Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden

Jeg ser ikke på barn som fristelser. Men det kan være emosjonelt vanskelig. Men jeg orker ikke diskutere mer nå. Håper dere kan få litt færre fordommer,og se at legning ikke definerer hvordan mennesker er.

Det er din skrive måte som gjør at jeg får fordommer mot pedofile nå, du gjør det ikke lettere for meg, for å si det slik. Du spør jo om vi tror at en diagnose har noe å si, og noen skriver ja. og da skriver du at det har du sjekket med en psykolog, og han sier nei. Og du vet ikke om du bør ta imot hjelp. selv om alle her mener at du bør. derfor lurer jeg på hvorfor du skriver her? du synes vi er stygge som ikke skryter av deg fordi du ikke overgriper deg på barn, what? Ingen skryter av meg fordi jeg ikke dreper et menneske......kan jo jeg si da. alle er jo potensielle mordere....

Nei, få nå den hjelpen du kan. Så kan du skrive inn igjen når du føler deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Det er prisverdig at du tar tak i dette.

Evnen til å handle i henhold til hva vi mener er riktig styres i stor grad av styrken i vårt moralske standpunkt, vår generelle selvkontroll, vår akutte fysiske og psykiske tilstand samt graden av fristelse/angrep på vår integritet.

Fristelser og 'angrep' vil svekke vår integritet ut fra både tid og intensitet. _Alle_ har et bristepunkt. I gitte omstendigheter vil vi _alle_ kunne komme til å gjøre ting vi i utgangspunktet både avskyr og fordømmer.

For 'å holde sin sti ren' på de viktige moralske områdene i livet er det ikke tilstrekkelige med bare standpunkt og vilje. Man må også ha konkrete planer og strategier. For å motstå fristelse. Men minst like mye for å unngå fristelsene som kan bli for store.

Når du antyder at du ønsker å jobbe med barn, lurer jeg på om du undervurderer langtidseffekten av konstant fristelse og konstant kamp mot deg selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Det er din skrive måte som gjør at jeg får fordommer mot pedofile nå, du gjør det ikke lettere for meg, for å si det slik. Du spør jo om vi tror at en diagnose har noe å si, og noen skriver ja. og da skriver du at det har du sjekket med en psykolog, og han sier nei. Og du vet ikke om du bør ta imot hjelp. selv om alle her mener at du bør. derfor lurer jeg på hvorfor du skriver her? du synes vi er stygge som ikke skryter av deg fordi du ikke overgriper deg på barn, what? Ingen skryter av meg fordi jeg ikke dreper et menneske......kan jo jeg si da. alle er jo potensielle mordere....

Nei, få nå den hjelpen du kan. Så kan du skrive inn igjen når du føler deg bedre.

Ja, jeg har sjekket det opp ja, og funnet ut at det ikke har noen konsekvenser. Jeg hadde uansett oppsøkt hjelp, og jeg har jo allerede oppsøkt hjelp og venter på å få komme inn. Rart at du får flere fordommer av å høre at det finnes pedofile som tar avstand fra overgrep. At jeg ønsker støtte når jeg har fått et liv hvor jeg ikke kan leve ut mine følelser, er ikke mye å be om. Dere vet ikke hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Dette blir bare ekstremt. Du får ikke ta fra meg den selvfølelsen jeg har, og si at jeg ikke er kan være bra for barn. Det går inn på meg mer enn du aner.

''

Akkurat i denne sammenhengen er jeg opptatt av barns rettigheter og ikke dine. Barns rett til å ha utviklingsmuligheter som kan gi dem et godt liv i fremtiden. Jeg mener at du utviser en tankegang som gjør deg lite egnet til å være omsorgsperson for barn på nåværende tidspunkt.

Synes du skal satse på behandling og håpe at du gradvis kan oppleve endringer i tenningsmønsteret, slik at ditt seksuelle begjær etterhvert kan rettes mot voksne.

Meg bekjent er det liten dokumentasjon på behandlingseffekt for å endre seksuell legning. Evt intervensjoner må basere seg på å redusere risiko for overgrep tross legning.

En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Og så lurer du samtidig på om en diagnose vil ha noe å si for hvor du kan jobbe? Du skriver jo her selv, at du kan ikke jobbe med barn fordi du ikke vil ha kjærlighetssorg hele livet. Hører du ikke selv hvor unormal du er? Hvis du går rundt med kjærlighetssorg pga et barn, tror du ikke at du på en eller annen måte vil signalisere det til det aktuelle barnet? Jeg tror du egentlig er en farlig mann. Fordi du skriver så romantiserende om din legning, at du har så mye kjærlighet og omsorg for barn, at det er vanlig når en er pedofil. Alle mennesker har vel mer eller mindre kjærlighet og omsorg å gi til barn. At en pedofil nevner det; får andre til å grøsse. Det er vel sjelden at en pedofil begynner i en jobb, der det er barn, og PLANLEGGER å forgripe seg?

Da har du feil inntrykk av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Meg bekjent er det liten dokumentasjon på behandlingseffekt for å endre seksuell legning. Evt intervensjoner må basere seg på å redusere risiko for overgrep tross legning.

En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.

Da sier du det motsatte av landets eksperter på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattiasen

Hvem er de? Hva sier de?

Fagpersoner som er internasjonalt anerkjent for arbeid med dette. Som sier de ikke hadde vært betenkt i hele tatt dersom jeg jobbet med barn. Fordi de har kunnskap om dette. De påpeker også at det finnes mye fordommer om dette innen helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fagpersoner som er internasjonalt anerkjent for arbeid med dette. Som sier de ikke hadde vært betenkt i hele tatt dersom jeg jobbet med barn. Fordi de har kunnskap om dette. De påpeker også at det finnes mye fordommer om dette innen helsevesenet.

De har vel et navn, en tittel og et arbeidssted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg opplever en sterk sorg pga slike fordommer. At noen tror enkelte er uegnet til å jobbe med barn bare pga legning. Det er ganske utrolig egentlig. Håper bare en dag at folk vil forstå.

'' At noen tror enkelte er uegnet til å jobbe med barn bare pga legning. Det er ganske utrolig egentlig. Håper bare en dag at folk vil forstå.''

Kan ikke fatte hvorfor det er så viktig for deg (utover det åpenbare vi andre her mistenker) å jobbe med akkurat barn? Det er da jammen mange arenaer uten barn - heldigvis...jeg selv ønsker nemlig ikke å jobbe med barn ;-) Men, om jeg hadde fått vite at det ikke var heldig for meg å jobbe med en eller annen spesiell sak, så hadde det jo ikke vært noe problem å avstå fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er det liten dokumentasjon på behandlingseffekt for å endre seksuell legning. Evt intervensjoner må basere seg på å redusere risiko for overgrep tross legning.

En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.

Hørte nylig deler av et intervju med Thore Langfeldt på radio. Slik jeg husker det (med risiko for unøyaktig gjengivelse), så hadde de erfaring med at _noen_ av de som var i behandling hos dem også utviklet ønsker om seksuell kontakt med voksne.

Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at noen seriøs fagperson har uttalt at pedofile trygt kan jobbe med barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hold deg unna barn

Hei, det er fullt mulig for meg å være i nærheten av barn uten å gi de noen spesielle blikk, så det er ikke noe problem for hverken meg eller de. Jeg er like flink med barn som alle andre her antakeligvis er, og kan være en like bra ressursperson her for barn som alle andre.

Men hvorfor er du så opptatt av å jobbe med barn? Burde du ikke beskytte både deg selv og barn mot nærkontakten det blir i å jobbe med barn? Du sier du har kontroll, men det VET du jo ikke før du evt står i en utfordrende situasjon. Slik er det med oss alle, på ulikt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hold deg unna barn

''Da jeg var barn ble jeg utsatt for lange blikk, og noe jeg fornemmet var noe "mer" enn vanlig voksenomsorg, fra en onkel.. Jeg husker at dette gjorde noe med meg i lang, lang tid etterpå. Jeg følte meg seksualisert, uten å vite "hva det var". Dette bidro sterkt til skammen jeg har hatt ift kroppen min og min seksualitet. Barn merker sånt, tro meg. Så derfor mener jeg trådstarter bør holde seg unna barn. Det er ikke alle signaler (kroppspråk, blikk, osv) vi mennesker hele tiden kan kontrollere. Det onkelen min gjorde mot meg, føltes som et overgrep, selv om det ikke skjedde noe fysisk.

''

Dette synes jeg er en svært god beskrivelse av hvordan selv relativt "små" krenkelser og invadering kan få store konsekvenser for et barns utvikling.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns "hold deg unna barn" stiller et svært viktig spørsmål du unnlater å svare på: Hvorfor er det viktig for deg å være i nærheten av barn?

Og i etterfølgelse av det; Kan ikke ressursene du mener å besitte benyttes på voksne istedefor?

Jeg tror dette skyldes noe av det helt sentrale ved pedofile, dette ønsket å være med barn. Ikke kun det seksuelle, men at mange pedofile faktisk har det vanskelig i møte med voksne, altså er dårlige på sosialisering. Med barn er det ikke slik. De møtes ikke med krav om noe når de omgås barn og kan være seg selv.

Se på Michael Jackson. Han fikk nettopp dette stempelet fordi han elsket barn og det å omgås dem, Han var tiltrukket og ønsket å leve i en "barneverden", lite sosial og vansker med å takle voksenlivet. Om han var pedofil vet jeg ikke, men han fikk stempelet. Om det jeg har lest om pedofili stemmer, så er det ikke bare seksuell tiltrekning det handler om når pedofile gjerne vil omgås barn. Det handler like mye om at det er vanskelig å omgås voksne, altså problematisk med sosialisering med jevnaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er det liten dokumentasjon på behandlingseffekt for å endre seksuell legning. Evt intervensjoner må basere seg på å redusere risiko for overgrep tross legning.

En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.

''En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.''

Er det en tanke i dette at det også er viktig å "normalisere" denne legningen noe mer og gjennom det sørge for at det blir lettere for dem å snakke om dette med andre. Man kan jo ikke behandle noen som ikke står frem med dette av frykt for konsekvensene, slik som trådstarter beskriver. Det er vel slik at de fleste pedofile først kommer i behandling etter et overgrep ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er det liten dokumentasjon på behandlingseffekt for å endre seksuell legning. Evt intervensjoner må basere seg på å redusere risiko for overgrep tross legning.

En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.

''En av de risikoreduserende tiltak er bla å ikke involvere seg i aktiviteter som trigger lysten. Derfor bør pedofile holdes borte fra alle former for arbeid/aktiviteter med barn.''

Er det en tanke i dette at det også er viktig å "normalisere" denne legningen noe mer og gjennom det sørge for at det blir lettere for dem å snakke om dette med andre. Man kan jo ikke behandle noen som ikke står frem med dette av frykt for konsekvensene, slik som trådstarter beskriver. Det er vel slik at de fleste pedofile først kommer i behandling etter et overgrep ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lese mitt innlegg om hvordan det opplevdes for meg å ha en onkel som var forelska i meg.

Takk for innspill som gav meg økt innsikt i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mitt innlegg om å la barnet få ansvar for å kontrollere den voksnes forelskelse og begær, så kanskje du forstår litt mer av skadeomfannget det kan få.

Som barn er det mye mer overveldende å styre denne siden av den voksne. For det er ukjente sider og temmelig forvirrende. Det forkludrer derfor også barnets naturlige seksuelle oppvåkning. Det gjør også at barnet lett vender sinne mot egen kropp, for det er den som er synderen. Den voksne er jo egentlig bare "snill". Det er barnets kropp sin feil at den voksne blir så rar i blikket og at det kjennes så kveldende ut.

Dette er noe annet enn en voksens forelskelse mot et voksent menneske.

Takk for innspill som gav meg økt innsikt i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Jeg tror dette skyldes noe av det helt sentrale ved pedofile, dette ønsket å være med barn. Ikke kun det seksuelle, men at mange pedofile faktisk har det vanskelig i møte med voksne, altså er dårlige på sosialisering. Med barn er det ikke slik. De møtes ikke med krav om noe når de omgås barn og kan være seg selv.

Se på Michael Jackson. Han fikk nettopp dette stempelet fordi han elsket barn og det å omgås dem, Han var tiltrukket og ønsket å leve i en "barneverden", lite sosial og vansker med å takle voksenlivet. Om han var pedofil vet jeg ikke, men han fikk stempelet. Om det jeg har lest om pedofili stemmer, så er det ikke bare seksuell tiltrekning det handler om når pedofile gjerne vil omgås barn. Det handler like mye om at det er vanskelig å omgås voksne, altså problematisk med sosialisering med jevnaldrende.

Ja, det at mange pedofile jobber med barn har mest å gjøre med en oppriktig interesse og omsorg for de, og at det gir dem masse. Nå er det nok en myte at pedofile generelt har vanskeligheter sosialt med voksne. Det gjelder ikke for meg, og det finnes ikke forskning som viser at det stemmer. Derimot finnes det forskning som viser at mange overgripere har seksuelle og emosjonelle problemer med voksne. Men det er overgripere, ikke pedofile per se. Men noen kan nok oppleve det lettere å omgås barn. Noen pedofile synes også det er vanskelig å omgås barn også, pga nervøsitet og beskjedenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det at mange pedofile jobber med barn har mest å gjøre med en oppriktig interesse og omsorg for de, og at det gir dem masse. Nå er det nok en myte at pedofile generelt har vanskeligheter sosialt med voksne. Det gjelder ikke for meg, og det finnes ikke forskning som viser at det stemmer. Derimot finnes det forskning som viser at mange overgripere har seksuelle og emosjonelle problemer med voksne. Men det er overgripere, ikke pedofile per se. Men noen kan nok oppleve det lettere å omgås barn. Noen pedofile synes også det er vanskelig å omgås barn også, pga nervøsitet og beskjedenhet.

Jeg leste den her i går kveld, interessant, lærerikt og tungt. Har du lest den?

http://www.duo.uio.no/publ/psykologi/2008/86355/KirstenxResalandxhovedoppgave.pdf

Takk for at du deler med deg av hvordan det er for deg, selv om det sikkert koster noe vanvittig. Jeg har gjennom at du har tatt opp temaet fått noe innblikk i noe jeg visste svært lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...