Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Nei, det kunne jeg ikke.

Jeg kan ikke tegnspråk selv, men kjenner såpass til språket at jeg føler at det ville være en stor hemsko i kommunikasjonen. Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.

Døve danner ofte et eget samfunn i samfunnet, der lukkes hørende utenfor fellesskapet og samtidig er døve ofte utelukket eller veldig hemmet i fellesskap med hørende.

Jeg har nettopp vært på besøk hos familien min i Danmark, mannen min er hemmet i samværet med min familie pga hans norske språk, på samme måte vil en døv person være hemmet i samvær med hørende familie. Den døve vil føle seg utenfor og lett tro at h*n blir baksnakket.

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, ''

At de ikke kan lese aviser, bøker osv? Er det det du mener? Eller munnavlese du mener? Fikk ikke helt tak i det, er i søndagsmodus i dag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Nei, det kunne jeg ikke.

Jeg kan ikke tegnspråk selv, men kjenner såpass til språket at jeg føler at det ville være en stor hemsko i kommunikasjonen. Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.

Døve danner ofte et eget samfunn i samfunnet, der lukkes hørende utenfor fellesskapet og samtidig er døve ofte utelukket eller veldig hemmet i fellesskap med hørende.

Jeg har nettopp vært på besøk hos familien min i Danmark, mannen min er hemmet i samværet med min familie pga hans norske språk, på samme måte vil en døv person være hemmet i samvær med hørende familie. Den døve vil føle seg utenfor og lett tro at h*n blir baksnakket.

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.''

Øh? Jeg har nå flere døve kunder på jobben min og de leser så det suser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Fordi kvinnfolk skal tenke og analysere før avgjørelsen tas.

Mannfolk? Nice ass! Så er vi solgt. Resten tar vi etterhvert.

Jeg tror du har et godt poeng der;) Har tenkt tanken selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Kan det henge sammen med at kvinner ofte har større behov for å kommunisere enn menn? Jeg vet ikke, men jeg ser for meg at det må bli veldig omstendig å småpludre på tegnspråk, og at jeg kanskje heller ville droppet det og gått rundt og hold munn. Eller holdt henda;)

Hehe, mulig ;)

Evt tror jeg Nick sin forklaring er ganske riktig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308503494' post='4601484]

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, ''

At de ikke kan lese aviser, bøker osv? Er det det du mener? Eller munnavlese du mener? Fikk ikke helt tak i det, er i søndagsmodus i dag jeg.

''At de ikke kan lese aviser, bøker osv? Er det det du mener?''

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Du hadde kommunisert uten problemer. Jeg hadde ikke gjort det. Selv om du ville skjønne hva jeg sa, vil du ikke være i stand til å oppfatte nyanser i språket ut i fra tonefall, du ville ikke "hørt" meg om du sto med ryggen til osv.

Jeg ville altså måtte endre en rekke ting ved min form å kommunisere på for å være sammen med en døv person. Og disse barriererene tror jeg ville hindret at man kom under huden på, ja. Ikke at det er umulig, men jeg tror jeg ville vurdert innsatsen som for høy.

Heh..?? Jeg har cochlea implantat og har normalt tonefall, så tror du undervurderer en del av dagens døve ;)

Uansett..med en slik holdning er det neppe noen døve som ville hatt deg heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløv

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.''

Øh? Jeg har nå flere døve kunder på jobben min og de leser så det suser!

Ja, noen døve behersker vanlig norsk skrift og talesprog, men andre gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, det kunne jeg ikke.

Jeg kan ikke tegnspråk selv, men kjenner såpass til språket at jeg føler at det ville være en stor hemsko i kommunikasjonen. Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.

Døve danner ofte et eget samfunn i samfunnet, der lukkes hørende utenfor fellesskapet og samtidig er døve ofte utelukket eller veldig hemmet i fellesskap med hørende.

Jeg har nettopp vært på besøk hos familien min i Danmark, mannen min er hemmet i samværet med min familie pga hans norske språk, på samme måte vil en døv person være hemmet i samvær med hørende familie. Den døve vil føle seg utenfor og lett tro at h*n blir baksnakket.

Du verden... jeg skjønner at vi døve har lang vei å gå før informasjon om oss når ut til alle deler av befolkningen :P

Det at jeg er sammen med døve venner utelukker jo ikke det at jeg faktisk er mer sammen med hørende venner? Ja takk til begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Du verden... jeg skjønner at vi døve har lang vei å gå før informasjon om oss når ut til alle deler av befolkningen :P

Det at jeg er sammen med døve venner utelukker jo ikke det at jeg faktisk er mer sammen med hørende venner? Ja takk til begge deler ;)

''Det at jeg er sammen med døve venner utelukker jo ikke det at jeg faktisk er mer sammen med hørende venner?''

Når jeg er sammen med døve som snakker talespråk sammen føler jeg meg ganske utenfor fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja!

Ingen kjærester jeg har vært borti har hatt rare musikksmaken. Det vil si at jeg ikke kan spille det jeg vil når jeg vil, og i hvert fall ikke på et anstendig lydnivå, og i tillegg må jeg høre på djevelskapen disse kaller smak.

En døv kjæreste kunne eliminert dette problemet.

Du er så pjakktisk orientert, SDD ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja det kunne jeg om hun var bra i senga.

Alle døve er selvsagt bra i senga! Husk at vår følelsessans er mer utvikla enn deres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Det at jeg er sammen med døve venner utelukker jo ikke det at jeg faktisk er mer sammen med hørende venner?''

Når jeg er sammen med døve som snakker talespråk sammen føler jeg meg ganske utenfor fellesskapet.

Når du er sammen med døve som snakker talespråk sammen? Du mener tegnspråk?

Jo, jeg ser den... men man må jo ikke være sammen med partneren sin heller? Selv treffer jeg døve kanskje en gang annenhver uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Mange døve er ikke såpass komfortable med vanlig talespråk at de kan lese, og det er noe jeg mener er en forutsetning for å kunne følge med i samfunnet og tiden.''

Øh? Jeg har nå flere døve kunder på jobben min og de leser så det suser!

Takk:) Det er helt utrolig at noen fortsatt tror at dagens døve ikke følger med i samfunnet.... Normaltfungerende døve gjør det. Nå skal det sies at det nok er flere døve med tilleggsfunksjonshemninger, enn hørende som har funksjonshemninger (prosentvis) - pga evt fødselsskader som medførte døvhet ++, men dette gjelder jo bare noen få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Ingen kjærester jeg har vært borti har hatt rare musikksmaken. Det vil si at jeg ikke kan spille det jeg vil når jeg vil, og i hvert fall ikke på et anstendig lydnivå, og i tillegg må jeg høre på djevelskapen disse kaller smak.

En døv kjæreste kunne eliminert dette problemet.

Det later til at hvis hun ikke var døv da dere møttes, så ville musikken din raskt kurere problemet! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Når du er sammen med døve som snakker talespråk sammen? Du mener tegnspråk?

Jo, jeg ser den... men man må jo ikke være sammen med partneren sin heller? Selv treffer jeg døve kanskje en gang annenhver uke....

''Når du er sammen med døve som snakker talespråk sammen? Du mener tegnspråk?''

Ja selvfølgelig, beklager skrivefeilen!

Jeg er alltid sammen med mannen min, han er mannen min fordi han er den, jeg helst vil være sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det at jeg er sammen med døve venner utelukker jo ikke det at jeg faktisk er mer sammen med hørende venner?''

Når jeg er sammen med døve som snakker talespråk sammen føler jeg meg ganske utenfor fellesskapet.

Altså, jeg er sammen med folk som snakker russisk, kinesisk, thailandsk, og mye annet sammen. De snakker litt diverse språk, og så snakker de til meg på et språk jeg kan forstå.

Det får da være måte på hvor vanskelig man skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...