Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Jo, det er ikke sammenligningen det er noe i veien med - i begge tilfellene er det snakk om at noen av pengene ender opp hos organisert kriminalitet. Forskjellen er muligvis at det er snakk om et STØRRE beløp på restauranten.

Så når det er slik på noen restauranter i resten av verden, så er det helt OK at det tigges på gata i organiserte former i Oslo?

Man gjør valg, og mange velger å ikke gi til tiggere på gata fordi man vet at mange av dem er organiserte i tigger-ligaer. Når man er på ferie i utlandet _vet_ man ikke hvordan forholdene er. Og som sagt før, på en restaurant får man en vare. De som får pengene for denne varen, har jobbet for den. Om de gir pengene videre til organisert kriminalitet har vi ingen anelse om, og kan ikke forholde oss til det. Det er det enkelte lands myndigheter som må ordne opp i. Som turist kan vi være de som holder liv i disse menneskene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Vet du, jeg tror jeg gjorde en god gjerning i vinter. Jeg traff en av Sorgenfri-selgerne utenfor Solsiden kjøpesenter i minus tjue, og sa at hun måtte gå inn og selge istedefor. Hun fortalte at de ble kastet ut om de prøvde seg, så hun måtte nok bare stå ute. Jeg ble rett og slett sint, og ringte senterlederen og spurte om de hadde opplevd problemer med selgerne, og det sa han at de ikke hadde. Jeg spute da hvorfor de praktiserte en hjerterå linje overfor selgerne, og om de egentlig var bekvem med at kunder som meg fikk vite at selgerne kastes ut i tjue minus når de gjør et ærlig arbeid. Ikke lenge etter traff jeg en selger inne :), og siste nr kjøpe jeg også inne. Kudos til Solsiden kjøpesenter :)

Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men mette blir de jo ikke.

Men jeg vet jo at mat får de hos Frelsesarmeen + et par andre steder. Og de skal ha penger til dop, men jeg har ikke alltid lyst å vise hvor lommeboka mi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sammenligningen holder.''

Det må du gjerne hevde. Blir ikke mer sant av den grunn.

Nei, men den blir sant av at i begge tilfeller havner penger hos organisert kriminalitet.

Og hvis poenget er at man ikke vil bruke penger på noe hvor en del av det kan havne hos organisert kriminalitet, så er det selvsagt minst like viktig å unngå restauranter som tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Nei, men den blir sant av at i begge tilfeller havner penger hos organisert kriminalitet.

Og hvis poenget er at man ikke vil bruke penger på noe hvor en del av det kan havne hos organisert kriminalitet, så er det selvsagt minst like viktig å unngå restauranter som tiggere.

Kjøp av en vare/tjeneste, og tigging (hvor åpenbart en MYE større andel går til kriminelle) kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

ja?

Og?

Jeg ser pensjonister hver dag; det betyr ikke at hele befolkningen er pensjonister.

Du er så forutsigbar i disse trådene, at det blir kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, mennesker trenger jo gjerne litt mer enn bare mat.

Hvis de er så desperat sultne som du sier, da, så er det merkelig at de ikke finner veien til Frelsesarmeen eller at de ikke tar imot mat når de blir tilbudt det (og ikke kom med at det bare er den ene jeg har snakket med som har takket nei til mat, det blir for dumt).

Jeg skjønner virkelig ikke ditt behov for å påstå at de aller fleste tiggerne i Oslo kun er sultne, fattige mennesker? Hvordan tror du de kom seg til Norge? Og hvorfor vet du dette, og ikke politiet og uteseksjonen og Frelsesarmeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når det er slik på noen restauranter i resten av verden, så er det helt OK at det tigges på gata i organiserte former i Oslo?

Man gjør valg, og mange velger å ikke gi til tiggere på gata fordi man vet at mange av dem er organiserte i tigger-ligaer. Når man er på ferie i utlandet _vet_ man ikke hvordan forholdene er. Og som sagt før, på en restaurant får man en vare. De som får pengene for denne varen, har jobbet for den. Om de gir pengene videre til organisert kriminalitet har vi ingen anelse om, og kan ikke forholde oss til det. Det er det enkelte lands myndigheter som må ordne opp i. Som turist kan vi være de som holder liv i disse menneskene også.

Poenget forblir at hvis man oppgir "vil ikke gi penger til organisert kriminalitet" så er det like viktig å unngå mange av restaurantene i Italia som å unngå tiggere i Norge.

Du spiser formodentlig på restaurant, og du er neppe uvitende om at mange av dem betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet, så da er det jo akseptabelt for deg.

I så fall må du jo være enig i at det er hyklersk å oppgi at du ikke vil gi penger til tiggere, fordi noe kan havne hos organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Så når det er slik på noen restauranter i resten av verden, så er det helt OK at det tigges på gata i organiserte former i Oslo?

Man gjør valg, og mange velger å ikke gi til tiggere på gata fordi man vet at mange av dem er organiserte i tigger-ligaer. Når man er på ferie i utlandet _vet_ man ikke hvordan forholdene er. Og som sagt før, på en restaurant får man en vare. De som får pengene for denne varen, har jobbet for den. Om de gir pengene videre til organisert kriminalitet har vi ingen anelse om, og kan ikke forholde oss til det. Det er det enkelte lands myndigheter som må ordne opp i. Som turist kan vi være de som holder liv i disse menneskene også.

Et godt innlegg. Det som er så synd er at det nesten er menigsløst og bruke tid på å skrive et velformulert innlegg til Sør, for han vil uansett bare hamre videre med sine meningsløse argumenter og gjentagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet jo at mat får de hos Frelsesarmeen + et par andre steder. Og de skal ha penger til dop, men jeg har ikke alltid lyst å vise hvor lommeboka mi er.

Ja, hvis de vil ha mat, så får de det på forskjellige steder. Men de er jo ikke ute etter mat, det vet jo alle andre enn Sør. Majoriteten er ute etter penger, ikke mat.

Smart å ikke vise hvor lommeboka ligger, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så desperat sultne som du sier, da, så er det merkelig at de ikke finner veien til Frelsesarmeen eller at de ikke tar imot mat når de blir tilbudt det (og ikke kom med at det bare er den ene jeg har snakket med som har takket nei til mat, det blir for dumt).

Jeg skjønner virkelig ikke ditt behov for å påstå at de aller fleste tiggerne i Oslo kun er sultne, fattige mennesker? Hvordan tror du de kom seg til Norge? Og hvorfor vet du dette, og ikke politiet og uteseksjonen og Frelsesarmeen?

De er da på Frelsesarmeen, også.

Det eneste du gjør er å finne en lang liste av bortforklaringer og unnskyldninger for ikke å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt innlegg. Det som er så synd er at det nesten er menigsløst og bruke tid på å skrive et velformulert innlegg til Sør, for han vil uansett bare hamre videre med sine meningsløse argumenter og gjentagelser.

fint hvis du evner å skrive om sak, i stedet for disse idiotiske personangrepene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp av en vare/tjeneste, og tigging (hvor åpenbart en MYE større andel går til kriminelle) kan ikke sammenlignes.

Selv om andelen hadde vært "mye større", så er beløpet man legger igjen på en restaurant så mye større enn den tieren man gir til en tigger, at beløpet i kroner (hvilket er det som teller) er større på en restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Men vi diskuterer ikke hvorvidt folk gir på andre måter, men holdningen til fattige mennesker som har endt opp på gaten.

Du og samboeren din gir masse til rumenere. Dere bor ikke i "min" by, og også her har rumerne penger både i lommene og boksene sine. Dette må bety at noen mange gir til dem også her, dvs at alle givere heller ikke er like. Hvorfor er det så viktig for deg at a l l e gir akkurat til rumenere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget forblir at hvis man oppgir "vil ikke gi penger til organisert kriminalitet" så er det like viktig å unngå mange av restaurantene i Italia som å unngå tiggere i Norge.

Du spiser formodentlig på restaurant, og du er neppe uvitende om at mange av dem betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet, så da er det jo akseptabelt for deg.

I så fall må du jo være enig i at det er hyklersk å oppgi at du ikke vil gi penger til tiggere, fordi noe kan havne hos organisert kriminalitet.

''Poenget forblir at hvis man oppgir "vil ikke gi penger til organisert kriminalitet" så er det like viktig å unngå mange av restaurantene i Italia som å unngå tiggere i Norge.''

Tiggerne i Norge _vet_ vi at i all hovedsak samler inn penger til sine bander. Restaurantene i Italia vet vi ingenting om, og vi kan heller ikke finne det ut. Dersom man reiser til Italia, så må man naturlig nok ha mat. Da har man ikke noe valg. Du kan ikke gå inn på en restaurant i Italia og spørre om de er en del av organisert kriminalitet. Og åkke som, som turister legger vi igjen penger til de som jobber, og vi holder liv i dem.

''Du spiser formodentlig på restaurant, og du er neppe uvitende om at mange av dem betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet, så da er det jo akseptabelt for deg.''

Jeg oppholder meg ikke i land hvor dette er et problem, dessverre, så da må du ta noen andre hvis du ønsker å gå på person.

''I så fall må du jo være enig i at det er hyklersk å oppgi at du ikke vil gi penger til tiggere, fordi noe kan havne hos organisert kriminalitet.''

Når man _vet_, er det hyklersk. Når man ikke _vet_, så er det ikke hyklersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så forutsigbar i disse trådene, at det blir kjedelig.

Du finner unnskyldning etter unnskyldning for å sverte mennesker, som du ikke vet om verken går på bingo eller er kriminelle.

Den ene unnskyldningen etter den andre for ikke å gjøre noe, og å finne bortforklaringer.

Og siden det er feid av banen, så er du nå redusert til personangrep.

Igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt innlegg. Det som er så synd er at det nesten er menigsløst og bruke tid på å skrive et velformulert innlegg til Sør, for han vil uansett bare hamre videre med sine meningsløse argumenter og gjentagelser.

Så langt klarer han seg bra, men idet jeg blir beskyldt for å våse eller prate tull så gidder jeg ikke. En ordentlig diskusjon er bra, men ikke når det blir personifisering eller bruk av ord som karakteriserer negativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Det gjør de jeg har sett.

At noen ikke gjør det angår da ikke de andre?

Med vennlig hilsen

Jeg sier ikke at det angår de andre, men mener definitivt at det er svært dumt av dem. Og ja, jeg har også forsøkt å gi mat og trodde faktisk i ett av tilfellene at tiggeren skulle spytte på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Så langt klarer han seg bra, men idet jeg blir beskyldt for å våse eller prate tull så gidder jeg ikke. En ordentlig diskusjon er bra, men ikke når det blir personifisering eller bruk av ord som karakteriserer negativitet.

Som f.eks bortskjemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Nettopp!

Og mange restauranteiere må "gi" pengene videre til organisert kriminalitet, akkurat på samme måte som en del tiggere.

Akkurat likt.

Så argumentet "jeg vil ikke at pengene mine skal havne hos organisert kriminalitet" gjelder like godt i begge tilfeller.

Med vennlig hilsen

Akkurat likt. Hvilken tjeneste kjøper du av tiggerne sør ;-) Hehe, sikker på at det er tiggerne du snakker om nå?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...