Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Det handler ikke hvorvidt folk tigger eller jobber, men argumentet er at "jeg vil ikke gi til organisert kriminalitet" - og jeg antar det gjelder like mye uansett hvordan?

Hvis vi alle skal slutte spise på restaurant ville alle gå konk og vi vil få enda mer kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg "ønsker" ikke å støtte dem, men jeg vet at det er en sjanse at noen av de jeg legger penger igjen hos blir utpresset av organisert kriminalitet.

Det er ikke deres feil.

Det er jo din feil siden du gir. Da har de ingen grunn til å la være å tigge.

De fattige og sultne, de som virkelig er fattige og sultne, de er ikke i Norge. Det vet du.

Hvordan tror du disse du gir penger til kommer seg til Norge? (Jeg har spurt mange ganger nå, men jeg får ikke svar. Jeg lurer også på hvordan du vet at det er så veldig mange som er reelt fattige og sultne i Norge, når ikke f.eks. Politiet vet det samme?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, Sør, for du velger å støtte organisert kriminalitet når du _vet_, enten det gjelder restauranter eller tiggere. Du velger din måte å hjelpe på, og du vil heller ha organisert kriminalitet enn å bekjempe den.

Så lenge folk gjør som du, vil det være umulig for politiet å bekjempe kriminalitet blant tiggerne. Dessverre.

Så lenge du går på restaurant, selv om du vet at noen av dem (akkurat som noen av tiggerne) utpresses av bander, gjør politiets oppgave umulig, vil være et argument på linje med det du kommer med.

Politiet kan aksjonere mot organisert kriminalitet, selv om jeg gir en slant til fattige. Å sette det opp mot hverandre er kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nei, jeg "ønsker" ikke å støtte dem, men jeg vet at det er en sjanse at noen av de jeg legger penger igjen hos blir utpresset av organisert kriminalitet.

Det er ikke deres feil.

Du er med på og opprettholde kriminalitetet i landet. Skam deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kalle det unnskyldninger, jeg bruker samme ordet om din unnfallenhet i forhold til organisert kriminalitet. Du velger bevisst å støtte organisert kriminalitet selv om du _vet_.

Nei, jeg vet at noen av dem blir presset, men det samme skjer jo hvis du eller jeg går på restaurant (og da gjelder det større beløp).

Å plutselig ville "bekjempe bander" bare når det gjelder fattige er vikarierende motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om andelen hadde vært "mye større", så er beløpet man legger igjen på en restaurant så mye større enn den tieren man gir til en tigger, at beløpet i kroner (hvilket er det som teller) er større på en restaurant.

Mener du at man ikke skal være turist i f.eks. Italia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og de som var sultne fikk mat. Så bra! :-)

Ja, det fikk de. Og ellers så fikk de kaffe, vafler og brødskiver og verdens beste kanelboller om kveldene så sånn sett var det ikke synd på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet at noen av dem blir presset, men det samme skjer jo hvis du eller jeg går på restaurant (og da gjelder det større beløp).

Å plutselig ville "bekjempe bander" bare når det gjelder fattige er vikarierende motiver.

Hvordan har du samvittighet til å støtte denne formen for kriminalitet? Hvorfor spiser du på disse restaurantene du vet må betale beskyttelsespenger? Hvorfor velger du ikke andre måter å hjelpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo din feil siden du gir. Da har de ingen grunn til å la være å tigge.

De fattige og sultne, de som virkelig er fattige og sultne, de er ikke i Norge. Det vet du.

Hvordan tror du disse du gir penger til kommer seg til Norge? (Jeg har spurt mange ganger nå, men jeg får ikke svar. Jeg lurer også på hvordan du vet at det er så veldig mange som er reelt fattige og sultne i Norge, når ikke f.eks. Politiet vet det samme?)

De kommer i minibusser - noen ganger organisert, noen flytter på seg i årevis (romfolk gjør gjerne det), andre betaler, noen haiker, osv osv osv.

Det er ikke noen unnskyldning for ikke å hjelpe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto for alle som spiser på restaurant.

Mener du at det betales beskyttelsespenger på restauranter i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du samvittighet til å støtte denne formen for kriminalitet? Hvorfor spiser du på disse restaurantene du vet må betale beskyttelsespenger? Hvorfor velger du ikke andre måter å hjelpe på?

Fordi jeg åpenbart må spise, og fordi de som tigger åpenbart også må spise.

Dessverre er det bander som presser penger, men da kan politiet aksjonere mot dem direkte, og ikke bare mot akkurat de fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ditto for alle som spiser på restaurant.

Du gjør deg vanskelig. Det er bedre at folk jobber på ærlig vis enn å trekke på gata. At det finnes noen kriminelle også i denne bransjen er selvsagt, men å slutte gå på reaturant vil forverre kriminaliteten og det vet du godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at det betales beskyttelsespenger på restauranter i Norge?

Det vet jeg faktisk ikke, men jeg tror det er sjeldent her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer i minibusser - noen ganger organisert, noen flytter på seg i årevis (romfolk gjør gjerne det), andre betaler, noen haiker, osv osv osv.

Det er ikke noen unnskyldning for ikke å hjelpe mennesker.

Ja, de får hjelp til å komme hit.

Å hevde at man "gjør det rette" ved å gi penger til tiggere er en dårlig unnskyldning for ikke å gjøre andre ting. Det er med på å opprettholde organisert kriminalitet, det gjør at folk forblir i kriminelles klør, og det hjelper overhode ikke på sulten.

Jeg skjønner ikke hvordan du har samvittighet til å være med på å ødelegge både mennesker og velferdsstaten på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg vanskelig. Det er bedre at folk jobber på ærlig vis enn å trekke på gata. At det finnes noen kriminelle også i denne bransjen er selvsagt, men å slutte gå på reaturant vil forverre kriminaliteten og det vet du godt.

Akkurat som det vil forverre kriminaliteten hvis alle som tigger plutselig må skaffe seg pengen via kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Akkurat som det vil forverre kriminaliteten hvis alle som tigger plutselig må skaffe seg pengen via kriminalitet.

De får trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg åpenbart må spise, og fordi de som tigger åpenbart også må spise.

Dessverre er det bander som presser penger, men da kan politiet aksjonere mot dem direkte, og ikke bare mot akkurat de fattige.

Du kan jo ikke spise på restauranter du vet at betaler beskyttelsespenger! Det er jo direkte ondskapsfullt!

Og nei, politiet kan ikke aksjonere bare mot bandenes bakmenn, fordi de synes ikke. Hvis ingen gir til tiggerne, så får ikke bakmennene noe heller, og først da forsvinner problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de får hjelp til å komme hit.

Å hevde at man "gjør det rette" ved å gi penger til tiggere er en dårlig unnskyldning for ikke å gjøre andre ting. Det er med på å opprettholde organisert kriminalitet, det gjør at folk forblir i kriminelles klør, og det hjelper overhode ikke på sulten.

Jeg skjønner ikke hvordan du har samvittighet til å være med på å ødelegge både mennesker og velferdsstaten på denne måten.

1) De utgjør ikke noen trussel mot velferdsstaten.

2) Romfolk har reist i årevis, uten at det nødvendigvis er bander som sender dem rundt.

3) Bandene som står bak noen av tiggerne er ikke verre (men trolig de samme) som står bak utpressing av noen restauranter i Italia, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke spise på restauranter du vet at betaler beskyttelsespenger! Det er jo direkte ondskapsfullt!

Og nei, politiet kan ikke aksjonere bare mot bandenes bakmenn, fordi de synes ikke. Hvis ingen gir til tiggerne, så får ikke bakmennene noe heller, og først da forsvinner problemet.

Da tvinger bandene dem til å bli kriminelle i stedet.

====

Ettersom man ikke vet hvilke restauranter og tiggere som blir utpresset, så straffer jeg ikke noen av dem.

Spesielt er det hjerterått å "si" til en tigger at siden du er et offer for en utpresser som tar pengene dine, så skal heller ikke få noe av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...