Gå til innhold

Innvandrere og trygd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

56

• Mandolaika

35

• Dorthe

14

• Persille1365381127

10

Gjest togli

Nja, jeg vet faktisk ikke om jeg er enig...

Selv om det er like feil foretrekker jeg f.eks svensker i det ene selskapet mitt. De gjør MYE bedre jobb enn de norske jeg har funnet.

Jeg tipper at du har rett, det er sikkert noe forskning på det. Men jeg irriterer meg sånn over ramaskrikene fordi jeg opplever grunnlaget som for dårlig.

Reiser man til et fremmed land for å jobbe må man kunne et språk som kan brukes i den bransjen man søker jobb i. Sånn er det jo uansett hvor man reiser i verden :)

Det er så vidt jeg vet forska på, og det har visst ikke så mye å si om man har perfekt norsk heller....dessverre.. Hørt om annengenerasjonsinnvandrere som har slitt i årevis med å få jobb selv etter ettertraktede utdanninger. De endrer navn til et norsk navn og får jobb med det samme...

Persille1365381127

Det er så vidt jeg vet forska på, og det har visst ikke så mye å si om man har perfekt norsk heller....dessverre.. Hørt om annengenerasjonsinnvandrere som har slitt i årevis med å få jobb selv etter ettertraktede utdanninger. De endrer navn til et norsk navn og får jobb med det samme...

Jeg vet, det er vanskeligere. Men har du lest denne: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4109596.ece ?

Jeg vet at du har rett i påstanden din. Men jeg vet ikke om det er så mye vanskeligere for en generell innvandrer med norsk utdannelse, enn for meg som er 32, med samboer og ett barn. Jeg er ikke så sikker på at jeg stiller noe sterkere....

Gjest prust

Jeg vet, det er vanskeligere. Men har du lest denne: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4109596.ece ?

Jeg vet at du har rett i påstanden din. Men jeg vet ikke om det er så mye vanskeligere for en generell innvandrer med norsk utdannelse, enn for meg som er 32, med samboer og ett barn. Jeg er ikke så sikker på at jeg stiller noe sterkere....

Hmmmmm - det var jo satt litt på spissen, men hun har et poeng. Samtidig så er jo kvinner i fruktbar og jobbaktuell alder ofte i en 20 års periode (25-40) - så en arbeidsgiver kan jo "være uheldig" i ganske mange år.

En avis (husker ikke hvilken) fulgte en arbeidssøker (som snakket norsk, og med norsk universitetsutdanning) gjennom søkeprosessen. Det ble sendt flere hundre (!) brev, uten respons, og den eneste grunnen er navnet. (Karakterer, inkl. norsk, var på topp.)

Selvsagt skal man ikke ta alle arbeidsgivere under en kam, men det er tydelig at det er et stort nok antall at man kan sende hundrevis av søknader uten svar, fordi man har norsk navn. (Søker du med norsk navn, får du svar.)

Det er et virkelig problem.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Det er helt klart ikke bare invandrere som sliter der..Tenker også på oss som er døve... Kjempevanskelig å få jobb hvis du ikke greier å imponere med gode talespråksferdigheter (for da regner de med at du omtrent kvalifiserer for Mensa-medlemsskap og da gidder de iallefall å _vurdere_ deg :P).

Annonse

Det er helt klart ikke bare invandrere som sliter der..Tenker også på oss som er døve... Kjempevanskelig å få jobb hvis du ikke greier å imponere med gode talespråksferdigheter (for da regner de med at du omtrent kvalifiserer for Mensa-medlemsskap og da gidder de iallefall å _vurdere_ deg :P).

De døve kan jo briljere med at firmaet ikke behøver å betale for hørselsvern, eller frykte rettssaker om nedsatt hørsel pga. støy på abeidsplassen! :-)

Med vennlig hilsen

Persille1365381127

En avis (husker ikke hvilken) fulgte en arbeidssøker (som snakket norsk, og med norsk universitetsutdanning) gjennom søkeprosessen. Det ble sendt flere hundre (!) brev, uten respons, og den eneste grunnen er navnet. (Karakterer, inkl. norsk, var på topp.)

Selvsagt skal man ikke ta alle arbeidsgivere under en kam, men det er tydelig at det er et stort nok antall at man kan sende hundrevis av søknader uten svar, fordi man har norsk navn. (Søker du med norsk navn, får du svar.)

Med vennlig hilsen

Jeg tror jeg søkte omtrent 60 stillinger i fjor sommer, jeg har et helt norsk navn, kun A'er og B'er - og fikk svar på kanskje 10%.

Den siste fikk jeg svar på i november tror jeg. Dette med at arbeidsgivere ikke svarer søkerne er et generelt problem, ikke bare for innvandrere.

Persille1365381127

Hmmmmm - det var jo satt litt på spissen, men hun har et poeng. Samtidig så er jo kvinner i fruktbar og jobbaktuell alder ofte i en 20 års periode (25-40) - så en arbeidsgiver kan jo "være uheldig" i ganske mange år.

"Kan få barn"-argumentet holder ikke for meg, det er mange flere faktorer enn alder som spiller inn på noe sånt :)

Men jeg tviler ikke på at enkelte arbeidsgivere tenker sånn.

Så, vi kan vel enes om at en døv innvandrerkvinne i alderen 25-40 med utenlandsk navn antagelig sliter mer med å få jobb enn de fleste da :P

Jeg tror jeg søkte omtrent 60 stillinger i fjor sommer, jeg har et helt norsk navn, kun A'er og B'er - og fikk svar på kanskje 10%.

Den siste fikk jeg svar på i november tror jeg. Dette med at arbeidsgivere ikke svarer søkerne er et generelt problem, ikke bare for innvandrere.

Joda, men her var det snakk om flere hundre treffende søknader, og 0 (null) svar.

Jeg har en bekjent som har et utenlandsk fornavn. I en liste over søknader ble det feilstavet (laget om til et nordisk navn) av en sekretær, og på 1-2-3 ble hun innkalt til intervju. De var meget overrasket over hennes egentlige navn, da hun oppklarte navnefloken....

Med vennlig hilsen

"Kan få barn"-argumentet holder ikke for meg, det er mange flere faktorer enn alder som spiller inn på noe sånt :)

Så, vi kan vel enes om at en døv innvandrerkvinne i alderen 25-40 med utenlandsk navn antagelig sliter mer med å få jobb enn de fleste da :P

Spesielt hvis hun sitter i rullestol...

Med vennlig hilsen

(den forrige ble sendt for tidlig)

Spesielt hvis hun sitter i rullestol, har en "medisinsk historie", og et problem med stamming! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Med vennlig hilsen

''Selvsagt skal man ikke ta alle arbeidsgivere under en kam, men det er tydelig at det er et stort nok antall at man kan sende hundrevis av søknader uten svar, fordi man har norsk navn. (Søker du med norsk navn, får du svar.)

Det er et virkelig problem.''

Støttes! Jeg har jobba med rekruttering i en årrekke, og har naturlig nok holdt meg oppdatert på temaet, og dette er min oppfatning også. Selvfølgelig er ikke alle arbeidsgivere fordomsfulle, men problemet er utbredt for de med "upopulær" opprinnelse.

Har sjøl vært vitne til at høyst kompetente arbeidssøkere har blitt innkalt til intervju for første gang etter å ha skifta navn - etter utallige søknader. Og da snakker jeg om personer som snakker flytende norsk, i tillegg til andre språk.

Og jeg legger for ordens skyld til at innvandrere ikke får uføretrygd pga arbeidsledighet, ei heller andre arbeidssøkere.

• 13 år senere...
AnonymBruker
Holmes skrev (På 29.4.2011 den 18.15):

Interessant artikkel om innvandrere i trygdefella.

http://dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=2006

''Etter femogtjue år i Noreg er halvparten av innvandrarane trygda. Berre 25 prosent av kvinnene er i arbeid. Mellom norske kvinner med tilsvarande låg eller manglande utdaning i tilsvarande aldersgrupper er arbeidsdeltakinga over 80 prosent. Sjølv om arbeidsdeltakinga kan vera høg til å byrja med, går ho ned etter ti-femten år for dei fleste gruppene. Verst står det til mellom somaliarane. Berre halvparten av somaliske menn er i arbeid sju år etter dei kom til Noreg, og tre av fire somaliske kvinner har teke imot overgangsstønad for fråskilte, og det sjølv om dei kjem frå eit land der ein knapt praktiserer skilsmål. Nokre få, men mindre grupper, skil seg ut positivt, særleg bosniarar, tamilar og chilenarar, som stort sett ligg på norsk nivå i arbeidsdeltaking. ''

Her har vi en del utfordringer i Norge. Ikke så lett å finne enkle løsninger på dette, men det er klart at det blir veldig dyrt hvis det fortsetter i samme sporet.

Hvordan er tallene idag? Noen som vet?

Anonymkode: cd422...08e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...