Gå til innhold

Svigermor..Aargh! Klageinnlegg!


laguna1

Anbefalte innlegg

''Ok, men da oppsummerte jeg i alle fall alt dere har prøvd å si bare med et par setninger, som også ble riktig oppfattet av TS. *s*''

laguna skjønte da helt fint hva jeg sa, i alle fall i øyeblikket ;) Det er synd at noen kom inn og poraliserte synspunktene og var grovt uhøflige, men slik er det dessverre på DOL noen ganger. Da burde hverken laguna eller andre poralisere det hele ytterligere ved å snakke som om hun kun har mottatt motstand.

At enkelte av oss ikke vil være med på å baksnakke og akke oss om et menneske vi overhodet ikke kjenner som en hønseflokk som oppdager en blodflekk i noens fjær burde ikke bli sett på som negativt av hverken laguna eller deg. Jeg synes tvert i mot det er et tegn på modenhet.

Poralisere - er det en kombinasjon av moralisere og polarisere?

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    59

  • nitty-gritty

    20

  • Lillemus

    18

  • morsan

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Du virker ikke akkurat moden .....

Er det mulig å komme med så umodne uttalelser?

''

High five! *S*

*henter popcorn*

''*henter popcorn*''

Har du allerede spist opp, de du hentet sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''*henter popcorn*''

Har du allerede spist opp, de du hentet sist?

Jeg har ikke spist opp flyflys popcorn. Tror faktisk ikke jeg har hentet under doling før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg har ikke spist opp flyflys popcorn. Tror faktisk ikke jeg har hentet under doling før!

OK

Jeg tror du kommer til å kjede deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ok, men da oppsummerte jeg i alle fall alt dere har prøvd å si bare med et par setninger, som også ble riktig oppfattet av TS. *s*''

laguna skjønte da helt fint hva jeg sa, i alle fall i øyeblikket ;) Det er synd at noen kom inn og poraliserte synspunktene og var grovt uhøflige, men slik er det dessverre på DOL noen ganger. Da burde hverken laguna eller andre poralisere det hele ytterligere ved å snakke som om hun kun har mottatt motstand.

At enkelte av oss ikke vil være med på å baksnakke og akke oss om et menneske vi overhodet ikke kjenner som en hønseflokk som oppdager en blodflekk i noens fjær burde ikke bli sett på som negativt av hverken laguna eller deg. Jeg synes tvert i mot det er et tegn på modenhet.

''laguna skjønte da helt fint hva jeg sa, i alle fall i øyeblikket ;)''

Jeg har ikke ment at hun ikke forsto det DU sa, men tråden hadde neppe blitt så lang hvis alt var soleklart. :-)

''Det er synd at noen kom inn og poraliserte synspunktene og var grovt uhøflige, men slik er det dessverre på DOL noen ganger. Da burde hverken laguna eller andre poralisere det hele ytterligere ved å snakke som om hun kun har mottatt motstand.''

Jeg mente ikke at hun kun har møtt motstand, altså. Jeg leste bare noen av innleggene hvor det begynte å tilspisse seg, da svarte jeg på disse.

''At enkelte av oss ikke vil være med på å baksnakke og akke oss om et menneske vi overhodet ikke kjenner som en hønseflokk som oppdager en blodflekk i noens fjær burde ikke bli sett på som negativt av hverken laguna eller deg. Jeg synes tvert i mot det er et tegn på modenhet.''

Det er jeg helt enig med deg i, men det er ikke slik det pleier å gå i mange andre tråder som omhandler f.eks. utroskap, eller andre ting, noe laguna1 også nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker ikke akkurat moden slik du oppfører deg i denne tråden. Virker som du har flere problemer enn svigermor.. Kanskje lurt å oppsøke fastlegen og be om en henvisning?

Hahaha! Der kom den ja! :D jeg venta litt på at noen burde bruke ordet "moden"..! En klassiker,og jada, jeg burde selvsagt oppsøke lege fordi jeg ikke er villig til å la meg overkjøre og strax adaptere diverse "voksne holdninger" om det meste.

Nå fikk du meg i godt humør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er også litt overasket over at relativt mange mener at det er jeg som må gjøre hele forandrings- og tilnærmingsdelen, og hun er en statisk, ikke foranderlig figur, og at det skulle være _rett og rimelig_! ''

Det er vel ikke så mange som mener alle disse tre tingene?

Mange _frykter_ at hun er en nokså ikke-foranderlig figur, kanskje fordi de har vært borti noe liknende selv.

Dermed regner mange med at hvis noen skal gjøre noe på forandrings- og tilnærmingsdelen, så er det nødt til å bli deg. Siden hun nå engang virker helt urokkelig selv på bagateller. Men det de aller fleste omtaler, er forandringer med hensyn til hvordan du tar det, altså med hvor stor innflytelse denne dragen skal få på livet deres.

Det er ikke svigermoren din som ber om råd, så det er vanskelig for leserne å be henne forandre på ting, selv om vi har lyst til å be henne skjerpe seg. Vi kan selvfølgelig råde deg til å finne en annen svigermor, men det har konsekvenser du virker uinteressert i :-)

Jeg tror ingen antyder at det skal være rett og rimelig.

litt drastisk med annen svigermor ja..;) Men jeg håper jo, til det motsatte er bevist, at hun kan justere seg noe der hun er urimelig, og at jeg slipper å justere meg så veldig, der jeg faktisk er rimelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

''laguna skjønte da helt fint hva jeg sa, i alle fall i øyeblikket ;)''

Jeg har ikke ment at hun ikke forsto det DU sa, men tråden hadde neppe blitt så lang hvis alt var soleklart. :-)

''Det er synd at noen kom inn og poraliserte synspunktene og var grovt uhøflige, men slik er det dessverre på DOL noen ganger. Da burde hverken laguna eller andre poralisere det hele ytterligere ved å snakke som om hun kun har mottatt motstand.''

Jeg mente ikke at hun kun har møtt motstand, altså. Jeg leste bare noen av innleggene hvor det begynte å tilspisse seg, da svarte jeg på disse.

''At enkelte av oss ikke vil være med på å baksnakke og akke oss om et menneske vi overhodet ikke kjenner som en hønseflokk som oppdager en blodflekk i noens fjær burde ikke bli sett på som negativt av hverken laguna eller deg. Jeg synes tvert i mot det er et tegn på modenhet.''

Det er jeg helt enig med deg i, men det er ikke slik det pleier å gå i mange andre tråder som omhandler f.eks. utroskap, eller andre ting, noe laguna1 også nevnte.

''Det er jeg helt enig med deg i, men det er ikke slik det pleier å gå i mange andre tråder som omhandler f.eks. utroskap, eller andre ting, noe laguna1 også nevnte.''

Ja, enig.

Forskjellen ligger vel i at utroskap ikke krever noen samhandling med den som blir bedratt. Det kan selvfølgelig vises til en viss påvirkning, men akkurat når utroskapen skjer får man anta at den som er offeret ikke er tilstede og kan gjøre noe fra eller til. Nå er jeg stor fan av å ansvarliggjøre folk for sine egne valg og sitt eget liv, enten det gjelder utroskap eller kranglete svigerfamilier, så jeg hadde neppe støttet opp om en sutrekampanje (sier ikke at det er dette laguna bedriver, altså) mot en utro ektemann. Det ultimate spørsmålet blir jo: Men hva skal DU gjøre med det? Og da er det igjen snakk om hva som nytter...

Når tilfellet da er en utro ektemann, så kan man tross alt forlate han om han ikke er en positiv innflytelse på ens eget liv. Det er litt vanskeligere med en svigermor.

Jeg har generelt liten tro på å tvinge fram en grunnleggende forandring hos andre, men desto større tro på å styrke seg selv - både i form av grensesetting på et språk svigermor forstår og en viss distansering hvor man rett og slett driter i (unnskyld uttrykket) hva hun mener og tenker om denne grensesettingen.

*kremt* Dette ble langt og litt på siden, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har ikke spist opp flyflys popcorn. Tror faktisk ikke jeg har hentet under doling før!

Det var laban som lagde popcorn i denne tråden! Ikke skyld på meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ok, men da oppsummerte jeg i alle fall alt dere har prøvd å si bare med et par setninger, som også ble riktig oppfattet av TS. *s*''

laguna skjønte da helt fint hva jeg sa, i alle fall i øyeblikket ;) Det er synd at noen kom inn og poraliserte synspunktene og var grovt uhøflige, men slik er det dessverre på DOL noen ganger. Da burde hverken laguna eller andre poralisere det hele ytterligere ved å snakke som om hun kun har mottatt motstand.

At enkelte av oss ikke vil være med på å baksnakke og akke oss om et menneske vi overhodet ikke kjenner som en hønseflokk som oppdager en blodflekk i noens fjær burde ikke bli sett på som negativt av hverken laguna eller deg. Jeg synes tvert i mot det er et tegn på modenhet.

Jeg har da også understreket at jeg setter stor pris på de rådene jeg oppfatter som gode, og at jeg setter pris både på konkrete tips, og på ideer? at jeg kanskje ikke har svart hver og enkelt for seg kommer rett og slett av at det kom fryktelig mange svar inn på et punkt, og jeg fikk sorteringsproblemer, jeg beklager hvis dette blir oppfattet, eller er uhøflig.

Men jeg reagerer også ganske strekt på det jeg oppfatter som urimelig ansvarsfordeling av problemet mellom meg og svigermor - der mange seer ut til å faktisk legge hovedansvaret på meg!

At jeg ikke kan fremstille historien fra to sider er så sin sak, men en slik tosidighet er sjelden etterlyst i tråder med andre temaer her på dol, og er dessuten ganske umulig å etterkomme!

Jeg vet ikke om dette er et resultat av temaet (svigerproblematikk) eller at det er meg (enkelte i tråden ser ut til å ha laget seg ganske sterke (litt negative) oppfatninger av hvem jeg er privat, særlig i spørsmål om penger, ansvarsfølelse etc..hvilket jeg finner både litt urettferdig, irrelevant og eple & appelsinblanende!,)) eller en kombinasjon av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da også understreket at jeg setter stor pris på de rådene jeg oppfatter som gode, og at jeg setter pris både på konkrete tips, og på ideer? at jeg kanskje ikke har svart hver og enkelt for seg kommer rett og slett av at det kom fryktelig mange svar inn på et punkt, og jeg fikk sorteringsproblemer, jeg beklager hvis dette blir oppfattet, eller er uhøflig.

Men jeg reagerer også ganske strekt på det jeg oppfatter som urimelig ansvarsfordeling av problemet mellom meg og svigermor - der mange seer ut til å faktisk legge hovedansvaret på meg!

At jeg ikke kan fremstille historien fra to sider er så sin sak, men en slik tosidighet er sjelden etterlyst i tråder med andre temaer her på dol, og er dessuten ganske umulig å etterkomme!

Jeg vet ikke om dette er et resultat av temaet (svigerproblematikk) eller at det er meg (enkelte i tråden ser ut til å ha laget seg ganske sterke (litt negative) oppfatninger av hvem jeg er privat, særlig i spørsmål om penger, ansvarsfølelse etc..hvilket jeg finner både litt urettferdig, irrelevant og eple & appelsinblanende!,)) eller en kombinasjon av begge deler.

''Men jeg reagerer også ganske strekt på det jeg oppfatter som urimelig ansvarsfordeling av problemet mellom meg og svigermor - der mange seer ut til å faktisk legge hovedansvaret på meg!

''

Jeg synes du har en ganske sær tolkning av blant annet det jeg skrev til deg i denne tråden. Synes det er overraskende at du blir så sinna og kommer med såpass mange kjipe kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg reagerer også ganske strekt på det jeg oppfatter som urimelig ansvarsfordeling av problemet mellom meg og svigermor - der mange seer ut til å faktisk legge hovedansvaret på meg!

''

Jeg synes du har en ganske sær tolkning av blant annet det jeg skrev til deg i denne tråden. Synes det er overraskende at du blir så sinna og kommer med såpass mange kjipe kommentarer.

Vel, jeg synes det er en den eneste mulige tolkningen av enkelte svar - blandt annet dine. Sier ikke du det rett ut at jeg er den som burde forandre meg, og ikke at svigermor, med all sin ufine oppførsel, burde statisk få være i fred?

OG jeg irriterer meg over eufemismene du benytter, og over tålmodig pedagog stemmen du bruker, og over inneholdet som kommer frem uansett hvor mye ull du pakker meningene i, og hvor mange inkvisatoriske spørsmål du stiller meg ; ved siden av å mene at svigermor burde være en uforandrelig størrelse med rett til det aller meste, også å krenke mine grenser på det groveste, stiller du deg åpenbart direkte tvilende til det jeg forteller og prøver å latterligjøre både meg og problemstillingen blandt annet ved å hente frem personkarakteriska av meg (fra andre tråder) som jeg mener har forbløffende lite med saken å bestille, og i det hele tatt benytte deg av flere velkente, velbrukte og effektive hersketeknikker.

Og ja, det irriterer meg, og får meg til å svare "kjipt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Vel, jeg synes det er en den eneste mulige tolkningen av enkelte svar - blandt annet dine. Sier ikke du det rett ut at jeg er den som burde forandre meg, og ikke at svigermor, med all sin ufine oppførsel, burde statisk få være i fred?

OG jeg irriterer meg over eufemismene du benytter, og over tålmodig pedagog stemmen du bruker, og over inneholdet som kommer frem uansett hvor mye ull du pakker meningene i, og hvor mange inkvisatoriske spørsmål du stiller meg ; ved siden av å mene at svigermor burde være en uforandrelig størrelse med rett til det aller meste, også å krenke mine grenser på det groveste, stiller du deg åpenbart direkte tvilende til det jeg forteller og prøver å latterligjøre både meg og problemstillingen blandt annet ved å hente frem personkarakteriska av meg (fra andre tråder) som jeg mener har forbløffende lite med saken å bestille, og i det hele tatt benytte deg av flere velkente, velbrukte og effektive hersketeknikker.

Og ja, det irriterer meg, og får meg til å svare "kjipt"

''og i det hele tatt benytte deg av flere velkente, velbrukte og effektive hersketeknikker.''

Jøss.

Nå synes jeg du framstår som aldri så lite paranoid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og i det hele tatt benytte deg av flere velkente, velbrukte og effektive hersketeknikker.''

Jøss.

Nå synes jeg du framstår som aldri så lite paranoid her.

Mulig det, men jeg liker ikke måten. Hvis det ikke menes sånn beklager jeg selvfølgelig til frosken, men jeg har lest innleggene hennes om igjen, og klarer ikke å lese de som annet enn ganske kjipe - ikke bare sånn at jeg er uenig i innhold, men jeg merker også at jeg har kjempeproblemer med selve tonen som blir benytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Mulig det, men jeg liker ikke måten. Hvis det ikke menes sånn beklager jeg selvfølgelig til frosken, men jeg har lest innleggene hennes om igjen, og klarer ikke å lese de som annet enn ganske kjipe - ikke bare sånn at jeg er uenig i innhold, men jeg merker også at jeg har kjempeproblemer med selve tonen som blir benytta.

Jeg synes du er helt på jordet, men det er nå meg. Men du får jo høre ting som sikkert ikke er det du vil høre. ;) Uten at jeg synes det er noe ufint i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Vel, jeg synes det er en den eneste mulige tolkningen av enkelte svar - blandt annet dine. Sier ikke du det rett ut at jeg er den som burde forandre meg, og ikke at svigermor, med all sin ufine oppførsel, burde statisk få være i fred?

OG jeg irriterer meg over eufemismene du benytter, og over tålmodig pedagog stemmen du bruker, og over inneholdet som kommer frem uansett hvor mye ull du pakker meningene i, og hvor mange inkvisatoriske spørsmål du stiller meg ; ved siden av å mene at svigermor burde være en uforandrelig størrelse med rett til det aller meste, også å krenke mine grenser på det groveste, stiller du deg åpenbart direkte tvilende til det jeg forteller og prøver å latterligjøre både meg og problemstillingen blandt annet ved å hente frem personkarakteriska av meg (fra andre tråder) som jeg mener har forbløffende lite med saken å bestille, og i det hele tatt benytte deg av flere velkente, velbrukte og effektive hersketeknikker.

Og ja, det irriterer meg, og får meg til å svare "kjipt"

Nå synes jeg du går milevis for langt i dine karakteristikker av froskens tilnærming.

Det er DU som ber om råd, så det er DIN makt til forandring av situasjonen vi fokuserer på, enten strategiene er slik eller sånn. Alle i tråden har fokusert på det beste for deg - enten du er enig eller uenig i de rådene du får. Det sier seg selv at hva som gir det beste resultatet i ende og annen ikke er selvsagt i mellommenneskelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er helt på jordet, men det er nå meg. Men du får jo høre ting som sikkert ikke er det du vil høre. ;) Uten at jeg synes det er noe ufint i det.

Det er faktisk ikke innholdet eller uenigheten som plager meg mest (selv om enighet er selvsagt er det beste når en er belemret med et eller annet drit - geskjeftige svigermødre eller annet), men det er noe med tonen her jeg setter helt i halsen.

Jeg lar meg faktisk langt mindre irritere av de som bare er drittkjipe, latterliggjør eller er uenig på en hvilken som helst måte...Det er noe med kombinasjonene av uenighet, latterliggjøring, mistro til problemstilling som liksom blir kobla med nøytral rådgiver & ekspert i mellom-menneskelige relasjoner som får meg til å choke på akkurat froskens svar denne runden.

(Når det er sagt synes jeg at jeg har fått mange _fine_ men kritiske og konstruktive svar også altså..Og de har jeg satt like pris på som de rene sympati-ærklæringene. Jeg må ikke ha ren enighet!(Selvom det har vært deilig i denne tråden her! ;)))

Med høyde for å være på jordet, øff cørse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Det er faktisk ikke innholdet eller uenigheten som plager meg mest (selv om enighet er selvsagt er det beste når en er belemret med et eller annet drit - geskjeftige svigermødre eller annet), men det er noe med tonen her jeg setter helt i halsen.

Jeg lar meg faktisk langt mindre irritere av de som bare er drittkjipe, latterliggjør eller er uenig på en hvilken som helst måte...Det er noe med kombinasjonene av uenighet, latterliggjøring, mistro til problemstilling som liksom blir kobla med nøytral rådgiver & ekspert i mellom-menneskelige relasjoner som får meg til å choke på akkurat froskens svar denne runden.

(Når det er sagt synes jeg at jeg har fått mange _fine_ men kritiske og konstruktive svar også altså..Og de har jeg satt like pris på som de rene sympati-ærklæringene. Jeg må ikke ha ren enighet!(Selvom det har vært deilig i denne tråden her! ;)))

Med høyde for å være på jordet, øff cørse.

''Jeg lar meg faktisk langt mindre irritere av de som bare er drittkjipe, latterliggjør eller er uenig på en hvilken som helst måte...Det er noe med kombinasjonene av uenighet, latterliggjøring, mistro til problemstilling som liksom blir kobla med nøytral rådgiver & ekspert i mellom-menneskelige relasjoner som får meg til å choke på akkurat froskens svar denne runden.''

Da oppfatter vi froskens svar helt forskjellig. Hun gir deg støtte på at enkelte ting er helt over grensen, stiller spørsmål ved en del andre ting og presenterer et syn som fremmer langt større grad av toleranse.

Om jeg skal være brutalt ærlig, så skjønte jeg slettes ikke den enorme reaksjonen på de tingene svigermoren din har gjort og sagt. For meg var alt sammen bagateller i den store sammenheng og jeg hadde brydd meg midt i... ;) Vi er alle forskjellige, men ingen tråkker på deg eller latterliggjør deg kun fordi de stiller spørsmål ved om dette virkelig er noe å ta sånn på vei for.

Jeg søker ofte råd hos frosken. For meg fungerer hennes litt ertende tone svært godt, da hun på ufarlig vis gjør meg oppmerksom på hvor skoen egentlig trykker. At det ikke passer deg er helt greit, men jeg synes du går langt i å tillegge henne onde hensikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du går milevis for langt i dine karakteristikker av froskens tilnærming.

Det er DU som ber om råd, så det er DIN makt til forandring av situasjonen vi fokuserer på, enten strategiene er slik eller sånn. Alle i tråden har fokusert på det beste for deg - enten du er enig eller uenig i de rådene du får. Det sier seg selv at hva som gir det beste resultatet i ende og annen ikke er selvsagt i mellommenneskelige forhold.

Mulig jeg er sensitiv, men jeg synes noen har rådet på en måte som jeg ikke kan fatte og begripe at skal kunne være til det beste for meg...eller noen i grunn..;p

Og jeg mener å ha fanget opp en tone jeg ikke setter noe særlig pris på her og der i tillegg.

De aller fleste rådene setter jeg derimot veldig pris på, enten jeg er enig eller uenig, og jeg synes veldig mange hadde noe klokt og konstruktivt å bidra med. Det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...