Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Kan også legge til at vi har en egen lukket gruppe på Facebook som heter "Boksirkel" der alle medlemmene er døve, og der alle er over snittet interessert i bøker....

Ja nettopp, dere leser hva dere ønsker på samme måte som at jeg leser det jeg ønsker, naboen det han liker osv osv.

Men du togli, er det noe i det med alder? At eldre døve kanskje ikke leser norsk skriftspråk så godt? Jeg tenker siden Høstløv har den erfaringen at flere ikke mestrer skriftspråket. De jeg har møtt gjør jo det, og du sier at svært mange gjør det. Hun har jo fått sin erfaring, så jeg bare grubler på hvorfor, og begynte å tenke på dette med alder, at før var det endel manglende opplæring for folk som ikke var helt funksjonsfriske, sånn før din skoletid altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke lest tråden så det er mulig jeg ikke har - eh - lest hva som er problematisk, men, uansett:

Ja.

Hvorfor ikke, lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308514796' post='4601707]

Ja nettopp, dere leser hva dere ønsker på samme måte som at jeg leser det jeg ønsker, naboen det han liker osv osv.

Men du togli, er det noe i det med alder? At eldre døve kanskje ikke leser norsk skriftspråk så godt? Jeg tenker siden Høstløv har den erfaringen at flere ikke mestrer skriftspråket. De jeg har møtt gjør jo det, og du sier at svært mange gjør det. Hun har jo fått sin erfaring, så jeg bare grubler på hvorfor, og begynte å tenke på dette med alder, at før var det endel manglende opplæring for folk som ikke var helt funksjonsfriske, sånn før din skoletid altså.

Det fantes i hvert fall døveskoler for 50 år siden, noen venner av foreldrene mine hadde to døve unger og de gikk på internatskole men ikke i Oslo. Men de var ikke fra Oslo heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det fantes i hvert fall døveskoler for 50 år siden, noen venner av foreldrene mine hadde to døve unger og de gikk på internatskole men ikke i Oslo. Men de var ikke fra Oslo heller da.

Døveskoler ja, men hvor stort fokus hadde de på å lære skriftspråket?

Jeg aner ikke jeg, jeg prøver bare å finne ut av at det er så forskjellige oppfatninger, jeg ble litt nysgjerrig på akkurat det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Psst: Ordet døvstum gikk ut av det norske språk i 1914(?) :P

Åh, beklager. Men døv og stum, da. :)

Neida. Litt mer seriøst: Jeg tror døvhet er en av de handikap-ene jeg ville hatt minst problemer med.

Jeg får også si som nick: Jeg kjenner ikke noen døve utover deg, og du er en helvetes god representant for døve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ok da ;O) Hadde ikke helt forestilt meg at du skulle hatt det heller. Har inntrykk av at du er litt overrenslig av deg ;O))

Akkurat joggebukser tar jeg ikke så seriøst hva renhet angår, og de kan jeg nok gå i en stund før jeg slenger dem i vasken. ;) Men jeg griser lite, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308515853' post='4601724]

Døveskoler ja, men hvor stort fokus hadde de på å lære skriftspråket?

Jeg aner ikke jeg, jeg prøver bare å finne ut av at det er så forskjellige oppfatninger, jeg ble litt nysgjerrig på akkurat det. :o)

Jeg vet ikke. Jo, jeg vil vel tro at de var like opptatte av det, man var jo mere opptatt av riktig rettskrivning og gramatikk da jeg gikk på skolen enn de er nå. Men jeg vet faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er vel ikke så mange døve som bruker stemme i kommunikasjonen? Og det er vel ikke så mange som har så gode talekunnskaper heller? Jeg snakker her om døve, ikke tunghørte.

Døve på +- 20 er ofte gode i talespråk, men nå er det jo slik at man som regel først oppdager at noen er døve når de snakker tegnspråk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308514796' post='4601707]

Ja nettopp, dere leser hva dere ønsker på samme måte som at jeg leser det jeg ønsker, naboen det han liker osv osv.

Men du togli, er det noe i det med alder? At eldre døve kanskje ikke leser norsk skriftspråk så godt? Jeg tenker siden Høstløv har den erfaringen at flere ikke mestrer skriftspråket. De jeg har møtt gjør jo det, og du sier at svært mange gjør det. Hun har jo fått sin erfaring, så jeg bare grubler på hvorfor, og begynte å tenke på dette med alder, at før var det endel manglende opplæring for folk som ikke var helt funksjonsfriske, sånn før din skoletid altså.

Ja, det stemmer nok at eldre døve kan ha større problemer enn yngre døve. Dette henger sammen med at døve før ofte ikke fikk opplæring om og på tegnspråk, så de mistet en vesentlig del av morsmålsgrunnlaget... og da ble det vanskeligere å lære andrespråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har ikke lest tråden så det er mulig jeg ikke har - eh - lest hva som er problematisk, men, uansett:

Ja.

Hvorfor ikke, lissom?

Bra holdning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Åh, beklager. Men døv og stum, da. :)

Neida. Litt mer seriøst: Jeg tror døvhet er en av de handikap-ene jeg ville hatt minst problemer med.

Jeg får også si som nick: Jeg kjenner ikke noen døve utover deg, og du er en helvetes god representant for døve. :)

Tusen takk:)

Og det rareste av alt er at det finnes endel eksemplarer av togli-arten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:)

Og det rareste av alt er at det finnes endel eksemplarer av togli-arten :P

Har de klonet deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Ja, det stemmer nok at eldre døve kan ha større problemer enn yngre døve. Dette henger sammen med at døve før ofte ikke fikk opplæring om og på tegnspråk, så de mistet en vesentlig del av morsmålsgrunnlaget... og da ble det vanskeligere å lære andrespråket.

Da var det jeg trodde rett. Da kan det være årsaken til at det er forskjellig oppfatning av mestring av skriftspråket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308515853' post='4601724]

Døveskoler ja, men hvor stort fokus hadde de på å lære skriftspråket?

Jeg aner ikke jeg, jeg prøver bare å finne ut av at det er så forskjellige oppfatninger, jeg ble litt nysgjerrig på akkurat det. :o)

De hadde enormt fokus på taletrening og kristendom, men andre ting tok de seg ikke tid til.... Glemme aldri da jeg som tyveåring deltok på et seminar på UiO om viktigheten av få norsk tegnspråk inn som en del av undervisningen i døveskolene (sidestilt med norsk)... En eldre dame (sikkert over 80) gikk fram til scenen fordi hun ønsket å si noe... Hun slet med å holde tårene unna når hun sa (på tegnspråk): "Vi ble ganske gode til å snakke med stemme, men vi hadde ingenting å snakke om.." (antyda at de ikke lærte annet enn taletrening på skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1308519378' post='4601781]

Da var det jeg trodde rett. Da kan det være årsaken til at det er forskjellig oppfatning av mestring av skriftspråket?

Det tror jeg nok.... Det er prosentvis flere døve enn hørende som tar høyskole-og/eller universitetsutdanning blant dagens unge. Jeg synes jeg kan se et klart skille mht elevene som starta i 1.klasse før/etter L-97. Først med L-97 fikk døve elever rett til å følge §2.6 (norsk tegnspråk for døve, norsk for døve, engelsk for døve og drama/rytmikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

De hadde enormt fokus på taletrening og kristendom, men andre ting tok de seg ikke tid til.... Glemme aldri da jeg som tyveåring deltok på et seminar på UiO om viktigheten av få norsk tegnspråk inn som en del av undervisningen i døveskolene (sidestilt med norsk)... En eldre dame (sikkert over 80) gikk fram til scenen fordi hun ønsket å si noe... Hun slet med å holde tårene unna når hun sa (på tegnspråk): "Vi ble ganske gode til å snakke med stemme, men vi hadde ingenting å snakke om.." (antyda at de ikke lærte annet enn taletrening på skolen).

Huff.

Ja, det er det jeg trodde, opplæring innenfor visse områder, annet manglet. Når du forteller om velfungerende, så må det ha gått på frem, mtp på delta i samfunnet, snakke om aktuelle temaer o.l f.eks. Altså, jeg vet du at du funker bra da, men andre ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...