Gå til innhold

Gir du penger til romfolket som tigger?


Gjest Windu

Anbefalte innlegg

Er dette noe du vet, eller tror du? Heldigvis for oss at vi holder oss i de nordlige strøkene av Danmark, da uansett.

Altså, hva med mat du kjøper? Produkter du kjøper? Det kan jo være folk som må betale beskyttelsespenger.

Ja, det forekommer i Danmark. Jeg vet ikke hvor utbredt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    139

  • Mammantil3

    52

  • Louis Cyphre

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Der er jeg uenig. Man kan aldri vite hvor penger havner, men man må handle likevel. Da min sønn var nyfødt hadde Nestle en kampanje i Afrika der de argumenterte for at morsmelkerstatning var mer næringsrik enn brystmelk siden mødrene hadde et dårlig kosthold. Ungene som fikk erstatning ble svært syke fordi vannet de blandet pulveret med var dårlig, men til tross for dette fortsatte Nestle den massive markedsføringen. Dette syns min mann og jeg var så kvalmt at vi ønsket å boikotte Nestle, men det skulle vise seg å være vrient gitt - de eier jo nesten alt, blant annet Johnson Johnson og Avanti. Vi måtte bare innse at vi kunne boikotte det vi visste om, og akseptere at vi ikke har oversikt. Slik forholder jeg meg til forbruk også i dag. Vet jeg at noen bedriver noe jeg ikke liker skygger jeg banen, men jeg bruker ikke all min tid på å finne ut alt om organisasjonen før jeg handler av den grunn - ei heller når jeg er i vakre Italia og spiser deilig mat :)

Ja, det er jeg enig med deg i.

Og det samme når jeg gir til tiggere. Jeg vet at det er en sjanse at noen av pengene blir presset fra dem, men det er faktisk viktigere at fattige mennesker tross alt får noe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg ferierer ikke i Italia og føler meg ikke skyldig der, og jeg mener at man ved å gi til tiggerne kun opprettholder deres elendige liv samt at man sørger for at enda flere kommer hit og får det jævlig.

Du har ikke tenkt på at de har det enda jævligere der de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva med mat du kjøper? Produkter du kjøper? Det kan jo være folk som må betale beskyttelsespenger.

Ja, det forekommer i Danmark. Jeg vet ikke hvor utbredt det er.

Jeg er bevisst på ikke å handle produkter der man vet at noe er galt, men jeg kan ikke unngå å handle ting jeg ikke vet noe om. Dette skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar fram, for det har jo ingen relevans til tigging som man jo _vet_ mye mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tenkt på at de har det enda jævligere der de kom fra?

Ikke hvis vi legger innsats i å hjelpe dem der. Når vi fortsetter å gi til tiggere her, så opprettholder vi alle skjevhetene, og sørger bare for at enda flere får det forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst på ikke å handle produkter der man vet at noe er galt, men jeg kan ikke unngå å handle ting jeg ikke vet noe om. Dette skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar fram, for det har jo ingen relevans til tigging som man jo _vet_ mye mer om.

Fordi mange av tiggerne er ikke en del av menneskesmugling, og da rammer du uskyldige.

Ikke bare det, å bekjempe bander ved å bruke de fattigste er umoralsk. Bekjemp gjerne bander, men ikke ved å lage fattige tiggere til ofre TO ganger - først må de betale til bander, og så mener du at vi ikke skal gi dem penger.

Hva skal de gjøre for å få penger/mat? Innbrudd i biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hvis vi legger innsats i å hjelpe dem der. Når vi fortsetter å gi til tiggere her, så opprettholder vi alle skjevhetene, og sørger bare for at enda flere får det forferdelig.

Da er det jo bare å gå igang med å lage det fint der de kommer fra?

Man trenger da ikke slutte å hjelpe tiggere her før man har hjulpet Romania, vel?

Poenget er at det skjer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange av tiggerne er ikke en del av menneskesmugling, og da rammer du uskyldige.

Ikke bare det, å bekjempe bander ved å bruke de fattigste er umoralsk. Bekjemp gjerne bander, men ikke ved å lage fattige tiggere til ofre TO ganger - først må de betale til bander, og så mener du at vi ikke skal gi dem penger.

Hva skal de gjøre for å få penger/mat? Innbrudd i biler?

Dette ser vi altså helt ulikt på, jeg mener du straffer dem dobbelt opp.

''Hva skal de gjøre for å få penger/mat? Innbrudd i biler?''

Nei, de må skaffe seg jobb som andre folk. De må gjøre en innsats for seg selv og sitt eget land, slik andre har måttet gjøre og fortsatt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bare å gå igang med å lage det fint der de kommer fra?

Man trenger da ikke slutte å hjelpe tiggere her før man har hjulpet Romania, vel?

Poenget er at det skjer jo ikke.

Nå starter du en ny debatt, og jeg orker ikke sitte lenger ved PC'n.

Du kommer ikke til å slutte å gi til tiggere, og jeg kommer ikke til å begynne. Sånn er det bare.

Ha en fin kveld videre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke penger til noen tiggere, enten det er romfolk eller narkomane.

Men jeg kjøper =Oslo og jeg gir ofte en slant til gatemusikanter, selv om det ikke alltid er vakkert å høre på. De gjør i det minste en liten innsats for penga! :-)

Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.

Å forby tigging kan være en besnærende tanke for mange, fordi vi da slipper ubehaget med å se disse menneskene rundt oss. Anatole France, Nobelprisvinner i litteratur, har uttalt: "Loven, i sin majestetiske likhet, gjør det like ulovlig for rike og fattige å sove under bruene i Paris, å tigge i gatene, og å stjele brød."

''Men det er et vanskelig spørsmål: Skal man gi fordi medmenneskelighet tilsier at vi bør hjelpe folk i nød, eller vil bidrag til tiggere være med på å undergrave at det etter velferdsstatens prinsipper skal være en offentlig plikt å hjelpe dem som er i nød? Og vil bidrag til tiggere være med på å støtte organiserte grupperinger/kriminelle? Det er motstridende meninger/synspunkter på hva som er "det rette" her.''

Kloke ord og treffende oppsummert, morsan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

:glis:

Da skrev jeg at det handlet om steder med FÅ mennesker (altså, at utvalget var begrenset), og at det IKKE handlet om at det var noe "galt" med individene som bodde der.

Med vennlig hilsen

Hvordan var ditt syn på Rottweilere igjen, Sør?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser vi altså helt ulikt på, jeg mener du straffer dem dobbelt opp.

''Hva skal de gjøre for å få penger/mat? Innbrudd i biler?''

Nei, de må skaffe seg jobb som andre folk. De må gjøre en innsats for seg selv og sitt eget land, slik andre har måttet gjøre og fortsatt må.

''Nei, de må skaffe seg jobb som andre folk.''

Vil du ansette dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter du en ny debatt, og jeg orker ikke sitte lenger ved PC'n.

Du kommer ikke til å slutte å gi til tiggere, og jeg kommer ikke til å begynne. Sånn er det bare.

Ha en fin kveld videre! :-)

Jeg starter ikke en ny debatt.

Jeg påpeker at så lenge Romania er så fattig som det er at de har det verre der enn her, så vil de komme hit.

Videre, vi trenger da ikke vente med å lage Romania bedre, hvis vi ønsker det. Poenget er at det skjer ikke.

God natt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, de må skaffe seg jobb som andre folk.''

Vil du ansette dem?

Jeg har ingen bedrift, og om jeg hadde ville den ligget i Norge og ikke i deres hjemland. Så nei, jeg hadde ikke ansatt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var ditt syn på Rottweilere igjen, Sør?

;-)

Godt stekt! ;-)

Det er snakk om dyr, ikke mennesker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ikke en ny debatt.

Jeg påpeker at så lenge Romania er så fattig som det er at de har det verre der enn her, så vil de komme hit.

Videre, vi trenger da ikke vente med å lage Romania bedre, hvis vi ønsker det. Poenget er at det skjer ikke.

God natt igjen!

''Videre, vi trenger da ikke vente med å lage Romania bedre, hvis vi ønsker det. Poenget er at det skjer ikke.''

Det er ikke Norge som skal lage Romania bedre, det er rumenerne selv som skal og må. Vi kan bistå, men det er de som selv må gjøre jobben. Selvfølgelig.

Det var mitt siste ord, nå MÅ jeg finne senga - ellers går morgendagens oppdrag i vasken...

Takk for diskusjonen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Argumentene til Sør er at de er sultne. En som er virkelig sulten ville brukt pengene på mat fremfor Bingo.''

Med forbehold om at jeg ikke har lest en brøkdel av denne lange tråden og ergo ikke har fått med meg alle gullkorn, hehe:

Joda, mange (rom)tiggere er nok akutt sultne, og prioriterer pengene deretter som alle oss andre.

Noen drives av rusmisbruk, noen av gjeld til mafiavirsomhet som lurte dem til Norge, noen finansierer luksusboligen sin i hjemlandet, noen sparer penger til et barn som er alvorlig syk og ikke får livsnødvendig hjelp av en manglende 'folketrygdordning' i hjemlandet, noen fordi de tjener tilsvarende ei månedslønn i hjemlandet på få dager her som de velger å bruke på sus & dus & statussymboler, noen syns bingo er artig og vel verdt å ofre en loff på Rema for, noen trenger ikke å gamble noe de ikke har råd til å tape for den samme moroa, noen syns bingolokalet er varmt og godt å oppholde seg i fram til midnatt for en tjuekroning i innsats, noen er notorisk kriminelle, noen er hjerteskjærende ydmyke, noen er provoserende frekke osv.

Poenget mitt er at selvfølgelig er tiggere individer med ulike behov, agendaer osv som alle andre. Tiggervirksomhet i Norge og årsak til evt bingospill er garantert like individuelt.

Det er meiningløst å generalisere eller gi fasitsvar i den ene retningen eller den andre, dessverre...

''noen er notorisk kriminelle''

Hvis du tar av deg de rosa brillene så vil du kanskje se at de fleste nok hører under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bedrift, og om jeg hadde ville den ligget i Norge og ikke i deres hjemland. Så nei, jeg hadde ikke ansatt dem.

Så siden ikke særlig mange vil ansette dem, så forstår du jo hvorfor de tigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Videre, vi trenger da ikke vente med å lage Romania bedre, hvis vi ønsker det. Poenget er at det skjer ikke.''

Det er ikke Norge som skal lage Romania bedre, det er rumenerne selv som skal og må. Vi kan bistå, men det er de som selv må gjøre jobben. Selvfølgelig.

Det var mitt siste ord, nå MÅ jeg finne senga - ellers går morgendagens oppdrag i vasken...

Takk for diskusjonen! :-)

Det jeg refererte til var at du skrev vi heller skulle hjelpe dem der de var fra.

Poenget var at det må man gjøre FØRST, før man slutter å hjelpe med mat og penger til de fattige.

God natt igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''noen er notorisk kriminelle''

Hvis du tar av deg de rosa brillene så vil du kanskje se at de fleste nok hører under her.

Ja, det er i hvert fall lett å overbevise seg selv om det, for så å bruke det som en fin unnskyldning for ikke å gjøre noe for å hjelpe mennesker.

Simpelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...