Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Som jeg også har sagt. Jeg har barn jeg også og jeg møter mange tiggere hver eneste dag på gata. Jeg vil blakke meg og ungene mine vil sulte.

...eller til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Mulig ikke alle har så god råd som deg? Og går folk går vel gjerne ikke med så mye kontanter nå for tiden (tiggerne tar vel ikke Visa)?

Ser du at jeg har kritisert noen for beløpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvorfor?

Jeg har da ikke sagt et ord om at man skal gi store beløp.

Som jeg allerede har sagt. Det er ikke lett å plukke ut de riktige balnt alle tiggere. Som den Bingovertinna sa så har de lommene fulle av penger og spiller dem bort på Bingo. Om det er samme gjengen eller forskjellige kan ikke jeg svare på iom at jeg ikke har vært der selv, men det hun sier er at det skjer hele tiden og jeg regner (JA JEG REGNER MED) at det ikke er bare noen få og de samme hele tiden og så regner jeg med at det er flere lokaler i byen.

I tillegg til dette mener jeg det er kynisk og spille skuyespill og late som de har spasmer i bena. Dessuten har vi hatt innbrudd på kontoret flere ganger. De gjemmer seg på kontorene, et kott eller på do og slår til når alle har gått hjem for kvelden.

Man MÅ være skeptsik (realistisk) når man opplever slikt så ofte og da nytter det ikke å tenke at det kanskje er en stakkars fattig som trenger å stjele penger til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier da IKKE at du skal gi til "ALLE", eller at du engang skal gi signifikante beløp.

Som jeg har skrevet flere ganger så reagerer jeg faktisk mest på holdningen din til fattige mennesker. Hadde du skrevet, "jeg gir en femmer når jeg kan, for jeg har ikke mer", hadde jeg synes det var flott. Det er ikke beløpet, men holdningen i denne tråden.

Jeg kjøper Oslobladet, jeg gir folk jobb og jeg leier ut til en som ville hatt problemer i boligmarkedet. Jeg betaler skatt.

Jeg kan ikke sortere ut noen få lovlydige blandt haugevis av kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er da ingen som sier du skal gi store beløp.

Gi deg nå. Jeg vil ikke være med på og opprette den negative utviklinga i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Gi deg nå. Jeg vil ikke være med på og opprette den negative utviklinga i Oslo.

Opprettholde skal det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen?

I begge tilfellene ender jo en del av pengene opp hos organisert kriminalitet.

Forskjell på at noen av pengene kanskje havner hos kriminelle og at mesteparten gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på at noen av pengene kanskje havner hos kriminelle og at mesteparten gjør det.

Beløpene på en restaurant er åpenbart langt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Nei, jeg gir ikke penger til noen tiggere, enten det er romfolk eller narkomane.

Men jeg kjøper =Oslo og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)

Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.

Å forby tigging kan være en besnærende tanke for mange, fordi vi da slipper ubehaget med å se disse menneskene rundt oss. Anatole France, Nobelprisvinner i litteratur, har uttalt: "Loven, i sin majestetiske likhet, gjør det like ulovlig for rike og fattige å sove under bruene i Paris, å tigge i gatene, og å stjele brød."

Skriver så inderlig under på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Hvor har jeg skrevet at han representerer alle tiggere????

Forøvrig har de fleste av mine venner prøvd det samme, men mat vil de ikke ha. Bare penger. Og ser de lommeboka så peker de på papirpengene, og er misfornøyd om de får mynter.

Noen, altså, ikke alle (for jeg har ikke møtt alle tiggerne, så jeg kan ikke si noe om alle).

Forresten, jeg lurer jo litt på hvordan du vet at tiggerne er sultne? Mener du alle? Noen? Er det OK å gi penger til de som vil ha dop? Er det OK å gi penger til de som opererer i organiserte bander?

''er misfornøyd om de får mynter.''

Jepp, det har jeg også opplevd. Ga en 20-kroning da romfolket ikke var så mange her ennå (kanskje 10 år siden?) og dama skjelte meg ut fordi jeg ikke ga henne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke. Jeg kjøper =Oslo, og jeg støtter ymse hjelpeorganisasjoner via konto. Og jeg jobber hvert år med TV-aksjonen. Så jeg føler absolutt at jeg yter noe for de som er vanskeligstilte, men jeg tror ikke de som tigger på gata nødvendigvis gjør det for seg selv.

En gang tilbød jeg mat, forresten, til en mann som ba om penger til mat. Men maten ville han ikke ha, selv om det ikke var hjemmelaget eller åpnet. Så da var det vel bare jug.

''Nei, jeg gir ikke. Jeg kjøper =Oslo, og jeg støtter ymse hjelpeorganisasjoner via konto. Og jeg jobber hvert år med TV-aksjonen.''

Skrev jeg i første innlegget mitt i denne tråden, som du svarte på.

Dessuten hjelper jeg svigermor på 90 med mange praktiske oppgaver, jeg hjelper de gamle i gata med det de ikke greier selv, jeg jobber hardt for alle skolebarna i min kommune - og jeg har selvfølgelig ikke inntekt av dette. Det er også å hjelpe, selv om det ikke handler om å gi penger.

Hva gjør du for å hjelpe de som ikke har like mye som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på det du skriver i denne tråden, så virker det jo ikke slik, men det er flott hvis du er det?

Det virker jo heller som om du er opptatt med å finne unnskyldninger for at man ikke skal gi til tiggere...?

Nei, jeg gir ikke. Jeg kjøper =Oslo, og jeg støtter ymse hjelpeorganisasjoner via konto. Og jeg jobber hvert år med TV-aksjonen.

Skrev jeg i første innlegget mitt i denne tråden, som du svarte på.

Dessuten hjelper jeg svigermor på 90 med mange praktiske oppgaver i tillegg til at jeg er den eneste som ringer og snakker med henne på telefon hver eneste uke, jeg hjelper de gamle i gata med det de ikke greier selv, jeg jobber hardt for alle skolebarna i min kommune - og jeg har selvfølgelig ikke inntekt av dette. Det er også å hjelpe, selv om det ikke handler om å gi penger.

Hva gjør du for å hjelpe de som ikke har like mye som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Bingovertinne fortalte meg at de møter opp i hopetall med lommene fulle av penger og spiller opp pengene sine på Bingo hver dag, he he. Snakk om nød;o)

''Ei Bingovertinne fortalte meg at de møter opp i hopetall med lommene fulle av penger og spiller opp pengene sine på Bingo hver dag, he he. Snakk om nød;o)''

Jeg aner ingenting om tiggere og Bingo, men det forundrer meg ikke. Pengespill med lav innstats med mulighet for rask gevinst er nok forlokkende for enkelte med minimumsøkonomi.

Fikk førstehåndskjennskap til Bingo-miljøet i mitt nærområde da jeg jobba med å selge bonger og kaffe på dugnad for idrettslaget i en 4-års periode. Understreker at dette er min personlige erfaring, men en god del av spillerne brukte nok mye meir enn de hadde råd til å tape i drømmen om storgevinsten. Og nå snakker vi "småsummer", men det var tragisk å være vitne til at siste del av trygdeutbetalinga blei belønna med en pose kaffe, for å sette det på spissen.

På den tida var det ingen tiggere i Lillebygd eller nabobygdene, men mekanismene er nok de samme.

Det samme gjaldt vel en stor andel av de som satte sin lit til spilleautomater: Minimumsøkonomi eller økonomisk krise kan bringe folk til desperate handlinger. Kan man ikke dra en Baasland (huff, den var stygg), må man satse med de midlene man har - tigger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Stemmer, i Trondheim heter det Sorgenfri. Et svært sympatisk og verdig prosjekt, og jeg kjøper rett som det er flere blader av ulike selger :)

Det var det ja, fint navn.

Jeg har nok kjøpt flere eksemplar av samme nummeret noen ganger jeg også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle vet (eller bør vite) at det forekommer.

Det er også mange restauranter i diverse land som betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet - går du aldri på restaurant når du er på ferie?

''Det er også mange restauranter i diverse land som betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet - går du aldri på restaurant når du er på ferie?''

Som du påpekte tidligere, denne tråden handler om norske forhold, så hvordan kan dette være relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Nei, det blir selvsagt ikke det samme.

ALLE mennesker (bortsett fra døde etc) blir sultne.

Ikke alle tiggere spiller bingo, bare fordi en person fortalte deg at hun en gang så noen som gjorde det (uten å vite om de engang var tiggere).

Javel? Mette folk er vel ikke sultne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er også mange restauranter i diverse land som betaler beskyttelsespenger til organisert kriminalitet - går du aldri på restaurant når du er på ferie?''

Som du påpekte tidligere, denne tråden handler om norske forhold, så hvordan kan dette være relevant?

Fordi logikken er akkurat den samme - en del av det du betaler til både tiggere og restaurantører i Italia (for eksempel) kan gå til organisert kriminalitet.

Likevel går du trolig på restaurant, uten å tenke på organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...