Gå til innhold

Sunn lunsj?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''Men man tror det kanskje ikke før man prøver det selv - det er kun kort tilvenning så savner man overhodet ikke den brødskiva. Speideræresord!''

Morsan?! Er du også lav-karber!?

...men ingen fanatiker;-)

Derfor skrev jeg karbo-reduksjon og ikke lavkarbo. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe slike sticks og tisse på dem for å teste om karboinntaket er lavt nok. Eller kreve spesialmat når jeg er gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • mariaflyfly

    10

  • Dorthe

    9

  • nitty-gritty

    9

...men ingen fanatiker;-)

Derfor skrev jeg karbo-reduksjon og ikke lavkarbo. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe slike sticks og tisse på dem for å teste om karboinntaket er lavt nok. Eller kreve spesialmat når jeg er gjest.

Enig :)

Men jeg har stor forståelse for at noen må gå til slike skritt for å gå ned i vekt eller bli friske/symptomfrie fra diverse sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men ingen fanatiker;-)

Derfor skrev jeg karbo-reduksjon og ikke lavkarbo. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe slike sticks og tisse på dem for å teste om karboinntaket er lavt nok. Eller kreve spesialmat når jeg er gjest.

Da gjør du som meg høres det ut som. :o) Jeg har også redusert kraftig på raske karbohydrater, men er ikke fanatisk og er slettes ikke i ketose. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Så teit å si. Hun merker vel best det selv.

Selv er jeg forferdelig glad i brød og ville merket det veldig godt om noen tok fra meg en brødskive.

Men de første dagene savner hjernen det. Etter noen dager er det helt normalt uten.Jeg savner mer brødskiver med pålegg enn brød til salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

Men de første dagene savner hjernen det. Etter noen dager er det helt normalt uten.Jeg savner mer brødskiver med pålegg enn brød til salat.

Jeg prøvde _lenge_ å ikke spise brød. Det er forsåvidt ikke noe problem, når jeg har bestemt meg for noe, så gjør jeg det. Men jeg savnet hele tiden brødet. Selv ettter et flere mnd.

etterhvert fant jeg da ut at det var uaktuelt å fortsette slik, så nå spiser jeg brød igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

...men ingen fanatiker;-)

Derfor skrev jeg karbo-reduksjon og ikke lavkarbo. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe slike sticks og tisse på dem for å teste om karboinntaket er lavt nok. Eller kreve spesialmat når jeg er gjest.

Tror karbo-reduksjon er de "vanlige" kostrådene, som "alltid" har florert: nemlig unngå raske karbohydrater.

Hvitt brød, eller halvgrovt brød tilhører denne kategorien.

Grovt brød, bakt på kun ulike varianter av sammalt mel er ikke akkurat "raske-karbohydrater".

Forøvrig så tenker jeg at før var egg usunt, nå er brød usunt. Får bare forte oss å spise kylling mens det er sunt... (skjønt- jeg leste en plass at kylling ikke var sunt pga for høyt nivå omega-6....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror karbo-reduksjon er de "vanlige" kostrådene, som "alltid" har florert: nemlig unngå raske karbohydrater.

Hvitt brød, eller halvgrovt brød tilhører denne kategorien.

Grovt brød, bakt på kun ulike varianter av sammalt mel er ikke akkurat "raske-karbohydrater".

Forøvrig så tenker jeg at før var egg usunt, nå er brød usunt. Får bare forte oss å spise kylling mens det er sunt... (skjønt- jeg leste en plass at kylling ikke var sunt pga for høyt nivå omega-6....)

''Forøvrig så tenker jeg at før var egg usunt, ''

Men før det igjen var det sunt, så dette går i bølger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Forøvrig så tenker jeg at før var egg usunt, ''

Men før det igjen var det sunt, så dette går i bølger :-)

Nettopp. :-)

Det er poenget. Nå er det brødet som er "usunt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spiser både brød og bønner, så må du holde et øye med kaloriene om du vil gå ned i vekt.

I tillegg (uansett hva du spiser) så må du trene. Trener du nå?

Lunsjen er i alle tilfeller sunn! :)

Om jeg trener?

Vel....jeg har gått noen raske turer de siste par ukene. Og så vidt litt styrketrening en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.

Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.

I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)

''Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.''

Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)''

Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?

Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen din høres bra ut, men jeg tror _kanskje_ det ville vært en fordel å droppe fetaost og pesto?

Brød ville jeg kutta ut.... lag deg f. eks en frokostblanding av havregryn, solsikkefrø, litt nøtter og tørka frukt. Melk på toppen. Evt smoothie av frosne bær, havregryn, yoghurt naturell og appelsinjuice.

Jeg ville også sørga for å få i meg et mellommåltid mellom lunsj og middag for å sikre stabilt blodsukker (opprettholder forbrenningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.''

Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)''

Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?

Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((

''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''

Jammen Lillemus har et prosjekt med lavkarbo gående. Du kan ikke både spise brød og kjøre på med fett samtidig. Da legger du på deg.

''Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''

Den er ikke kalorifattig. Wake up and smell the coffee. ;)

I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)

''Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?''

Det er ikke noe galt i det. Men det er kalorier i melk, og det er unødvendige kalorier dersom du vil ned i vekt.

''Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((''

Tror du først og fremst bør satse på å tenke utholdenhetstrening. Det er vel dette som brenner mest kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

''Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.''

Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)''

Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?

Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((

Du må nesten bestemme deg for om du skal kjøre lavkarbo, lavkalori eller en blanding av det. Velger du lavkarbo dropper du brød,juice og helst melk, kjører på med masse ost,og gjerne oljedressing. Velger du lavkalori kan du sikkert ta et glass melk, men det er mye sukker i melk. Da kan du ta den grove brødskiva,men må kutte ut osten og oljedressinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''

Jammen Lillemus har et prosjekt med lavkarbo gående. Du kan ikke både spise brød og kjøre på med fett samtidig. Da legger du på deg.

''Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''

Den er ikke kalorifattig. Wake up and smell the coffee. ;)

I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)

''Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?''

Det er ikke noe galt i det. Men det er kalorier i melk, og det er unødvendige kalorier dersom du vil ned i vekt.

''Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((''

Tror du først og fremst bør satse på å tenke utholdenhetstrening. Det er vel dette som brenner mest kalorier.

''Tror du først og fremst bør satse på å tenke utholdenhetstrening. Det er vel dette som brenner mest kalorier.''

Det avhenger av muskelmassen. Om man har ganske ok muskler, så er det selvfølgelig lite å hente (men da må man til gjengjeld opprettholde). Om man bygger mer muskler, så vil man få bedre forbrenning, så det er vel verdt tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen din høres bra ut, men jeg tror _kanskje_ det ville vært en fordel å droppe fetaost og pesto?

Brød ville jeg kutta ut.... lag deg f. eks en frokostblanding av havregryn, solsikkefrø, litt nøtter og tørka frukt. Melk på toppen. Evt smoothie av frosne bær, havregryn, yoghurt naturell og appelsinjuice.

Jeg ville også sørga for å få i meg et mellommåltid mellom lunsj og middag for å sikre stabilt blodsukker (opprettholder forbrenningen).

Jeg kan nok kutte pestoen, men fetaosten har jeg lyst til å beholde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''

Jammen Lillemus har et prosjekt med lavkarbo gående. Du kan ikke både spise brød og kjøre på med fett samtidig. Da legger du på deg.

''Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''

Den er ikke kalorifattig. Wake up and smell the coffee. ;)

I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)

''Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?''

Det er ikke noe galt i det. Men det er kalorier i melk, og det er unødvendige kalorier dersom du vil ned i vekt.

''Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((''

Tror du først og fremst bør satse på å tenke utholdenhetstrening. Det er vel dette som brenner mest kalorier.

Klar tale!

Jepp - skal ut og gå en lang rask tur i morgen!!!!

...og droppe dressing på salaten til uka :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bestemme deg for om du skal kjøre lavkarbo, lavkalori eller en blanding av det. Velger du lavkarbo dropper du brød,juice og helst melk, kjører på med masse ost,og gjerne oljedressing. Velger du lavkalori kan du sikkert ta et glass melk, men det er mye sukker i melk. Da kan du ta den grove brødskiva,men må kutte ut osten og oljedressinga.

OK. Oppfattet. Fint med klar tale og ikke ull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok kutte pestoen, men fetaosten har jeg lyst til å beholde...

Da beholder du fetaosten:) Fedon Lindberg er sikkert enig i at det er ok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok kutte pestoen, men fetaosten har jeg lyst til å beholde...

Jeg har også lyst til å spise sjokolade, men da går jeg jo ikke akkurat ned i vekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...