Gå til innhold

Navnetrender blant adopterte barn?


Gjest adopsjonstrend.

Anbefalte innlegg

Gjest adopsjonstrend.

Er det veldig vanlig at jenter, og kanskje gutter også som er adopterte fra Kina,Korea får veldig korte navn. Jeg synes navn som Linn, siw og Pia går igjen.

Og er det mange adopterte jenter fra Sør Amerika som heter Maria?

Hva er det som avgjøre hva adoptivforeldre kaller barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Det er veldig vanlig at de fleste jentebarn får korte navn med a-endinger nå, så det er nok ikke så rart at også adoptivforeldre følger de generelle navnetrendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke registrert at navnetrendene er annerledes for adoptivbarn enn for egenfødte barn, bortsett fra at det virker som om det er mer utbredt nå enn tidligere at adoptivbarna beholder sitt opprinnelige fornavn i tillegg til den nye fornavnet de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adopsjonstrend.

Det er veldig vanlig at de fleste jentebarn får korte navn med a-endinger nå, så det er nok ikke så rart at også adoptivforeldre følger de generelle navnetrendene.

Er det veldig mange asiatisk adopterte jenter som heter Linn til fornavn? Topper de Linn-statistikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er det veldig mange asiatisk adopterte jenter som heter Linn til fornavn? Topper de Linn-statistikken?

Vet ikke noe om statistikken, men husker flere av mine samtidige Asia-fødte adopterte venninner som het Linn da jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig mange asiatisk adopterte jenter som heter Linn til fornavn? Topper de Linn-statistikken?

Jeg har faktisk sett en navnestatistikk, laget av Kinaforeningen (forening for familier med barn adoptert fra Kina).

Den er selvsagt langt fra fullstendig, da ikke alle som har adoptert er med i foreningen. Den er heller ikke helt ny. Likevel, jeg husker at Linn lå et hestehode foran alle andre jentenavn. Årsaken vil jeg tro at mange av barna har kinesiske navn som skrives og/eller høres ut som Linn.

For ellers, var det de vanlige motenavnene som i samfunnet for øvrig på lista.

Når det gjelder Maria for barn fra latinamerikanske navn, er det nok ikke vanskeligere å forklare enn at det er det desidert vanligste jentenavnet i spansktalende land, så mange av jentene har Maria som et av sine opprinnelige navn.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Er det veldig mange asiatisk adopterte jenter som heter Linn til fornavn? Topper de Linn-statistikken?

Akkurat Linn for kinesiske jenter er nok ikke så rart, ettersom Lin (eller tilsvarende) også finnes som kinesisk jentenavn - og da er det nok hakket lettere å konvertere enn en del andre navn.

Likeledes med Maria i spansktalende land. Men Maria er også det 20. mest populære jentenavnet her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adopsjonstrend.

Akkurat Linn for kinesiske jenter er nok ikke så rart, ettersom Lin (eller tilsvarende) også finnes som kinesisk jentenavn - og da er det nok hakket lettere å konvertere enn en del andre navn.

Likeledes med Maria i spansktalende land. Men Maria er også det 20. mest populære jentenavnet her til lands.

jeg tror ikke jeg ville gått for et slikt navn fordi det var enkelt å konvertere hvis jeg adopterte en jente fra Kina/korea etc.

Det får et veldig adopsjonsfokus. Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?

Det hadde vært interessant å vite om adoptivforeldre får andre navneassosiasjoner sammenliknet med "vanlige" foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

jeg tror ikke jeg ville gått for et slikt navn fordi det var enkelt å konvertere hvis jeg adopterte en jente fra Kina/korea etc.

Det får et veldig adopsjonsfokus. Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?

Det hadde vært interessant å vite om adoptivforeldre får andre navneassosiasjoner sammenliknet med "vanlige" foreldre.

Nå er det vel fremdeles sånn at de fleste adopterte jenter _ikke_ heter Linn, da - jeg tror dessuten ikke at folk flest går rundt og forbinder navnet Linn med adopsjon. :)

Men generelt er det vel sånn at navnet Linn har falt ganske kraftig i popularitet siden det hadde sin topp på 80-tallet, mens navnet Linnea går opp - det ligger jo på 2.plass blant jentenavn i år, så det ville være rart om det ikke finnes noen små, adopterte jenter ved navn Linnea som løper rundt for nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke jeg ville gått for et slikt navn fordi det var enkelt å konvertere hvis jeg adopterte en jente fra Kina/korea etc.

Det får et veldig adopsjonsfokus. Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?

Det hadde vært interessant å vite om adoptivforeldre får andre navneassosiasjoner sammenliknet med "vanlige" foreldre.

Er ikke de som har adoptert vanlige foreldre?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

jeg tror ikke jeg ville gått for et slikt navn fordi det var enkelt å konvertere hvis jeg adopterte en jente fra Kina/korea etc.

Det får et veldig adopsjonsfokus. Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?

Det hadde vært interessant å vite om adoptivforeldre får andre navneassosiasjoner sammenliknet med "vanlige" foreldre.

''Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?''

Linn er da et vel så godt norsk navn som Linnea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
tzatziki1365380058

jeg tror ikke jeg ville gått for et slikt navn fordi det var enkelt å konvertere hvis jeg adopterte en jente fra Kina/korea etc.

Det får et veldig adopsjonsfokus. Kanskje en skulle fornorske det til Linnea?

Det hadde vært interessant å vite om adoptivforeldre får andre navneassosiasjoner sammenliknet med "vanlige" foreldre.

Vel, jeg har adoptert og født selv, og har valgt de navnene jeg syntes var vakre. Hadde jeg adoptert en datter ved navn Lin eller en gutt ved navn Samuel, hadde jeg naturligvis beholdt det. Det er da ikke noe poeng å bytte navn på barnet, hvis det har et navn som godt kan brukes i Norge. Og jeg skjønner ikke hva du mener med at navnevalget kan medføre "adopsjonsfokus".Sant å si, har jeg veldig lite adopsjonsfokus når det gjelder barna mine. Jeg har derimot et stort ekte-morskjærlighet - hadde jeg kunne gitt dere himmelen, hadde jeg gjort det - fokus.

(Klar over at tråden er gammel,men likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har adoptert og født selv, og har valgt de navnene jeg syntes var vakre. Hadde jeg adoptert en datter ved navn Lin eller en gutt ved navn Samuel, hadde jeg naturligvis beholdt det. Det er da ikke noe poeng å bytte navn på barnet, hvis det har et navn som godt kan brukes i Norge. Og jeg skjønner ikke hva du mener med at navnevalget kan medføre "adopsjonsfokus".Sant å si, har jeg veldig lite adopsjonsfokus når det gjelder barna mine. Jeg har derimot et stort ekte-morskjærlighet - hadde jeg kunne gitt dere himmelen, hadde jeg gjort det - fokus.

(Klar over at tråden er gammel,men likevel...)

Jeg har også egenfødte og adoptert barn. Til begge barna valgte vi navn som vi syntes var fine og som hadde vært i slekta i flere generasjoner. Det yngste barnet beholdt i tilegg sitt opprinnelige navn, da det brukes over hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest enslig adoptivmamma

Da jeg for mange år siden gikk og ventet på tildeling av mitt første adoptivbarn, tenkte jeg naturligvis på navnevalg. Jeg har alltid likt navnet Elisabeth veldig godt, og tenkte at barnet skulle hete det hvis jeg fikk ei jente. I tiden mens jeg ventet var jeg på flere adopsjonstreff, og fokuset på andres adoptivbarn var høyt. Da oppdaget jeg at veldig mange adoptivbarn het nettopp Elisabeth. Da jeg senere fikk min første datter valgte jeg derfor å oppkalle henne etter familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Dette har jeg ikke tenkt over før nå, men det er litt morsomt: Jeg kjenner bare tre jenter som er adopterte og alle tre heter Linn! De er alle i 30-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
AnonymBruker

Personlig var det viktig for meg å ha internasjonale navn på mine to asiatisk-fødte barn. I og med at de ser "utenlandske" ut, hadde jeg ikke lyst til å gi dem gamle norske navn. På den annen side, jeg er nokså internasjonal selv også, og antakelig ville jeg gitt barna mine internasjonale navn dersom jeg hadde født barna selv også.

 

Jeg passet også på å ikke gi dem navn som jeg visste var ekstra populære i adopsjonsmiljøet, nettopp fordi jeg syntes det var en fordel for barna å ha navn som ikke "alle andre" het. Jeg ga dem heller ikke navn som var blant de mest populære i befolkningen ellers, i den gitte aldersgruppen. Jeg sjekket ssb navnestatistikk nøye før jeg valgte navn. Jeg ønsket navn som jeg likte, og som samtidig verken var for sært og sjelden, og heller ikke for vanlig...

 

Men folk gir jo barna de navnene de selv vil.



Anonymous poster hash: c63f0...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...