Gå til innhold

Redd for kroppsvisitering ved flyreise


Gjest livredd for dette

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Hehe, jeg glemmer aldri den tyrkiske fyren som dro ut hele irrigeringsutstyret mitt foran alle de andre passasjerene. Jeg døde da, men nå ler jeg :o)

Jeg stresset også litt i begynnelsen når de dro opp utstyr, nå bare flirer jeg. Skjønner dem da, det er ikke lett å vite hva det er for noe.

Store flyplasser er sjelden problem egentlig, men den lille her jeg bor, her stoppes jeg 9 av 10 ganger, ikke visitering eller noe, men sjekk av veska pga at den er full i stæsj. Alltid hyggelige folk, så det går helt fint. :o) Eneste jeg har påpekt at de kan godt være litt diskret og det synes jeg at de stort sett er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    23

  • nitty-gritty

    22

  • frosken

    13

  • ShitDiddelyDo

    11

ShitDiddelyDo

''Jeg hadde også flynerver, men da for noe det er enda mindre sannsynlig at man vil oppleve enn full sjekk - nemlig flysstyrt.''

Oj, er det noe som skjer sjeldnere enn en full sjekk altså? :-O Da må man vel møte på en flyvertinnevampyr (NHDs påstand) oftere enn en flystyrt tror jeg! ;-)

Fordelen med flyskrekk (uten å bagatellisere en slik skrekk altså) fremfor stripping, er at man kan si det til flypersonellet. Dersom man sier til dem at man er livredd for å bli strippet så kan du jo tenke deg hva som nettopp skjer ;-)

Jeg så en kommentar i VG her forleden. Det var en journalist som hadde blitt oppringt av en kompis der han sto på en flyplass en tidlig morgen, ganske dritings lenge før lunsj, og trengte noen trøstens ord før flyturen. Journalisten visste ikke om hans flyskrekk, men nå hadde han visst drukket seg til mot fordi han måtte fly. Han fikk der et innblikk i noe han ikke forsto, og syntes oppriktig synd på fyren - og derfor forsøkte han å gi flyskrekken et ansikt ved å skrive denne kommentaren.

Det er jo en tåpelig ting å frykte, sånn statistisk, men det er mange som sliter med det, og det er nok ikke greit for dem som virkelig er rammet. Jeg var redd for å ramle ned, men jeg hadde ikke denne redselen mange andre har i forhold til å fly, en redsel som sikkert kan sammenlignes med den du har, og sånn sett er det litt vanskelig å forstå.

Når det gjelder vampyrflyvertinna til NHD har jeg aldri fryktet henne - før nå. Takk for den, lizz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livredd for dette

''Sånn som jeg har forstått eksponeringsterapi skal man ikke hoppe rett ut i det (holde en stor hårete edderkopp første dag i terapi for edderkoppfobi), men heller ta det mer gradvis.''

Men hvordan vil du få til eksponeringsterapi i forhold til kroppsvisitering på flyplass? I forhold til å få gjennomført en GU kan du få til en mer gradvis eksponering, men du vil jo aldri kunne få full kontroll over hva som skjer når du går gjennom toll eller sikkerhetskontroll på en flyplass.

''Jeg tror ikke at det er bra for meg å bare hoppe rett inn i det og prøve å takle det. Jeg er redd for at jeg da bare skal bli enda reddere.''

Er ikke dette en variant av at du hevder at det er rasjonelt å være redd for angsten?

Jeg vet at jeg ikke vil kunne eksponere meg gradvis til det med flyplassen, men som sjøstjerna og jeg ble enige om, så vil kanskje skrekken bli litt mindre dersom jeg hadde fått et mer normalt forhold til nakenhet. Dersom jeg hadde klart å gjennomføre en GU så hadde jo ikke stripping vært så mye verre enn det liksom...

''Er ikke dette en variant av at du hevder at det er rasjonelt å være redd for angsten?''

Nei. Jeg tenker at dette er å sørge for at tilvenningen går bra. Det er bra å ta små skritt enn å ta et stort et og falle ned. Dette er ikke en unngåelse av frykten, men heller en gradvis tilnærming. Det tenker jeg er mer konstruktivt og fremtidstenkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1291841819' post='4489553]

Deres stoler piper ja, så sjekker de den med en sånn dings som de så putter inn i ei maskin.

Nå kom jeg på det at jeg fikk beskjed om å fjerne meg fra utlånstolen av personell på flyplassen, h*n skulle rydde den på plass. He he, var en grunn til at jeg satt i den da. Nå hisset mamma seg opp da på mine vegne, så jeg regner med at neste gang spør de om den som sitter der trenger stolen. ;o)

De spør da alltid om jeg kan reise meg opp å stå, men hva de gjør hvis man svarer ja til det vet jeg ikke, siden jeg ikke kan stå. Og så må jeg ta av meg på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1291841957' post='4489555]

Jeg stresset også litt i begynnelsen når de dro opp utstyr, nå bare flirer jeg. Skjønner dem da, det er ikke lett å vite hva det er for noe.

Store flyplasser er sjelden problem egentlig, men den lille her jeg bor, her stoppes jeg 9 av 10 ganger, ikke visitering eller noe, men sjekk av veska pga at den er full i stæsj. Alltid hyggelige folk, så det går helt fint. :o) Eneste jeg har påpekt at de kan godt være litt diskret og det synes jeg at de stort sett er.

Litt diskresjon hadde gjort seg. Jeg tror ikke du ville opplevd amerikanske sikkerhetsvakter, der kunne jeg fortelle endel morsomt, men det passer ikke på dol ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten må du også huske på at Holmes sannsynligvis ser ut som en kombinasjon av The Dude i The Big Lebowski og Unabomberen, mens flyfly, som jeg også ser blir stoppet ofte, i stor grad ligner på en dømt trippelmorder, og det kan være at tollerne derfor vil forsikre seg om at hun ikke har rømt.

(Håper flyfly fortsatt har humor, hvis ikke kommer noen til å ringe Gardermoen og forsikre seg om at jeg får føling med hansken neste gang jeg er dum nok til å skrive at jeg skal ut å fly. ;)).

Mitt tips er i hvert fall at du reiser med noen du er trygg på, og som kjenner til nervene dine. Siden jeg ikke vet noe om deg skal jeg ikke begynne å råde deg til cognac, men det fungerte for meg de første gangene jeg fløy. Jeg hadde også flynerver, men da for noe det er enda mindre sannsynlig at man vil oppleve enn full sjekk - nemlig flysstyrt. Etter noen ganger hvor jeg ikke styrta, forsvant nervene, og nå flyr jeg glatt med 0 i promille, men den fungerte i starten. :)

''Dessuten må du også huske på at Holmes sannsynligvis ser ut som en kombinasjon av The Dude i The Big Lebowski og Unabomberen, mens flyfly, som jeg også ser blir stoppet ofte, i stor grad ligner på en dømt trippelmorder, og det kan være at tollerne derfor vil forsikre seg om at hun ikke har rømt. ''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har reist masse, jeg har sikkert reist til utlandet hvert år i 40 år og har bare blitt strippet to ganger.

Det er faktisk verre slik de kroppsvisiterer meg nå, foran alle andre passasjerer og stikker hånda ned i trusa mi mens alle ser på. Det føles skikkelig respektløst.

Herregud. Kan du ikke insistere på å bli tatt med til dette rommet de har? De kan da ikke la deg gå gjennom dette hver eneste gang.

Hysteriet på flyplassen har tatt helt overhånd, og Bin Laden ler nok godt av terroren folk må gjennom daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt diskresjon hadde gjort seg. Jeg tror ikke du ville opplevd amerikanske sikkerhetsvakter, der kunne jeg fortelle endel morsomt, men det passer ikke på dol ;o)

''Litt diskresjon hadde gjort seg.''

Jeg var i et muslimsk land nylig, og ved avreise måtte ALLE kvinner gå inn på et eget rom ved sikkerhetskontrollen, selv om alt som skjedde der inne var en ekstrem overflatisk berøring med hendene utenpå klærne. Vi skulle tydeligvis bli skånet for at menn kunne se at klærne ble såvidt klemt inntil kroppens former...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke vil kunne eksponere meg gradvis til det med flyplassen, men som sjøstjerna og jeg ble enige om, så vil kanskje skrekken bli litt mindre dersom jeg hadde fått et mer normalt forhold til nakenhet. Dersom jeg hadde klart å gjennomføre en GU så hadde jo ikke stripping vært så mye verre enn det liksom...

''Er ikke dette en variant av at du hevder at det er rasjonelt å være redd for angsten?''

Nei. Jeg tenker at dette er å sørge for at tilvenningen går bra. Det er bra å ta små skritt enn å ta et stort et og falle ned. Dette er ikke en unngåelse av frykten, men heller en gradvis tilnærming. Det tenker jeg er mer konstruktivt og fremtidstenkende.

''Jeg vet at jeg ikke vil kunne eksponere meg gradvis til det med flyplassen,''

Det er vanskelig å kunne se for seg gradvis eksponering av kroppsvisitering, ja, men det skulle vel være mulig med en gradvis tilvenning av å møte opp på flyplasser og gå gjennom sikkerhetskontroll _uten_ kroppsvisitering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med stolen de har på flyplassen piper. Men de har jeg aldri prøvd. Plastikk piper ikke, så enkelt er det

Plastsete man kan forflytte seg til gjennom selve kontrollen??

Må da være mulig å få til?? Mne bevis for at du må ha rullestol da? Har du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livredd for dette

Jeg så en kommentar i VG her forleden. Det var en journalist som hadde blitt oppringt av en kompis der han sto på en flyplass en tidlig morgen, ganske dritings lenge før lunsj, og trengte noen trøstens ord før flyturen. Journalisten visste ikke om hans flyskrekk, men nå hadde han visst drukket seg til mot fordi han måtte fly. Han fikk der et innblikk i noe han ikke forsto, og syntes oppriktig synd på fyren - og derfor forsøkte han å gi flyskrekken et ansikt ved å skrive denne kommentaren.

Det er jo en tåpelig ting å frykte, sånn statistisk, men det er mange som sliter med det, og det er nok ikke greit for dem som virkelig er rammet. Jeg var redd for å ramle ned, men jeg hadde ikke denne redselen mange andre har i forhold til å fly, en redsel som sikkert kan sammenlignes med den du har, og sånn sett er det litt vanskelig å forstå.

Når det gjelder vampyrflyvertinna til NHD har jeg aldri fryktet henne - før nå. Takk for den, lizz!

Ja, det med flyskrekk er jo veldig vanlig. Jeg lurer på om jeg hadde fått beskjed om å skjerpe meg om jeg hadde hatt flyskrekk? Og som du sier er jo flystyrt enda sjeldnere.

''Når det gjelder vampyrflyvertinna til NHD har jeg aldri fryktet henne - før nå.''

Nei, jeg var heller ikke redd for vampyrflyvertinner før NHD nevnte det. Og når man tenker på hvor mange i denne tråden som har opplevd stripping så kan du tenke deg hvor mange vampyrflyvertinner det finnes! Og jeg som trodde at NHD ikke trodde på slike ting. Men det er nok slikt psykiatere må finne på for å skape mer psykisk sykdom her i landet ;) Det er mye arbeidsledighet i USA og Europa nå så jeg skjønner at psykiaterne vil sikre jobbene sine! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, det med flyskrekk er jo veldig vanlig. Jeg lurer på om jeg hadde fått beskjed om å skjerpe meg om jeg hadde hatt flyskrekk? Og som du sier er jo flystyrt enda sjeldnere.

''Når det gjelder vampyrflyvertinna til NHD har jeg aldri fryktet henne - før nå.''

Nei, jeg var heller ikke redd for vampyrflyvertinner før NHD nevnte det. Og når man tenker på hvor mange i denne tråden som har opplevd stripping så kan du tenke deg hvor mange vampyrflyvertinner det finnes! Og jeg som trodde at NHD ikke trodde på slike ting. Men det er nok slikt psykiatere må finne på for å skape mer psykisk sykdom her i landet ;) Det er mye arbeidsledighet i USA og Europa nå så jeg skjønner at psykiaterne vil sikre jobbene sine! ;)

Jeg tror du hadde fått statistikken i fleisen hvis du var bekymret for å styrte også, ja. ;)

Fordelen med flyskrekk er at det er så vanlig at man trygt kan si det til alle. Din frykt er en del hakk mer privat, og jeg antar det ikke er noe du nevner i hytt og vær. Det er nok også litt enklere å få hjelp for flyskrekk, siden det er så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livredd for dette

''Litt diskresjon hadde gjort seg.''

Jeg var i et muslimsk land nylig, og ved avreise måtte ALLE kvinner gå inn på et eget rom ved sikkerhetskontrollen, selv om alt som skjedde der inne var en ekstrem overflatisk berøring med hendene utenpå klærne. Vi skulle tydeligvis bli skånet for at menn kunne se at klærne ble såvidt klemt inntil kroppens former...

Jeg ser at på den serien som går på TvN så får de som skal bli kroppsvisitert (selv utenpå klærne) tilbud om å gjøre det inne på et eget rom. Vil tro at dette kommer av at det er litt ydmykende å bli befølt, sånn i forhold til andre passasjerer. Og de får også et ark som de skal lese, om hva som skal foregå og at de har rett til å nekte, før de bestemmer seg for om de vil gjøre det. Dersom de nekter kan de tilkalle en dommer eller noe, som vil vurdere om det er helt nødvendig. De får også tilbud om advokat.

Dette synes jeg er litt mer respektfullt enn slik de gjør med Dorthe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

De spør da alltid om jeg kan reise meg opp å stå, men hva de gjør hvis man svarer ja til det vet jeg ikke, siden jeg ikke kan stå. Og så må jeg ta av meg på beina.

Jeg sier jo ja, da går jeg igjennom, er jeg veldig skral så holder en av dem meg i armen, så tar de stolen igjennom rett etterpå, slik at jeg fort får sette meg ned.

Må forresten skryte av personalet på Gardemoen, pga ombygging fikk jeg problem, da kom det en og fulgte oss hele veien.

Har du spurt dem om de ikke har bedre rutiner? Det er jo flere som ikke kan reise seg opp av stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at på den serien som går på TvN så får de som skal bli kroppsvisitert (selv utenpå klærne) tilbud om å gjøre det inne på et eget rom. Vil tro at dette kommer av at det er litt ydmykende å bli befølt, sånn i forhold til andre passasjerer. Og de får også et ark som de skal lese, om hva som skal foregå og at de har rett til å nekte, før de bestemmer seg for om de vil gjøre det. Dersom de nekter kan de tilkalle en dommer eller noe, som vil vurdere om det er helt nødvendig. De får også tilbud om advokat.

Dette synes jeg er litt mer respektfullt enn slik de gjør med Dorthe!

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livredd for dette

Jeg tror du hadde fått statistikken i fleisen hvis du var bekymret for å styrte også, ja. ;)

Fordelen med flyskrekk er at det er så vanlig at man trygt kan si det til alle. Din frykt er en del hakk mer privat, og jeg antar det ikke er noe du nevner i hytt og vær. Det er nok også litt enklere å få hjelp for flyskrekk, siden det er så vanlig.

Ja, det er nettopp det jeg mener. At hvis man har en skrekk som er så vanlig så vet gjerne psykiatere og andre hvordan man kan gå fram. Da vet de bedre enn å si at man bare skal skjerpe seg.

Og ja... Det hadde vært bedre med en litt mindre privat redsel... Og en som jeg kunne sagt fra om uten at de hadde blitt superskeptiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Litt diskresjon hadde gjort seg. Jeg tror ikke du ville opplevd amerikanske sikkerhetsvakter, der kunne jeg fortelle endel morsomt, men det passer ikke på dol ;o)

Der er det vel kanskje mer på hugget ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med flyskrekk er jo veldig vanlig. Jeg lurer på om jeg hadde fått beskjed om å skjerpe meg om jeg hadde hatt flyskrekk? Og som du sier er jo flystyrt enda sjeldnere.

''Når det gjelder vampyrflyvertinna til NHD har jeg aldri fryktet henne - før nå.''

Nei, jeg var heller ikke redd for vampyrflyvertinner før NHD nevnte det. Og når man tenker på hvor mange i denne tråden som har opplevd stripping så kan du tenke deg hvor mange vampyrflyvertinner det finnes! Og jeg som trodde at NHD ikke trodde på slike ting. Men det er nok slikt psykiatere må finne på for å skape mer psykisk sykdom her i landet ;) Det er mye arbeidsledighet i USA og Europa nå så jeg skjønner at psykiaterne vil sikre jobbene sine! ;)

''Nei, jeg var heller ikke redd for vampyrflyvertinner før NHD nevnte det.''

Visste du at googling av vampire stewardess gir hele 363 00 treff? ;-) (Men setter jeg det med " på hver side, blir det bare 82 *S*)

Løp hvis du ser noen med en slik cap:

http://rlv.zcache.com/flight_attendant_vampire_by_night_hat-p148235415843678419tdto_152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastsete man kan forflytte seg til gjennom selve kontrollen??

Må da være mulig å få til?? Mne bevis for at du må ha rullestol da? Har du ikke det?

Nei, jeg har ikke det. Jeg har epikriser fra sykehuset altså men jeg tar jo ikke med meg det, men jeg har papirer på medisinene mine og på medisinsk utstyr, og da er jo stolen regnet med, den er regnet som utstyr den.

Nå har jeg jo akkurat oppdaget at jeg ikke får reise med Norwegian alene, her er det visst best å sjekke hvilke flyselskap man skal reise med. SAS er greit, men de har ofte mye dyrere billetter. Og jeg har sendt inn klage på at de ikke hadde stol på flyet så jeg kunne bruke toalettet, men ikke fått noe svar av Avinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...