Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Ok da ;O) Hadde ikke helt forestilt meg at du skulle hatt det heller. Har inntrykk av at du er litt overrenslig av deg ;O))

- kommer jo litt an på hva slags flekker det er, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest kommunikasjon

Hvorfor ikke? Jeg er døv og har normalt talespråk;)

...evt hvis jeg ikke hadde det - tenk så moro å kunne lære et nytt språk flytende ;)

Jeg har døve bekjente og setter pris på dem, men opplever at kommunikasjon er slitsomt. Tror derfor at jeg ikke vil komme til å bli forelska i en døv person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en svært utbredt oppfatning blant hørende, men slik er ikke tilfellet.

De fleste tror at tegnspråk bare er norsk uttrykt med tegn, men slik er ikke tilfelle, norsk tegnspråk har en helt annen grammatikk og setningsoppbygning. Døve som behersker norsk tegnspråk behersker ikke nødvendigvis norsk skriftspråk.

Jeg er selvsagt godt klar over hvor ts kommer fra, og hva det er, men poenget var at ettersom lesing (tekstede programmer på TV, for eksempel), og skriftspråk (chatting med venner) er over-gjennomsnitts viktig for døve, så vil jeg forvente at de ligger over gjennomsnittet her.

Og i hvert fall slettes ikke slik du fremstilte det, som om de kollektivt var nærmest analfabeter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''At de ikke kan lese aviser, bøker osv? Er det det du mener?''

Ja.

Det er motsatt av mitt inntrykk.

Er det godt voksne evnt eldre døve du kjenner til? Slik at det kanskje går tilbake i tid hvor de ikke fikk så god opplæring (selv om de absolutt skulle fått det, det er ikke hørsel som ligger til grunn for læring), men det har jo vært andre tider hvor mye ble gjemt bort, vi skal dessverre ikke alltid så langt tilbake i tiden for å se det.

Døve på min alder og endel eldre enn det igjen leser, de leser akkurat så mye som de lyster og på linje med hørende så leser de det som interesser dem. Av dem jeg har møtt da, skal ikke pårope meg å kjenne så mange, men har gått på skole med noen bl.a. (forøvrig hadde vi da endel tavleundervisning slik at døve kunne lese mesteparten av det som også ble sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløv

Jeg er selvsagt godt klar over hvor ts kommer fra, og hva det er, men poenget var at ettersom lesing (tekstede programmer på TV, for eksempel), og skriftspråk (chatting med venner) er over-gjennomsnitts viktig for døve, så vil jeg forvente at de ligger over gjennomsnittet her.

Og i hvert fall slettes ikke slik du fremstilte det, som om de kollektivt var nærmest analfabeter.

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri antydet at døve er analfabeter, men jeg har gitt uttrykk for at flere døve ikke behersker norsk skrift- og talespråk på lik linje med hørende.

Teksting på TV og filmer samt bruk av SMS er viktig for døve, og her brukes det et forenklet skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvorfor har hun ikke fått CI? Det å være superpen følger med døvheten skjønner du :P

Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke årsaken til at hun ble døv heller. Kjenner henne ikke godt, mannen hennes snakker motor med mannen min av og til. Det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det er nok ikke helt vanlig at døve har normalt talespråk, men de fleste døve kan tale forståelig...''

Jeg vet om en som snakker helt normalt, om man ikke vet at han er døv så aner man det ikke før man innser at han ikke hører noe av det du sier. :o) Antagelig ble han døv etter at han ble ungdom kanskje?

Vet også om noen som snakker litt og noen som ikke snakker i det hele tatt.

Ja, vi finnes i mange utgaver ;)

Jeg har selv tenkt at det ville vært enklest for meg å leve sammen med en tunghørt eller en døv med bra forståelig talespråk siden jeg tilbringer mest tid sammen med ikke-tegnspråklige... men det er hjertet som bestemmer, ikke hvorvidt han snakker godt talespråk eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har døve bekjente og setter pris på dem, men opplever at kommunikasjon er slitsomt. Tror derfor at jeg ikke vil komme til å bli forelska i en døv person.

Men så er ikke alle døve like da :P

Jeg har opplevd å samtale med et menneske i en time, og kommet på at det kanskje kunne vært greit å si at jeg egentlig er døv, sånn for all høflighets skyld :P (og dette sier jeg ikke for å skryte, men for å forklare at døve er like forskjellige som folk flest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke årsaken til at hun ble døv heller. Kjenner henne ikke godt, mannen hennes snakker motor med mannen min av og til. Det er det.

Jeg synes oppriktig synd på de som blir døve i voksen alder og ikke evner å gjøre noe med det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308512599' post='4601657]

Det er motsatt av mitt inntrykk.

Er det godt voksne evnt eldre døve du kjenner til? Slik at det kanskje går tilbake i tid hvor de ikke fikk så god opplæring (selv om de absolutt skulle fått det, det er ikke hørsel som ligger til grunn for læring), men det har jo vært andre tider hvor mye ble gjemt bort, vi skal dessverre ikke alltid så langt tilbake i tiden for å se det.

Døve på min alder og endel eldre enn det igjen leser, de leser akkurat så mye som de lyster og på linje med hørende så leser de det som interesser dem. Av dem jeg har møtt da, skal ikke pårope meg å kjenne så mange, men har gått på skole med noen bl.a. (forøvrig hadde vi da endel tavleundervisning slik at døve kunne lese mesteparten av det som også ble sagt)

Kan også legge til at vi har en egen lukket gruppe på Facebook som heter "Boksirkel" der alle medlemmene er døve, og der alle er over snittet interessert i bøker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja det kommer an på. .. Hvis personen er den rette, ja da er han den rette, men jeg ser likevel en del utfordringer i forholdet,

Jeg hadde først og fremst vært bekymret for kommunikasjonen. Oss i mellom kunne vi nok kommunisert greit, men sammen med andre, som ikke behersker språket kunne det lett bli problematisk. For kommunikasjonens del så hadde vi måttet prioritere hans døve venner. Hvis vi skulle vært sammen med mine hørende venner så hadde jeg følt at jeg måtte ta rollen som tolk, eller slite med følelsen av å holde han utenfor.

I en del sammenhenger hadde jeg nok følt at jeg måtte være toklken det tror jeg ikke ville vært noen alright situasjon for noen av oss.

Hvis vi skulle flytte på oss, så ville det vært vanskelig å flytte ut av "døvebyene". Det er ikke bare bare for en døv person å flytte et sted hvis personen ikke har noen å kommunisere med. Jeg ønsker på sikt å flytte til utlandet, og det kan bli trøblete.

Men det er jo folk so får det til, det handler nok mest om hvordan en legger opp livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tja det kommer an på. .. Hvis personen er den rette, ja da er han den rette, men jeg ser likevel en del utfordringer i forholdet,

Jeg hadde først og fremst vært bekymret for kommunikasjonen. Oss i mellom kunne vi nok kommunisert greit, men sammen med andre, som ikke behersker språket kunne det lett bli problematisk. For kommunikasjonens del så hadde vi måttet prioritere hans døve venner. Hvis vi skulle vært sammen med mine hørende venner så hadde jeg følt at jeg måtte ta rollen som tolk, eller slite med følelsen av å holde han utenfor.

I en del sammenhenger hadde jeg nok følt at jeg måtte være toklken det tror jeg ikke ville vært noen alright situasjon for noen av oss.

Hvis vi skulle flytte på oss, så ville det vært vanskelig å flytte ut av "døvebyene". Det er ikke bare bare for en døv person å flytte et sted hvis personen ikke har noen å kommunisere med. Jeg ønsker på sikt å flytte til utlandet, og det kan bli trøblete.

Men det er jo folk so får det til, det handler nok mest om hvordan en legger opp livet.

Dette var egentlig et veldig klokt svar:)

For min del er ikke fester sammen med hørende noe problem. Jeg storkoser meg i begge miljøer. Utpå kvelden blir uansett alle hørende meget gode i "tegnspråk" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at vi har en egen lukket gruppe på Facebook som heter "Boksirkel" der alle medlemmene er døve, og der alle er over snittet interessert i bøker....

Og det er altså ikke snakk om lydbøker! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Og det er altså ikke snakk om lydbøker! ;-)

Med vennlig hilsen

Haha;)

Jeg brukte forøvrig lydbøker flittig når jeg for 3,5 år siden skulle lære å "høre" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at vi døve velger talespråk når vi har med oss mennesker som ikke kan tegnsråk, så vi inkluderer da ved å bruke et felles språk vi også ;)

Uvitenheten lenge leve....

Det er vel ikke så mange døve som bruker stemme i kommunikasjonen? Og det er vel ikke så mange som har så gode talekunnskaper heller? Jeg snakker her om døve, ikke tunghørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nope, ikke i dag

Heh..?? Jeg har cochlea implantat og har normalt tonefall, så tror du undervurderer en del av dagens døve ;)

Uansett..med en slik holdning er det neppe noen døve som ville hatt deg heller :P

Poenget er ikke om den døve har vanlig tonefall eller ei.Poenget er at den døve ikke hører hva jeg sier og nyansene i det. Uansett hvor mye implantat de har.

Jeg lever sammen med en som hører ganske dårlig, og det er også en utfordring. Å leve sammen med en døv, tror jeg ville være en enda større utfordring.

Det er ingen grunn til å bli verken sår eller snurt for dette, slik du opplagt blir. Jeg tilhører en annen minoritet som for tiden blir nærmest utstøtt, og opplever daglig at folk sier "kunne aldri tenkt meg å...." Det må jeg jo bare akseptere. Jeg skjønner til og med at folk kunne oppleve det som vanskelig å velge meg, pga mine minoreitetsmessige "særtrekk".

Du, derimot, tar det som en fornærmelse at jeg mener noe annet om å leve sammen med en døv person, og velger å bli personlig "ingen døve ville leve sammen med deg heller". Nice!

At Sør tar det ennå lenger, er ikke din skyld, men det er jo fantastisk at det ikke går an å mene noe annet enn det folk synes er "korrekt",uten at man blir besvart med personangrep.

Du prøver å fremstille det som om døve er "akkurat som alle andre", og knapt nok har en hørselsutfordring i det hele tatt. Vel, det er ganske enkelt en umulighet, og veldig langt fra de døve og tunghørte jeg har truffet.

Når du stiller et sånt spørsmål, tenker jeg ikke at du egentlig mener "kan du tenke deg å være sammen med en døv person som er så velfungerende at han/hun i praksis ikke er noe preget av handicappet sitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...