Gå til innhold

Sunn lunsj?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''Går det greit med røykeslutten forresten?''

Så hyggelig at du husker det, takk for omtanken :-)

OK, jeg skal være ærlig siden du spør: Denne uka har jeg hatt to sprekker. Det er et studium i psykologi verdig å forstå mekanismene bak det...

Den første sigaretten var et resultat av en _utsøkt_ middag hos ei venninne (jeg overforspiste meg som min yngste sier). Vi endte opp med å løpe rundt hushjørnet for å smugrøyke mens barna så TV - patetisk!

Et par dager etter hadde jeg min mest hjerteskjærende sak noensinne på jobb. Jeg gikk bokstavelig talt rundt og skalv i et par timer etterpå, og virra nok rundt som ei hodeløs høne, inntil sjefen min tok meg i armen og sa: "Angustia, nå går vi ut og tar en røyk!".

Skylder ikke på mine kjære medsammensvorne - ansvaret er kun mitt - men takk for at du minte meg på det, prust:-)

Jeg forstår godt at det kan oppstå sprekker - og den første av de to du fortalte om er vel sånne som en må jobbe hardt med å unngå :-) - vittig at dere snek dere bak huset under barne-tv ;-)

Den andre er vel sånn som kan hende når noe fælt skjer en sjelden gang - men som en bare må akseptere at der og da trengte du den røyken, og ferdig med det.

Du er flink! Lykke til videre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • mariaflyfly

    10

  • Dorthe

    9

  • nitty-gritty

    9

''Noen trives best med en del sene karbohydrater, andre trives best med tilnærmet null. Noen synes det er lett å telle kalorier (men hvor lenge skal du gjøre det?) og andre synes det er uutholdelig.''

*Nikker* Jeg trives best på 30-70 g karbohydarter i døgnet har jeg funnet ut. Dagens frokost besto f.eks. av 2 stekte egg med et godt lag jarlsbergost, 2 steke grillpølser og en haug agurk og paprika. :o) Nam! Og det holder meg mett i timesvis.

Stekt egg,TO stekte grillpølser og ost til frokost??? Buerk, kjenner jeg blir kvalm av bare tanken :-(

Men nå er grillpølser noe av det jeg liker minst å spise da - unntatt på bål om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg skjønner er du ikke mye overvektig. 4 kg?

Du spiser en fantastisk sunn lunsj, med ordentlig mat. Pesto er vel supersunt?

Hjernen består av fett.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4014289.ece

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7491548

Jeg synes du skal lytte til Fedon. Han kommer med svært gode råd. Merk at kostholdsrådene til Norge følger Fedon, bare år etterpå. Og husk at man har aldri vært fetere enn etter at man trodde det var fett man skulle kutte. Men det er kanskje de raske karbohydratene.

Det er stor forskjell på lavkarbo, og å kutte den mest bearbeida maten.

Synes også du bør se den debatten som gikk på NRK i går, som flere her viser til. Du finner den sikkert på netttv.

Nyt livet. Lev - og lev aktivt :) De sier jo at aktivitet er det viktigste ikke noen kilo for mye. De har jo også funnet ut at det er ikke de tynneste som lever lengst. Men kutt ikke olje og pesto på salaten om du ikke merker at du går opp i vekt. Nyyyt. Dessuten blir man ofte litt lei av noen ting som feta og pesto slik at det blir i peridoer.

Kanskje går du nå ikke ned for at du har trivselsvekt, og kanskje heller bør holde den?

Drit i noen få kilo. Lev livet jente.

Takk for innspill.

Jeg har ike noe mål om å bli sylfide, men jeg har lagt på meg ca 5 kilo de siste årene, og de har jeg lyst til å få bort. Trivselsvekta mi ligger altså ca fem kilo under der jeg er nå.

Akkurat nå har jeg ikke batteri på vekta, så jeg driver og måler magen i stedet. Har kun to bukser jeg passer akkurat nå, og nekter å kjøpe nye før jeg har gått ned (og da har jeg jo mange som passer). Synes det er det verste, at jeg ikke passer de buksene jeg pleier å passe :-(

Og så er jeg dårlig trent. Men det er jeg veldig gira på å ordne opp i. Synes det er vanskeligst med kosthodet, da jeg ikke vil spise så veldig spesielt i forhold til ungene.

Prøvde en ekstremkur i fjor i januar, både lavkarbo og lavkalori, og jeg gikk jo ned, men gikk de samme kiloene opp igjen pluss et par til. Ønsker ikke å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har ike noe mål om å bli sylfide, men jeg har lagt på meg ca 5 kilo de siste årene, og de har jeg lyst til å få bort. Trivselsvekta mi ligger altså ca fem kilo under der jeg er nå.

Akkurat nå har jeg ikke batteri på vekta, så jeg driver og måler magen i stedet. Har kun to bukser jeg passer akkurat nå, og nekter å kjøpe nye før jeg har gått ned (og da har jeg jo mange som passer). Synes det er det verste, at jeg ikke passer de buksene jeg pleier å passe :-(

Og så er jeg dårlig trent. Men det er jeg veldig gira på å ordne opp i. Synes det er vanskeligst med kosthodet, da jeg ikke vil spise så veldig spesielt i forhold til ungene.

Prøvde en ekstremkur i fjor i januar, både lavkarbo og lavkalori, og jeg gikk jo ned, men gikk de samme kiloene opp igjen pluss et par til. Ønsker ikke å gjøre det igjen.

''Synes det er vanskeligst med kosthodet, da jeg ikke vil spise så veldig spesielt i forhold til ungene.''

Hver og en må finne den "kuren" som passer seg,og jeg føler jeg har funnet min. Og da spier jeg akkuart det samme som resten av familien, inkl grandiosa og en tur på Mc donald ;0)

Det som er viktig for meg er å spise jevne og små måltider. Ut fra det du skrev om deg selv, syns jeg alt så bra ut, utenom at du hoppet over mellommåltidet mellom lunsj og middag. Kanskje du spiser litt mye til lunsjen? Du kunne feks dele skåla i to og ta halvparten som mellommåltid? Du kan og legge inn et lite lett måltid som kveldsmat.

Jeg går ned 1 kilo i uka av spise som følger:

Frokost: 1 skive eller 2 knekkebrød med litt magert pålegg (Når jeg skal holde meg stabil, kan jeg spise hva som helst på maten, inkl ost, styrer unna dette når jeg skal gå ned) Kanskje ei gulrot og to, vann eller te

Lunsj: Som frokost

Mellommåltid: Som frokost, eller en yoghurt med kornblanding

Middag: Det vi har til middag den dagen, feks kylling, grønnsaker og ris. Tallerken kan deles i tre, der halve er grønnsaker og den halvparten som er igjen deles mellom kjøttet og risen.

Kvelds: Smoothie Jeg bruker spare all frukten til kvelds og tar meg et stort glass smoothie. Er jeg sulten, tar jeg også ei skive. Det hender jeg spiser to skiver til lunsj og står over skiva til kvelds.

Jeg er 35 år, og har inntrykk av at jeg skal slite litt mer når jeg nærmer meg eller runder 40? Men pr nå går jeg ned 1 kilo i uka ved å spise sånn og holder meg greit om jeg følger programmet sånn noenlunde etterpå. Jeg har heller ikke hatt behov for å trene, men det blir jo bare en evnetuell bonus om du får til :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meerrandity

Takk for innspill.

Jeg har ike noe mål om å bli sylfide, men jeg har lagt på meg ca 5 kilo de siste årene, og de har jeg lyst til å få bort. Trivselsvekta mi ligger altså ca fem kilo under der jeg er nå.

Akkurat nå har jeg ikke batteri på vekta, så jeg driver og måler magen i stedet. Har kun to bukser jeg passer akkurat nå, og nekter å kjøpe nye før jeg har gått ned (og da har jeg jo mange som passer). Synes det er det verste, at jeg ikke passer de buksene jeg pleier å passe :-(

Og så er jeg dårlig trent. Men det er jeg veldig gira på å ordne opp i. Synes det er vanskeligst med kosthodet, da jeg ikke vil spise så veldig spesielt i forhold til ungene.

Prøvde en ekstremkur i fjor i januar, både lavkarbo og lavkalori, og jeg gikk jo ned, men gikk de samme kiloene opp igjen pluss et par til. Ønsker ikke å gjøre det igjen.

Kroppen vil alltid kjempe for at du skal tilbake til den høyeste vekten du har vært på. Er det verdt de 5 kiloene, fremfor å passe den vekten du har i dag? Det synes jeg du må spørre deg selv om. De fleste slankekurer ender opp med at man legger på seg mer enn det man gikk ned.

Ellers har jeg litt tro på denne boken. Eller helst DVDen. Leste om en som brukte DVDen til å lytte til, og gikk ned mange kilo. Lærer en til å nyte maten, være veldig bevist/tilstede når man spiser og spise sakte.

ObjectPath=/Shops/nushop/Products/1054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekt egg,TO stekte grillpølser og ost til frokost??? Buerk, kjenner jeg blir kvalm av bare tanken :-(

Men nå er grillpølser noe av det jeg liker minst å spise da - unntatt på bål om vinteren.

*hehe* Tidligere klarte ikke jeg heller engang tanken på salt og varm frokost, da måtte jeg ha brød med syltetøy. Nå digger jeg en slik frokost som jeg hadde i dag - det er bare en vanesak. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trenger faktisk brød ved siden av salater, eller til frokost, bla. jeg, selv om man slanker seg..

Trenger? Hvorfor trenger? Spis heller mer protein og fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i brød, og ønsker heller ikke å skille meg så mye fra resten av familien mht hav jeg spiser (heller hvor mye jeg spiser), så jeg tror jeg går for lavkalori, og ikke lavkarbo.

Prøvde lavkarbo i fjor, gikk ned men opp igjen pluss en del til.

''Jeg er veldig glad i brød, og ønsker heller ikke å skille meg så mye fra resten av familien mht hav jeg spiser (heller hvor mye jeg spiser), så jeg tror jeg går for lavkalori, og ikke lavkarbo.

Prøvde lavkarbo i fjor, gikk ned men opp igjen pluss en del til''

Det viktigste er uansett å ha et kosthold som du kan leve med over lang tid, for å unngå at du går opp igjen. Og da høres det lurt ut for deg å gå for lavkalori framfor lavkarbo. Jeg gikk ned en god del i fjor (10-12 kg) ved å kutte ned på fett (særlig mettet fett), sukker og fint brød o.l. Det er enkelt å håndtere, både i hverdagen og når man er på besøk, reise osv. Og jeg har ikke gått opp igjen (bortsett fra en liten kilo i jula...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare føler at jeg trenger det. hehe. Føler meg ikke mett uten..

Men det er sikkert fordi du ikke blir det, fordi du spiser for lite proteiner og fett :) Prøv å bytt. Øk på med proteiner og fett, kutt brødet og se at du holder deg mett mye lenger enn med brødet :)

Eller bare gjør akkurat som du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hehe* Tidligere klarte ikke jeg heller engang tanken på salt og varm frokost, da måtte jeg ha brød med syltetøy. Nå digger jeg en slik frokost som jeg hadde i dag - det er bare en vanesak. :o)

Hadde en bit omelett til frokost (var igjen fra lørdag, ca 1/6 stekepanne) - omelett med kylling, paprika og purre.

Var voldsomt mektig, og jeg er stappmett fremdeles, 3 timer etter jeg spiste den. Hadde ikke brød til, men ett galss melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vil alltid kjempe for at du skal tilbake til den høyeste vekten du har vært på. Er det verdt de 5 kiloene, fremfor å passe den vekten du har i dag? Det synes jeg du må spørre deg selv om. De fleste slankekurer ender opp med at man legger på seg mer enn det man gikk ned.

Ellers har jeg litt tro på denne boken. Eller helst DVDen. Leste om en som brukte DVDen til å lytte til, og gikk ned mange kilo. Lærer en til å nyte maten, være veldig bevist/tilstede når man spiser og spise sakte.

ObjectPath=/Shops/nushop/Products/1054

''Kroppen vil alltid kjempe for at du skal tilbake til den høyeste vekten du har vært på. Er det verdt de 5 kiloene, fremfor å passe den vekten du har i dag? Det synes jeg du må spørre deg selv om. De fleste slankekurer ender opp med at man legger på seg mer enn det man gikk ned. ''

Ja, jeg trives aboslutt ikke med den vekta jeg har nå. Den er vel på ca 72 kilo. Holdt meg lenge på 67-68, men har gått opp ca 5 kilo det siste året (ned 4 + opp 5). Hadde tidligere som mål å nå 63 kilo, som egentlig var mion trivselsvekt, men jeg har vel innsett at dit kommer jeg aldri for å bli værende :-(

Ønsker helt klart å komme tilbake til ca 67 kilo, helst 65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen vil alltid kjempe for at du skal tilbake til den høyeste vekten du har vært på. Er det verdt de 5 kiloene, fremfor å passe den vekten du har i dag? Det synes jeg du må spørre deg selv om. De fleste slankekurer ender opp med at man legger på seg mer enn det man gikk ned.

Ellers har jeg litt tro på denne boken. Eller helst DVDen. Leste om en som brukte DVDen til å lytte til, og gikk ned mange kilo. Lærer en til å nyte maten, være veldig bevist/tilstede når man spiser og spise sakte.

ObjectPath=/Shops/nushop/Products/1054

Ser at det regnestykket mitt ble helt feil!!!!

Da jeg begynte på den kuren i fjor, veide jeg 68 kilo, og gikk ned til 64 (på to uker). Så gikk jeg i løpet av et par måneder opp igjen de fire kiloene + en til, så jeg lå vel på 69 i sommer, tenker jeg. I tillegg har det kommet på enda 3 kilo i høst og vinter :-((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør øke på med proteiner. Ikke bare av og til kylling og av og til egg. Ha kylling og egg hver gang :)

Det er ikke alltid det er kylling og egg i salatbaren. Men jeg skal ta det når det er der.

Er av og til skinkebiter. Jeg er ikke så glad i det, men får vel kanskje ta det hvis det ikke er egg eller kylling der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det regnestykket mitt ble helt feil!!!!

Da jeg begynte på den kuren i fjor, veide jeg 68 kilo, og gikk ned til 64 (på to uker). Så gikk jeg i løpet av et par måneder opp igjen de fire kiloene + en til, så jeg lå vel på 69 i sommer, tenker jeg. I tillegg har det kommet på enda 3 kilo i høst og vinter :-((((

Men du ser vel at problemet er at du leter etter kurer og ikke kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser vel at problemet er at du leter etter kurer og ikke kosthold?

Nei, ikke enig. Jeg prøvde meg på kur for første gang i mitt liv, i januar i fjor. Har aldri gjort det før.

Tidligere har jeg klart å regulere vekta med å spise litt mindre enn vanlig og tenke litt mer på hva jeg putter i meg, og vips, har jeg gått ned 2-3 kilo.

De siste årene har ikke dette virket.

Jeg ønsker nå å fjerne de ekstra kiloene som er kommet på det siste året - altså gjøre en kraftinnsats, men deretter forbli på et sunt kosthold som holder vekta nede. Er klar over at jeg er på full fart inn i 40 årene, som er litt nifst i forhold til det å holde vekta nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg prøvde _lenge_ å ikke spise brød. Det er forsåvidt ikke noe problem, når jeg har bestemt meg for noe, så gjør jeg det. Men jeg savnet hele tiden brødet. Selv ettter et flere mnd.

etterhvert fant jeg da ut at det var uaktuelt å fortsette slik, så nå spiser jeg brød igjen.

Du kan spise brød på lavkarbo også, finnes flere typer brød du kan bruke da.

Jeg baker brød selv, et proteinbrød, det er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det er kylling og egg i salatbaren. Men jeg skal ta det når det er der.

Er av og til skinkebiter. Jeg er ikke så glad i det, men får vel kanskje ta det hvis det ikke er egg eller kylling der?

Du blir i alle fall mettere om du får i deg endel proteiner. Samtidig som det også er med på å jevne ut blodsukkeret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

Du kan spise brød på lavkarbo også, finnes flere typer brød du kan bruke da.

Jeg baker brød selv, et proteinbrød, det er kjempegodt.

Proteinbrød smaker ikke brød. Proteinbrød smaker fett og proteiner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...