Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)

Jeg har opplevd denne kjemien for første gang i mitt liv, og vet at jeg ville hatt ham om han så ikke hadde bein eller armer ;)

De prosentene bruker å avta etterhvert....dessverre. Men er du heldig kan det hende at de ikke synker lenger ned enn 75% kjemi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Du vet trolig bedre enn det du gjør nå også, om la oss si et par år. Trolig før hehe.

Innser den, så vi får se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

De prosentene bruker å avta etterhvert....dessverre. Men er du heldig kan det hende at de ikke synker lenger ned enn 75% kjemi :)

hehe, sant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

På snakk om lite hyggelig....se innover...Jeg har ikke benektet hennes følelser. Alle har vel følt som henne og ment at alt er rett. Jeg sier at det er naivt og at og tydelig er hun nyforelsket. Jeg har ikke sagt at det er noe galt i at hun for øyeblikket er både blind og døv.

Jeg er ikke "nyforelsket"... og er verken blind eller "døv"....

Kjemi er det okke som, og jeg mener helt ærlig at når man treffer en man virkelig kan snakke med alt om - og føler man tiltrekkes voldsomt av både psykisk og fysisk, så burde et eller annet lyte være underordnet. Det virker merkelig å ta som en selvfølge at det er _utelukket_ å ha et forhold med et slikt menneske kun på bakgrunn av dette menneskets "mangel". Det virker faktisk litt "kaldt", fordomsfullt og forutinntatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Uansett..med en slik holdning er det neppe noen døve som ville hatt deg heller :P''

Nei, det er jo en fordel begge veier at man finner en som er nokså lik en selv når det gjelder mer grunnleggende spørsmål.

Men er det egentlig så galt at "nope, ikke i dag" antar at kommunikasjonen ville blitt så vanskelig at et forhold med en døv ikke ville vært liv laga?

Vi er jo mange her inne som uten fnugg av erfaring eplekjekt sier at det ikke ville vært noe problem, og det er jo flott at man ikke avskjærer noe før man har prøvd det, men kanskje ville nettopp dette med kommunikasjon eller "identitet" komme i mellom to med all verdens beste intensjoner? Du sier jo selv at det trolig ville vært lettere å være sammen med en som er døv, pga dette med forståelse for hvordan man har det.

Jeg f eks har tatt et annet utgangspunkt i denne tråden enn i tilsvarende tråder om frp'ere og religiøse: Jeg legger til grunn at slike forhold i utgangspunktet er uaktuelle. I denne tråden derimot gjør jeg motsatt: Muligheten avskjæres ikke, men dog med et lite forbehold om at vedkommende kommuniserer bra.

Kanskje ville erfaringen vist at utgangspunktet var galt i alle tre tilfeller?

Kanskje ville erfaringen vist at "nope" tar feil også, og at kommunikasjonen hadde gått mer enn bra nok, eventuelt at h*n ikke vektla dette så mye likevel fordi h*n ble så forelsket?

Er det ikke en like "fair" ting å si at man ikke tror at et forhold til en som er døv vill vært noe lettere enn et forhold til en som har veldig ulik politisk preferanse eller veldig ulikt livssyn? Eller er en slik holdning alltid diskriminerende når det gjelder døvhet, men ikke npr det gjelder religion/politikk?

Et bra innlegg. Jeg er i grunnen enig i alt du sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Jeg er ikke "nyforelsket"... og er verken blind eller "døv"....

Kjemi er det okke som, og jeg mener helt ærlig at når man treffer en man virkelig kan snakke med alt om - og føler man tiltrekkes voldsomt av både psykisk og fysisk, så burde et eller annet lyte være underordnet. Det virker merkelig å ta som en selvfølge at det er _utelukket_ å ha et forhold med et slikt menneske kun på bakgrunn av dette menneskets "mangel". Det virker faktisk litt "kaldt", fordomsfullt og forutinntatt..

Vel, vi er kalde, fordomsfulle og diskriminerende vi mennesker. Selv om vi liker å fremstille oss som alt annet enn nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vel, vi er kalde, fordomsfulle og diskriminerende vi mennesker. Selv om vi liker å fremstille oss som alt annet enn nettopp det.

Hm....tror nok heldigvis det finnes svært mange varme og empatiske mennesker rundt omkring også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harduhørtpåmaken!

Hm....tror nok heldigvis det finnes svært mange varme og empatiske mennesker rundt omkring også :)

Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

'' Ja, jeg tror faktisk at de som sier de aldri kunne vært sammen med en døv heller aldri har opplevd 100 % kjemi med noen ;)''

Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen, og de som påstår det fortrenger eller lyver. ;)

''Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen...''

Joda, det kan skje. Problemet er at etter man entrer forhold så krymper det 100% .... Første forelskelse var ENORM. Alt stemte. Inntil jeg fikk opp øynene og innså alt som var feil. De 100% gikk raskt ned til....10% (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men nå tror jeg knapt det finnes noen som har opplevd 100 % kjemi med noen...''

Joda, det kan skje. Problemet er at etter man entrer forhold så krymper det 100% .... Første forelskelse var ENORM. Alt stemte. Inntil jeg fikk opp øynene og innså alt som var feil. De 100% gikk raskt ned til....10% (?)

'' Joda, det kan skje. Problemet er at etter man entrer forhold så krymper det 100% .... Første forelskelse var ENORM. Alt stemte. Inntil jeg fikk opp øynene og innså alt som var feil. De 100% gikk raskt ned til....10% (?)''

Det var nok ikke 100 % i starten heller, men forelskelse er en form for sinnssykdom, og da innbiller man seg gjerne det mest utrolige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert dette med endel hørende som lever i parforhold med døve. De kan ha sine utfordringer, men da handler det mest om at den hørende kanskje lett kan føle seg litt utenfor på fester o.l. der det er bare andre døve. I slike parforhold er det jo ikke alltid den hørende er så opptatt av å lære seg tegnspråk fordi paret har valgt å bruke det eneste felles språket de kan (tale). Sånn ellers sier de at de har lært og lærer mye av å være sammen med en døv - ting de aldri har tenkt over før osv, så de ser på det som givende og interessant :)

Når det gjelder f.eks. fester der det hovedsaklig er døve deltagere, så tilpasser jo de døve oftest språk til de som ikke kan ts...samtidig kan vi føle det godt å snakke sammen på ts siden vi i hverdagen kanskje ikke bruker dette språket så mye (vi jobber sammen med hørende, har hørende familie osv). Heldigvis er det sånn at på de fleste slike fester er det minst tre-fire som ikke kan ts, så da går det bra ;)

Men da snakker du jo med folk som har valgt å leve med en som er døv! Og det er kjemepfint at det stort sett går bra, og du har empiri på det.

De er ikke det samme som å si at enhver person mener dette ville vært uproblematisk. Akkurat som de fleste av osshar ymse preferanser, hva enten det gjelder dette eller hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :)

Vel, jeg vil ikke si at det kun handler om kåthet ;)

Jeg husker forresten jeg så en t-skjorte for mange herrans år siden, der det sto: "Unn dæ en trønder".

Kanskje du burde fått laget en t-skjorte der det sto: "Unn deg en døv"? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men da snakker du jo med folk som har valgt å leve med en som er døv! Og det er kjemepfint at det stort sett går bra, og du har empiri på det.

De er ikke det samme som å si at enhver person mener dette ville vært uproblematisk. Akkurat som de fleste av osshar ymse preferanser, hva enten det gjelder dette eller hint.

Neida, klart det - men det virker rart at enkelte er helt bastante mht det spørsmålet ;)

Å kommunisere med en blind er ofte vanskelig for en som er døv, men jeg skjønner jo at jeg ikke vet helt hvordan det kan være å leve med en blind (vet for lite om blindhet til å kunne si noe om det) - så man skal aldri si aldri.... Hadde jeg truffet en på nettet som jeg ble kjempeglad i pga vår gode kommunikasjon osv, og dernest fikk vite at han faktisk var blind - så tror jeg ikke jeg hadde slutta å være glad i vedkommende "på den måten" dersom den fysiske kjemien også stemte når vi møttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg husker forresten jeg så en t-skjorte for mange herrans år siden, der det sto: "Unn dæ en trønder".

Kanskje du burde fått laget en t-skjorte der det sto: "Unn deg en døv"? ;-)

Haha:)))

Takk for tipset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...