Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Døvhet handler jo ikke om verdisyn og holdninger, noe både religion og politikk gjør.. Av den grunn virker det merkelig at noen, sånn helt uten videre, ser på det som en umulighet å ha et forhold til en som er døv. Det kan være at den eneste gangen man tenker over at vedkommende er døv, er i settinger der man er på fest med 20 hørende - og det kan man vel overleve dersom den døve ellers er "den rette"? ;)

...men det kan også tenkes at man tenker over det i mange små situasjoner i dagliglivet, der de opplever eller forholder seg til ting ulikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Poenget er ikke om den døve har vanlig tonefall eller ei.Poenget er at den døve ikke hører hva jeg sier og nyansene i det. Uansett hvor mye implantat de har.

Jeg lever sammen med en som hører ganske dårlig, og det er også en utfordring. Å leve sammen med en døv, tror jeg ville være en enda større utfordring.

Det er ingen grunn til å bli verken sår eller snurt for dette, slik du opplagt blir. Jeg tilhører en annen minoritet som for tiden blir nærmest utstøtt, og opplever daglig at folk sier "kunne aldri tenkt meg å...." Det må jeg jo bare akseptere. Jeg skjønner til og med at folk kunne oppleve det som vanskelig å velge meg, pga mine minoreitetsmessige "særtrekk".

Du, derimot, tar det som en fornærmelse at jeg mener noe annet om å leve sammen med en døv person, og velger å bli personlig "ingen døve ville leve sammen med deg heller". Nice!

At Sør tar det ennå lenger, er ikke din skyld, men det er jo fantastisk at det ikke går an å mene noe annet enn det folk synes er "korrekt",uten at man blir besvart med personangrep.

Du prøver å fremstille det som om døve er "akkurat som alle andre", og knapt nok har en hørselsutfordring i det hele tatt. Vel, det er ganske enkelt en umulighet, og veldig langt fra de døve og tunghørte jeg har truffet.

Når du stiller et sånt spørsmål, tenker jeg ikke at du egentlig mener "kan du tenke deg å være sammen med en døv person som er så velfungerende at han/hun i praksis ikke er noe preget av handicappet sitt".

Jeg tror jeg har skrevet det ganske nyansert hvis du leser alle innleggene mine i tråden her...

Det er vel ofte langt vanskeligere å leve med en tunghørtblitt/døvblitt enn en som er født th/døv... De greier jo aldri å lære munnavlesning like bra, samt at de ikke greier å utvikle de andre sansene for å kompensere for manglende/nedsatt hørsel.

De vil gjerne også bære preg av sansetapet psykisk sett, så jeg vet dette er tøft for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Kanskje du skulle tro om igjen?

Det greier jeg ikke siden jeg er så heldig å ha opplevd denne fantastiske kjemien ;) Hadde vel ikke trodd det var mulig før jeg selv opplevde det... og da spiller det ingen rolle om vedkommende har et eller annet lyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)

'' Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)''

Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)''

Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)

''Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)''

Sannsynligvis er de bare veldig, veldig kåte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harduhørtpåmaken!

Det greier jeg ikke siden jeg er så heldig å ha opplevd denne fantastiske kjemien ;) Hadde vel ikke trodd det var mulig før jeg selv opplevde det... og da spiller det ingen rolle om vedkommende har et eller annet lyte...

Med andre ord du var forutinntatt og er det fortsatt, men nå er du det på vegne av de som er skeptiske til en evnt døv partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

...men det kan også tenkes at man tenker over det i mange små situasjoner i dagliglivet, der de opplever eller forholder seg til ting ulikt?

Har diskutert dette med endel hørende som lever i parforhold med døve. De kan ha sine utfordringer, men da handler det mest om at den hørende kanskje lett kan føle seg litt utenfor på fester o.l. der det er bare andre døve. I slike parforhold er det jo ikke alltid den hørende er så opptatt av å lære seg tegnspråk fordi paret har valgt å bruke det eneste felles språket de kan (tale). Sånn ellers sier de at de har lært og lærer mye av å være sammen med en døv - ting de aldri har tenkt over før osv, så de ser på det som givende og interessant :)

Når det gjelder f.eks. fester der det hovedsaklig er døve deltagere, så tilpasser jo de døve oftest språk til de som ikke kan ts...samtidig kan vi føle det godt å snakke sammen på ts siden vi i hverdagen kanskje ikke bruker dette språket så mye (vi jobber sammen med hørende, har hørende familie osv). Heldigvis er det sånn at på de fleste slike fester er det minst tre-fire som ikke kan ts, så da går det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

'' Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)''

Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)

Jeg har :) Fantastisk :D

(men tror det hører til sjeldenhetene, ja..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Med andre ord du var forutinntatt og er det fortsatt, men nå er du det på vegne av de som er skeptiske til en evnt døv partner.

Har du hørt på maken! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)''

Sannsynligvis er de bare veldig, veldig kåte ;-)

Haha :)

Vel, jeg vil ikke si at det kun handler om kåthet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Har du hørt på maken! :P

Tar det som en innrømmelse av forutinntatthet og generalisering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig "nyansert" er det jo ikke - det problematiserer og problematiserer, og overser at svært mange par har vesentlig større forskjeller/handicap enn at den ene er døv.

Jeg bagatelliserer ikke, men så komplisert er det da ikke, sammenlignet med alt annet.

Med vennlig hilsen

''Jeg bagatelliserer ikke, men så komplisert er det da ikke, sammenlignet med alt annet.

''

Noen ganger er det det, andre ganger ikke. Variasjonen er stor blant døve, akkurat som den er blant andre grupper med funksjonsnedsettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Tar det som en innrømmelse av forutinntatthet og generalisering ;)

Nope - beviser bare at du aldri har opplevd 100 % ekte kjemi med noen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Nope - beviser bare at du aldri har opplevd 100 % ekte kjemi med noen :P

Nei, jeg er nok en av de som ikke lever på en rosa sky og gjennom det påberoper 100% kjemi med noen som helst. Jeg er nok mer av den realistiske sorten og ser at 100% kjemi faktisk ikke finnes og kun uttrykkes av de som enten ikke vet hva 100% betyr eller som er blinde eller alternativt døve for et eller annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)''

Sannsynligvis er de bare veldig, veldig kåte ;-)

Jepp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, jeg er nok en av de som ikke lever på en rosa sky og gjennom det påberoper 100% kjemi med noen som helst. Jeg er nok mer av den realistiske sorten og ser at 100% kjemi faktisk ikke finnes og kun uttrykkes av de som enten ikke vet hva 100% betyr eller som er blinde eller alternativt døve for et eller annet :)

Akkurat dette kunne jeg vært enig med deg i for ca et halvt år siden - nå vet jeg bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Akkurat dette kunne jeg vært enig med deg i for ca et halvt år siden - nå vet jeg bedre ;)

Du vet trolig bedre enn det du gjør nå også, om la oss si et par år. Trolig før hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Med andre ord du var forutinntatt og er det fortsatt, men nå er du det på vegne av de som er skeptiske til en evnt døv partner.

Så lite hyggelig du er da. Du kan da ikke benekte andres følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Så lite hyggelig du er da. Du kan da ikke benekte andres følelser?

På snakk om lite hyggelig....se innover...Jeg har ikke benektet hennes følelser. Alle har vel følt som henne og ment at alt er rett. Jeg sier at det er naivt og at og tydelig er hun nyforelsket. Jeg har ikke sagt at det er noe galt i at hun for øyeblikket er både blind og døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...