Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Du vet ingenting om foreldrene tar ansvar eller ikke når du ser overvektige barn. Tror du må tenke igjennom bruk av begreper her.

"Du vet ingenting om foreldrene tar ansvar eller ikke når du ser overvektige barn. Tror du må tenke igjennom bruk av begreper her."

Det er akkurat det jeg har skrevet, grunnene er sammensatte og kompliserte, men det er uansett foreldrenes ANSVAR. Du drar inn SKYLD.

Få orden på begrepene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

'' Jeg har skrevet at grunnene er kompliserte og sammensatte, men uansett hvor nyansert man enn ser på det, så er det foreldrenes ANSVAR hvis barna deres blir for overvektige. Skylden er ikke vits i å fordele.''

Må bare si at jeg er enig med deg her!

Takk, da har du skjønt meg riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene.

Leser du det Mandolaika skriver? Hun skriver at det er foreldrenes _ansvar_, ikke _skyld_.

Hvis overvekten til et barn ikke er foreldrenes ansvar, hvem sitt ansvar er det da? Barnet selv?

For å forklare det veldig enkelt - Hvis jeg har et overvektig barn, så er det jo mitt ansvar som mamma å ta tak i det og prøve å gjøre noe med det. Jeg kan jo ikke forvente at mannen i gaten skal ta ansvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite.

''Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite.''

Du blander du kortene her. Det er ingen som snakker om din overvekt, eller overvekten til voksne mennesker overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da har du skjønt meg riktig!

Ja - det er helt klart foreldrenes ansvar å følge med på barna og ta tak i det dersom vekta utvikler seg i negativ retning.

Våre barn har alle tre ligget over gjennomsnitt mht vekt - og i perioder har de muligens alle tre vært noe overvektige. Nå ser vi at eldstemann er tettbygd og full av muskler, og trener masse og er aktiv. Nr to har strukket seg og er som 9 åring helt gjennomsnittlig. Minstejenta på snart 7 er nok noe overvektig, men vi er obs på det og oppfordrer til mye aktivitet og prøver å ha sunt kosthold, og sannsynligvis vil hun strekke seg ift vekt de nærmeste årene hun også. Hun er den som spiser absolutt minst av barna, har liten apetitt, så liten at jeg har bedt sfo holde litt øye med henne hva hun spiser.

De er alle tre veldig glade i søtt og godterier, og vi må passe på hva vi har tilgjengelig hjemme og sette grenser for dem. Hun midterste kan ha enorm apetitt, og vi sier STOPP noen ganger når hun skal til på 5. eller 6. skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige barn gjør det generelt dårlig på skolen pga. dårlig kosthold.

Tull. Kosthold er ingen dominerende årsak til dårlige skoleprestasjoner, hvis vi ser bort fra land der barna får altfor lite mat.

Det er heller ikke sånn at alle overvektige er dårlige i gym. Det går fint an å være overvektig og sprek.

Det finnes foreldre som har ett overvektig barn, men også minst ett barn som ikke er det. Hva slags foreldre er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvektige barn blir oftere mobbet enn andre. Grunn nok.

Du er sikkert voksen (?) og skjønner at det er mange årsaker til at mennesker blir overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde forøvrig merke deg at "skyld" og "ansvar" ikke er det samme. Det jeg har skrevet er at det uansett er foreldrenes ansvar. Tror du må ha misforstått noe.

Du har også skrevet at det er omsorgssvikt. Det er en ganske drøy påstand. De fleste er vel enig i at det er foreldrenes ansvar at barna holder seg sunne og friske, men å gå derfra til å kalle det omsorgssvikt at barna er overvektige, det er litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene."

Skjønner jeg må ha truffet et meget ømt punkt...

Jeg har skrevet at det er foreldrenes ansvar å ordne opp i overvekten og ta tak i det. Gjør de ikke det, og heller ser at ungen blir mer og mer overvektig, er det ansvarsløst.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Overvektige barn gjør det generelt dårlig på skolen pga. dårlig kosthold.

''Overvektige barn gjør det generelt dårlig på skolen pga. dårlig kosthold.''

Tullball. Det er ingen sammenheng mellom overvekt og skoleprestasjoner. Eller intelligens forøvrig.

Et eksempel er jo "Moskva-Marit som alltid har vært overvektig (inntil hun for kort tid siden gjennomgikk en slankeoperasjon), og hun har vist at hun er en meget oppegående og intelligent dame.

Må også ta det overvektige barnet mitt med som eksempel: H*n har til tross for sine handicap og overvekt veldig gode skoleprestasjoner, og blir kalt "nerden" på spøk av andre klassekameater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm...

Har du barn og en velstående ektemann som forsørger deg når du er hjemme og lager sunn mat, tar barna i svømmehallen og på skogsturer?

''Har du barn og en velstående ektemann som forsørger deg når du er hjemme og lager sunn mat, tar barna i svømmehallen og på skogsturer?''

Jo, har barn. Men må si "Nei, dessverre" til det andre du spør om.

Her må en greie seg så best en kan som alenemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Du burde forøvrig også merke deg at "skyld" og "ansvar" ikke er det samme. Det jeg har skrevet er at det uansett er foreldrenes ansvar. Tror du må ha misforstått noe.

Tror ikke jeg har misforstått deg mer enn du har misforstått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

"Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene."

Skjønner jeg må ha truffet et meget ømt punkt...

Jeg har skrevet at det er foreldrenes ansvar å ordne opp i overvekten og ta tak i det. Gjør de ikke det, og heller ser at ungen blir mer og mer overvektig, er det ansvarsløst.

Å si at du har truffet et ømt punkt er en dårlig hersketeknikk. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt. Spesielt den ene er det motsatte, så tynn at det bekymrer meg noenganger etter at h*n ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite.''

Du blander du kortene her. Det er ingen som snakker om din overvekt, eller overvekten til voksne mennesker overhodet.

Jeg mente at ingen har noe med andres overvekt å gjøre. Å bebreide foreldre for omsorgssvikt er fordommer og ikke noe annet. Dere bør holde dere for gode til slikt. Les igjennom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert voksen (?) og skjønner at det er mange årsaker til at mennesker blir overvektige.

''Du er sikkert voksen (?) og skjønner at det er mange årsaker til at mennesker blir overvektige.

''

Det er mange, mange årsaker til at mennesker blir overvektige. Likevel er tallenes tale helt klare. Mange flere blir overvektige nå enn for bare 30 år siden. Jeg nekter å tro at _alle_ sliter med stoffskiftesykdommer e.l.

På den annen side er det tendensiøst å sette alle foreldre i bås slik som denne tråden inviterer til. Man får ikke slanket barn og unge gjennom å skjelle ut foreldrene med en moralsk bedrevitende pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

"Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite."

??? Skjønner faktisk veldig lite av det du prøver å nå fram med her, beklager. Tror i alle fall ikke du har forstått noe av det jeg skriver, for du er med piggene ute og angriper helt meningsløst nå. Ro deg ned og les på nytt. Jeg har skrevet at grunnene er kompliserte og sammensatte, men uansett hvor nyansert man enn ser på det, så er det foreldrenes ANSVAR hvis barna deres blir for overvektige. Skylden er ikke vits i å fordele.

Jeg har ikke diskutert voksnes overvekt, det var ikke det tråden egentlig handlet om. At du drar inn din egen overvekt i voksen alder har ingenting med denne tråden å gjøre og det har jeg ikke svart ut i fra heller.

Overskriften er "foreldre med overvektige barn er dårlige", og du har skrevet om omsorgssvikt. Jeg jobber mye med foreldre og barn og ja jeg får piggene ut når jeg ser slike fordommer.

Jeg tok som eksempel min egen overvekt, og den gjelder alle andres overvekt. Du vet ikke grunnene og må akseptere at du har ikke noe med dem.

Alle voksne mennesker har vært barn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Har du barn og en velstående ektemann som forsørger deg når du er hjemme og lager sunn mat, tar barna i svømmehallen og på skogsturer?''

Jo, har barn. Men må si "Nei, dessverre" til det andre du spør om.

Her må en greie seg så best en kan som alenemor.

Og er barna mindre statussymbol for deg enn for andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at ingen har noe med andres overvekt å gjøre. Å bebreide foreldre for omsorgssvikt er fordommer og ikke noe annet. Dere bør holde dere for gode til slikt. Les igjennom tråden.

Jeg kommenterte det du svarte Mandolaika, om at barns overvekt ikke er foreldrenes ansvar.

Jeg er enig i at i de fleste tilfeller kan det ikke kalles omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...