Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Det er viktig for meg å ta gode valg i forhold til det jeg _vet_. Jeg vil ikke ha andres elendige livskvalitet på min samvittighet.

Du VET at det skjer i begge tilfellene (100% av restauranter i noen italienske byer), men du vet ikke hvilke individuelle restauranter eller tiggere det gjelder.

Situasjonen er faktisk meget lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Jeg kan bare si det samme om din argumentasjon, i tillegg til at du forskjellsbehandler.

Nei, jeg forskjellsbehandler ikke. Ikke ferierer jeg i Italia, og ikke gir jeg til tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I mange byer i Italia gjelder det omtrent alt av utesteder.''

Når man kjenner til det, så kan man ta et valg om å ikke reise til Italia.

''Slettes ikke alle tiggere/romfolk er med i bander, eller kriminelle.''

Nei, men de fleste. Og siden det ikke er mulig å vite hvem som er hvem, så kan man ta et valg om å la være å gi til noen, men heller hjelpe på andre måter.

Ja, slik at de blir ofre to ganger.

Først kommer bander og stjeler pengene deres (restauranteiere og tiggere), og så sier du at ettersom de blir presset, så skal de få enda mindre penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

HVor har jeg "forsvart kriminaliteten"?

Organisert kriminalitet er internasjonalt.

Så lenge argumentet "jeg vil ikke gi penger til dem fordi de er ofre for organisert kriminalitet" brukes om tiggere, er det hykleri å ikke bruke det andre steder.

Det vet du utmerket godt.

Nei, det er ikke hykleri å spise på restaurant når du vet at det som oftest er ærlige folk som utfører en jobb i motsetning til tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forskjellsbehandler ikke. Ikke ferierer jeg i Italia, og ikke gir jeg til tiggere.

Neida, men du reiser sikkert til utlandet, du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du VET at det skjer i begge tilfellene (100% av restauranter i noen italienske byer), men du vet ikke hvilke individuelle restauranter eller tiggere det gjelder.

Situasjonen er faktisk meget lik.

Som sagt, jeg ferierer ikke i Italia, så det argumentet biter ikke. Og jeg gir ikke til noen tiggere, jeg behandler alle likt. Jeg gjør min skjerv på andre måter, som jeg tror er mer effektivt og hjelper flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og samboeren din gir masse til rumenere. Dere bor ikke i "min" by, og også her har rumerne penger både i lommene og boksene sine. Dette må bety at noen mange gir til dem også her, dvs at alle givere heller ikke er like. Hvorfor er det så viktig for deg at a l l e gir akkurat til rumenere??

Jeg har ikke sagt at det er så viktig med akkurat rumenere.

Det som er viktig er faktisk både å hjelpe folk som er fattig, å forstå situasjonen, og holdningen til fattige.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gå ut i fra at de som mottar trygd har rett på det, men jeg vet at det finnes de som har lurt seg til kontansstøtte for barn de ikke har.

Hvorfor tror du at de plutselig har rett til sosialstøtte i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik at de blir ofre to ganger.

Først kommer bander og stjeler pengene deres (restauranteiere og tiggere), og så sier du at ettersom de blir presset, så skal de få enda mindre penger.

Sånn er livet. Jeg ser ikke slik på det, men nå orker jeg ikke å skrive enda en gang hva jeg mener og hvorfor jeg mener det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke hykleri å spise på restaurant når du vet at det som oftest er ærlige folk som utfører en jobb i motsetning til tiggere.

Igjen, feil.

Mange steder blir nær alle restaurantene presset. En større andel enn tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tror jeg gjorde en god gjerning i vinter. Jeg traff en av Sorgenfri-selgerne utenfor Solsiden kjøpesenter i minus tjue, og sa at hun måtte gå inn og selge istedefor. Hun fortalte at de ble kastet ut om de prøvde seg, så hun måtte nok bare stå ute. Jeg ble rett og slett sint, og ringte senterlederen og spurte om de hadde opplevd problemer med selgerne, og det sa han at de ikke hadde. Jeg spute da hvorfor de praktiserte en hjerterå linje overfor selgerne, og om de egentlig var bekvem med at kunder som meg fikk vite at selgerne kastes ut i tjue minus når de gjør et ærlig arbeid. Ikke lenge etter traff jeg en selger inne :), og siste nr kjøpe jeg også inne. Kudos til Solsiden kjøpesenter :)

Flott gjort!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

:glis:

Poenget er vel ikke hva man får, men hvor pengene havner?

Med vennlig hilsen

Der er jeg uenig. Man kan aldri vite hvor penger havner, men man må handle likevel. Da min sønn var nyfødt hadde Nestle en kampanje i Afrika der de argumenterte for at morsmelkerstatning var mer næringsrik enn brystmelk siden mødrene hadde et dårlig kosthold. Ungene som fikk erstatning ble svært syke fordi vannet de blandet pulveret med var dårlig, men til tross for dette fortsatte Nestle den massive markedsføringen. Dette syns min mann og jeg var så kvalmt at vi ønsket å boikotte Nestle, men det skulle vise seg å være vrient gitt - de eier jo nesten alt, blant annet Johnson Johnson og Avanti. Vi måtte bare innse at vi kunne boikotte det vi visste om, og akseptere at vi ikke har oversikt. Slik forholder jeg meg til forbruk også i dag. Vet jeg at noen bedriver noe jeg ikke liker skygger jeg banen, men jeg bruker ikke all min tid på å finne ut alt om organisasjonen før jeg handler av den grunn - ei heller når jeg er i vakre Italia og spiser deilig mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg ikke.

Jeg mener at man dessverre er nødt til å akseptere at noen av de man betaler (for den ene eller andre årsaken), blir presset av bander. Det er surt, men sant.

Ettersom man ikke vet hvem det er, så får man heller støtte andre måter å ramme bander på, enn å ramme de fattige og restauranteiere, som også er OFRE her.

Som sagt, jeg ferierer ikke i Italia og føler meg ikke skyldig der, og jeg mener at man ved å gi til tiggerne kun opprettholder deres elendige liv samt at man sørger for at enda flere kommer hit og får det jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvorfor tror du at de plutselig har rett til sosialstøtte i det hele tatt?

Nei dette må være ferdigdiskutert. Nå er vi tilbake til start og jeg sier som mammatil at det er på tide og gi seg. Dette har jeg da svart på. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen steder i Danmark skjer det nok.

Er dette noe du vet, eller tror du? Heldigvis for oss at vi holder oss i de nordlige strøkene av Danmark, da uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene til Sør er at de er sultne. En som er virkelig sulten ville brukt pengene på mat fremfor Bingo.

''Argumentene til Sør er at de er sultne. En som er virkelig sulten ville brukt pengene på mat fremfor Bingo.''

Med forbehold om at jeg ikke har lest en brøkdel av denne lange tråden og ergo ikke har fått med meg alle gullkorn, hehe:

Joda, mange (rom)tiggere er nok akutt sultne, og prioriterer pengene deretter som alle oss andre.

Noen drives av rusmisbruk, noen av gjeld til mafiavirsomhet som lurte dem til Norge, noen finansierer luksusboligen sin i hjemlandet, noen sparer penger til et barn som er alvorlig syk og ikke får livsnødvendig hjelp av en manglende 'folketrygdordning' i hjemlandet, noen fordi de tjener tilsvarende ei månedslønn i hjemlandet på få dager her som de velger å bruke på sus & dus & statussymboler, noen syns bingo er artig og vel verdt å ofre en loff på Rema for, noen trenger ikke å gamble noe de ikke har råd til å tape for den samme moroa, noen syns bingolokalet er varmt og godt å oppholde seg i fram til midnatt for en tjuekroning i innsats, noen er notorisk kriminelle, noen er hjerteskjærende ydmyke, noen er provoserende frekke osv.

Poenget mitt er at selvfølgelig er tiggere individer med ulike behov, agendaer osv som alle andre. Tiggervirksomhet i Norge og årsak til evt bingospill er garantert like individuelt.

Det er meiningløst å generalisere eller gi fasitsvar i den ene retningen eller den andre, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette må være ferdigdiskutert. Nå er vi tilbake til start og jeg sier som mammatil at det er på tide og gi seg. Dette har jeg da svart på. God natt.

De fleste får ikke sosialstøtte.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...