Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

''Poenget forblir at hvis man oppgir "vil ikke gi penger til organisert kriminalitet" så er det like viktig å unngå mange av restaurantene i Italia som å unngå tiggere i Norge.''

Tiggerne i Norge _vet_ vi at i all hovedsak samler inn penger til sine bander. Restaurantene i Italia vet vi ingenting om, og vi kan heller ikke finne det ut. Dersom man reiser til Italia, så må man naturlig nok ha mat. Da har man ikke noe valg. Du kan ikke gå inn på en restaurant i Italia og spørre om de er en del av organisert kriminalitet. Og åkke som, som turister legger vi igjen penger til de som jobber, og vi holder liv i dem.

''Du spiser formodentlig på restaurant, og du er neppe uvitende om at mange av dem betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet, så da er det jo akseptabelt for deg.''

Jeg oppholder meg ikke i land hvor dette er et problem, dessverre, så da må du ta noen andre hvis du ønsker å gå på person.

''I så fall må du jo være enig i at det er hyklersk å oppgi at du ikke vil gi penger til tiggere, fordi noe kan havne hos organisert kriminalitet.''

Når man _vet_, er det hyklersk. Når man ikke _vet_, så er det ikke hyklersk.

Du vet at en del av tiggere og en del av restauranter må gi penger videre til organisert kriminalitet. Det er ubestridelig.

Det er også slik at beløpene man legger igjen på en restaurant er langt over den tieren man gir en tigger. Ergo er det også langt større beløp som du gir til organisert kriminalitet på en restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest alomo

Jeg kjøpte et bilde av en som var på døren her om dagen, hva som er hans opprinnelse aner jeg ikke og det var i grunnen revnende likegyldig for meg. Det er også likegyldig hva han valgte å bruke pengene til. Jeg gir også alltid pantelappen min til en rusmisbruker som ofte er å treffe ved matbutikken jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Du finner unnskyldning etter unnskyldning for å sverte mennesker, som du ikke vet om verken går på bingo eller er kriminelle.

Den ene unnskyldningen etter den andre for ikke å gjøre noe, og å finne bortforklaringer.

Og siden det er feid av banen, så er du nå redusert til personangrep.

Igjen!

Pek på hvor det besinningsløse, terpende, hjerneløse sludderet ditt har feid noe eller noen av banen.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Du finner unnskyldning etter unnskyldning for å sverte mennesker, som du ikke vet om verken går på bingo eller er kriminelle.

Den ene unnskyldningen etter den andre for ikke å gjøre noe, og å finne bortforklaringer.

Og siden det er feid av banen, så er du nå redusert til personangrep.

Igjen!

Det er du som finner unnskyldning etter unnskyldning for å forsvare kriminaliteten og tiggingen vi har i Oslo og begynner snakke om restauranter andre steder i Europa. Du klarer aldri å holde deg til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Du vet at en del av tiggere og en del av restauranter må gi penger videre til organisert kriminalitet. Det er ubestridelig.

Det er også slik at beløpene man legger igjen på en restaurant er langt over den tieren man gir en tigger. Ergo er det også langt større beløp som du gir til organisert kriminalitet på en restaurant.

Det er da ikke et argument for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da på Frelsesarmeen, også.

Det eneste du gjør er å finne en lang liste av bortforklaringer og unnskyldninger for ikke å hjelpe.

Jeg foretrekker å hjelp på andre måter enn å gi penger som sannsynligvis enten går direkte til en bande eller til dop. Selv om det kan bety at jeg en gang i løpet av et år forbigår en veldig sulten, fattig sjel.

Jeg hjelper f.eks. veldig mange barn i andre land med klær og utstyr. Gjør du?

Hvordan tror du disse fattige, sultne menneskene kommer til Norge?

Og hvordan vet du at de aller fleste er fattige og sultne og ikke en del av bander, når det er det politiet og uteseksjonen sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Du vet at en del av tiggere og en del av restauranter må gi penger videre til organisert kriminalitet. Det er ubestridelig.

Det er også slik at beløpene man legger igjen på en restaurant er langt over den tieren man gir en tigger. Ergo er det også langt større beløp som du gir til organisert kriminalitet på en restaurant.

Hvordan klarer du å sammenligne en jobb folk utfører med tigging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å hjelp på andre måter enn å gi penger som sannsynligvis enten går direkte til en bande eller til dop. Selv om det kan bety at jeg en gang i løpet av et år forbigår en veldig sulten, fattig sjel.

Jeg hjelper f.eks. veldig mange barn i andre land med klær og utstyr. Gjør du?

Hvordan tror du disse fattige, sultne menneskene kommer til Norge?

Og hvordan vet du at de aller fleste er fattige og sultne og ikke en del av bander, når det er det politiet og uteseksjonen sier?

Noen er i bander, andre er det ikke.

Noen restauranter gir penger til organisert kriminalitet, andre gjør det ikke.

Du går neppe gjennom finansene til restauranter før du spiser der.

Likevel bruker du "organisert kriminalitet" når det gjelder fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at en del av tiggere og en del av restauranter må gi penger videre til organisert kriminalitet. Det er ubestridelig.

Det er også slik at beløpene man legger igjen på en restaurant er langt over den tieren man gir en tigger. Ergo er det også langt større beløp som du gir til organisert kriminalitet på en restaurant.

Som sagt, dette er ikke en del av min hverdag, å gå på restauranter som drives av kriminelle. At jeg vet at det foregår er ikke det samme som at jeg vet hvem som er i organisert kriminalitet og ikke.

Og uansett, det gir ingen unnskyldning for å drifte tiggerbandene i Norge. For der _vet_ vi. I ditt Italiaeksempel, f.eks., så har man ingen mulighet til å vite.

Hvordan mener du at man skal oppføre seg om man er i Italia på ferie, da, mht mat? Eller skal vi straffe hele Italia ved å ikke reise dit? Selv om vi ikke aner hvem som gir beskyttelsespenger eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke et argument for noe som helst.

Det er nettopp et argument for at "jeg gir ikke til fattige, for noen av dem må gi til organisert kriminalitet" kun er hykleri, så lenge samme person spiser på restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å sammenligne en jobb folk utfører med tigging?

Det handler ikke hvorvidt folk tigger eller jobber, men argumentet er at "jeg vil ikke gi til organisert kriminalitet" - og jeg antar det gjelder like mye uansett hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette er ikke en del av min hverdag, å gå på restauranter som drives av kriminelle. At jeg vet at det foregår er ikke det samme som at jeg vet hvem som er i organisert kriminalitet og ikke.

Og uansett, det gir ingen unnskyldning for å drifte tiggerbandene i Norge. For der _vet_ vi. I ditt Italiaeksempel, f.eks., så har man ingen mulighet til å vite.

Hvordan mener du at man skal oppføre seg om man er i Italia på ferie, da, mht mat? Eller skal vi straffe hele Italia ved å ikke reise dit? Selv om vi ikke aner hvem som gir beskyttelsespenger eller ei?

Jeg gir penger til fattige, og jeg går på restauranter. Jeg vil ikke straffe dem fordi de blir tvunget til å gi noen av pengene deres til organisert kriminalitet.

Så får vi heller ta de kriminelle på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er i bander, andre er det ikke.

Noen restauranter gir penger til organisert kriminalitet, andre gjør det ikke.

Du går neppe gjennom finansene til restauranter før du spiser der.

Likevel bruker du "organisert kriminalitet" når det gjelder fattige.

''Noen er i bander, andre er det ikke.''

Nemlig. Og siden man ikke vet, tar man et standpunkt og gir ikke på gata. Man velger andre metoder for å hjelpe.

''Noen restauranter gir penger til organisert kriminalitet, andre gjør det ikke.''

Nemlig. Og om man vet om at restauranten gir penger til organisert kriminalitet, så spiser man ikke der. Når man ikke vet, så har man ingen mulighet til å unngå om man må ha mat (som f.eks. om man er i et annet land).

''Du går neppe gjennom finansene til restauranter før du spiser der.''

Nemlig, akkurat som jeg har sagt noen ganger nå. Når man ikke vet, så kan man heller ikke ta det valget at man ikke skal spise der. Med tiggere kan man ta valget, fordi man trenger ikke å kvitte seg med penger på samme måten som man trenger mat når man er på ferie.

''Likevel bruker du "organisert kriminalitet" når det gjelder fattige.''

Ja, fordi det er det politiet forteller - at det er svært mange som tigger i organiserte former. Og siden man ikke vet hvem dette er, så lar man være å gi til noen på gata. Da gir man på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis de vil ha mat, så får de det på forskjellige steder. Men de er jo ikke ute etter mat, det vet jo alle andre enn Sør. Majoriteten er ute etter penger, ikke mat.

Smart å ikke vise hvor lommeboka ligger, ja!

Jeg har laget middag til dem i årevis, først gratis gjennom NAV og så som frivillig så jeg vet at de får skikkelig mat ;o) Fiskeboller i hvit saus og spagetti med kjøttsaus var favoritten.

Det hender jeg møter noen jeg kjenner fra den tida og da gir jeg skikkelig fordi jeg blir så glad for at de lever enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir penger til fattige, og jeg går på restauranter. Jeg vil ikke straffe dem fordi de blir tvunget til å gi noen av pengene deres til organisert kriminalitet.

Så får vi heller ta de kriminelle på andre måter.

Mao: Du ønsker å støtte kriminelle bander, med viten og vilje. Det synes jeg er svært merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget middag til dem i årevis, først gratis gjennom NAV og så som frivillig så jeg vet at de får skikkelig mat ;o) Fiskeboller i hvit saus og spagetti med kjøttsaus var favoritten.

Det hender jeg møter noen jeg kjenner fra den tida og da gir jeg skikkelig fordi jeg blir så glad for at de lever enda.

Ja, og de som var sultne fikk mat. Så bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen er i bander, andre er det ikke.''

Nemlig. Og siden man ikke vet, tar man et standpunkt og gir ikke på gata. Man velger andre metoder for å hjelpe.

''Noen restauranter gir penger til organisert kriminalitet, andre gjør det ikke.''

Nemlig. Og om man vet om at restauranten gir penger til organisert kriminalitet, så spiser man ikke der. Når man ikke vet, så har man ingen mulighet til å unngå om man må ha mat (som f.eks. om man er i et annet land).

''Du går neppe gjennom finansene til restauranter før du spiser der.''

Nemlig, akkurat som jeg har sagt noen ganger nå. Når man ikke vet, så kan man heller ikke ta det valget at man ikke skal spise der. Med tiggere kan man ta valget, fordi man trenger ikke å kvitte seg med penger på samme måten som man trenger mat når man er på ferie.

''Likevel bruker du "organisert kriminalitet" når det gjelder fattige.''

Ja, fordi det er det politiet forteller - at det er svært mange som tigger i organiserte former. Og siden man ikke vet hvem dette er, så lar man være å gi til noen på gata. Da gir man på andre måter.

Det finnes mange unnskyldninger, men faktum er at du aksepterer å gi penger til kriminelle når du selv skal spise, men plutselig blir det et argument for ikke å gi penger så andre får spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Du ønsker å støtte kriminelle bander, med viten og vilje. Det synes jeg er svært merkelig.

Nei, jeg "ønsker" ikke å støtte dem, men jeg vet at det er en sjanse at noen av de jeg legger penger igjen hos blir utpresset av organisert kriminalitet.

Det er ikke deres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp et argument for at "jeg gir ikke til fattige, for noen av dem må gi til organisert kriminalitet" kun er hykleri, så lenge samme person spiser på restauranter.

Det er ikke det, Sør, for du velger å støtte organisert kriminalitet når du _vet_, enten det gjelder restauranter eller tiggere. Du velger din måte å hjelpe på, og du vil heller ha organisert kriminalitet enn å bekjempe den.

Så lenge folk gjør som du, vil det være umulig for politiet å bekjempe kriminalitet blant tiggerne. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange unnskyldninger, men faktum er at du aksepterer å gi penger til kriminelle når du selv skal spise, men plutselig blir det et argument for ikke å gi penger så andre får spise.

Du må gjerne kalle det unnskyldninger, jeg bruker samme ordet om din unnfallenhet i forhold til organisert kriminalitet. Du velger bevisst å støtte organisert kriminalitet selv om du _vet_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...