Gå til innhold

Innvandrere og trygd

Anbefalte innlegg

''Forresten så er det utrolig mange somalske taxisjåfører i Oslo og de gjør en god jobb og det tror jeg at mange nordmenn har forstått.''

Det er flott. Jeg blir matt når jeg hører enkelte folk da si at de kommer og "tar over hele taxi-næringen her i landet". Vil vi at de skal jobbe eller vil vi ikke? Kritisert blir de jo uansett tydeligvis.

Somalere er utrolig serviceminded. Det er stor forskjell på endel somalere i taxibransjen og en del halvgamle nordmenn som er dritsure når de må ta rullestolen min inn og ut av bagasjerommet.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

56

• Mandolaika

35

• Dorthe

14

• Persille1365381127

10

Jeg mente ikke at det var bare somalske menn som skulle kvoteres inn. Kvinnene kan også lære norsk og få jobbe.

Jeg tror faktisk at det er slik at de aller fleste vil jobbe og vil de ikke det så har de misforstått. Og når det gjelder meg så tror jeg faktisk ikke jeg egner meg i jobb i øyeblikket, jeg skjønner at ingen burde ansette meg så lenge jeg har mellom 10 og 20 urinveisinfesjoner i året og er syk i 14 dager hver gang.

Du skal ikke ansettes, for vi trenger deg på DOL! :-)

(Og jeg vet du mente både menn og kvinner, selvsagt. Poenget mitt var at arbeidslivet gir uavhengighet for kvinner.)

Med vennlig hilsen

Og dagens somalier skal lide på grunn av hva andre somaliere (med samme hudfarge) har gjort, fordi tåpelige arbeidsgivere tror alle med samme hudfarge er like?

Man bryter ikke denne sirkelen før man får folk i arbeid.

Med vennlig hilsen

''Og dagens somalier skal lide på grunn av hva andre somaliere (med samme hudfarge) har gjort, fordi tåpelige arbeidsgivere tror alle med samme hudfarge er like?

Man bryter ikke denne sirkelen før man får folk i arbeid.''

Det er ikke riktig, men det kan nok fort bli sånn. Det kan være svært dyrt for en del arbeidsgivere å ansette "feil" folk.

Ja, man må se på Norge og derunder NAV. Det forandrer allikevel ikke det faktum at somaliere utmerker seg som gruppe.

Jo, det forandrer på at det ikke er "somalier" som er ÅRSAKEN, og hvis man slutter å stigmatisere gruppen, så er det faktisk langt større mulighet for at folk ansetter dem, og de kommer seg inn i arbeidslivet.

Med vennlig hilsen

''Og dagens somalier skal lide på grunn av hva andre somaliere (med samme hudfarge) har gjort, fordi tåpelige arbeidsgivere tror alle med samme hudfarge er like?

Man bryter ikke denne sirkelen før man får folk i arbeid.''

Det er ikke riktig, men det kan nok fort bli sånn. Det kan være svært dyrt for en del arbeidsgivere å ansette "feil" folk.

Ja, det kan være svært dyrt, men det endrer jo ikke noe som helst på at "Hassan den Fjerde" blir ufør, fordi han ikke får jobb.

Ikke fordi det er noe gale med ham, men fordi arbeidsgiveren ikke ansetter ham på grunn av hva folk med samme hudfarge gjorde...

Med vennlig hilsen

Jeg har jobbet i et firma hvor vi hadde to somaliere ansatt. Den ene fungerte bra, den andre fungerte ikke.

Det kunne selvsagt også godt vært en nordmann som ikke fungerte, men poenget er at NAV sier somaliere er svært vanskelige å integrere, for de vil ikke jobbe.

Eller de får ikke jobb, fordi....

(som tidligere forklart)

Annonse

Jo, det forandrer på at det ikke er "somalier" som er ÅRSAKEN, og hvis man slutter å stigmatisere gruppen, så er det faktisk langt større mulighet for at folk ansetter dem, og de kommer seg inn i arbeidslivet.

Med vennlig hilsen

''Jo, det forandrer på at det ikke er "somalier" som er ÅRSAKEN, og hvis man slutter å stigmatisere gruppen, så er det faktisk langt større mulighet for at folk ansetter dem, og de kommer seg inn i arbeidslivet.''

Hadde vært veldig fint hvis du har rett i det.

Det er helt korrekt, men hvor vil du egentlig? Du mener fortsatt at det er Norge sin skyld fordi vi er så fæle med folk?

Jeg har ikke sagt at vi (generelt) er "fæle" med noen.

Det jeg sier er at hvis man baserer seg på "hudfargetenkning", så vil jo aldri gruppen komme inn i arbeidslivet.

Med vennlig hilsen

Ja, det kan være svært dyrt, men det endrer jo ikke noe som helst på at "Hassan den Fjerde" blir ufør, fordi han ikke får jobb.

Ikke fordi det er noe gale med ham, men fordi arbeidsgiveren ikke ansetter ham på grunn av hva folk med samme hudfarge gjorde...

Med vennlig hilsen

Ja, de har ikke råd til å ta sjansen på nytt. Jobber selv i et firma hvor vi har slitt i mange år etter å ha ansatt "feil" folk. Er også veldig vanskelig å bli kvitt feil folk og det koster enormt å ansette feil folk. Har man brent seg noen ganger på det så tar man helst ikke sjansen på nytt.

''Jo, det forandrer på at det ikke er "somalier" som er ÅRSAKEN, og hvis man slutter å stigmatisere gruppen, så er det faktisk langt større mulighet for at folk ansetter dem, og de kommer seg inn i arbeidslivet.''

Hadde vært veldig fint hvis du har rett i det.

Men de er jo i arbeidslivet i Sør-Europa (og de tjener neppe så veldig mye), og i USA, så det er ingen grunn til å tro at det er "somaliskhet" som er problemet.

Derimot er det nok en korrelasjon mellom "født i Somalia" og "utsatt for krigstraumer", og det vil påvirke statistikken, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Men de er jo i arbeidslivet i Sør-Europa (og de tjener neppe så veldig mye), og i USA, så det er ingen grunn til å tro at det er "somaliskhet" som er problemet.

Derimot er det nok en korrelasjon mellom "født i Somalia" og "utsatt for krigstraumer", og det vil påvirke statistikken, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Det kan godt hende, men det er mange andre som kommer fra land i krig også, hvor de har en annen innstilling.

Ja, de har ikke råd til å ta sjansen på nytt. Jobber selv i et firma hvor vi har slitt i mange år etter å ha ansatt "feil" folk. Er også veldig vanskelig å bli kvitt feil folk og det koster enormt å ansette feil folk. Har man brent seg noen ganger på det så tar man helst ikke sjansen på nytt.

''Har man brent seg noen ganger på det så tar man helst ikke sjansen på nytt.''

Men ser du ikke at hvis man ikke "tar sjansen" på en person fordi han har samme hudfarge, (eller samme legning, eller samme kjønn, eller...) så diskriminerer man?

Det er jo bare en annen variant av "flere kvinner enn menn blir syke, så vi skal ikke ansette kvinner".

Med vennlig hilsen

Annonse

''Har man brent seg noen ganger på det så tar man helst ikke sjansen på nytt.''

Men ser du ikke at hvis man ikke "tar sjansen" på en person fordi han har samme hudfarge, (eller samme legning, eller samme kjønn, eller...) så diskriminerer man?

Det er jo bare en annen variant av "flere kvinner enn menn blir syke, så vi skal ikke ansette kvinner".

Med vennlig hilsen

Det er det samme hva du kaller det, man tar ikke sjansen på nytt uansett.

Det kan godt hende, men det er mange andre som kommer fra land i krig også, hvor de har en annen innstilling.

Ja, men Afghanistan og Somalia er i særklasse her.

Det har vært mer eller mindre kontinuerlig krig i Afghanistan siden 1979 (!), så få er upåvirket av det. Somalia har også en grusom krigshistorie.

Jeg mener fremdeles at å uføretrygde folk FORDI de ikke får jobb er FEIL. Veldig feil.

Med vennlig hilsen

Ja, hva kom først av høna og egget der tror du?

Problemet er ikke hvem som kom først, men at folk nekter å behandle svarte mennesker som individer.

De 3 svarte ble syke, så derfor ansetter jeg ikke Svart4.

I stedet klager jeg over at Svart4 blir ufør.

Med vennlig hilsen

''Men det funker åpenbart fint i USA, så mulig vi bør se litt på hvordan vi opptrer og om det er stigmatiseringen som gjør det? (I stedet for kun å fokusere på "de andre".)''

Jeg har vondt for å tro på at du som virker som en ellers oppegående og velutdannet person faktisk kan mene dette. Beklager virkelig. Skjønner du ikke at det er vårt velferdssystem som gjør det mulig for dem å leve slik i Norge uten å jobbe, nettopp fordi de kan?

Jo, men det er da like mulig for alle andre også.

Hvis du mener somaliere får uføretrygd de ikke burde hatt, så er jo det NAV om er ansvarlig for å bestemme hvem som får det.

Med vennlig hilsen

Han er fæl til å gruppere selv også, og spesielt når det gjelder politiske partier. Men det mener han er noe helt annet. De er visst ikke individer de.

Grupperinger skal ha en viss fornuft, gjerne basert på årsak eller handling.

Grupperer man etter fødested eller hudfarge, så ligger det implisitt at man tror ting er slik FORDI folk har svart hud, eller er født på Toten.

Grupperer man etter handling/årsak ("opplevd krig", "uten utdanning", "Medlem i Venstre", "kommunist", osv) så er dette basert på noe reelt.

Hva angår medlemskap i politiske partier (som går på handling (melde seg inn i politisk parti)), så er det selvsagt en helt grei gruppering, så lenge man snakker om ting som er relatert til politikk.

Med vennlig hilsen

''Da påpeker jeg at den samme gruppen gjør det meget godt i USA.''

Tror du virkelig ikke det er fordi de blir stilt krav til på en annen måte i USA? Og blir en stilt krav til, jobber man, og jobber man blir man selvdreven. Dermed tror jeg også at en får det bedre, blir friskere og sannsynligheten for at barna også klarer seg selv er høy.

Jo, men hvorfor skal dette kun gjelde somaliere?

Hvorfor skal det ikke gjelde for "norske uføretrygdede"?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...