Gå til innhold

Redd for kroppsvisitering ved flyreise


Gjest livredd for dette

Anbefalte innlegg

Gjest livredd for dette

Statistisk er det ekstremt få som blir utsatt for det de under snakker om, men tar man denne tråden i betraktning kan det se ut som om det er nærmere 50 %. Siden du allerede er nervøs for dette har du nå fått din ubegrunnede frykt bekreftet, noe jeg tenkte at kanskje ville gjøre deg enda mer nervøs.

Når det er sagt hadde jeg også skrevet om det dersom jeg hadde blitt stoppet, så jeg mener ikke å kritisere de som nevner sine erfaringer, men i forhold til hvor mange som har svart her er det et unormalt høyt antall som har blitt stoppet. Jeg vet ikke hvor mange som normalt blir stoppet, men det kan umulig være mer enn 1 av 1000.

I denne tråden ser det ut som om det er rundt 1 av 2.

Neida, jeg er enig med deg i at det er sjelden. De menneskene som svarer her har jo reist mange turer og de sier jo ikke at de har blitt stoppet hver gang. Så selv om det ville vært 50 % av de som svarer her som har blitt undersøkt så vil jo ikke det si at annenhver person blir stoppet ved hver flygning. De kan ha opplevd det kun én gang, men har reist 100 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    23

  • nitty-gritty

    22

  • frosken

    13

  • ShitDiddelyDo

    11

Gjest livredd for dette

Jeg har reist masse, jeg har sikkert reist til utlandet hvert år i 40 år og har bare blitt strippet to ganger.

Det er faktisk verre slik de kroppsvisiterer meg nå, foran alle andre passasjerer og stikker hånda ned i trusa mi mens alle ser på. Det føles skikkelig respektløst.

Oj! Det er jo helt hårreisende! Det er jo ikke en lovlig måte å gjøre det på. Man skal jo i det minste få gjøre det på et rom uten tilskuere... Huff :( Håper du ikke opplever dette igjen og at du klager dersom du blir utsatt for dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det er jo helt hårreisende! Det er jo ikke en lovlig måte å gjøre det på. Man skal jo i det minste få gjøre det på et rom uten tilskuere... Huff :( Håper du ikke opplever dette igjen og at du klager dersom du blir utsatt for dette igjen.

Det blir gjort hele tida og jeg tror NHF prøver å få forandring på det, men det er visst internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt flere ganger her er jeg veldig motivert for å gjøre noe med problemene mine. Men dette med at jeg bare må tåle ubehaget føler jeg blir litt av de samme rådene jeg fikk her i går. Jeg tror ikke at det er bra for meg å bare hoppe rett inn i det og prøve å takle det. Jeg er redd for at jeg da bare skal bli enda reddere. Jeg tror på en mer gradvis prosess der jeg utsetter meg for litt av gangen.

Sånn som jeg har forstått eksponeringsterapi skal man ikke hoppe rett ut i det (holde en stor hårete edderkopp første dag i terapi for edderkoppfobi), men heller ta det mer gradvis. Det er mulig at min frykt ikke blir sett på som like alvorlig, men jeg forstår ikke helt hvorfor flere her maser om at jeg bare må tåle ubehaget. Det er da ikke slik andre pasienter med andre fobier får beskjed om? De får tid til å eksponere seg for det med hjelp, mens jeg bare får beskjed om å skjerpe meg og tåle ubehaget...

''Sånn som jeg har forstått eksponeringsterapi skal man ikke hoppe rett ut i det (holde en stor hårete edderkopp første dag i terapi for edderkoppfobi), men heller ta det mer gradvis.''

Men hvordan vil du få til eksponeringsterapi i forhold til kroppsvisitering på flyplass? I forhold til å få gjennomført en GU kan du få til en mer gradvis eksponering, men du vil jo aldri kunne få full kontroll over hva som skjer når du går gjennom toll eller sikkerhetskontroll på en flyplass.

''Jeg tror ikke at det er bra for meg å bare hoppe rett inn i det og prøve å takle det. Jeg er redd for at jeg da bare skal bli enda reddere.''

Er ikke dette en variant av at du hevder at det er rasjonelt å være redd for angsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ubehaget som er mest skremmende, men offentlig, som ved en heis, kommer stigmatiseringa fra de som ser du får et anfall i tillegg. Vil jeg tro.

På en flyplass, som problemstillinga er her, vil jeg tro et anfall i sikkerhetskontrollen fort kan medføre null reise i tillegg.

Når det er sagt så står det vel ingenting om angst i hovedinnlegget, men problemer forbundet med nakenhet.

For øvrig håpløse, om enn ærlige, svar nedover her. Hva var faren for at jenta over skulle møte på en hel rekke mennesker som "alltid ender opp med full sjekk sikkerhetskontrollen" på et nettsted? Det er tross alt ikke vanlig, men minst 3 stykker i tråden blir "alltid sjekket".

Jeg tror ikke dette beroliget henne ...

''For øvrig håpløse, om enn ærlige, svar nedover her. Hva var faren for at jenta over skulle møte på en hel rekke mennesker som "alltid ender opp med full sjekk sikkerhetskontrollen" på et nettsted? Det er tross alt ikke vanlig, men minst 3 stykker i tråden blir "alltid sjekket".

''

Jeg mener også at det er en voldsom opphopning av slike tilfeller i denne tråden (selv om du vel muligens kom litt ut av tellinga i stad). Har ikke hørt noen i RL fortelle om at de har måttet kle seg nakne; kun sett det i dokusåper på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjort hele tida og jeg tror NHF prøver å få forandring på det, men det er visst internasjonalt.

Hvordan mener NHF sikkerhetskontrollen bør gjennomføres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan mener NHF sikkerhetskontrollen bør gjennomføres?

I et eget rom og ikke foran alle andre passasjerer. Shira sier hun har et papir med seg så hun blir sjekket på eget rom, men min forening sender ikke ut slike papir ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et eget rom og ikke foran alle andre passasjerer. Shira sier hun har et papir med seg så hun blir sjekket på eget rom, men min forening sender ikke ut slike papir ;o)

Men - hvorfor i alle dager blir du ikke kroppsvisitert i eget rom (selv om du ikke har et papir på det) ? De gjør da vel ikke slik med funksjonsfriske,- eller gjør de?

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hvorfor i alle dager blir du ikke kroppsvisitert i eget rom (selv om du ikke har et papir på det) ? De gjør da vel ikke slik med funksjonsfriske,- eller gjør de?

*forvirret*

Jo, det kan du lure på. Men jeg skal spørre neste gang jeg reiser, jeg skal sikkert ut å reise flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

I et eget rom og ikke foran alle andre passasjerer. Shira sier hun har et papir med seg så hun blir sjekket på eget rom, men min forening sender ikke ut slike papir ;o)

Jeg har kort ja, men det er kun en anbefaling, de er ikke pliktige til å etterfølge det som står der, men det gir info om at det er en stor fordel om det gjøres privat. Det gir dog en trygghet, for det forklarer veldig greitt, både på norsk og engelsk.

Jeg har brukt kortet en gang, jeg trodde det var utstyret mitt de ville sjekke, så viste det seg at jeg hadde glemt en lighter i innerlomma. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Neida, jeg er enig med deg i at det er sjelden. De menneskene som svarer her har jo reist mange turer og de sier jo ikke at de har blitt stoppet hver gang. Så selv om det ville vært 50 % av de som svarer her som har blitt undersøkt så vil jo ikke det si at annenhver person blir stoppet ved hver flygning. De kan ha opplevd det kun én gang, men har reist 100 ganger.

Dessuten må du også huske på at Holmes sannsynligvis ser ut som en kombinasjon av The Dude i The Big Lebowski og Unabomberen, mens flyfly, som jeg også ser blir stoppet ofte, i stor grad ligner på en dømt trippelmorder, og det kan være at tollerne derfor vil forsikre seg om at hun ikke har rømt.

(Håper flyfly fortsatt har humor, hvis ikke kommer noen til å ringe Gardermoen og forsikre seg om at jeg får føling med hansken neste gang jeg er dum nok til å skrive at jeg skal ut å fly. ;)).

Mitt tips er i hvert fall at du reiser med noen du er trygg på, og som kjenner til nervene dine. Siden jeg ikke vet noe om deg skal jeg ikke begynne å råde deg til cognac, men det fungerte for meg de første gangene jeg fløy. Jeg hadde også flynerver, men da for noe det er enda mindre sannsynlig at man vil oppleve enn full sjekk - nemlig flysstyrt. Etter noen ganger hvor jeg ikke styrta, forsvant nervene, og nå flyr jeg glatt med 0 i promille, men den fungerte i starten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1291838131' post='4489504]

Jeg har kort ja, men det er kun en anbefaling, de er ikke pliktige til å etterfølge det som står der, men det gir info om at det er en stor fordel om det gjøres privat. Det gir dog en trygghet, for det forklarer veldig greitt, både på norsk og engelsk.

Jeg har brukt kortet en gang, jeg trodde det var utstyret mitt de ville sjekke, så viste det seg at jeg hadde glemt en lighter i innerlomma. ;o)

Hehe, jeg glemmer aldri den tyrkiske fyren som dro ut hele irrigeringsutstyret mitt foran alle de andre passasjerene. Jeg døde da, men nå ler jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjort hele tida og jeg tror NHF prøver å få forandring på det, men det er visst internasjonalt.

Hæ? Mener du at fordi du reiser i rullestol så blir du lettere kroppsvisitert??? I så fall - hvorfor i huleste er det sånn?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Mener du at fordi du reiser i rullestol så blir du lettere kroppsvisitert??? I så fall - hvorfor i huleste er det sånn?????????

Jeg piper vet du så jeg kan ikke gå igjennom den dingsen alle går gjennom som sjekker metall. Men det er jo med klær på og alltid damer, men de er innpåslitne og alle de andre passasjerene glaner og det er ubehagelig. Det er sjelden at jeg bryr meg om at folk glaner, men når det er 200 så føler jeg meg litt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Mener du at fordi du reiser i rullestol så blir du lettere kroppsvisitert??? I så fall - hvorfor i huleste er det sånn?????????

''Hæ? Mener du at fordi du reiser i rullestol så blir du lettere kroppsvisitert??? I så fall - hvorfor i huleste er det sånn?????????''

Godt det ikke bare var meg som lurte - det virker jo helt vilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg piper vet du så jeg kan ikke gå igjennom den dingsen alle går gjennom som sjekker metall. Men det er jo med klær på og alltid damer, men de er innpåslitne og alle de andre passasjerene glaner og det er ubehagelig. Det er sjelden at jeg bryr meg om at folk glaner, men når det er 200 så føler jeg meg litt liten.

Det er også en risiko for at jeg kan pipe pga implantatet mitt (ikke skjedd ennå...) - og jeg har derfor med bevis fra sykehuset på at jeg har CI og at de kan kontakte sykehuset ved spm... Det burde vært en ordning med en eller annen forflytningsgreie rullestolbrukere kunne sette seg over i når de skulle innom alarmen, så kunne vaktene sjekke at det kun var rullestolen som pep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hæ? Mener du at fordi du reiser i rullestol så blir du lettere kroppsvisitert??? I så fall - hvorfor i huleste er det sånn?????????''

Godt det ikke bare var meg som lurte - det virker jo helt vilt?

Ja, herlighet!! Jeg hadde blitt så forbanna over den diskrimineringa at jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få endra på visse regler der :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livredd for dette

Dessuten må du også huske på at Holmes sannsynligvis ser ut som en kombinasjon av The Dude i The Big Lebowski og Unabomberen, mens flyfly, som jeg også ser blir stoppet ofte, i stor grad ligner på en dømt trippelmorder, og det kan være at tollerne derfor vil forsikre seg om at hun ikke har rømt.

(Håper flyfly fortsatt har humor, hvis ikke kommer noen til å ringe Gardermoen og forsikre seg om at jeg får føling med hansken neste gang jeg er dum nok til å skrive at jeg skal ut å fly. ;)).

Mitt tips er i hvert fall at du reiser med noen du er trygg på, og som kjenner til nervene dine. Siden jeg ikke vet noe om deg skal jeg ikke begynne å råde deg til cognac, men det fungerte for meg de første gangene jeg fløy. Jeg hadde også flynerver, men da for noe det er enda mindre sannsynlig at man vil oppleve enn full sjekk - nemlig flysstyrt. Etter noen ganger hvor jeg ikke styrta, forsvant nervene, og nå flyr jeg glatt med 0 i promille, men den fungerte i starten. :)

''Jeg hadde også flynerver, men da for noe det er enda mindre sannsynlig at man vil oppleve enn full sjekk - nemlig flysstyrt.''

Oj, er det noe som skjer sjeldnere enn en full sjekk altså? :-O Da må man vel møte på en flyvertinnevampyr (NHDs påstand) oftere enn en flystyrt tror jeg! ;-)

Fordelen med flyskrekk (uten å bagatellisere en slik skrekk altså) fremfor stripping, er at man kan si det til flypersonellet. Dersom man sier til dem at man er livredd for å bli strippet så kan du jo tenke deg hva som nettopp skjer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en risiko for at jeg kan pipe pga implantatet mitt (ikke skjedd ennå...) - og jeg har derfor med bevis fra sykehuset på at jeg har CI og at de kan kontakte sykehuset ved spm... Det burde vært en ordning med en eller annen forflytningsgreie rullestolbrukere kunne sette seg over i når de skulle innom alarmen, så kunne vaktene sjekke at det kun var rullestolen som pep?

Til og med stolen de har på flyplassen piper. Men de har jeg aldri prøvd. Plastikk piper ikke, så enkelt er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Til og med stolen de har på flyplassen piper. Men de har jeg aldri prøvd. Plastikk piper ikke, så enkelt er det

Deres stoler piper ja, så sjekker de den med en sånn dings som de så putter inn i ei maskin.

Nå kom jeg på det at jeg fikk beskjed om å fjerne meg fra utlånstolen av personell på flyplassen, h*n skulle rydde den på plass. He he, var en grunn til at jeg satt i den da. Nå hisset mamma seg opp da på mine vegne, så jeg regner med at neste gang spør de om den som sitter der trenger stolen. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...