Gå til innhold

Svigermor..Aargh! Klageinnlegg!


laguna1

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Mulig jeg er sensitiv, men jeg synes noen har rådet på en måte som jeg ikke kan fatte og begripe at skal kunne være til det beste for meg...eller noen i grunn..;p

Og jeg mener å ha fanget opp en tone jeg ikke setter noe særlig pris på her og der i tillegg.

De aller fleste rådene setter jeg derimot veldig pris på, enten jeg er enig eller uenig, og jeg synes veldig mange hadde noe klokt og konstruktivt å bidra med. Det er jeg glad for.

''Og jeg mener å ha fanget opp en tone jeg ikke setter noe særlig pris på her og der i tillegg.''

Det er jo bare erting. At det ikke moret deg akkurat nå er helt greit å si i fra om, men vi mente det bare humoristisk.

Dog kan det noen ganger være ubehagelig å møte seg selv i døra. Om du orienterer deg i forhold til at en har rett og en tar feil, noe du har beskrevet i andre innlegg også, så kan det bli ganske vanskelig. For noen er det eneste rette at mødrene til brudeparet organiserer bryllupet. For noen er det helt normalt å kritisere andres pengebruk. For noen er det vanlig å være sammen med familien, og så mange som mulig, til "enhver tid". Og så videre, og så videre...

At du mener ditt syn er mer "rett" er jo greit nok og du kan krangle på det til krampa tar deg. Men det vil ikke hjelpe.

Når du lister opp problemer med svigermor og tar med at hun snakker for mye om husvask, er litt påtrengende i forhold til familiesammenkomster og mener noe om ditt pengebruk, så har du jo en god del du kan se gjennom fingrene med. Da blir det desto lettere å sette grenser andre steder, hvor det er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    59

  • nitty-gritty

    20

  • Lillemus

    18

  • morsan

    17

Mest aktive i denne tråden

Men hun ER en drage, og akkurat nå HAR jeg lyst på medfølelse for å måtte oppholde meg med denne på begrensede arealer, og mindre lyst til å høre om hvordan jeg kan forandre meg for å bedre tekkes urimelig svigermor..;p

Klart at saker oftest har to sider, men nå kan ikke jeg skrive innlegg som forklarer hvordan svigermor føler dette, så da får jeg nøye meg med å skrive om hvordan jeg opplever det.

Og jeg tror faktisk ikke vi er "like gode". Hun innvaderer og bestemmer,ikke jeg.

Om jeg hadde blitt rana er jeg klar over at ransmannen sikkert også har sin historie og sine grunner også, men jeg hadde fortsatt følt meg urettferdig behandla, og blitt litt sur om jeg skrev innlegg her inne, og mange bygynte å gnåle jeg måtte ta hensyn til ransmannen og hans bevvegrunner, gjøren og laden, og forandre meg jeg og..;p

Når det er sagt har det absolutt kommet frem mye nyttig i denne tråden, og jeg har fått plenty med gode råd, som skal prøves.

Som sagt, jeg er ikke en person som ønsker ufred og uvennskap, men jeg ønsker heller ikke ytre harmoni og unngåelse av konflikt for en hver pris, og vil ikke at folk skal ha frett til å kjøre over grensene mine med bulldozer og å gjøre meg lei meg og sint, bare fordi de skal få herske av gammel vane.

Og dama ER lumsk. Og jeg blir treig av antydningene om at jeg er en kranglevoren svigerdatter fordi jeg ikke har _enda_ større tålmodighet med ei dame som oppfører seg som et skikkelig troll om dagen.

Jeg må innrømme at jeg hadde ventet meg litt andre kommentarer - at du kanskje kunne begynne å se på flere av svarene du får her inne som konstruktive og nyttige; ikke bare de svarene som stryker deg medhårs.

Og ikke minst hadde jeg håpet at du skulle se at de fleste svarene her er _velmente_ og ikke ondskapsfulle,

Men jeg håper og tror at du leser om igjen tråden en dag når du ikke er like opprørt, og kanskje vil du kunne se nyanser du ikke så før :-)

Og for å ha sagt det: jeg betviler overhodet ikke at hun er en drage! :-) Og jeg betviler overhodet ikke at frosken IKKE er en drage. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg var dum nok til å stå å småsnakke, fordi jeg fikk telefon fra en butikk om at de hadde fått inn veska jeg hadde lyst på & hadde bestilt, og jeg kunne jo ikke mine villeste fantasier egentlig forestille meg at dette skulle bli noe diskusjonstema, og var bare glad for at den hadde kommet inn, fordi den er fin. Derfor! :D

Og fordi hun detaljutspør meg om sånn og slik, og jeg har funnet det litt uhøflig å ikke svare på ting som i utgangspunktet virker som uskyldige spørsmål og vennlig interesse..;)

Men man har lært! Skulle jeg finne på flere anarkistiske sprell av typen råderett over egne accesorier vet jeg heretter å holde kjeften! ;p

''Men man har lært! Skulle jeg finne på flere anarkistiske sprell av typen råderett over egne accesorier vet jeg heretter å holde kjeften! ;p''

Ja, jeg tror det er den beste måten å håndtere denne dama på. Dele minst mulig.Hun er nok ei som har hatt full kontroll i familien og fortsetter og ture frem slik hun er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der bekrefter ting jeg har mistenkt når jeg har lest de andre svarene dine også..Nemlig at du tror det er jeg som er et problem, ellerr i bestefall, at problemet med svigermor er lite, eller overdrevent.

Takk for den, jeg pleier absolutt ofte å ljuge på andre dårlige egenskaper når det er jeg som har problemer og "må forandre meg".

Jeg ser absolutt at det er mange svigerdøtre der ute som er bortskjemte, krangler for ikkno, lager sørgelige dramahistorier der besteforeldre ikke får se sine barn på grunn av noe som vel egentlig burde kunne kalles bagateller etc, men det betyr faktisk ikke at det ikke finnes vanskelige svigermødre der ute fra tid til annen.

Jeg synes du har "rådet" meg på grunnløsee antagelser, (eller i bestefall løsrevne antagelser fra tidligere tråder om helt andre ting på doktoronline) og på gyngende bakgrunn av at jeg er en av disse svigerdøtrene.

Det er jeg faktisk ikke, det VET jeg, og jeg finner rådende dine dermed ganske patroniserende, ikke bare på vegne av meg, med på vegne av alle der du har tegnet deg en mal over hvordan slike situasjoner vanligvis er..:S

Jeg beklager harde ord, men jeg synes ikke om den sukkersøte tonen til å dekke over at man egentlig er veldig forutinntatt, og har alle svarene på hvordan de fleste mellommenneskelige relasjoner fungerer i følge en eller annen bok (Selvom det ofte er tilfellet!)

Jeg er litt vantro og SUR over at det ser ut til at du faktisk mener at jeg skal gå i meg selv for å forandre situasjonen. Skal jeg gå io meg selv om jeg blir, for eksempel, rana også?

Noen ganger ER en part jævligere enn den andre, og burde skjerpe seg. Spørsmålet er hvordan å få det til, uten å skape mere gruff.

I dette tilfellet er det foreksempel åpenbart hvem som innvaderer og overkjører og lager livet verre for den andre enn strengt talt nødvendig, og dermed også åpenbart hvem som bør beskytte seg.

Jeg skal selvsagt forsøke å se stort på det, være raus, og tenke på de fine egenskapene hun _også_ har, men dine stadige oppfordringer til å "ta sjølkritikk" og gjennomgå personlighetsforandringer for å tekkes svigermor i større grad enn jeg gjør, velger jeg, for å bruke et penere utrykk enn det jeg først hadde i hodet, å drite langt å lysegult i. Det er provoserende!

Du tolker frosken ganske agressivt. Du høres også såra ut og da blir det litt sånn at man setter piggene ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg lar meg faktisk langt mindre irritere av de som bare er drittkjipe, latterliggjør eller er uenig på en hvilken som helst måte...Det er noe med kombinasjonene av uenighet, latterliggjøring, mistro til problemstilling som liksom blir kobla med nøytral rådgiver & ekspert i mellom-menneskelige relasjoner som får meg til å choke på akkurat froskens svar denne runden.''

Da oppfatter vi froskens svar helt forskjellig. Hun gir deg støtte på at enkelte ting er helt over grensen, stiller spørsmål ved en del andre ting og presenterer et syn som fremmer langt større grad av toleranse.

Om jeg skal være brutalt ærlig, så skjønte jeg slettes ikke den enorme reaksjonen på de tingene svigermoren din har gjort og sagt. For meg var alt sammen bagateller i den store sammenheng og jeg hadde brydd meg midt i... ;) Vi er alle forskjellige, men ingen tråkker på deg eller latterliggjør deg kun fordi de stiller spørsmål ved om dette virkelig er noe å ta sånn på vei for.

Jeg søker ofte råd hos frosken. For meg fungerer hennes litt ertende tone svært godt, da hun på ufarlig vis gjør meg oppmerksom på hvor skoen egentlig trykker. At det ikke passer deg er helt greit, men jeg synes du går langt i å tillegge henne onde hensikter.

Jeg hadde ikke brydd meg døyten om svigermora mi mente jeg ikke skulle ha veske. Jeg hadde latt det gå inn det ene øret og ut det andre, og tatt veske hvis jeg ville det.

Flere av de andre tingene laguna1 skriver synes jeg er langt mer av invaderende art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Og jeg mener å ha fanget opp en tone jeg ikke setter noe særlig pris på her og der i tillegg.''

Det er jo bare erting. At det ikke moret deg akkurat nå er helt greit å si i fra om, men vi mente det bare humoristisk.

Dog kan det noen ganger være ubehagelig å møte seg selv i døra. Om du orienterer deg i forhold til at en har rett og en tar feil, noe du har beskrevet i andre innlegg også, så kan det bli ganske vanskelig. For noen er det eneste rette at mødrene til brudeparet organiserer bryllupet. For noen er det helt normalt å kritisere andres pengebruk. For noen er det vanlig å være sammen med familien, og så mange som mulig, til "enhver tid". Og så videre, og så videre...

At du mener ditt syn er mer "rett" er jo greit nok og du kan krangle på det til krampa tar deg. Men det vil ikke hjelpe.

Når du lister opp problemer med svigermor og tar med at hun snakker for mye om husvask, er litt påtrengende i forhold til familiesammenkomster og mener noe om ditt pengebruk, så har du jo en god del du kan se gjennom fingrene med. Da blir det desto lettere å sette grenser andre steder, hvor det er viktigere.

''Dog kan det noen ganger være ubehagelig å møte seg selv i døra. ''

En dag såg hon sanningen i vitögat

då vände hon om och sprang hem

en enda gång mötte hon sanningen

och aldrig vill hon se honom igen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dog kan det noen ganger være ubehagelig å møte seg selv i døra. ''

En dag såg hon sanningen i vitögat

då vände hon om och sprang hem

en enda gång mötte hon sanningen

och aldrig vill hon se honom igen

Det er mulig jeg er både kunnskapsløs og uten sans for humor, men jeg kan _virkelig_ ikke se hvordan dette har noe med å se seg selv i døra å gjøre?!

Hvis det antydes at jeg er lik min svigermor, eller på en eller annen måte har gjort meg fortjent til innvaderende kjerringer, så jojo, men jeg skjønner som sagt ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg mener å ha fanget opp en tone jeg ikke setter noe særlig pris på her og der i tillegg.''

Det er jo bare erting. At det ikke moret deg akkurat nå er helt greit å si i fra om, men vi mente det bare humoristisk.

Dog kan det noen ganger være ubehagelig å møte seg selv i døra. Om du orienterer deg i forhold til at en har rett og en tar feil, noe du har beskrevet i andre innlegg også, så kan det bli ganske vanskelig. For noen er det eneste rette at mødrene til brudeparet organiserer bryllupet. For noen er det helt normalt å kritisere andres pengebruk. For noen er det vanlig å være sammen med familien, og så mange som mulig, til "enhver tid". Og så videre, og så videre...

At du mener ditt syn er mer "rett" er jo greit nok og du kan krangle på det til krampa tar deg. Men det vil ikke hjelpe.

Når du lister opp problemer med svigermor og tar med at hun snakker for mye om husvask, er litt påtrengende i forhold til familiesammenkomster og mener noe om ditt pengebruk, så har du jo en god del du kan se gjennom fingrene med. Da blir det desto lettere å sette grenser andre steder, hvor det er viktigere.

Jeg skjønner ikke bæret av hva du mener rundt dette med å møte seg selv i døra, jeg mener ikke å være vanskelig engang..Forklar?

Og jeg synes utidig snakk og misjonering om husvask og økonomi og denslags ER svært, svært plagsomt,(særlig vekslende med martyrholdning når hun da ikke får bestemme og diktere hva som er viktig _for oss_ og ikke) og klarer ikke å anse verken det eller annen konstant gnåling som filleting og bagateller, og vel mye rett bog slett bent ut uenig med deg i mye nedover i tråden her, kan vi vel slå fast.

Men jeg har plukket opp et og annet fra deg allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Nå hadde kjæresten min vært hjemme hos sine og tatt forsikitig opp noen av problemstillingene, og sagt at vi følte oss litt overkjørte hist og pist. Men at han, og jeg også, var veldig glad i dem, og for at de i utgangspunktet gidder og orker å styre sånn på for oss, og at vi skjønte at både detaljplanleggingen, og selv de økonomiske rådene var godt ment, men at det da føles både ganske overkjørende og formanende, og at vi får litt klaustrofobi.

Han sa også at det satte ut meg, fordi jeg er et selvstendig menneske som er veldig vant til å styre mine egne ting selv, samtidig som jeg gjerne kan ta i mot råd og diskutere, men at jeg liker særdeles dårlig å bli bestemt over. Han understreket at jeg også var takknemlig for bryllupshjelp & råd, men at enkelte ting var det viktig for _oss_ å få bestemme selv.

Han tok også opp hvor ufint det var å ringe mamma og si stygge ting om meg.

Desverrre ble dette ikke tatt nådig opp, og jeg fikk en illsint telefon der damemennesket faktisk LØY meg opp i ansiktet, og sa at det var JEG som detaljstyrte, at jeg hadde ropt og skreket (!!!..Jeg har ALDRI ropt og skreket borte hos noen (etter at jeg runda omtrent 5;)) og at det var moren min som hadde begynt med å baktale meg! (!!!!...Særlig;))

I steden for en liten beklager for at jeg var trist og følte meg utslitt og overkjørt.

Hun tok også en veldig martyr, og mente at jeg fikk ta meg av all snakking heretter da, siden det var så fælt å høre på henne, og sånne ting. Jeg svarte at jeg selvsagt ville synes det var leit, og at jeg hadde håpet på en kommunikasjon, og at jeg satte pris på råd, både om smått og stort, og både i den ene og andre sammenhengen, uten at det betød at jeg alltid kom til å følge dem, eller at jeg alltid ville være enig.

Hun sa at det var jeg ikke, jeg var et egenrådig menneske som ikke ville høre på mennesker med fornuft, og at da skulle jeg få ha det så godt etc... Hun fikk også sagt at på henne hørtes det ut som jeg bare prioriterte alkoholen til bryllupet (fordi jeg vil at folk skal få ha anledning, på en eller annen måte, til å få seg noen kaldebpils i et junibryllup!) og at sånne som meg viste hun ikke hva som skulle gjøres med uansett.

Jaja.

Så så veldig vellykket var vel ikke dette.

Jeg merker at jeg har second thoughts med hele flyttingen, men det kan jo hende jeg bare har en dårlig dag, og at ting løser seg litt opp etterhvert. Kjæresten min og jeg er heldigvis på linje, og han er lei seg og sint på vegne av oss, og særlig meg, som får hele bøtta.

Svigerfar har også ringt, og HAN beklaget at ting var som de er, og sa at kona kunne være vanskelig på sånne ting, og at hun likte å bestemme, men at han var enig med meg han også, at enkelte ting var det verken ønskelig eller forlangbart at hun skulle styre med mot vår vilje. Han sa at han håpet, og trodde, at hun ville ta til fornuft, og at hun likte meg godt, og var glad for alliansen, men bare utrykte ting dårlig. Det var jo koselig at han ringte da, det synes jeg :)

Men dette har blitt kompliserte greier, synes jeg, og håper ikke alt er beyond all rescue! ;)

Tusen takk for de hyggelige svarene nedover i tråden her!

S p e s i e l t ....

Vel, det er to lyspunkter her; mannen din og svigerfaren din. Strålende av svigerfar å ringe deg, han vet nok hva han snakker om..... ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S p e s i e l t ....

Vel, det er to lyspunkter her; mannen din og svigerfaren din. Strålende av svigerfar å ringe deg, han vet nok hva han snakker om..... ;-))

Ja, det var virkelig, virkelig hyggelig gjort, og jeg ble så glad for det, Jeg satt nå her og visste verken ut eller inn;, og syntes alt i grunn ble litt guffent, og da var det seriøst trivelig å få en sånn telefon! :)

Og kjæresten min er en helt fantastisk & flott fyr, så alt i alt er det jo langt flere positive ting i livet mitt enn negative, selvom jeg blir mildt sagt sliten, forvirra og lei meg av holdningen til kjørestens mor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg skjønner ikke bæret av hva du mener rundt dette med å møte seg selv i døra, jeg mener ikke å være vanskelig engang..Forklar?

Og jeg synes utidig snakk og misjonering om husvask og økonomi og denslags ER svært, svært plagsomt,(særlig vekslende med martyrholdning når hun da ikke får bestemme og diktere hva som er viktig _for oss_ og ikke) og klarer ikke å anse verken det eller annen konstant gnåling som filleting og bagateller, og vel mye rett bog slett bent ut uenig med deg i mye nedover i tråden her, kan vi vel slå fast.

Men jeg har plukket opp et og annet fra deg allikevel :)

Jeg tror vi dropper det nå, jeg :) Fint om du fikk noe ut av hva jeg og andre sa. Jeg håper virkelig det blir lettere for dere framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg ser du er såret nedover her og jeg kan forstå deg nå når du trenger støtte. Egentlig får du støtte, men det er ikke så lett å se det akkurat nå. Hent frem innlegget igjen om noen måneder, så kanskje du ser annerledes på det. Jge tror det kan være håp for deg og svigermor, selv om det ser svart ut nå.

Jeg kunne godt ha skrevet et lignende innlegg selv i starten av vårt forhold.

Husker jeg sto og kokte grøt en gang. Svigermor står og ser på meg og sier: Nei, nei, nei, nei, slik skal du ikke røre. Så tok hun regelrett vispen ut av hånden min og viste meg hvordan HUN mente jeg skulle røre. Akkurat da kunne jeg mest av alt tenke meg helle grøten i hodet på henne, men jeg gjorde heldigvis ikke da:-) Var det noe jeg kunne, så var det å koke grøt uten å få klumper faktisk.

En annen gang sto hun og kikket på meg da jeg skiftet bleie på eldstejenta. Så sier hun: Hvorfor er bæsjen grønn? Bæsjen skal ikke være grønn. Jeg forklarte henne at bæsjen blir grønn, når ungen får morsmelkerstaning.

Deretter peker hun på skrittet til ungen og spør: Hva er det der som står ut der? - Jo det er klitorisen det.- har du hørt om det? - Åja, den var så fremtredende. Dama har to døtre selv og skulle tror at hun visste at det ikke er så mye kjøtt rundt på en nyfødt baby. Det var masse annet også. Jeg likte ikke dama på den tiden, men vi er veldig gode venner nå.

Hun er også en geskjeftig dame, men det gir seg utslag i andre ting enn hos din svigermor. Hun har andre interesser. Hun har alltid vært dominerende, men på en mer postiv måte likevel. Nå spanderer hun tur på hele familien, men det blir en tur etter svigermors ønske. Hver eneste dag i hele ferien har hun lagt en plan, så det blir ikke rom for å være litt for seg selv, men jeg vet hun mener det godt :-)

Og til slutt. Mitt beste tips for at du skal få et godt forhold til svigermor, er å skryte vilt og hemningsløst av sønnen hennes ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du er såret nedover her og jeg kan forstå deg nå når du trenger støtte. Egentlig får du støtte, men det er ikke så lett å se det akkurat nå. Hent frem innlegget igjen om noen måneder, så kanskje du ser annerledes på det. Jge tror det kan være håp for deg og svigermor, selv om det ser svart ut nå.

Jeg kunne godt ha skrevet et lignende innlegg selv i starten av vårt forhold.

Husker jeg sto og kokte grøt en gang. Svigermor står og ser på meg og sier: Nei, nei, nei, nei, slik skal du ikke røre. Så tok hun regelrett vispen ut av hånden min og viste meg hvordan HUN mente jeg skulle røre. Akkurat da kunne jeg mest av alt tenke meg helle grøten i hodet på henne, men jeg gjorde heldigvis ikke da:-) Var det noe jeg kunne, så var det å koke grøt uten å få klumper faktisk.

En annen gang sto hun og kikket på meg da jeg skiftet bleie på eldstejenta. Så sier hun: Hvorfor er bæsjen grønn? Bæsjen skal ikke være grønn. Jeg forklarte henne at bæsjen blir grønn, når ungen får morsmelkerstaning.

Deretter peker hun på skrittet til ungen og spør: Hva er det der som står ut der? - Jo det er klitorisen det.- har du hørt om det? - Åja, den var så fremtredende. Dama har to døtre selv og skulle tror at hun visste at det ikke er så mye kjøtt rundt på en nyfødt baby. Det var masse annet også. Jeg likte ikke dama på den tiden, men vi er veldig gode venner nå.

Hun er også en geskjeftig dame, men det gir seg utslag i andre ting enn hos din svigermor. Hun har andre interesser. Hun har alltid vært dominerende, men på en mer postiv måte likevel. Nå spanderer hun tur på hele familien, men det blir en tur etter svigermors ønske. Hver eneste dag i hele ferien har hun lagt en plan, så det blir ikke rom for å være litt for seg selv, men jeg vet hun mener det godt :-)

Og til slutt. Mitt beste tips for at du skal få et godt forhold til svigermor, er å skryte vilt og hemningsløst av sønnen hennes ;-)

Takk for hyggelig innlegg! :)

Jeg holdt på å si at det er godt vi er flere som har (hatt) svigermorproblemer, selvom det jeg mener er å høre at det er godt det ordnet seg, og at det kan ende godt selvom man har startvansker med dem.

Ærlig talt er jeg livredd min, for hun er så LUMSK, og hun sier liksom ikke rett ut det hun mener, men tenderer til småjuging, baksnakking og forsøksvis føelsesmessig utpressing, ved å gå fra den ene ytterligheten til den andre - for eksempel være illrød i toppen og snakke seg opp helt selv på temaer (som brudevesker ;p) til å gjøre seg martyr si at hun aldri mere skal råde oss om noe, siden vi ikke er interesserte i NOE hun har å si. Også sier hun masse allikevel..;p

Nå sist fikk hun sklidd inn i en samtale, der jeg faktisk hjalp henne med noe,faktisk et salg på den tupperwaregreia hennes at hun "selvfølgelig ikke skulle bry seg, men at hun, hvis jeg ikke tok meg nær av det, visste at den ene dingsen var mindre enn den andre da. Sånn hvis jeg ikke tok det ille opp at hun sa det" Det er jo egentlig bare til å flire av, men samtidig er det ganske slitsomt at hun faen ikke klarer å slippe ballen når jeg gjør, og prøver mitt beste for å være både raus og large, og egentlig er den som skulle ha hatt en unnskyldning, om noen! ;D

Hun fikk også sklidd inn en kommentar om en kommende bursdag i familien "det blir nok ikke noe sånn sjøslag som du jo har gjort inntrykk av at du liker, og hvis dere planlegger å trosse min vilje sånn som det ser ut til at dere gjør om dagen hadde det i det minste vært fint om dere ventet til ***** & ***** har gått hjem (unger i familien)" (!!!!) Som et slags hint til dette med at jeg vil ha alkoholservering i brylluppet. Så, som sagt hun BITER seg fast i ting hun også for egendel burde slippe tak i! ;) Bare så det er nevnt, jeg og kjæresten har aldri, og har heller ikke planer om, eller har gitt utrykk for å ha planer om å drikke oss drita eller ha noe "sjøslag" i en familuebursdagsfeiring hjemme hos andre! ;p

Uansett, igjen takk for hyggelig innlegg, og takk for at du delte.

Det er heller ikke meningen å fremstå som sur, men jeg er ganske sliten og lei meg, og synes jeg fikk noen kjerringaktige, dustete og vondkynte svar hist og pist, og de tok jeg meg faktisk litt nær av. Jeg kan selvsagt lese opp igjen tråden om noen dager og se om det er utsagn jeg angrer på, men såvidt jeg kan se & huske kan jeg stå inne for svar på tiltale, trur eg.

Det eneste jeg helt sikkert vet jeg angrer på med tråden er at jeg fikk mange knallfine svar som jeg ikke fikk svart på fordi jeg ble så opptatt med å lese svar, og tråden ble lang..Men jeg tror jeg har sånn generelt utrykt takknemmelighet for mange fine svar her og der i tråden, selvom det er mange innlegg jeg vet jeg burde ha svart på for seg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Takk for hyggelig innlegg! :)

Jeg holdt på å si at det er godt vi er flere som har (hatt) svigermorproblemer, selvom det jeg mener er å høre at det er godt det ordnet seg, og at det kan ende godt selvom man har startvansker med dem.

Ærlig talt er jeg livredd min, for hun er så LUMSK, og hun sier liksom ikke rett ut det hun mener, men tenderer til småjuging, baksnakking og forsøksvis føelsesmessig utpressing, ved å gå fra den ene ytterligheten til den andre - for eksempel være illrød i toppen og snakke seg opp helt selv på temaer (som brudevesker ;p) til å gjøre seg martyr si at hun aldri mere skal råde oss om noe, siden vi ikke er interesserte i NOE hun har å si. Også sier hun masse allikevel..;p

Nå sist fikk hun sklidd inn i en samtale, der jeg faktisk hjalp henne med noe,faktisk et salg på den tupperwaregreia hennes at hun "selvfølgelig ikke skulle bry seg, men at hun, hvis jeg ikke tok meg nær av det, visste at den ene dingsen var mindre enn den andre da. Sånn hvis jeg ikke tok det ille opp at hun sa det" Det er jo egentlig bare til å flire av, men samtidig er det ganske slitsomt at hun faen ikke klarer å slippe ballen når jeg gjør, og prøver mitt beste for å være både raus og large, og egentlig er den som skulle ha hatt en unnskyldning, om noen! ;D

Hun fikk også sklidd inn en kommentar om en kommende bursdag i familien "det blir nok ikke noe sånn sjøslag som du jo har gjort inntrykk av at du liker, og hvis dere planlegger å trosse min vilje sånn som det ser ut til at dere gjør om dagen hadde det i det minste vært fint om dere ventet til ***** & ***** har gått hjem (unger i familien)" (!!!!) Som et slags hint til dette med at jeg vil ha alkoholservering i brylluppet. Så, som sagt hun BITER seg fast i ting hun også for egendel burde slippe tak i! ;) Bare så det er nevnt, jeg og kjæresten har aldri, og har heller ikke planer om, eller har gitt utrykk for å ha planer om å drikke oss drita eller ha noe "sjøslag" i en familuebursdagsfeiring hjemme hos andre! ;p

Uansett, igjen takk for hyggelig innlegg, og takk for at du delte.

Det er heller ikke meningen å fremstå som sur, men jeg er ganske sliten og lei meg, og synes jeg fikk noen kjerringaktige, dustete og vondkynte svar hist og pist, og de tok jeg meg faktisk litt nær av. Jeg kan selvsagt lese opp igjen tråden om noen dager og se om det er utsagn jeg angrer på, men såvidt jeg kan se & huske kan jeg stå inne for svar på tiltale, trur eg.

Det eneste jeg helt sikkert vet jeg angrer på med tråden er at jeg fikk mange knallfine svar som jeg ikke fikk svart på fordi jeg ble så opptatt med å lese svar, og tråden ble lang..Men jeg tror jeg har sånn generelt utrykt takknemmelighet for mange fine svar her og der i tråden, selvom det er mange innlegg jeg vet jeg burde ha svart på for seg.

:)

Gidder du å lese det svaret jeg skrev til deg, angående min svigermor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du å lese det svaret jeg skrev til deg, angående min svigermor?

Ditt innlegg var akkurat et av de jeg tenkte jeg skulle lete opp igjen akkurat NUH, fordi jeg husker at jeg synes det var veldig fint skrevet og fordi jeg var glad for å få det, og fordi jeg selvsagt hadde lyst til å gi tilbakemelding til deg på det!

Coming up! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Laguna. jeg har lest hele tråden, og skal bare komme med noen ord fra sidelinja her.

Jeg har hatt min svigermor i 20 år nå, og vi er totalt forskjellige. Der jeg er en rotekopp og en som tar rengjøring temmelig lett, er hun en husmor av den gamle typen (som inkluderer nedvask, nystrøket tøy, vaske vinduer mange ganger i året, osv osv osv) - der jeg som regel er seint ute, er hun alltid tidlig ute - der jeg liker å gi og få gode ord, er hun en som viser kjærlighet med å gjøre ting, og forstår best kjærlighet med at vi andre gjør gode ting for henne....

Dette siste har jeg blitt klar over nå først de siste årene.

Hun bor langt fra oss, og når hun først er på besøk, blir hun som regel lenge. I alle år har det vært 7-10 dager, men vi har knepet dette inn, de siste par årene. Vi har vært hos henne 1-2 uker i strekk, men vi har også knepet dette inn det siste året-

Vi hadde en stor konflikt i høst (jeg skrev om det her), der jeg følte hun overkjørte meg noe vanvittig. Mannen min og jeg har pratet mye om dette (også fått hjelp på et familiesenter) - og vi tror at en del har løsnet. Vi har fått hjelp til å sette grenser, og også at mannen min står ved MIN side når det stormer, ikke ved hennes (han har ofte følt seg mellom barken og veden).

Det gikk greit i jula, og nå har faktisk JEG invitert henne på besøk. Jeg er spent, men håper det går greit. Hun har nok forstått at hun tråkket over grenser, og jeg har blitt mer bevisst på at jeg skal si i fra. Samtidig setter jeg pris på hennes tjenester både ift huset og barna, og det skla jeg bli enda flinkere å vise henne.

Håper det ordner seg for dere. Det kunen kanskje være lurt å involvere noen eksterne for å få hjelp før det knyter seg helt. Kanskje utblåsningen nå i helga var det som skulle til, så roer stormen seg? Godt for dere å høre at svigerfar forstår dere :-)

Lykke til!

Der var det! :)

Veldig fint og nyttig innlegg, og godt å høre at dere har kommet til løsninger selv om dere er forskjellige. Tror det er viktig det du sier om mannen også - Jeg prøver også å ikke sette min kjæreste i klemma, men det føles veldig, veldig godt å vite at han støtter _meg_, hvis ikke er jeg redd jeg hadde begynt å føle meg urimelig (eller utilstrekkelig) selvom jeg vet inni meg at det ikke er jeg som har gjort noe galt.

Samtidig skal jeg sørge for å prøve å ikke squize ham, det har han jo ikke fortjent, men si i fra på en ordentelig måte om det er noe,og stole på at han støtter meg når jeg har rett.(Og ikke fordi han føler at han må) det gjorde han jo nå.

Det er oppløftende med historier med happy ending, takk for at du delte..Og ikke minst må jeg si at du er beintøff ..Jeg hadde nok knekt under presset ved å omgåes svigermor med avvikende vaner og meninger i sju stive dager! :o;) Min absolutte maxgrense er tre, og da har jeg gjerne nakkevondt, hodepine og gråtetokter i etterkant! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Der var det! :)

Veldig fint og nyttig innlegg, og godt å høre at dere har kommet til løsninger selv om dere er forskjellige. Tror det er viktig det du sier om mannen også - Jeg prøver også å ikke sette min kjæreste i klemma, men det føles veldig, veldig godt å vite at han støtter _meg_, hvis ikke er jeg redd jeg hadde begynt å føle meg urimelig (eller utilstrekkelig) selvom jeg vet inni meg at det ikke er jeg som har gjort noe galt.

Samtidig skal jeg sørge for å prøve å ikke squize ham, det har han jo ikke fortjent, men si i fra på en ordentelig måte om det er noe,og stole på at han støtter meg når jeg har rett.(Og ikke fordi han føler at han må) det gjorde han jo nå.

Det er oppløftende med historier med happy ending, takk for at du delte..Og ikke minst må jeg si at du er beintøff ..Jeg hadde nok knekt under presset ved å omgåes svigermor med avvikende vaner og meninger i sju stive dager! :o;) Min absolutte maxgrense er tre, og da har jeg gjerne nakkevondt, hodepine og gråtetokter i etterkant! ;p

Det er kanskje for tidlig å si at det er happy ending, i og med at vi hadde vår største krise sist høst, og at vi bare har truffet hverandre en gang etterpå (i jula). Nå kommer hun til lørdag og blir til torsdag eller fredag, og jeg er spent, men optimistisk.

Jeg er veldig glad for at mannen min og jeg har hatt den prosessen vi har hatt i vinter, med at jeg kan være mer trygg på at han står ve dmin side. Samtidig så vet jeg at svigermor er glad i oss, og gjør det hun gjør fordi hun er vant til denne måten å gjøre ting på.... Det kan være litt vanseklig å svelge av og til.

Jeg har valgt å sette pris på at hun rydde og vasker golv. Har valgt å si i fra at vårt tøy kan hun bvare legge på senga vår og ikke legge det på plass i skapet. Detilig at hun stryker tøy og rydder i garasjen og lager middag. Men ikke greit at hun henger ut tøy på søndager eller bytter rundt i skapene....

Håper det ordner seg mellom deg og svigermor. Mannen din er sikkert glad i henne, og synes sikkert det er leit at hun er som hun er. Mannen min har ikke så godt forhold til min far, og jeg synes det er leit. Tror det er bortimot umulig å forandre min far, jeg ser gjennom fingrene på mye av det rare han finner på å gjøre ller si - mannen min synes det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Takk for hyggelig innlegg! :)

Jeg holdt på å si at det er godt vi er flere som har (hatt) svigermorproblemer, selvom det jeg mener er å høre at det er godt det ordnet seg, og at det kan ende godt selvom man har startvansker med dem.

Ærlig talt er jeg livredd min, for hun er så LUMSK, og hun sier liksom ikke rett ut det hun mener, men tenderer til småjuging, baksnakking og forsøksvis føelsesmessig utpressing, ved å gå fra den ene ytterligheten til den andre - for eksempel være illrød i toppen og snakke seg opp helt selv på temaer (som brudevesker ;p) til å gjøre seg martyr si at hun aldri mere skal råde oss om noe, siden vi ikke er interesserte i NOE hun har å si. Også sier hun masse allikevel..;p

Nå sist fikk hun sklidd inn i en samtale, der jeg faktisk hjalp henne med noe,faktisk et salg på den tupperwaregreia hennes at hun "selvfølgelig ikke skulle bry seg, men at hun, hvis jeg ikke tok meg nær av det, visste at den ene dingsen var mindre enn den andre da. Sånn hvis jeg ikke tok det ille opp at hun sa det" Det er jo egentlig bare til å flire av, men samtidig er det ganske slitsomt at hun faen ikke klarer å slippe ballen når jeg gjør, og prøver mitt beste for å være både raus og large, og egentlig er den som skulle ha hatt en unnskyldning, om noen! ;D

Hun fikk også sklidd inn en kommentar om en kommende bursdag i familien "det blir nok ikke noe sånn sjøslag som du jo har gjort inntrykk av at du liker, og hvis dere planlegger å trosse min vilje sånn som det ser ut til at dere gjør om dagen hadde det i det minste vært fint om dere ventet til ***** & ***** har gått hjem (unger i familien)" (!!!!) Som et slags hint til dette med at jeg vil ha alkoholservering i brylluppet. Så, som sagt hun BITER seg fast i ting hun også for egendel burde slippe tak i! ;) Bare så det er nevnt, jeg og kjæresten har aldri, og har heller ikke planer om, eller har gitt utrykk for å ha planer om å drikke oss drita eller ha noe "sjøslag" i en familuebursdagsfeiring hjemme hos andre! ;p

Uansett, igjen takk for hyggelig innlegg, og takk for at du delte.

Det er heller ikke meningen å fremstå som sur, men jeg er ganske sliten og lei meg, og synes jeg fikk noen kjerringaktige, dustete og vondkynte svar hist og pist, og de tok jeg meg faktisk litt nær av. Jeg kan selvsagt lese opp igjen tråden om noen dager og se om det er utsagn jeg angrer på, men såvidt jeg kan se & huske kan jeg stå inne for svar på tiltale, trur eg.

Det eneste jeg helt sikkert vet jeg angrer på med tråden er at jeg fikk mange knallfine svar som jeg ikke fikk svart på fordi jeg ble så opptatt med å lese svar, og tråden ble lang..Men jeg tror jeg har sånn generelt utrykt takknemmelighet for mange fine svar her og der i tråden, selvom det er mange innlegg jeg vet jeg burde ha svart på for seg.

:)

Jeg blir bare sittende å flire her jeg. Jeg finner ikke ord ;o)

Hun er jo rett og slett barnslig! Sjøslag, ha ha. Hun oppfører seg som en unge nå og er tydeligvis vant til å få det akkurat som hun vil ha det. Hun der har bare godt av litt motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje for tidlig å si at det er happy ending, i og med at vi hadde vår største krise sist høst, og at vi bare har truffet hverandre en gang etterpå (i jula). Nå kommer hun til lørdag og blir til torsdag eller fredag, og jeg er spent, men optimistisk.

Jeg er veldig glad for at mannen min og jeg har hatt den prosessen vi har hatt i vinter, med at jeg kan være mer trygg på at han står ve dmin side. Samtidig så vet jeg at svigermor er glad i oss, og gjør det hun gjør fordi hun er vant til denne måten å gjøre ting på.... Det kan være litt vanseklig å svelge av og til.

Jeg har valgt å sette pris på at hun rydde og vasker golv. Har valgt å si i fra at vårt tøy kan hun bvare legge på senga vår og ikke legge det på plass i skapet. Detilig at hun stryker tøy og rydder i garasjen og lager middag. Men ikke greit at hun henger ut tøy på søndager eller bytter rundt i skapene....

Håper det ordner seg mellom deg og svigermor. Mannen din er sikkert glad i henne, og synes sikkert det er leit at hun er som hun er. Mannen min har ikke så godt forhold til min far, og jeg synes det er leit. Tror det er bortimot umulig å forandre min far, jeg ser gjennom fingrene på mye av det rare han finner på å gjøre ller si - mannen min synes det er vanskelig.

Det siste der finner jeg litt pussig..for jeg har nemlig _full_ forståelse for at folk finner faren min både sær og vrien å omgåes tidvis - han er en bråsint liten fyr med merkelige interesser, og jeg sørger alltid, alltid for å være i nærheten for å kunne fungere som buffer når jeg har med kjæresten eler andre dit. Jeg blir ikke støtt eller lei meg om andre også registerer at han er den bråsint liten fyr med rare interesser..;)

Men nå er moren til kjæresten min MINST like avvikende og spesiell som min far (!!!) og det på en tjuetusen ganger mer innvaderende måte,(også protokollført av nøytrale kilder! ;p) men det ser faktisk ikke ut til at kjæresten legger merke til at moren hans er spesielt merkelig og vanskelig på samme måte som jeg legger merke til at faren min er det og påfølgende "passer på" komfortsonen til gjestene mine når vi treffes. En digresjon, men litt sært. Men han trår til når det trengs! :)

Håper det ordner seg på sikt også for dere, selvom du ikke er sikker på at den happye endingen er helt i boks :) Lykke til :)

Jeg synes det høres ut som du gir massevis i dørene for at alle skal trives, og håper at både svigermoren din og mannen din vil gi deg tilsvarende henholdsvis slack og støtte på de områdende du trenger det fra dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du er såret nedover her og jeg kan forstå deg nå når du trenger støtte. Egentlig får du støtte, men det er ikke så lett å se det akkurat nå. Hent frem innlegget igjen om noen måneder, så kanskje du ser annerledes på det. Jge tror det kan være håp for deg og svigermor, selv om det ser svart ut nå.

Jeg kunne godt ha skrevet et lignende innlegg selv i starten av vårt forhold.

Husker jeg sto og kokte grøt en gang. Svigermor står og ser på meg og sier: Nei, nei, nei, nei, slik skal du ikke røre. Så tok hun regelrett vispen ut av hånden min og viste meg hvordan HUN mente jeg skulle røre. Akkurat da kunne jeg mest av alt tenke meg helle grøten i hodet på henne, men jeg gjorde heldigvis ikke da:-) Var det noe jeg kunne, så var det å koke grøt uten å få klumper faktisk.

En annen gang sto hun og kikket på meg da jeg skiftet bleie på eldstejenta. Så sier hun: Hvorfor er bæsjen grønn? Bæsjen skal ikke være grønn. Jeg forklarte henne at bæsjen blir grønn, når ungen får morsmelkerstaning.

Deretter peker hun på skrittet til ungen og spør: Hva er det der som står ut der? - Jo det er klitorisen det.- har du hørt om det? - Åja, den var så fremtredende. Dama har to døtre selv og skulle tror at hun visste at det ikke er så mye kjøtt rundt på en nyfødt baby. Det var masse annet også. Jeg likte ikke dama på den tiden, men vi er veldig gode venner nå.

Hun er også en geskjeftig dame, men det gir seg utslag i andre ting enn hos din svigermor. Hun har andre interesser. Hun har alltid vært dominerende, men på en mer postiv måte likevel. Nå spanderer hun tur på hele familien, men det blir en tur etter svigermors ønske. Hver eneste dag i hele ferien har hun lagt en plan, så det blir ikke rom for å være litt for seg selv, men jeg vet hun mener det godt :-)

Og til slutt. Mitt beste tips for at du skal få et godt forhold til svigermor, er å skryte vilt og hemningsløst av sønnen hennes ;-)

''Og til slutt. Mitt beste tips for at du skal få et godt forhold til svigermor, er å skryte vilt og hemningsløst av sønnen hennes ;-)''

*hehe* Den bruker jeg å ta også! :o) Funker som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...