Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

Hvorfor er det verre å gi til tiggere enn til restauranteiere, hvis noe av pengene i begge tilfeller går til organisert kriminalitet?

Gir du til restauranter? Jeg pleier å kjøpe en vare og en tjeneste der jeg - mat, drikke og en matopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

Nei, men de blir det.

Da hadde det vært lurt av dem å ta imot maten de blir tilbudt, og gjemme den til de blir sultne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi logikken er akkurat den samme - en del av det du betaler til både tiggere og restaurantører i Italia (for eksempel) kan gå til organisert kriminalitet.

Likevel går du trolig på restaurant, uten å tenke på organisert kriminalitet.

Her bommer du kraftig på oppgaven.

Nordmenn skal altså ikke spise på restaurant i utlandet når de ikke gir penger til tiggere på gata i Oslo? Fiffig tankegang.

Hvordan greier du å plukke ut de som er genuint fattige og sultne blant tiggerne? For jeg regner med at du ikke vil finne på å støtte organisert kriminalitet ved å gi til bander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Denne uken overfører jeg totusen kroner til folk jeg kjenner som trenger penger.

Jeg holder ikke styr på hvor mye jeg gir til romfolk, men en del. Min samboer gir mer regelmessig.

''Jeg holder ikke styr på hvor mye jeg gir til romfolk, men en del. Min samboer gir mer regelmessig.''

Og det faktum at du er med på å opprettholde slaveholdet av egne og andres barn i sigøynermiljøet er noe du sitter her og skryter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308338458' post='4599903]

Det var det ja, fint navn.

Jeg har nok kjøpt flere eksemplar av samme nummeret noen ganger jeg også ja.

Vet du, jeg tror jeg gjorde en god gjerning i vinter. Jeg traff en av Sorgenfri-selgerne utenfor Solsiden kjøpesenter i minus tjue, og sa at hun måtte gå inn og selge istedefor. Hun fortalte at de ble kastet ut om de prøvde seg, så hun måtte nok bare stå ute. Jeg ble rett og slett sint, og ringte senterlederen og spurte om de hadde opplevd problemer med selgerne, og det sa han at de ikke hadde. Jeg spute da hvorfor de praktiserte en hjerterå linje overfor selgerne, og om de egentlig var bekvem med at kunder som meg fikk vite at selgerne kastes ut i tjue minus når de gjør et ærlig arbeid. Ikke lenge etter traff jeg en selger inne :), og siste nr kjøpe jeg også inne. Kudos til Solsiden kjøpesenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bommer du kraftig på oppgaven.

Nordmenn skal altså ikke spise på restaurant i utlandet når de ikke gir penger til tiggere på gata i Oslo? Fiffig tankegang.

Hvordan greier du å plukke ut de som er genuint fattige og sultne blant tiggerne? For jeg regner med at du ikke vil finne på å støtte organisert kriminalitet ved å gi til bander?

Som jeg har skrevet ørten ganger: akkurat som når man spiser på restaurant i Italia, slik som når man gir til fattige i Norge, så risikerer man at noen av pengene ender opp hos organisert kriminalitet. I begge tilfeller.

Du aksepterer at noen av dine penger går til organisert kriminalitet når du går på restaurant, og det får meg til å tro at snakket ditt om "organisert kriminalitet" for tiggere faktisk bare er vikarierende unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

''Ei Bingovertinne fortalte meg at de møter opp i hopetall med lommene fulle av penger og spiller opp pengene sine på Bingo hver dag, he he. Snakk om nød;o)''

Jeg aner ingenting om tiggere og Bingo, men det forundrer meg ikke. Pengespill med lav innstats med mulighet for rask gevinst er nok forlokkende for enkelte med minimumsøkonomi.

Fikk førstehåndskjennskap til Bingo-miljøet i mitt nærområde da jeg jobba med å selge bonger og kaffe på dugnad for idrettslaget i en 4-års periode. Understreker at dette er min personlige erfaring, men en god del av spillerne brukte nok mye meir enn de hadde råd til å tape i drømmen om storgevinsten. Og nå snakker vi "småsummer", men det var tragisk å være vitne til at siste del av trygdeutbetalinga blei belønna med en pose kaffe, for å sette det på spissen.

På den tida var det ingen tiggere i Lillebygd eller nabobygdene, men mekanismene er nok de samme.

Det samme gjaldt vel en stor andel av de som satte sin lit til spilleautomater: Minimumsøkonomi eller økonomisk krise kan bringe folk til desperate handlinger. Kan man ikke dra en Baasland (huff, den var stygg), må man satse med de midlene man har - tigger eller ikke.

Argumentene til Sør er at de er sultne. En som er virkelig sulten ville brukt pengene på mat fremfor Bingo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det vært lurt av dem å ta imot maten de blir tilbudt, og gjemme den til de blir sultne?

Det gjør de jeg har sett.

At noen ikke gjør det angår da ikke de andre?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du til restauranter? Jeg pleier å kjøpe en vare og en tjeneste der jeg - mat, drikke og en matopplevelse.

Nettopp!

Og mange restauranteiere må "gi" pengene videre til organisert kriminalitet, akkurat på samme måte som en del tiggere.

Akkurat likt.

Så argumentet "jeg vil ikke at pengene mine skal havne hos organisert kriminalitet" gjelder like godt i begge tilfeller.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke. Jeg kjøper =Oslo, og jeg støtter ymse hjelpeorganisasjoner via konto. Og jeg jobber hvert år med TV-aksjonen. Så jeg føler absolutt at jeg yter noe for de som er vanskeligstilte, men jeg tror ikke de som tigger på gata nødvendigvis gjør det for seg selv.

En gang tilbød jeg mat, forresten, til en mann som ba om penger til mat. Men maten ville han ikke ha, selv om det ikke var hjemmelaget eller åpnet. Så da var det vel bare jug.

Jeg gir ofte sigaretter og det blir de veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene til Sør er at de er sultne. En som er virkelig sulten ville brukt pengene på mat fremfor Bingo.

"De"?

Går de på bingo alle sammen, fordi en du kjenner har fortalt deg at hun så noen av dem på en bingo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Nettopp!

Og mange restauranteiere må "gi" pengene videre til organisert kriminalitet, akkurat på samme måte som en del tiggere.

Akkurat likt.

Så argumentet "jeg vil ikke at pengene mine skal havne hos organisert kriminalitet" gjelder like godt i begge tilfeller.

Med vennlig hilsen

Latterlig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet ørten ganger: akkurat som når man spiser på restaurant i Italia, slik som når man gir til fattige i Norge, så risikerer man at noen av pengene ender opp hos organisert kriminalitet. I begge tilfeller.

Du aksepterer at noen av dine penger går til organisert kriminalitet når du går på restaurant, og det får meg til å tro at snakket ditt om "organisert kriminalitet" for tiggere faktisk bare er vikarierende unnskyldninger.

Interessant, for jeg tenkte nettopp "Sør er kanskje en av bakmennene for disse bandene, så all forsvarstale er kanskje bare et vikarierende motiv?!"

Alle land har lover og regler og egne folk til å håndheve disse, og en restaurant hvor man kjøper mat og drikke og betaler for en vare/tjeneste kan ikke sammenlignes med tiggere på gata i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

"De"?

Går de på bingo alle sammen, fordi en du kjenner har fortalt deg at hun så noen av dem på en bingo?

Hun ser dem hver dag. Hele gjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, for jeg tenkte nettopp "Sør er kanskje en av bakmennene for disse bandene, så all forsvarstale er kanskje bare et vikarierende motiv?!"

Alle land har lover og regler og egne folk til å håndheve disse, og en restaurant hvor man kjøper mat og drikke og betaler for en vare/tjeneste kan ikke sammenlignes med tiggere på gata i Oslo.

Jo, det er ikke sammenligningen det er noe i veien med - i begge tilfellene er det snakk om at noen av pengene ender opp hos organisert kriminalitet. Forskjellen er muligvis at det er snakk om et STØRRE beløp på restauranten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Sammenligningen holder.

Bortforklaringene gjør det ikke.

''Sammenligningen holder.''

Det må du gjerne hevde. Blir ikke mer sant av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser dem hver dag. Hele gjenger.

ja?

Og?

Jeg ser pensjonister hver dag; det betyr ikke at hele befolkningen er pensjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...