Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg vet om ei jente som var lita og tynn som ei flis. Pga at jenta har vært syk (svulst som gikk ut over veksten), tar jenta veksthormoner som har gjort henne overvektig. Det er _garantert_ ikke omsorgssvikt der i heimen.''

Jeg kjenner akkurat maken tilfelle, så det er ikke en sjelden lidelse.

Nei, det er nok ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

'' Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett''

Til en viss grad enig, men det finnes de som blir overvektig pga sykdom.

Jeg vet om ei jente som var lita og tynn som ei flis. Pga at jenta har vært syk (svulst som gikk ut over veksten), tar jenta veksthormoner som har gjort henne overvektig.

Det er _garantert_ ikke omsorgssvikt der i heimen.

''Til en viss grad enig, men det finnes de som blir overvektig pga sykdom.''

Det gjør det, men det er slett ikke derfor majoriteten blir overvektig. Det er selvfølgelig ikke omsorgssvikt å la et barn få veksthormoner.

Jeg har ikke oppfattet annet enn at man snakker om friske mennesker i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Men når du har to barn som reagerer ulikt på kosten dere har, så må du jo også skille kosten for dem. Ingen har vondt av å spise sunt og magert, ei heller de som ikke legger på seg av ordinær mat.

Jeg er enig med Mandolaika i at det er foreldrenes ansvar å holde barnas vekt innenfor det akseptable. Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett.

''Men når du har to barn som reagerer ulikt på kosten dere har, så må du jo også skille kosten for dem.''

Dessverre (eller skal jeg heller si heldigvis) så kjenner ikke du meg eller mine barn, og vet ingenting om hva som er blitt gjort eller hva som er best for oss å gjøre.

Det jeg kan si litt om er at jeg flere ganger har vært i kontakt med helsesøster og lege, og at de er klar over hvordan tingene er. Så fei for din egen dør, du "mammantil3". Det finnes garantert et eller annet å ta tak i hjemme hos deg også. Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når du har to barn som reagerer ulikt på kosten dere har, så må du jo også skille kosten for dem.''

Dessverre (eller skal jeg heller si heldigvis) så kjenner ikke du meg eller mine barn, og vet ingenting om hva som er blitt gjort eller hva som er best for oss å gjøre.

Det jeg kan si litt om er at jeg flere ganger har vært i kontakt med helsesøster og lege, og at de er klar over hvordan tingene er. Så fei for din egen dør, du "mammantil3". Det finnes garantert et eller annet å ta tak i hjemme hos deg også. Garantert.

Nå må du jaggu slappe av, altså, og lese det du skriver selv og hva du får svar på.

Jeg svarte ut fra dette:

''Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det.''

Her skriver du selv at det ene barnet blir overvektig, det andre ikke, av deres kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Høres ut som en fin kombo. Jeg later som om jeg ikke ser husarbeidet som må gjøres, studiene som skriker på oppmerksomhet eller freelancejobben som venter i innboksen med overskriften "HASTER".

''Jeg later som om jeg ikke ser husarbeidet som må gjøres, studiene som skriker på oppmerksomhet eller freelancejobben som venter i innboksen med overskriften "HASTER".''

Så det er ikke omsorgssvikt å la barna vokse opp i skitt og rot, altså? Eller å være så jævlig karriereopptatt at man omtrent ikke har tid til barna sine?

*stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Nå må du jaggu slappe av, altså, og lese det du skriver selv og hva du får svar på.

Jeg svarte ut fra dette:

''Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det.''

Her skriver du selv at det ene barnet blir overvektig, det andre ikke, av deres kosthold.

Da har du tydeligvis ikke lest alle innleggene mine her?! Jeg har opplyst et sted at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til inaktivitet.

Så det er ingen som helst grunn til å så mye som mistenke en gang at det er kostholdet vårt som er feil!

Så ro deg ned, sjæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Begge jobber mye hos oss, men vi spiser så mye fisk at ungene innimellom blir lei. En sunn fiskerett lager jeg på en halvtime, selv om jeg er enig med deg i at det kan bli mer lettvinte middager når begge jobber. Spesielt husker jeg da ungene var mindre og de skulle kjøres hit og dit på forskjellige aktiviteter etter jobb. Da kunne middagen av og til bli så som så, men ikke nødvendigvis mer fetende enn hjemmelaget.

Jeg tror nå likevel barn og pc`bruk er den aller største årsaken til flere overvektige barn + at vi generelt har bedre økonomi nå en på 70-tallet og at lørsdagsgodt er ikke hva det en gang var.

''Begge jobber mye hos oss, men vi spiser så mye fisk at ungene innimellom blir lei. ''

Hyyyl, dette er vel omsorgssvikt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Da har du tydeligvis ikke lest alle innleggene mine her?! Jeg har opplyst et sted at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til inaktivitet.

Så det er ingen som helst grunn til å så mye som mistenke en gang at det er kostholdet vårt som er feil!

Så ro deg ned, sjæl!

Jeg treffer mange foreldre som er i forskjellige situasjoner og du beskriver en av dem. Du har helt rett i at ingen utenforstående vet grunnene til overvekt og derfor er denne tråden helt tullete. Å si at du må gjøre slik og sånt uten å vite noe som helst er først og fremst naivt og du bør heve deg over det. Jeg er klar over at det ikke er enkelt, men prøv å tenke på hvor dumt dette egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du tydeligvis ikke lest alle innleggene mine her?! Jeg har opplyst et sted at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til inaktivitet.

Så det er ingen som helst grunn til å så mye som mistenke en gang at det er kostholdet vårt som er feil!

Så ro deg ned, sjæl!

Jo, jeg leste at det ene barnet er mer inaktiv enn det andre, og da er det jo maten man må ta tak i. Kan man ikke øke aktivitetsnivået må man gjøre maten magrere (mao: inntaket må minskes).

Barnet med handicap fortjener absolutt ikke å bli overvektig i tillegg til sine andre plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Begge jobber mye hos oss, men vi spiser så mye fisk at ungene innimellom blir lei. ''

Hyyyl, dette er vel omsorgssvikt???

Ungene mener sikkert det :-)

Mannen min som trøbler med magen og som har en bestemt mening om hva som gir problemer/ikke gir problemer, sørger for at vi andre også spiser mye fisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jeg jo ikke. Men en ting skal jeg ha, jeg er flink til å snakke og forklare ;o)

Nyere forskning viser at unger i mye større grad enn vi har trodd hører på hva vi sier framfor å gjøre som vi gjør. Ergo: Du har hatt de riktige holdningene og sagt de riktige tingene, det er faktisk viktigere enn å løpe 4 maratoner i året.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg later som om jeg ikke ser husarbeidet som må gjøres, studiene som skriker på oppmerksomhet eller freelancejobben som venter i innboksen med overskriften "HASTER".''

Så det er ikke omsorgssvikt å la barna vokse opp i skitt og rot, altså? Eller å være så jævlig karriereopptatt at man omtrent ikke har tid til barna sine?

*stønn*

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke ta eller være bevisst sitt ansvar som forelder er vel en form for omsorgssvikt?

Det kan jo hende de er bevisst sitt ansvar som foreldre selv om barna blir overvektige. Det kan f.eks. hende at de har tatt tak i problemet, men på feil måte eller uten resultat. Hvor lenge skal barna ha vært overvektige og hvor overvektige skal de være for at det skal være omsorgssvikt?

Det er jo ikke nødvendigvis umiddelbart helsefarlig hvis barna er lett overvektige, særlig hvis de samtidig er i ganske god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm...

Jeg treffer mange foreldre som er i forskjellige situasjoner og du beskriver en av dem. Du har helt rett i at ingen utenforstående vet grunnene til overvekt og derfor er denne tråden helt tullete. Å si at du må gjøre slik og sånt uten å vite noe som helst er først og fremst naivt og du bør heve deg over det. Jeg er klar over at det ikke er enkelt, men prøv å tenke på hvor dumt dette egentlig er.

Takk for støtte, segunda! :-) Du er ei klok dame. Faktisk klokere enn de fleste i denne tråden.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser at unger i mye større grad enn vi har trodd hører på hva vi sier framfor å gjøre som vi gjør. Ergo: Du har hatt de riktige holdningene og sagt de riktige tingene, det er faktisk viktigere enn å løpe 4 maratoner i året.

:-)

Det er bra å høre, for jeg synes at mine har gode holdninger. Hehe, men det er jo jeg som har prøvd å fortelle dem hva som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Jo, jeg leste at det ene barnet er mer inaktiv enn det andre, og da er det jo maten man må ta tak i. Kan man ikke øke aktivitetsnivået må man gjøre maten magrere (mao: inntaket må minskes).

Barnet med handicap fortjener absolutt ikke å bli overvektig i tillegg til sine andre plager.

Et godt råd til deg: La fagpersoner og jeg sammen få avgjøre hva som er best for mitt barn! Ikke bland deg inn i noe du overhodet ikke har noe greie på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende de er bevisst sitt ansvar som foreldre selv om barna blir overvektige. Det kan f.eks. hende at de har tatt tak i problemet, men på feil måte eller uten resultat. Hvor lenge skal barna ha vært overvektige og hvor overvektige skal de være for at det skal være omsorgssvikt?

Det er jo ikke nødvendigvis umiddelbart helsefarlig hvis barna er lett overvektige, særlig hvis de samtidig er i ganske god form.

Selvfølgelig, men det er foreldrenes ansvar. Det er ikke dermed sagt at de får løst problemet med en gang, eller at det er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og som du sier, så er ansvar og skyld ikke det samme.

Å sørge for barns kosthold og aktivitet er foreldrenes ansvar på samme måte som at det er foreldrenes ansvar at ungene pusser tenner.

Det betyr ikke at det behøver å være deres skyld at ungene er overvektige eller har dårlige tenner. Det kan være deres skyld, men ikke nødvendigvis.

Nemlig, det er det jeg har prøvd å si, takk for at i alle fall du er med på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN.

Helt enig i det du skriver i denne tråden.

Takk for det, blir jo litt lettet når i alle fall noen forstår meg, som er så arrogant, har fordommer og er så uintelligent. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så når andre har samme fordommer som deg så forstår de deg?

Det har ingenting med fordommer å gjøre. Jeg har INGEN VERDENS TING i mot feite eller overvektige mennesker. Men det er deres ansvar å gjøre noe med overvekten. De kan skylde på andre, ha masse forklaringer på hvorfor de har blitt overvektige osv., men det er ingen andre enn dem selv som kan gjøre noe med det.

Man blir ikke tynnere av å mene andre har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...