Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Så lenge man er aktiv med barna kan man spise ganske mye "søppelmat" uten å legge på seg. Det er en kjensgjerning at mennesker med dårlig råd ikke mosjonerer.

Jeg har hatt både dårlig råd og aldri mosjonert og likevel har jeg slanke unger som liker å mosjonere og som er flinke til å vite hva som er sunt eller ikke. Dattera mi gikk på lange skiturer med venninna si når hun var 14 år og eldstemann spilte fotball i hvert fall tre ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

Jeg har hatt både dårlig råd og aldri mosjonert og likevel har jeg slanke unger som liker å mosjonere og som er flinke til å vite hva som er sunt eller ikke. Dattera mi gikk på lange skiturer med venninna si når hun var 14 år og eldstemann spilte fotball i hvert fall tre ganger i uka.

Du har vært en god rollemodell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av...

Dere er ikke riktige altså. Unger blir overvektige av samme grunner som voksne og det er da virkelig ikke alltid fordi de spiser usunt. Noen spiser usunt og dere vet ikke grunnen til det en gang. Kanskje foreldrene må kjøpe usunn mat fordi de ikke har nok penger til å kjøpe dyr og sunn mat. Ja, det er en kjennsgjerning at sunn mat er mye dyrere enn fiskepinner, pølser og steikekaker. Det er ikke alle som har råd til rent kjøtt og fisk hver dag, men bruker usunne halvfabrikata og spiser pizza på lørdag i steden for sushi.

For ordens skyld, mine unger har aldri vært overvektige, men har fått servert både pølser og pizza uten at de har lagt på seg av den grunn. Men jeg har alltid hatt aktive unger som elsker å bevege seg og dessuten har vi ikke anlegg for å legge på oss i min familie.

''Dere er ikke riktige altså. Unger blir overvektige av samme grunner som voksne og det er da virkelig ikke alltid fordi de spiser usunt. Noen spiser usunt og dere vet ikke grunnen til det en gang. Kanskje foreldrene må kjøpe usunn mat fordi de ikke har nok penger til å kjøpe dyr og sunn mat. Ja, det er en kjennsgjerning at sunn mat er mye dyrere enn fiskepinner, pølser og steikekaker. Det er ikke alle som har råd til rent kjøtt og fisk hver dag, men bruker usunne halvfabrikata og spiser pizza på lørdag i steden for sushi.''

Godt skrevet! Og i tillegg kan jeg nevne at det ikke er alle barn som har foreldre som har råd, overskudd eller helse til å følge dem opp med fysisk aktivitet som f.eks skiturer, svømmehall, etc.

Det er maaaange grunner til at barn er overvektige, og de som tenker så snevert at det da dreier seg om omsorgssvikt, og ikke evner å tenke mer nyansert enn som så, har lavere intelligens rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og dessuten har vi ikke anlegg for å legge på oss i min familie.''

Helt enig, men noen familers barn _har_ anlegg for å legge på seg, selv om foreldrene er slanke og spiser sunt...

Da jeg for Herrens mange år siden jobbet i dagligvarebutikk, så jeg fete foreldre som kun handlet fet mat, og ungene var deretter:( Men jeg så også det motsatte;)

Foreldre har selvfølgelig et stort ansvar for sine barns helse, men vet du hvor mange barn som handler godterier i friminutt og langfri? Penger har de!

Kanskje foreldrene jobber døgnet rundt og ikke har tid til å sjekke hva ungene gjør. Det finnes veldig mange som ikke ser ungene mer enn toppen tre timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Du får se til å ta på deg ansvaret ditt.

Huh? I den grad jeg føler noe ansvar her, må det være at jeg føler ansvar for å stoppe kjeften på sånne som deg som ikke evner å tenke mer nyanser enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm av...

Kanskje foreldrene jobber døgnet rundt og ikke har tid til å sjekke hva ungene gjør. Det finnes veldig mange som ikke ser ungene mer enn toppen tre timer hver dag.

''Kanskje foreldrene jobber døgnet rundt og ikke har tid til å sjekke hva ungene gjør. Det finnes veldig mange som ikke ser ungene mer enn toppen tre timer hver dag.''

Ja, det er nok også en faktor som spiller inn. Jeg lurer mange ganger på hva folk skal med barn? Statussymbol? Hva er liksom vitsen når man ikke har tid til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

''Dere er ikke riktige altså. Unger blir overvektige av samme grunner som voksne og det er da virkelig ikke alltid fordi de spiser usunt. Noen spiser usunt og dere vet ikke grunnen til det en gang. Kanskje foreldrene må kjøpe usunn mat fordi de ikke har nok penger til å kjøpe dyr og sunn mat. Ja, det er en kjennsgjerning at sunn mat er mye dyrere enn fiskepinner, pølser og steikekaker. Det er ikke alle som har råd til rent kjøtt og fisk hver dag, men bruker usunne halvfabrikata og spiser pizza på lørdag i steden for sushi.''

Godt skrevet! Og i tillegg kan jeg nevne at det ikke er alle barn som har foreldre som har råd, overskudd eller helse til å følge dem opp med fysisk aktivitet som f.eks skiturer, svømmehall, etc.

Det er maaaange grunner til at barn er overvektige, og de som tenker så snevert at det da dreier seg om omsorgssvikt, og ikke evner å tenke mer nyansert enn som så, har lavere intelligens rett og slett.

Og jeg blir kvalm av sånne som deg, som bare skal dytte skylden på andre. Hva med å stikke fingeren i jorden og se seg om? Har du barn, så har du ansvar for deres ve og vel. Punktum. Takler du ikke det, så får du henvende deg til barnevernet og be om hjelp og veiledning.

Nå må det bli slutt på ansvarsfraskrivningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Så lenge man er aktiv med barna kan man spise ganske mye "søppelmat" uten å legge på seg. Det er en kjensgjerning at mennesker med dårlig råd ikke mosjonerer.

Ja, la oss slenge dem i gasskammeret alle mann! Alle som ikke er slanke og alle som ikke er friske nok til å mosjonere!

Makan! Sånt avskum kan man ikke tålerere her i verden i 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje foreldrene jobber døgnet rundt og ikke har tid til å sjekke hva ungene gjør. Det finnes veldig mange som ikke ser ungene mer enn toppen tre timer hver dag.''

Ja, det er nok også en faktor som spiller inn. Jeg lurer mange ganger på hva folk skal med barn? Statussymbol? Hva er liksom vitsen når man ikke har tid til dem?

Jeg lurer og på det innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Og jeg blir kvalm av sånne som deg, som bare skal dytte skylden på andre. Hva med å stikke fingeren i jorden og se seg om? Har du barn, så har du ansvar for deres ve og vel. Punktum. Takler du ikke det, så får du henvende deg til barnevernet og be om hjelp og veiledning.

Nå må det bli slutt på ansvarsfraskrivningen!

Hallo? Noen hjemme?

Selvfølgelig skal man ta seg av barna sine og sørge for at de har det bra! Skulle da bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dere er ikke riktige altså. Unger blir overvektige av samme grunner som voksne og det er da virkelig ikke alltid fordi de spiser usunt. Noen spiser usunt og dere vet ikke grunnen til det en gang. Kanskje foreldrene må kjøpe usunn mat fordi de ikke har nok penger til å kjøpe dyr og sunn mat. Ja, det er en kjennsgjerning at sunn mat er mye dyrere enn fiskepinner, pølser og steikekaker. Det er ikke alle som har råd til rent kjøtt og fisk hver dag, men bruker usunne halvfabrikata og spiser pizza på lørdag i steden for sushi.''

Godt skrevet! Og i tillegg kan jeg nevne at det ikke er alle barn som har foreldre som har råd, overskudd eller helse til å følge dem opp med fysisk aktivitet som f.eks skiturer, svømmehall, etc.

Det er maaaange grunner til at barn er overvektige, og de som tenker så snevert at det da dreier seg om omsorgssvikt, og ikke evner å tenke mer nyansert enn som så, har lavere intelligens rett og slett.

Det er jo omsorgssvikt uansett hva grunnen er da, hvis resultatet er at barnet blir sykelig overvektig. En spade er en spade uansett hvor mange ganger du prøver å kalle det en gaffel.

Å ja dere hadde ikke råd nei, nei men da er det helt greit at ungen din er overvektig?

Det du mener?

Ansvaret ligger like fullt hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg blir kvalm av sånne som deg, som bare skal dytte skylden på andre. Hva med å stikke fingeren i jorden og se seg om? Har du barn, så har du ansvar for deres ve og vel. Punktum. Takler du ikke det, så får du henvende deg til barnevernet og be om hjelp og veiledning.

Nå må det bli slutt på ansvarsfraskrivningen!

Du går ikke rundt og tror at barnevernet ville hjulpet i et slikt tilfelle. De hadde ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Det er jo omsorgssvikt uansett hva grunnen er da, hvis resultatet er at barnet blir sykelig overvektig. En spade er en spade uansett hvor mange ganger du prøver å kalle det en gaffel.

Å ja dere hadde ikke råd nei, nei men da er det helt greit at ungen din er overvektig?

Det du mener?

Ansvaret ligger like fullt hos foreldrene.

Sukk! Enda en som ikke evner å tenke nyansert rundt dette med overvektige barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm av sånne som deg

Dette er nok en sammensatt problematikk med flere nyanser. Er neppe så svart/hvitt som det der alltid, men det skorter helt klart på ett eller annet når det er så stor andel overvektige barn!

Ja, kan det være for mange utearbeidende mødre, tro? Barn som blir for mye overlatt til seg selv fordi mor og far ikke har tid til dem. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh!

Du kan ikke skjære alle over en kam her!

Kjenner til en familie, hvor mor, far og det ene barnet er normalvektige, og hvor et barn er overvektig. Faren har anlegg for overvekt og trener myye for å unngå det.

Det overvektige barnet er også veldig aktiv, med flere forskjellige fritidsaktiviteter.

Et eksempel på at det ikke er så enkelt som du skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk! Enda en som ikke evner å tenke nyansert rundt dette med overvektige barn...

Du kan tenke så nyansert du bare vil, og jeg er den første til å være enig i at grunnene er sammensatte som bare det, men det er da like fullt foreldrene sitt ansvar. Du kan da ikke mene noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan det være for mange utearbeidende mødre, tro? Barn som blir for mye overlatt til seg selv fordi mor og far ikke har tid til dem. Tragisk!

Nei, det har jeg faktisk ingen tro på at det er. Jobber man ikke har man dårligere råd, da er det vel flere ting man ikke har råd til av både mat og aktiviteter for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Nå var det jo en undersøkelse her som viste at de aller fleste foreldre ikke så at deres unger var overvektige. Utrolig nok.

Det finnes også flere årsaker til overvekt. Det må man ikke glemme.

Men ja, jeg mener det er omsorgssvikt å la ungene bli sykelige overvektige.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...