Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Hvorfor skriver du hele tiden at man ikke hjelper fattige hvis man ikke hjelper tiggere? Du mener da vel ikke at alle fattige er tiggere? Man kan hjelpe en mengde fattige folk uten å hjelpe tiggere.

Hei,

Enig i det, selvsagt.

Som jeg allerede har skrevet i et annet innlegg her så reagerer jeg faktisk mest på holdningen til fattige mennesker som har havnet på gaten, og ikke om man gir 1 kr eller 20 kr.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Kom ned av din høye hest, dette begynner rett og slett å bli usmakelig. DU vet ingen ting om vedkommende hjelper på andre måter.

Men vi diskuterer ikke hvorvidt folk gir på andre måter, men holdningen til fattige mennesker som har endt opp på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i sted. Hjelp meg og plukke ut de riktige blant tiggerne.

Og som jeg svarte: ettersom man ikke bør anta at folk er kriminelle bare fordi de er fattige/tiggere, så kan man enten gi mat, eller gi noen kroner. Selv om litt av det ender opp feil sted (akkurat som på mange restauranter i Italia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er selvsagt flott, men det er da intet som tilsier at du skal være så hjerterå med fattige mennesker på gaten?

Vet du hva Sør, hvis jeg skal jeg til alle jeg møter på gata hver eneste dag, vil det gå utover mine egne barn.

Jeg velger heller å jobbe og betale skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke penger til noen tiggere, enten det er romfolk eller narkomane.

Men jeg kjøper =Oslo og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)

Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.

Å forby tigging kan være en besnærende tanke for mange, fordi vi da slipper ubehaget med å se disse menneskene rundt oss. Anatole France, Nobelprisvinner i litteratur, har uttalt: "Loven, i sin majestetiske likhet, gjør det like ulovlig for rike og fattige å sove under bruene i Paris, å tigge i gatene, og å stjele brød."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi diskuterer ikke hvorvidt folk gir på andre måter, men holdningen til fattige mennesker som har endt opp på gaten.

Mulig ikke alle har så god råd som deg? Og går folk går vel gjerne ikke med så mye kontanter nå for tiden (tiggerne tar vel ikke Visa)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det bare viser jo at det ikke er organisert kriminalitet som er problemet, for da ville du selvsagt ikke spist på restauranter heller.

Med en slik dustete tankegang stopper verden opp og det blir kaos og tiggere overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prostitusjon er ikke forbudt.

Det er forbudt å kjøpe sex nettopp fordi den prostituerte KAN (ofte) være tvunget eller "tvunget" til det, og derfor bli skadet.

Det er ikke forbudt å gi penger til en fattig (eller en prostituert), UTEN å forlange noe i retur.

Vanskeligere er det ikke.

''Det er forbudt å kjøpe sex nettopp fordi den prostituerte KAN (ofte) være tvunget eller "tvunget" til det, og derfor bli skadet.''

Nettopp. De KAN være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Og som jeg svarte: ettersom man ikke bør anta at folk er kriminelle bare fordi de er fattige/tiggere, så kan man enten gi mat, eller gi noen kroner. Selv om litt av det ender opp feil sted (akkurat som på mange restauranter i Italia).

Som jeg også har sagt. Jeg har barn jeg også og jeg møter mange tiggere hver eneste dag på gata. Jeg vil blakke meg og ungene mine vil sulte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som blir vridd på?

Jeg har ikke truffet en eneste tigger i dag, men gjør det trolig i morgen.

Hvor mye har du gitt siste uken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert, men nå var spørsmålet om å gå på restauranter:

''Du mener som på enkelte restauranter, og derfor spiser du ikke ute lengre?

Eller er dette med "organisert kriminalitet" bare en vikarierende unnskyldning for ikke å hjelpe fattige?''

Ja?

Jeg spiser stort sett aldri ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke penger til noen tiggere, enten det er romfolk eller narkomane.

Men jeg kjøper =Oslo og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)

Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.

Å forby tigging kan være en besnærende tanke for mange, fordi vi da slipper ubehaget med å se disse menneskene rundt oss. Anatole France, Nobelprisvinner i litteratur, har uttalt: "Loven, i sin majestetiske likhet, gjør det like ulovlig for rike og fattige å sove under bruene i Paris, å tigge i gatene, og å stjele brød."

Et godt og fornuftig innlegg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik dustete tankegang stopper verden opp og det blir kaos og tiggere overalt.

Hvorfor er det verre å gi til tiggere enn til restauranteiere, hvis noe av pengene i begge tilfeller går til organisert kriminalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har du gitt siste uken da?

Denne uken overfører jeg totusen kroner til folk jeg kjenner som trenger penger.

Jeg holder ikke styr på hvor mye jeg gir til romfolk, men en del. Min samboer gir mer regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvorfor er det verre å gi til tiggere enn til restauranteiere, hvis noe av pengene i begge tilfeller går til organisert kriminalitet?

Restauranteiere jobber for pengene og som jeg sa: Med din tankegang ville verden stoppet opp og det ville bli tiggere overalt. Kan du ikke lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Sør, hvis jeg skal jeg til alle jeg møter på gata hver eneste dag, vil det gå utover mine egne barn.

Jeg velger heller å jobbe og betale skatt.

Jeg sier da IKKE at du skal gi til "ALLE", eller at du engang skal gi signifikante beløp.

Som jeg har skrevet flere ganger så reagerer jeg faktisk mest på holdningen din til fattige mennesker. Hadde du skrevet, "jeg gir en femmer når jeg kan, for jeg har ikke mer", hadde jeg synes det var flott. Det er ikke beløpet, men holdningen i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranteiere jobber for pengene og som jeg sa: Med din tankegang ville verden stoppet opp og det ville bli tiggere overalt. Kan du ikke lese?

Hvorfor?

Jeg har da ikke sagt et ord om at man skal gi store beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er forbudt å kjøpe sex nettopp fordi den prostituerte KAN (ofte) være tvunget eller "tvunget" til det, og derfor bli skadet.''

Nettopp. De KAN være det.

Ja?

Så derfor er det forbudt å betale (for noe i retur), men ikke å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også har sagt. Jeg har barn jeg også og jeg møter mange tiggere hver eneste dag på gata. Jeg vil blakke meg og ungene mine vil sulte.

Det er da ingen som sier du skal gi store beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...