deg og likesinnede på som gjør at vi øker vår forståelse og bidrar til at din hverdag kan føles noe bedre og at barna våre kan bli trygget.

Ja, det er kloke ord. Håper på en måte begge parter kan finne ut av dette sammen. "Vi har et problem, hvor kan dere hjelpe oss?" Og det er jo av alles interesse at barn ikke skades. 1/3 av overgrep mot barn begås av personer under 18. Så det sier litt om hvor tragisk det er at det ikke finnes noe tiltak mot ungdommer med slike følelser. Skal vi liksom forvente at en 14-åring går til helsesøster eller rådgiver på skolen? Og kanskje aller minst hans foreldre, i frykt for å miste også de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen mister jo omsorgen fordi de ikke er i stand til å ta vare på de.

Sant det... men så er det jo det med å vite om en pedofil virkelig er istand til å ikke forgripe seg på barnet sitt da..

Hadde jeg vært deg tror jeg ikke jeg hadde orka tanken på å få barn.. Jeg ville blitt mistenkeliggjort hele tiden og hadde vært livredd for at noen skulle tro at jeg hadde forgrepet meg på barnet mitt. Det er fullt mulig å bli lykkelig uten å ha barn, så du burde kanskje finne lykken på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Sant det... men så er det jo det med å vite om en pedofil virkelig er istand til å ikke forgripe seg på barnet sitt da..

Hadde jeg vært deg tror jeg ikke jeg hadde orka tanken på å få barn.. Jeg ville blitt mistenkeliggjort hele tiden og hadde vært livredd for at noen skulle tro at jeg hadde forgrepet meg på barnet mitt. Det er fullt mulig å bli lykkelig uten å ha barn, så du burde kanskje finne lykken på andre måter?

Jeg vet jo at jeg kanskje kommer til å forbli barnløs, men det er en utrolig vanskelig tanke som jeg ikke er helt klar for å tenke. Er så redd for å bli ensom hvis du skjønner, uten familie og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...