Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn er dårlige


Gjest Circle

Anbefalte innlegg

Gjest passlikegodtpåbarnadinesomdegselv

Enig med deg. Min eks lot sin 9 år gamle datter spise 5 hamburgere av gangen. Hun var naturlig nok overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    28

  • Dorthe

    11

  • nitty-gritty

    11

  • Mammantil3

    8

Det må jeg si er et fryktelig overfladisk og respektløst å si.

Barn og voksne blir overvektige av en rekke forskjellige årsaker - forskjellige sykdommer inkludert.

Uttalelser som dine legger enda en sten til disse foreldrenes (og barnas) byrder.

Beklager å si det, men du burde skamme deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Circle har et poeng. Lar man barna sine bli overvektige, er det omsorgssvikt.

Du også bør virkelig skamme deg. Dette er ondskapsfull mobbing av foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er jo omsorgssvikt uansett hva grunnen er da, hvis resultatet er at barnet blir sykelig overvektig. En spade er en spade uansett hvor mange ganger du prøver å kalle det en gaffel.

Å ja dere hadde ikke råd nei, nei men da er det helt greit at ungen din er overvektig?

Det du mener?

Ansvaret ligger like fullt hos foreldrene.

Hvor mange sneversynte, fordomsfulle, lite intelligente mennesker har tenkt å uttale seg her. Er dere perfekte med perfekte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Kanskje foreldrene jobber døgnet rundt og ikke har tid til å sjekke hva ungene gjør. Det finnes veldig mange som ikke ser ungene mer enn toppen tre timer hver dag.''

Ja, det er nok også en faktor som spiller inn. Jeg lurer mange ganger på hva folk skal med barn? Statussymbol? Hva er liksom vitsen når man ikke har tid til dem?

Har du barn og en velstående ektemann som forsørger deg når du er hjemme og lager sunn mat, tar barna i svømmehallen og på skogsturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm av sånne....

Du kan tenke så nyansert du bare vil, og jeg er den første til å være enig i at grunnene er sammensatte som bare det, men det er da like fullt foreldrene sitt ansvar. Du kan da ikke mene noe annet!

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke noe annet enn at det er foreldrenes ansvar å passe på barna sine sånn at de holder seg mest mulig friske gjennom en balansert blanding av sunn mat, frisk luft, mosjon og legesjekkker.

Jeg er helt enig i at man ikke skal tillate at barna spiser 5 hamburgere i ett måltid, en hel frossenpizza, osv. Men hvilken unge greier det, da? Jeg som voksen greier ikke det engang!

Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det. Det må tilføyes at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til mer inaktivitet enn hos friske barn.

Så det er det jeg mener; at det finnes så uendelige mange forklaringer på hvorfor barn er overvektige enn at "de spiser for mye junk". Så derfor ble/blir jeg så provosert når noen lettvint slenger ut at "tjukke barn har dårlige foreldre, fordi de lar barnet hive i seg hamburgere i tide og utide og gir dem penger til å gå i kiosken og kjøpe brus og godterier hver dag". Sånn tankementalitet er altfor snever!

Men enig i at de som faktisk tillater barna sine alt dette og driter i deres helse og velferd, er dårlige foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sneversynte, fordomsfulle, lite intelligente mennesker har tenkt å uttale seg her. Er dere perfekte med perfekte barn?

I alle dager....

Som jeg skrev til en annen her: Du kan tenke så nyansert du bare vil, og jeg er den første til å være enig i at grunnene er sammensatte som bare det, men det er da like fullt foreldrene sitt ansvar. Du kan da ikke mene noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Overvektige barn gjør det generelt dårlig på skolen pga. dårlig kosthold.

For noe tull. Hva slags synsing er dette? Jeg har god kjennskap til barn og skole og fantasiene dine hører ikke hjemme noen steder. Kom med ordentlige argumenter og ikke det våset du har lagt frem her.

Siden du mener at foreldrene dine ikke var gode modeller for deg så må jeg si meg enig på det punktet at de ikke lærte deg å respektere andre og se nyanser før du snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke noe annet enn at det er foreldrenes ansvar å passe på barna sine sånn at de holder seg mest mulig friske gjennom en balansert blanding av sunn mat, frisk luft, mosjon og legesjekkker.

Jeg er helt enig i at man ikke skal tillate at barna spiser 5 hamburgere i ett måltid, en hel frossenpizza, osv. Men hvilken unge greier det, da? Jeg som voksen greier ikke det engang!

Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det. Det må tilføyes at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til mer inaktivitet enn hos friske barn.

Så det er det jeg mener; at det finnes så uendelige mange forklaringer på hvorfor barn er overvektige enn at "de spiser for mye junk". Så derfor ble/blir jeg så provosert når noen lettvint slenger ut at "tjukke barn har dårlige foreldre, fordi de lar barnet hive i seg hamburgere i tide og utide og gir dem penger til å gå i kiosken og kjøpe brus og godterier hver dag". Sånn tankementalitet er altfor snever!

Men enig i at de som faktisk tillater barna sine alt dette og driter i deres helse og velferd, er dårlige foreldre!

Ja, jeg mener da det samme som deg, så jeg fatter og begriper ikke hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

I alle dager....

Som jeg skrev til en annen her: Du kan tenke så nyansert du bare vil, og jeg er den første til å være enig i at grunnene er sammensatte som bare det, men det er da like fullt foreldrene sitt ansvar. Du kan da ikke mene noe annet!

Jo jeg synes det er så vanvittig å si at det er foreldrenes ansvar at barn er overvektige at jeg blir kvalm.

Er fordommene dine kommet av at foreldrene dine tok for lite ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sneversynte, fordomsfulle, lite intelligente mennesker har tenkt å uttale seg her. Er dere perfekte med perfekte barn?

Du burde forøvrig merke deg at "skyld" og "ansvar" ikke er det samme. Det jeg har skrevet er at det uansett er foreldrenes ansvar. Tror du må ha misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke noe annet enn at det er foreldrenes ansvar å passe på barna sine sånn at de holder seg mest mulig friske gjennom en balansert blanding av sunn mat, frisk luft, mosjon og legesjekkker.

Jeg er helt enig i at man ikke skal tillate at barna spiser 5 hamburgere i ett måltid, en hel frossenpizza, osv. Men hvilken unge greier det, da? Jeg som voksen greier ikke det engang!

Her hos oss er det godteri og brus kun på lørdager. Ellers i uka er det vanlig, sunn, tradisjonell bondekost. Likevel er det ene barnet mitt overvektig mens det andre ikke er det. Det må tilføyes at det barnet som er overvektig har et fysisk og psykisk handicap som fører til mer inaktivitet enn hos friske barn.

Så det er det jeg mener; at det finnes så uendelige mange forklaringer på hvorfor barn er overvektige enn at "de spiser for mye junk". Så derfor ble/blir jeg så provosert når noen lettvint slenger ut at "tjukke barn har dårlige foreldre, fordi de lar barnet hive i seg hamburgere i tide og utide og gir dem penger til å gå i kiosken og kjøpe brus og godterier hver dag". Sånn tankementalitet er altfor snever!

Men enig i at de som faktisk tillater barna sine alt dette og driter i deres helse og velferd, er dårlige foreldre!

Du burde forøvrig også merke deg at "skyld" og "ansvar" ikke er det samme. Det jeg har skrevet er at det uansett er foreldrenes ansvar. Tror du må ha misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg synes det er så vanvittig å si at det er foreldrenes ansvar at barn er overvektige at jeg blir kvalm.

Er fordommene dine kommet av at foreldrene dine tok for lite ansvar?

"Jo jeg synes det er så vanvittig å si at det er foreldrenes ansvar at barn er overvektige at jeg blir kvalm.

Hvem sitt ansvar er det da, mener du? At det er foreldrenes ansvar, betyr ikke nødvendigvis at det er dere skyld, men det er foreldrene som må søke å få ordnet opp i problemene for barnet sitt, med hjelp fra samfunnet. Er ikke dette foreldrenes ansvar?

Er fordommene dine kommet av at foreldrene dine tok for lite ansvar?"

Har ansvarsfølelse/plassering av ansvar der det hører hjemme, noe med fordommer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ja, jeg mener da det samme som deg, så jeg fatter og begriper ikke hva du er ute etter.

Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

"Jo jeg synes det er så vanvittig å si at det er foreldrenes ansvar at barn er overvektige at jeg blir kvalm.

Hvem sitt ansvar er det da, mener du? At det er foreldrenes ansvar, betyr ikke nødvendigvis at det er dere skyld, men det er foreldrene som må søke å få ordnet opp i problemene for barnet sitt, med hjelp fra samfunnet. Er ikke dette foreldrenes ansvar?

Er fordommene dine kommet av at foreldrene dine tok for lite ansvar?"

Har ansvarsfølelse/plassering av ansvar der det hører hjemme, noe med fordommer å gjøre?

Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du burde forøvrig merke deg at "skyld" og "ansvar" ikke er det samme. Det jeg har skrevet er at det uansett er foreldrenes ansvar. Tror du må ha misforstått noe.

Du vet ingenting om foreldrene tar ansvar eller ikke når du ser overvektige barn. Tror du må tenke igjennom bruk av begreper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite.

"Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite."

??? Skjønner faktisk veldig lite av det du prøver å nå fram med her, beklager. Tror i alle fall ikke du har forstått noe av det jeg skriver, for du er med piggene ute og angriper helt meningsløst nå. Ro deg ned og les på nytt. Jeg har skrevet at grunnene er kompliserte og sammensatte, men uansett hvor nyansert man enn ser på det, så er det foreldrenes ANSVAR hvis barna deres blir for overvektige. Skylden er ikke vits i å fordele.

Jeg har ikke diskutert voksnes overvekt, det var ikke det tråden egentlig handlet om. At du drar inn din egen overvekt i voksen alder har ingenting med denne tråden å gjøre og det har jeg ikke svart ut i fra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene.

"Det du skriver i denne tråden har i høyeste grad med fordommer å gjøre. Du aner ingenting om mennesker rundt deg og kan ikke bebreide foreldre for å være ansvarsløse når du ikke kjenner noe til forholdene."

Skjønner jeg må ha truffet et meget ømt punkt...

Jeg har skrevet at det er foreldrenes ansvar å ordne opp i overvekten og ta tak i det. Gjør de ikke det, og heller ser at ungen blir mer og mer overvektig, er det ansvarsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Les igjennom innleggene dine og prøv å forstå hva du skriver. Jeg har ikke overvektige barn og har aldri hatt, men jeg er overvektig selv. Tror du at jeg er et mønsterforeldre, men ansvarsløs over meg selv?

Du har ingen anelse om grunnen for min overvekt og får ikke vite det. Noen ganger så må man finne seg i at det er en del man ikke har rett til å vite."

??? Skjønner faktisk veldig lite av det du prøver å nå fram med her, beklager. Tror i alle fall ikke du har forstått noe av det jeg skriver, for du er med piggene ute og angriper helt meningsløst nå. Ro deg ned og les på nytt. Jeg har skrevet at grunnene er kompliserte og sammensatte, men uansett hvor nyansert man enn ser på det, så er det foreldrenes ANSVAR hvis barna deres blir for overvektige. Skylden er ikke vits i å fordele.

Jeg har ikke diskutert voksnes overvekt, det var ikke det tråden egentlig handlet om. At du drar inn din egen overvekt i voksen alder har ingenting med denne tråden å gjøre og det har jeg ikke svart ut i fra heller.

'' Jeg har skrevet at grunnene er kompliserte og sammensatte, men uansett hvor nyansert man enn ser på det, så er det foreldrenes ANSVAR hvis barna deres blir for overvektige. Skylden er ikke vits i å fordele.''

Må bare si at jeg er enig med deg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...