Gå til innhold

Holder på å gå på veggen, årsak?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eller akutt colaslutt?

''Eller akutt colaslutt?''

Det er nok en medvirkende årsak om ikke annet :-)

Å slutte med ting man er avhengig av er strevsomt og utfordrende, uansett hva avhengigheten består i. Prøv å avlede trangen / abstinensen med andre aktiviteter som du liker, samt fokus på helsegevinst og en bedre hverdag på sikt.

Det går over, sjøl om det ikke føles slik der og da. Sjøl slutta jeg å røyke for få uker siden - sliter litt fortsatt, men det blir lettere og lettere.

Lykke til med colakutt og studiene :-)

Å slutte med ting man er avhengig av er strevsomt og utfordrende, uansett hva avhengigheten består i. Prøv å avlede trangen / abstinensen med andre aktiviteter som du liker, samt fokus på helsegevinst og en bedre hverdag på sikt.

Det går over, sjøl om det ikke føles slik der og da. Sjøl slutta jeg å røyke for få uker siden - sliter litt fortsatt, men det blir lettere og lettere.

Takk, takk. :-)

Gjest lurer jeg på

Det er uansett ikke måten å trappe ned på. Du bør gå ned til 15 mg og stå der en stund. Bruke minst tre måneder på nedtrappingen. Men hvorfor trappe ned i det hele tatt? Synes ikke du har fremstått som om det er det rette i det siste. Er det i samråd med lege?

Annonse

Det er uansett ikke måten å trappe ned på. Du bør gå ned til 15 mg og stå der en stund. Bruke minst tre måneder på nedtrappingen. Men hvorfor trappe ned i det hele tatt? Synes ikke du har fremstått som om det er det rette i det siste. Er det i samråd med lege?

Det er psykiateren som har sagt jeg skal dette, ja... ifølge han er det uproblematisk å gå fra 20 til 10 (men ikke fra 10 til 0).

Colaslutt ja... det ble det raskt slutt på...

Colaslutt ja... det ble det raskt slutt på...

''Colaslutt ja... det ble det raskt slutt på...''

La du merke til at jeg skreiv "Colakutt" og ikke "Colaslutt"?

Noen klarer å slutte tvert med en avhengighet - sikkert etter mye oppbygging av motivasjon - andre klarer det ved å trappe ned gradvis. Jeg hører dessverre til sistnevnte gruppe - brukte lang tid og gjorde meg dessuten avhengig av anerkjennelse for å klare røykekutten og til slutt røykeslutten..

På jobb knaska jeg gulrøtter i røykepauser med "røykekollegene" mine, strategien var at jeg måtte klare å være med ut i slike pauser uten å ta en røyk (men snuste inn litt passiv røyk, da :-/ ).

Den verste tida for meg er kveldene når vi er aleine, barna har forlengst slutta å kommentere på hvor flink jeg er :-(. Og det er begrensa hvor mange gulrøtter jeg kan spise uten å bli oransje eller det som verre er, altså leverproblemer o.l.

Det var en digresjon, men prøv å erstatte Cola med noe annet i første omgang. Skjønner at du ikke liker lett-varianter, men du kommer sakte, men sikkert til å venne deg til dem. (Og hvor godt er ei gulrot ift en røyk, liksom)?

Det viktigste er å ta en "sprekk" for det det er; det betyr ikke at du har feila for evig og alltid! Meiner ikke at det skal bli ei sovepute, men ta det som en lærdom og motivasjon på veien videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...