Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Det er ikke riktig. Det står ingen steder at foreldre til overvektige barn er dårlige foreldre eller at overvekt kommer av omsorgssvikt slik som blir fremholdt i denne tråden.

Tror nok Nickløs mente at Helsedir. er enig i at "ansvaret ligger hos foreldrene", slik Mandolaika skriver, ikke det som trådstarter påstår.

Men det er først og fremst journalistens overskrift som framhever dette ansvaret. Det eneste helsedir.-damen sier i intervjuet, er at "foreldre kan tilrettelegge for fysisk aktivitet", f.eks. ved å la barna gå eller sykle til skolen. Det er rimelig naivt å tro at problemet løses ved at alle som har så kort vei at de ikke får skoleskyss, går til skolen

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

Gjest Nickløsheletiden

Det er ikke riktig. Det står ingen steder at foreldre til overvektige barn er dårlige foreldre eller at overvekt kommer av omsorgssvikt slik som blir fremholdt i denne tråden.

Det var ikke det jeg siktet til heller. Helsedirektoratet er enig med Mandolika og hvem som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Tror nok Nickløs mente at Helsedir. er enig i at "ansvaret ligger hos foreldrene", slik Mandolaika skriver, ikke det som trådstarter påstår.

Men det er først og fremst journalistens overskrift som framhever dette ansvaret. Det eneste helsedir.-damen sier i intervjuet, er at "foreldre kan tilrettelegge for fysisk aktivitet", f.eks. ved å la barna gå eller sykle til skolen. Det er rimelig naivt å tro at problemet løses ved at alle som har så kort vei at de ikke får skoleskyss, går til skolen

tror

''Det er rimelig naivt å tro at problemet løses ved at alle som har så kort vei at de ikke får skoleskyss, går til skolen''

Det står mer. Husker ikke eksakt, men mener det sto noe om at naturen er det billigste helsestudio.

Mange bekker små osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er rimelig naivt å tro at problemet løses ved at alle som har så kort vei at de ikke får skoleskyss, går til skolen''

Det står mer. Husker ikke eksakt, men mener det sto noe om at naturen er det billigste helsestudio.

Mange bekker små osv.

Joda, men jeg refererte det som sto relatert til at foreldrene skulle ta ansvar.

Uansett var ikke den artikkelen noe journalistisk mesterverk. Jeg tror nok fagpersonen uttalte seg litt mindre tabloid og "enkelt" enn det som ble referert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Å si at du har truffet et ømt punkt er en dårlig hersketeknikk. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt. Spesielt den ene er det motsatte, så tynn at det bekymrer meg noenganger etter at h*n ble voksen.

''Å si at du har truffet et ømt punkt er en dårlig hersketeknikk''

Enig

(selv om jeg ellers ikke er helt uenig med Mandolaika i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jobber mye hos oss, men vi spiser så mye fisk at ungene innimellom blir lei. En sunn fiskerett lager jeg på en halvtime, selv om jeg er enig med deg i at det kan bli mer lettvinte middager når begge jobber. Spesielt husker jeg da ungene var mindre og de skulle kjøres hit og dit på forskjellige aktiviteter etter jobb. Da kunne middagen av og til bli så som så, men ikke nødvendigvis mer fetende enn hjemmelaget.

Jeg tror nå likevel barn og pc`bruk er den aller største årsaken til flere overvektige barn + at vi generelt har bedre økonomi nå en på 70-tallet og at lørsdagsgodt er ikke hva det en gang var.

''...men ikke nødvendigvis mer fetende enn hjemmelaget.''

Nå er det stor uenighet om hva som er fetende, da. For meg er tomatsuppe på pose veldig fetende og sikkert for mange andre som sliter med overproduksjon av insulin eller insulinresistanse. For de aller fleste er posegryter og -supper der i mot helt greit. Det handler i stor grad om flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''...men ikke nødvendigvis mer fetende enn hjemmelaget.''

Nå er det stor uenighet om hva som er fetende, da. For meg er tomatsuppe på pose veldig fetende og sikkert for mange andre som sliter med overproduksjon av insulin eller insulinresistanse. For de aller fleste er posegryter og -supper der i mot helt greit. Det handler i stor grad om flaks :)

Hei,

''sliter med overproduksjon av insulin eller insulinresistanse.''

Hvis man har "overproduksjon av insulin" så får man føling, og svimer av, og ev. dør.

Insulinresistanse gir høyt blodsukker hvis man spiser (raske) karbohydrater, men det gir ødelagte øyne, nyrer osv. hvis ubehandlet, og ikke "fetende".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Min eks lot sin 9 år gamle datter spise 5 hamburgere av gangen. Hun var naturlig nok overvektig.

Og alle foreldre med overvektige barn er akkurat som din eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

''sliter med overproduksjon av insulin eller insulinresistanse.''

Hvis man har "overproduksjon av insulin" så får man føling, og svimer av, og ev. dør.

Insulinresistanse gir høyt blodsukker hvis man spiser (raske) karbohydrater, men det gir ødelagte øyne, nyrer osv. hvis ubehandlet, og ikke "fetende".

Med vennlig hilsen

Takk for at du forteller meg om en tilstand jeg har, Sør. Det vet du sikkert bedre enn meg ;)

Og ja, jeg får føling og nei, jeg har ikke dødd ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

''sliter med overproduksjon av insulin eller insulinresistanse.''

Hvis man har "overproduksjon av insulin" så får man føling, og svimer av, og ev. dør.

Insulinresistanse gir høyt blodsukker hvis man spiser (raske) karbohydrater, men det gir ødelagte øyne, nyrer osv. hvis ubehandlet, og ikke "fetende".

Med vennlig hilsen

Forøvrig er det fremdeles ingen sannhet at insulinresistans ikke kommer før fedme men etter. Det er mye som tyder på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er helt klart foreldrenes ansvar å følge med på barna og ta tak i det dersom vekta utvikler seg i negativ retning.

Våre barn har alle tre ligget over gjennomsnitt mht vekt - og i perioder har de muligens alle tre vært noe overvektige. Nå ser vi at eldstemann er tettbygd og full av muskler, og trener masse og er aktiv. Nr to har strukket seg og er som 9 åring helt gjennomsnittlig. Minstejenta på snart 7 er nok noe overvektig, men vi er obs på det og oppfordrer til mye aktivitet og prøver å ha sunt kosthold, og sannsynligvis vil hun strekke seg ift vekt de nærmeste årene hun også. Hun er den som spiser absolutt minst av barna, har liten apetitt, så liten at jeg har bedt sfo holde litt øye med henne hva hun spiser.

De er alle tre veldig glade i søtt og godterier, og vi må passe på hva vi har tilgjengelig hjemme og sette grenser for dem. Hun midterste kan ha enorm apetitt, og vi sier STOPP noen ganger når hun skal til på 5. eller 6. skiva.

Da tar du ansvaret ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også skrevet at det er omsorgssvikt. Det er en ganske drøy påstand. De fleste er vel enig i at det er foreldrenes ansvar at barna holder seg sunne og friske, men å gå derfra til å kalle det omsorgssvikt at barna er overvektige, det er litt drøyt.

Det å ikke ta eller være bevisst sitt ansvar som forelder er vel en form for omsorgssvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er "foreldre med overvektige barn er dårlige", og du har skrevet om omsorgssvikt. Jeg jobber mye med foreldre og barn og ja jeg får piggene ut når jeg ser slike fordommer.

Jeg tok som eksempel min egen overvekt, og den gjelder alle andres overvekt. Du vet ikke grunnene og må akseptere at du har ikke noe med dem.

Alle voksne mennesker har vært barn først.

Jeg vet ikke grunnene, det har jeg aldri påstått. Uansett grunn så er det foreldrene sitt ansvar, ikke skyld, men ansvar. Det er de som må ta tak i det og gjøre noe med det, ikke skyve det over på resten av samfunnet og la andre ordne opp. Å skylde på andre eller mene det er andre sitt ansvar, får aldri barna til å bli noe tynnere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så når andre har samme fordommer som deg så forstår de deg?

Det er ingen fordommer, men du liker å kalle det det, så kan du lage noe stort ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Takk. Så flott. Ansvaret er foreldrenes, det er faktisk udiskutabelt. Grunnene er mange og sammensatte ja, og andre kan ha skylda, men det er foreldrenes ansvar.

Ja og som du sier, så er ansvar og skyld ikke det samme.

Å sørge for barns kosthold og aktivitet er foreldrenes ansvar på samme måte som at det er foreldrenes ansvar at ungene pusser tenner.

Det betyr ikke at det behøver å være deres skyld at ungene er overvektige eller har dårlige tenner. Det kan være deres skyld, men ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke noe annet enn at det er foreldrenes ansvar å passe på barna sine sånn at de holder seg mest mulig friske gjennom en balansert blanding av sunn mat, frisk luft, mosjon og legesjekkker.

Jeg er helt enig i at man ikke skal tillate at barna spiser 5 hamburgere i ett måltid, en hel frossenpizza, osv. Men hvilken unge greier det, da? Jeg som voksen greier ikke det engang!

Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det. Det må tilføyes at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til mer inaktivitet enn hos friske barn.

Så det er det jeg mener; at det finnes så uendelige mange forklaringer på hvorfor barn er overvektige enn at "de spiser for mye junk". Så derfor ble/blir jeg så provosert når noen lettvint slenger ut at "tjukke barn har dårlige foreldre, fordi de lar barnet hive i seg hamburgere i tide og utide og gir dem penger til å gå i kiosken og kjøpe brus og godterier hver dag". Sånn tankementalitet er altfor snever!

Men enig i at de som faktisk tillater barna sine alt dette og driter i deres helse og velferd, er dårlige foreldre!

Men når du har to barn som reagerer ulikt på kosten dere har, så må du jo også skille kosten for dem. Ingen har vondt av å spise sunt og magert, ei heller de som ikke legger på seg av ordinær mat.

Jeg er enig med Mandolaika i at det er foreldrenes ansvar å holde barnas vekt innenfor det akseptable. Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Jeg vet ikke grunnene, det har jeg aldri påstått. Uansett grunn så er det foreldrene sitt ansvar, ikke skyld, men ansvar. Det er de som må ta tak i det og gjøre noe med det, ikke skyve det over på resten av samfunnet og la andre ordne opp. Å skylde på andre eller mene det er andre sitt ansvar, får aldri barna til å bli noe tynnere....

AMEN.

Helt enig i det du skriver i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men når du har to barn som reagerer ulikt på kosten dere har, så må du jo også skille kosten for dem. Ingen har vondt av å spise sunt og magert, ei heller de som ikke legger på seg av ordinær mat.

Jeg er enig med Mandolaika i at det er foreldrenes ansvar å holde barnas vekt innenfor det akseptable. Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett.

'' Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett''

Til en viss grad enig, men det finnes de som blir overvektig pga sykdom.

Jeg vet om ei jente som var lita og tynn som ei flis. Pga at jenta har vært syk (svulst som gikk ut over veksten), tar jenta veksthormoner som har gjort henne overvektig.

Det er _garantert_ ikke omsorgssvikt der i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

'' Foreldre som lar barna bli syklig overvektige mener jeg også at bedriver omsorgssvikt, rett og slett''

Til en viss grad enig, men det finnes de som blir overvektig pga sykdom.

Jeg vet om ei jente som var lita og tynn som ei flis. Pga at jenta har vært syk (svulst som gikk ut over veksten), tar jenta veksthormoner som har gjort henne overvektig.

Det er _garantert_ ikke omsorgssvikt der i heimen.

''Jeg vet om ei jente som var lita og tynn som ei flis. Pga at jenta har vært syk (svulst som gikk ut over veksten), tar jenta veksthormoner som har gjort henne overvektig. Det er _garantert_ ikke omsorgssvikt der i heimen.''

Jeg kjenner akkurat maken tilfelle, så det er ikke en sjelden lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...