Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Et godt råd til deg: La fagpersoner og jeg sammen få avgjøre hva som er best for mitt barn! Ikke bland deg inn i noe du overhodet ikke har noe greie på!

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du har en slik tone til meg, for det er ikke noe av det jeg har skrevet som ikke er sant. Du vil ikke finne ett fagmenneske som sier at det er greit at barn blir overvektige, selv ikke om de har handicap.

Du aner ikke hva jeg har greie på eller ikke, du vet ikke noe om hva jeg har utdannelse i eller hva jeg har erfaring med.

At det er vanskelig å ha det slik som dere har det skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

Det er bra å høre, for jeg synes at mine har gode holdninger. Hehe, men det er jo jeg som har prøvd å fortelle dem hva som er viktig.

Jeg synes også dette er godt nytt, for det gjelder på alle fronter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke noe annet enn at det er foreldrenes ansvar å passe på barna sine sånn at de holder seg mest mulig friske gjennom en balansert blanding av sunn mat, frisk luft, mosjon og legesjekkker.

Jeg er helt enig i at man ikke skal tillate at barna spiser 5 hamburgere i ett måltid, en hel frossenpizza, osv. Men hvilken unge greier det, da? Jeg som voksen greier ikke det engang!

Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det. Det må tilføyes at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til mer inaktivitet enn hos friske barn.

Så det er det jeg mener; at det finnes så uendelige mange forklaringer på hvorfor barn er overvektige enn at "de spiser for mye junk". Så derfor ble/blir jeg så provosert når noen lettvint slenger ut at "tjukke barn har dårlige foreldre, fordi de lar barnet hive i seg hamburgere i tide og utide og gir dem penger til å gå i kiosken og kjøpe brus og godterier hver dag". Sånn tankementalitet er altfor snever!

Men enig i at de som faktisk tillater barna sine alt dette og driter i deres helse og velferd, er dårlige foreldre!

Hvem klarer å hindre unger og kjøpe godis? Min 14åring hører i hvert fall ikke, skal jeg straffe ham med å ta lommepengene i fram ham.

Men nå har min funnet ut at han får kviser av godis og av melk og så nå vil han ikke ha verken det eller brus. Så han har godt over til det "sunne" alternativet potetgull akkurat som det er bedre. Han er 1, 82 høy og 64,6 kg så fet er han ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Takk for det, blir jo litt lettet når i alle fall noen forstår meg, som er så arrogant, har fordommer og er så uintelligent. :-)

Hehe, ja vi er noen fæle mennesker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Hvem klarer å hindre unger og kjøpe godis? Min 14åring hører i hvert fall ikke, skal jeg straffe ham med å ta lommepengene i fram ham.

Men nå har min funnet ut at han får kviser av godis og av melk og så nå vil han ikke ha verken det eller brus. Så han har godt over til det "sunne" alternativet potetgull akkurat som det er bedre. Han er 1, 82 høy og 64,6 kg så fet er han ikke

Hvor får han penger fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får han penger fra da?

Han må jo ha lommepenger, jeg har jo ikke anledning til å stikke til ham penger hver dag og spørre hva han skal bruke dem til.

Jeg har fått advarsel fra skolen ang å ikke gi lommepenger, de har erfaring med at de som ikke har lommepenger, stjeler det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dark-Angel 82

Han må jo ha lommepenger, jeg har jo ikke anledning til å stikke til ham penger hver dag og spørre hva han skal bruke dem til.

Jeg har fått advarsel fra skolen ang å ikke gi lommepenger, de har erfaring med at de som ikke har lommepenger, stjeler det de trenger.

Stjeler de om de ikke får lommepenger?

Herregud for en gal verden.. Da hadde hvertfall ikke fått lommepenger her.. Tjuvradder. ;)

Trives han forresten der han bor enda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo ha lommepenger, jeg har jo ikke anledning til å stikke til ham penger hver dag og spørre hva han skal bruke dem til.

Jeg har fått advarsel fra skolen ang å ikke gi lommepenger, de har erfaring med at de som ikke har lommepenger, stjeler det de trenger.

"Han må jo ha lommepenger, jeg har jo ikke anledning til å stikke til ham penger hver dag og spørre hva han skal bruke dem til.

Jeg har fått advarsel fra skolen ang å ikke gi lommepenger, de har erfaring med at de som ikke har lommepenger, stjeler det de trenger."

Det er neimen ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre som mor, altså, noen ganger blir det jo bare feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du har en slik tone til meg, for det er ikke noe av det jeg har skrevet som ikke er sant. Du vil ikke finne ett fagmenneske som sier at det er greit at barn blir overvektige, selv ikke om de har handicap.

Du aner ikke hva jeg har greie på eller ikke, du vet ikke noe om hva jeg har utdannelse i eller hva jeg har erfaring med.

At det er vanskelig å ha det slik som dere har det skjønner jeg godt.

''Du aner ikke hva jeg har greie på eller ikke, du vet ikke noe om hva jeg har utdannelse i eller hva jeg har erfaring med.''

Ditto. :-)

Men gidder ikke å forklare mer rundt dette med vår situasjon nå. For det er ingen her på dol som har noe med det. Det viktigste er at barnet mitt har sine oppfølgere og sitt støtteapparat som sammen med meg finner ut av hva som er det beste for barnet mitt.

Hvis du har høyere utdannelse, f.eks. innenfor helsesektoren så burde du vite at psyke og kropp utgjør et samspill i forhold til hverandre, og at man i noen tilfeller må ta mer hensyn til det ene enn til det andre for at det skal være til det beste for hele individet. Mer gidder jeg ikke å si eller forklare om den saken. For jeg skylder deg ikke å fortelle hvilke diagnoser barnet mitt har.

La meg nå være i fred med mine problemer og mine ting og ikke døm før du har satt deg inn i en situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du aner ikke hva jeg har greie på eller ikke, du vet ikke noe om hva jeg har utdannelse i eller hva jeg har erfaring med.''

Ditto. :-)

Men gidder ikke å forklare mer rundt dette med vår situasjon nå. For det er ingen her på dol som har noe med det. Det viktigste er at barnet mitt har sine oppfølgere og sitt støtteapparat som sammen med meg finner ut av hva som er det beste for barnet mitt.

Hvis du har høyere utdannelse, f.eks. innenfor helsesektoren så burde du vite at psyke og kropp utgjør et samspill i forhold til hverandre, og at man i noen tilfeller må ta mer hensyn til det ene enn til det andre for at det skal være til det beste for hele individet. Mer gidder jeg ikke å si eller forklare om den saken. For jeg skylder deg ikke å fortelle hvilke diagnoser barnet mitt har.

La meg nå være i fred med mine problemer og mine ting og ikke døm før du har satt deg inn i en situasjon.

Da tar du da ansvar for barnet ditt sin overvekt i den grad du har mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du aner ikke hva jeg har greie på eller ikke, du vet ikke noe om hva jeg har utdannelse i eller hva jeg har erfaring med.''

Ditto. :-)

Men gidder ikke å forklare mer rundt dette med vår situasjon nå. For det er ingen her på dol som har noe med det. Det viktigste er at barnet mitt har sine oppfølgere og sitt støtteapparat som sammen med meg finner ut av hva som er det beste for barnet mitt.

Hvis du har høyere utdannelse, f.eks. innenfor helsesektoren så burde du vite at psyke og kropp utgjør et samspill i forhold til hverandre, og at man i noen tilfeller må ta mer hensyn til det ene enn til det andre for at det skal være til det beste for hele individet. Mer gidder jeg ikke å si eller forklare om den saken. For jeg skylder deg ikke å fortelle hvilke diagnoser barnet mitt har.

La meg nå være i fred med mine problemer og mine ting og ikke døm før du har satt deg inn i en situasjon.

Du kan ikke forvente at vi som skriver her på DOL skal skjønne hele historien din ut fra ett avsnitt. Det var ditt første avsnitt - som jeg limte inn i mitt andre svar - jeg skrev til deg ut fra. Du blir sint og stygg i munnen fordi du ikke liker svaret.

Selvfølgelig vet ingen her inne hva dere har gjort, gjør og skal gjøre med noe som helst. Vi vet bare hva du skriver.

Lykke til med opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler de om de ikke får lommepenger?

Herregud for en gal verden.. Da hadde hvertfall ikke fått lommepenger her.. Tjuvradder. ;)

Trives han forresten der han bor enda? :)

Han trives så bra, han er blitt en annen unge. Jeg har ikke snakket noe særlig om det her inne da, men du skal huske på det stedet altså. Det er fantastisk. Det er som vi har vunnet i Lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han må jo ha lommepenger, jeg har jo ikke anledning til å stikke til ham penger hver dag og spørre hva han skal bruke dem til.

Jeg har fått advarsel fra skolen ang å ikke gi lommepenger, de har erfaring med at de som ikke har lommepenger, stjeler det de trenger."

Det er neimen ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre som mor, altså, noen ganger blir det jo bare feil uansett.

Nei, så da hørte jeg på ekspertisen og snakket med ham og jeg tror han snuser veldig lite nå. Men begynner han å røyke, så er det slutt med lommepenger, og det vet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dark-Angel 82

Han trives så bra, han er blitt en annen unge. Jeg har ikke snakket noe særlig om det her inne da, men du skal huske på det stedet altså. Det er fantastisk. Det er som vi har vunnet i Lotto.

Så utrolig bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det har ingenting med fordommer å gjøre. Jeg har INGEN VERDENS TING i mot feite eller overvektige mennesker. Men det er deres ansvar å gjøre noe med overvekten. De kan skylde på andre, ha masse forklaringer på hvorfor de har blitt overvektige osv., men det er ingen andre enn dem selv som kan gjøre noe med det.

Man blir ikke tynnere av å mene andre har ansvaret.

Denne diskusjonen er for snever. Du har hengt deg opp i ordet ansvar og fått et halelujakor sammen med deg. Å si til foreldre at de har ansvar for å gjøre noe med noe en ikke vet årsakene til er stigmatiserende. Når det blir sagt at de har ansvar for å gjøre noe med barnas overvekt så blir det også støttet under trådens overkrift nemlig at foreldre til overvektige barn er dårlige. INGEN foreldre klarer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er for snever. Du har hengt deg opp i ordet ansvar og fått et halelujakor sammen med deg. Å si til foreldre at de har ansvar for å gjøre noe med noe en ikke vet årsakene til er stigmatiserende. Når det blir sagt at de har ansvar for å gjøre noe med barnas overvekt så blir det også støttet under trådens overkrift nemlig at foreldre til overvektige barn er dårlige. INGEN foreldre klarer slikt.

Jo, det er foreldrenes ansvar, selvfølgelig kan de få råd og hjelp av andre instanser. Hvem sitt ansvar mener du det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jo, det er foreldrenes ansvar, selvfølgelig kan de få råd og hjelp av andre instanser. Hvem sitt ansvar mener du det er?

Jeg er ikke ute etter å diskutere eller definere ansvar her. Hvorfor skulle det være viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å diskutere eller definere ansvar her. Hvorfor skulle det være viktig?

''Jeg er ikke ute etter å diskutere eller definere ansvar her. Hvorfor skulle det være viktig?''

Jo, det synes jeg du har vært veldig opptatt av, å få fram at det ikke er foreldrenes ansvar, men du vil ikke svare på hvem sitt ansvar du mener det er.

Ansvarsplasseringen er selvfølgelig viktig for barna. Man kommer ingen veg med vekten av å skyve ansvaret over på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg er ikke ute etter å diskutere eller definere ansvar her. Hvorfor skulle det være viktig?''

Jo, det synes jeg du har vært veldig opptatt av, å få fram at det ikke er foreldrenes ansvar, men du vil ikke svare på hvem sitt ansvar du mener det er.

Ansvarsplasseringen er selvfølgelig viktig for barna. Man kommer ingen veg med vekten av å skyve ansvaret over på andre.

Du er fremdeles innestengt i din firkant og forstår ikke noe som helst. Jeg går og legger meg med det resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...