Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

''noen er notorisk kriminelle''

Hvis du tar av deg de rosa brillene så vil du kanskje se at de fleste nok hører under her.

''Hvis du tar av deg de rosa brillene så vil du kanskje se at de fleste nok hører under her.''

Bøyer meg selvfølgelig i støvet for de svarte brillene siden jeg kun uttaler meg på grunnlag av faglitteratur, kolleger som jobber i felten, venner i problemområder og personlige erfaringer.

La oss stemme på svart-hvitt-partiet ved neste valg mot "krig og fred og sånn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Evt kunne de klart seg med sin uførestønad/sosialtrygd som lovlydige gjør :-)

''Evt kunne de klart seg med sin uførestønad/sosialtrygd som lovlydige gjør :-)''

Det hadde nok vært en kjærkommen løsning om de hadde hatt krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei, jeg gir ikke penger til noen tiggere, enten det er romfolk eller narkomane.

Men jeg kjøper =Oslo og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)

Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.

Å forby tigging kan være en besnærende tanke for mange, fordi vi da slipper ubehaget med å se disse menneskene rundt oss. Anatole France, Nobelprisvinner i litteratur, har uttalt: "Loven, i sin majestetiske likhet, gjør det like ulovlig for rike og fattige å sove under bruene i Paris, å tigge i gatene, og å stjele brød."

'' ... og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)''

Jeg er usikker på om det er snilt eller slemt å gi til gatemusikanter. Det er snilt mot gatemusikanten, men hvis gatemusikantene skulle tjene penger kan det resultere i at alle de andre tiggerne i Oslo ser markedet i dette og kjøper seg trekkspill de også, og det må bli et helvete for alle som jobber- eller ferdes rundt Karl Johan når enhver junki og sigøyner i mils omkrets kommer til Oslo for å slå en trall.

Nei, takke meg da til dem som sitter der med kroppen sin uten å spille trommer eller trompet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna72

Det finnes mange unnskyldninger, men faktum er at du aksepterer å gi penger til kriminelle når du selv skal spise, men plutselig blir det et argument for ikke å gi penger så andre får spise.

De trenger jo i grunn ikke penger til mat da - som du selv også har sagt, mat kan de få på frelsesarmeen og anndre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' ... og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)''

Jeg er usikker på om det er snilt eller slemt å gi til gatemusikanter. Det er snilt mot gatemusikanten, men hvis gatemusikantene skulle tjene penger kan det resultere i at alle de andre tiggerne i Oslo ser markedet i dette og kjøper seg trekkspill de også, og det må bli et helvete for alle som jobber- eller ferdes rundt Karl Johan når enhver junki og sigøyner i mils omkrets kommer til Oslo for å slå en trall.

Nei, takke meg da til dem som sitter der med kroppen sin uten å spille trommer eller trompet.

he he... sant nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...