Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Neida, klart det - men det virker rart at enkelte er helt bastante mht det spørsmålet ;)

Å kommunisere med en blind er ofte vanskelig for en som er døv, men jeg skjønner jo at jeg ikke vet helt hvordan det kan være å leve med en blind (vet for lite om blindhet til å kunne si noe om det) - så man skal aldri si aldri.... Hadde jeg truffet en på nettet som jeg ble kjempeglad i pga vår gode kommunikasjon osv, og dernest fikk vite at han faktisk var blind - så tror jeg ikke jeg hadde slutta å være glad i vedkommende "på den måten" dersom den fysiske kjemien også stemte når vi møttes...

''Neida, klart det - men det virker rart at enkelte er helt bastante mht det spørsmålet ;)''

Da jeg var 22 år og singel var jeg forresten helt bastant på at menn med barn fra før og menn uten hår var utelukket ;-) Og gitarspillende mann var sterkt foretrukket.

'Jeg fikk en som oppfylte begge de første vilkårene, men måtte produsere den gitarspillende 'mannen' selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

''Neida, klart det - men det virker rart at enkelte er helt bastante mht det spørsmålet ;)''

Da jeg var 22 år og singel var jeg forresten helt bastant på at menn med barn fra før og menn uten hår var utelukket ;-) Og gitarspillende mann var sterkt foretrukket.

'Jeg fikk en som oppfylte begge de første vilkårene, men måtte produsere den gitarspillende 'mannen' selv ;-)

Akkurat! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)

''Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ''

Nå, noe du ikke har fortalt, togli??? *henter popcorn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ''

Nå, noe du ikke har fortalt, togli??? *henter popcorn*

'' Nå, noe du ikke har fortalt, togli??? *henter popcorn*''

Jeg så det samme, men var, som alltid, for dannet til å spørre, for vanligvis er hun raskt ute med å avskrive ham som "bare en venn". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ''

Nå, noe du ikke har fortalt, togli??? *henter popcorn*

Hehe :P

Kan liksom ikke brette ut alt her inne heller ;)

Det er mye annet enn kjemi som også skal stemme når det er barn med i bildet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nope, ikke i dag

Så veldig "nyansert" er det jo ikke - det problematiserer og problematiserer, og overser at svært mange par har vesentlig større forskjeller/handicap enn at den ene er døv.

Jeg bagatelliserer ikke, men så komplisert er det da ikke, sammenlignet med alt annet.

Med vennlig hilsen

''Så veldig "nyansert" er det jo ikke - det problematiserer og problematiserer, og overser at svært mange par har vesentlig større forskjeller/handicap enn at den ene er døv.''

Men jeg svarer ikke på om jeg tror at noen hørende, overhodet, noen gang, i det hele tatt, kunne tenke seg å leve sammen med en døv. Det spiller heller ingen rolle hvilke andre "verre" handicap parforhold må hanskesmed.

Jeg svarer UTELUKKENDE på hva JEG kan tenke meg, og jeg svarer at jeg tviler på at jeg kunne levd sammen med en døv person. Jeg sier ikke en gang at jeg er sikker på det.

Synes ikke det er noen grunn til å komme med personangrep eller bite hodet av meg akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nope, ikke i dag

Jeg tror jeg har skrevet det ganske nyansert hvis du leser alle innleggene mine i tråden her...

Det er vel ofte langt vanskeligere å leve med en tunghørtblitt/døvblitt enn en som er født th/døv... De greier jo aldri å lære munnavlesning like bra, samt at de ikke greier å utvikle de andre sansene for å kompensere for manglende/nedsatt hørsel.

De vil gjerne også bære preg av sansetapet psykisk sett, så jeg vet dette er tøft for mange...

''Det er vel ofte langt vanskeligere å leve med en tunghørtblitt/døvblitt enn en som er født th/døv... ''

Det kan være,men jeg er helt sikker på at han jeg lever sammen med, ikke er vanskeligere å leve sammen med, for meg, enn det ville vært å leve sammen med en døv person. Så dårlig hører han ikke, men vi har noen utfordringer på noen områder.

Når det gjelder "de som ikke tror de kunne leve sammen med en døv, tror jeg ikke har opplevd 100% sjelevennskap" eller hva du nå påsto overfor.... Makan til sprøyt! Og en nedvurdering av alle personer som mener noe annet enn det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nope, ikke i dag

Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)

''Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)''

Jeg MÅ bare kommentere dette inderlige visvaset her!

For det første, at du presterer å gifte deg med en du ikke hadde 100% kjemi med i utgangspunktet, sier vel mer om deg enn om noe annet.

For det andre, du har ikke vært sammen med denne mannen særlig lenge. Å snakke om 100% kjemi etter noen måneder er så tåpelig. ALLE, stort sett, opplever 100% kjemi i starten av et forhold. Og det er ikke kjemien som avgjør om par overlever på sikt, eller ikke.

For det tredje, spørsmålet er ikke om du ville hatt han om han ikke hadde bein eller armer, ut i fra det du vet NÅ. Spørsmålet er om du ville hatt ham dersom han verken hadde hatt det ene eller andre, på tidspunktet du ble kjent med ham. Og om handicapet hans kunne ha ført til at bildet av personen ble påvirket i utgangspunktet, før du hadde vekslet et ord med ham. Ville du vært sammen med ham om han veide 250 kg også, forresten? Forutsatt at han var fullstendig velfungerende? Og hadde du blitt kjent med ham, i utgangspunktet, dersom han hadde gjort det?

For det fjerde: Har du tatt inn over deg hva det ville si å leve med en person som verken hadde "bein eller armer"? Har du virkelig tatt inn over deg hver eneste lille utfordring dere kan tenkes å komme opp i en en slik situasjon? Det er fryktelig enkelt å si sånt.

Jeg kjenner en kvinne hardt rammet av MS, hun sitter i rullestol, kan ikke røre en finger, må mates, må ha hjelp til å bli klødd på nesa, dersom det klør. Det er VELDIG lett å bagatellisere når man ikke har vært i situasjonen, og det er tilsvarende lett å demonisere folk som sier slike ting ville bydd på store utfordringer, og at det derfor ville unngått å havne inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nope, ikke i dag

'' Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)''

Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)

De fleste/mange har vel opplevd "100% kjemi" i starten av et forhold. Men varig 100 % -kjemi tviler jeg på at finnes. Og som deg, tror jeg at de som hevder det, enten har dårlig hukommelse, lyver (mer eller mindre bevisst), eller velger å "always look at the bright side of life" i den grad at det nærmer seg fortrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)''

Jeg MÅ bare kommentere dette inderlige visvaset her!

For det første, at du presterer å gifte deg med en du ikke hadde 100% kjemi med i utgangspunktet, sier vel mer om deg enn om noe annet.

For det andre, du har ikke vært sammen med denne mannen særlig lenge. Å snakke om 100% kjemi etter noen måneder er så tåpelig. ALLE, stort sett, opplever 100% kjemi i starten av et forhold. Og det er ikke kjemien som avgjør om par overlever på sikt, eller ikke.

For det tredje, spørsmålet er ikke om du ville hatt han om han ikke hadde bein eller armer, ut i fra det du vet NÅ. Spørsmålet er om du ville hatt ham dersom han verken hadde hatt det ene eller andre, på tidspunktet du ble kjent med ham. Og om handicapet hans kunne ha ført til at bildet av personen ble påvirket i utgangspunktet, før du hadde vekslet et ord med ham. Ville du vært sammen med ham om han veide 250 kg også, forresten? Forutsatt at han var fullstendig velfungerende? Og hadde du blitt kjent med ham, i utgangspunktet, dersom han hadde gjort det?

For det fjerde: Har du tatt inn over deg hva det ville si å leve med en person som verken hadde "bein eller armer"? Har du virkelig tatt inn over deg hver eneste lille utfordring dere kan tenkes å komme opp i en en slik situasjon? Det er fryktelig enkelt å si sånt.

Jeg kjenner en kvinne hardt rammet av MS, hun sitter i rullestol, kan ikke røre en finger, må mates, må ha hjelp til å bli klødd på nesa, dersom det klør. Det er VELDIG lett å bagatellisere når man ikke har vært i situasjonen, og det er tilsvarende lett å demonisere folk som sier slike ting ville bydd på store utfordringer, og at det derfor ville unngått å havne inn i det.

Bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

'' Nå, noe du ikke har fortalt, togli??? *henter popcorn*''

Jeg så det samme, men var, som alltid, for dannet til å spørre, for vanligvis er hun raskt ute med å avskrive ham som "bare en venn". :)

Altså...selv om jeg ganske lenge nå har truffet en jeg aldri har opplevd maken til kjemi med, så er det kanskje ikke et liv laga forhold av ulike grunner.. Jeg er singel og skal på tur med en helt annen - så sett popcornet tilbake i skapet med en gang! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Altså...selv om jeg ganske lenge nå har truffet en jeg aldri har opplevd maken til kjemi med, så er det kanskje ikke et liv laga forhold av ulike grunner.. Jeg er singel og skal på tur med en helt annen - så sett popcornet tilbake i skapet med en gang! :P

Det aner meg at du begynner å bli lei ertinga. ;)

Men vi er bare glade på dine vegne. Jeg synes du fortjener en skikkelig hunk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det aner meg at du begynner å bli lei ertinga. ;)

Men vi er bare glade på dine vegne. Jeg synes du fortjener en skikkelig hunk. :)

Neida, synes det er moro jeg :))

Er en kjekkas jeg reiser med også da, men tror nok vi egner oss best som bare gode venner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg kunne hatt det. Jeg kan ikke tegnspråk, og uten det til å kommunisere ville det blitt veldig vanskelig. Kunne selvfølgelig lært meg det, men tviler vel på om kommunikasjonen hadde blitt optimal..

I tillegg kommer det at man ikke får det samme ut av dagligdagse ting som kino, konserter, se på TV osv. Nå kjenner jeg ikke til noen døve, men har en tunghørt slektning og merker hvordan denne sliter for å bli inkludert i samtaler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tror ikke jeg kunne hatt det. Jeg kan ikke tegnspråk, og uten det til å kommunisere ville det blitt veldig vanskelig. Kunne selvfølgelig lært meg det, men tviler vel på om kommunikasjonen hadde blitt optimal..

I tillegg kommer det at man ikke får det samme ut av dagligdagse ting som kino, konserter, se på TV osv. Nå kjenner jeg ikke til noen døve, men har en tunghørt slektning og merker hvordan denne sliter for å bli inkludert i samtaler osv.

Jeg er døv og bruker kun tegnspråk sammen med andre døve, og innimellom med barna mine for å holde deres tegnspråkkunnskaper vedlike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kunne hatt det. Jeg kan ikke tegnspråk, og uten det til å kommunisere ville det blitt veldig vanskelig. Kunne selvfølgelig lært meg det, men tviler vel på om kommunikasjonen hadde blitt optimal..

I tillegg kommer det at man ikke får det samme ut av dagligdagse ting som kino, konserter, se på TV osv. Nå kjenner jeg ikke til noen døve, men har en tunghørt slektning og merker hvordan denne sliter for å bli inkludert i samtaler osv.

Altså, det er ikke slik at alle døve kun kommuniserer via tegnspråk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)''

Jeg MÅ bare kommentere dette inderlige visvaset her!

For det første, at du presterer å gifte deg med en du ikke hadde 100% kjemi med i utgangspunktet, sier vel mer om deg enn om noe annet.

For det andre, du har ikke vært sammen med denne mannen særlig lenge. Å snakke om 100% kjemi etter noen måneder er så tåpelig. ALLE, stort sett, opplever 100% kjemi i starten av et forhold. Og det er ikke kjemien som avgjør om par overlever på sikt, eller ikke.

For det tredje, spørsmålet er ikke om du ville hatt han om han ikke hadde bein eller armer, ut i fra det du vet NÅ. Spørsmålet er om du ville hatt ham dersom han verken hadde hatt det ene eller andre, på tidspunktet du ble kjent med ham. Og om handicapet hans kunne ha ført til at bildet av personen ble påvirket i utgangspunktet, før du hadde vekslet et ord med ham. Ville du vært sammen med ham om han veide 250 kg også, forresten? Forutsatt at han var fullstendig velfungerende? Og hadde du blitt kjent med ham, i utgangspunktet, dersom han hadde gjort det?

For det fjerde: Har du tatt inn over deg hva det ville si å leve med en person som verken hadde "bein eller armer"? Har du virkelig tatt inn over deg hver eneste lille utfordring dere kan tenkes å komme opp i en en slik situasjon? Det er fryktelig enkelt å si sånt.

Jeg kjenner en kvinne hardt rammet av MS, hun sitter i rullestol, kan ikke røre en finger, må mates, må ha hjelp til å bli klødd på nesa, dersom det klør. Det er VELDIG lett å bagatellisere når man ikke har vært i situasjonen, og det er tilsvarende lett å demonisere folk som sier slike ting ville bydd på store utfordringer, og at det derfor ville unngått å havne inn i det.

Hiss deg opp, og kom her ned!

Spørsmålet var egentlig ganske enkelt, og jeg tror ikke det var for komplisert for noen:

Sitat: ''kunne du tenke deg å ha en døv kjæreste?''

Spørsmålet var ikke "Kunne du garantere at du ville leve resten av livet med en døv kjæreste?"

Utover det er det veldig greit å forstå ";-)" når man leser på internett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det kan også tenkes at man tenker over det i mange små situasjoner i dagliglivet, der de opplever eller forholder seg til ting ulikt?

Hei morsan,

De eneste som ikke gjør det må vel være livstidsmedlemmer i det nordkoreanske kommunistpartiet?

Altså, hvis kravet skal være at alt skal være "mindre ulikheter" enn man har fordi den ene er døv, så tror jeg faktisk det er særdeles få par som kan passere gjennom nåløyet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hiss deg opp, og kom her ned!

Spørsmålet var egentlig ganske enkelt, og jeg tror ikke det var for komplisert for noen:

Sitat: ''kunne du tenke deg å ha en døv kjæreste?''

Spørsmålet var ikke "Kunne du garantere at du ville leve resten av livet med en døv kjæreste?"

Utover det er det veldig greit å forstå ";-)" når man leser på internett.

Med vennlig hilsen

Takk for du gadd å kommentere det, for jeg orka ikke... var ikke meningen å krangle med noen.. synes det er morsommere når man kan være uenige og med en liten snert av fleip samtidig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...