Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Takk:) Det er helt utrolig at noen fortsatt tror at dagens døve ikke følger med i samfunnet.... Normaltfungerende døve gjør det. Nå skal det sies at det nok er flere døve med tilleggsfunksjonshemninger, enn hørende som har funksjonshemninger (prosentvis) - pga evt fødselsskader som medførte døvhet ++, men dette gjelder jo bare noen få...

Jeg ville ellers trodd at leseferdighetene hos "døve uten andre alvorlige diagnoser" er høyere enn hos resten av befolkningen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Heh..?? Jeg har cochlea implantat og har normalt tonefall, så tror du undervurderer en del av dagens døve ;)

Uansett..med en slik holdning er det neppe noen døve som ville hatt deg heller :P

Eller så mange hørende som ville, heller! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har vært i kontakt med min ekskjæreste i dag. Jeg vil ikke mer, men han prøver å få meg tilbake. Akkurat nå hadde jeg blitt kjæreste med en alien med grønne øre og antenner på hodet hvis vedkommende hadde vært omsorgsfull og hatt respekt for meg.

Herlighet, å være kjæreste med en døv som viste meg omsorg og respekt hadde da det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med min ekskjæreste i dag. Jeg vil ikke mer, men han prøver å få meg tilbake. Akkurat nå hadde jeg blitt kjæreste med en alien med grønne øre og antenner på hodet hvis vedkommende hadde vært omsorgsfull og hatt respekt for meg.

Herlighet, å være kjæreste med en døv som viste meg omsorg og respekt hadde da det ikke vært noe problem.

Segunda! Nå synes jeg du lager stereotyper av aliens, altså! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Altså, jeg er sammen med folk som snakker russisk, kinesisk, thailandsk, og mye annet sammen. De snakker litt diverse språk, og så snakker de til meg på et språk jeg kan forstå.

Det får da være måte på hvor vanskelig man skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

Tegnspråk er ikke et inkluderende språk, fordi de som taler har full fokus på samtalepartneren, de som ikke greier å følge med på tegnspråket er utelukket fra samtalen.

Jeg har da også vært sammen med mennesker som taler forskjellige språk og har hatt engelsk som fellesspråk, uten å føle meg utelukket fra samtalen, slik jeg føler det i forsamlinger som bruker tegnspråk.

Har du vært sammen med en gruppe som utelukkende taler tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, noen døve behersker vanlig norsk skrift og talesprog, men andre gjør det ikke.

Ikke noen, de fleste... (iallefall de under 30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Når du er sammen med døve som snakker talespråk sammen? Du mener tegnspråk?''

Ja selvfølgelig, beklager skrivefeilen!

Jeg er alltid sammen med mannen min, han er mannen min fordi han er den, jeg helst vil være sammen med.

Har du aldri kun venninner på besøk, eller drar på venninnebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ville ellers trodd at leseferdighetene hos "døve uten andre alvorlige diagnoser" er høyere enn hos resten av befolkningen?

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke dette er undersøkt, men mener å ha hørt at døve som har fått tegnspråklig opplæring i skolen, sidestilt med norsk, har gode leseferdigheter. Et godt grunnlag i morsmålet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har vært i kontakt med min ekskjæreste i dag. Jeg vil ikke mer, men han prøver å få meg tilbake. Akkurat nå hadde jeg blitt kjæreste med en alien med grønne øre og antenner på hodet hvis vedkommende hadde vært omsorgsfull og hatt respekt for meg.

Herlighet, å være kjæreste med en døv som viste meg omsorg og respekt hadde da det ikke vært noe problem.

Så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Har du aldri kun venninner på besøk, eller drar på venninnebesøk?

''Har du aldri kun venninner på besøk,''

Jo, det kommer da venninner innom, men mannen min er som oftest hjemme, han er bare et annet sted i heimen.

'' eller drar på venninnebesøk?''

Nei, det er veldig få steder, jeg kan dra alene, jeg er avhengig av hans hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tegnspråk er ikke et inkluderende språk, fordi de som taler har full fokus på samtalepartneren, de som ikke greier å følge med på tegnspråket er utelukket fra samtalen.

Jeg har da også vært sammen med mennesker som taler forskjellige språk og har hatt engelsk som fellesspråk, uten å føle meg utelukket fra samtalen, slik jeg føler det i forsamlinger som bruker tegnspråk.

Har du vært sammen med en gruppe som utelukkende taler tegnspråk?

Nå er det jo slik at vi døve velger talespråk når vi har med oss mennesker som ikke kan tegnsråk, så vi inkluderer da ved å bruke et felles språk vi også ;)

Uvitenheten lenge leve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Har du aldri kun venninner på besøk,''

Jo, det kommer da venninner innom, men mannen min er som oftest hjemme, han er bare et annet sted i heimen.

'' eller drar på venninnebesøk?''

Nei, det er veldig få steder, jeg kan dra alene, jeg er avhengig av hans hjelp.

Så om mannen din var døv, så ville han jo ikke gått glipp av mer enn han gjør nå når du har venninnebesøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.''

Jøsses! Stemmer virkelig dette?

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tegnspråk er ikke et inkluderende språk, fordi de som taler har full fokus på samtalepartneren, de som ikke greier å følge med på tegnspråket er utelukket fra samtalen.

Jeg har da også vært sammen med mennesker som taler forskjellige språk og har hatt engelsk som fellesspråk, uten å føle meg utelukket fra samtalen, slik jeg føler det i forsamlinger som bruker tegnspråk.

Har du vært sammen med en gruppe som utelukkende taler tegnspråk?

''Har du vært sammen med en gruppe som utelukkende taler tegnspråk?''

Selvsagt, og problemet er ikke verre enn man gjør det til.

Ikke bare det, det er MYE lettere å følge med på en ts-samtale enn en samtale på japansk, for eksempel.

Dessuten, de fleste som snakker ts kan også snakke (med lyd), slik at man forstår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nå er det jo slik at vi døve velger talespråk når vi har med oss mennesker som ikke kan tegnsråk, så vi inkluderer da ved å bruke et felles språk vi også ;)

Uvitenheten lenge leve....

''Uvitenheten lenge leve....''

Denne uttalelsen må jeg returnere, for du kjenner åpenbart ikke alle døve som bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

'' ,... eller hva med en stum :-)''

Ja!

Jeg lurer på om det ultimate for meg hadde vært en døvstum.

Kvinner har det med å kakle fælt.

Psst: Ordet døvstum gikk ut av det norske språk i 1914(?) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Uvitenheten lenge leve....''

Denne uttalelsen må jeg returnere, for du kjenner åpenbart ikke alle døve som bor i Norge.

Jeg kjenner iallefall flere døve enn deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uvitenheten lenge leve....''

Denne uttalelsen må jeg returnere, for du kjenner åpenbart ikke alle døve som bor i Norge.

Og det gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har alltid drømt om en døvstum dame med egen restaurant ;)

Det var det jeg visste!! At det fantes slike fetisjer også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Så om mannen din var døv, så ville han jo ikke gått glipp av mer enn han gjør nå når du har venninnebesøk ;)

Hva har det egentlig med temaet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...